BMW 530d Touring: na základku zapomeňte!

BMW 530d Touring: na základku zapomeňte!

Že číslice pět znamená největší katastrofu pro řadu studentů, jistě všichni víme. Každý z nás si prošel obdobím, kdy se bál přijít domu a oznámit, že jeho vědomosti jsou na bodě mrazu. I já jsem byl žák, jenž se styděl přijít domu v okamžiku, kdy jsem to nešťastné číslo viděl. Dnes jsem ale o pár roků starší a ve své novinářské kariéře jsem byl zvědav na poněkud jinou pětku. Víte, co vše se změnilo? Do svého domu se vracím s úsměvem na rtech a během cest se chlubím tím, že pětku mám. Čím to je? Odpověď je velmi jednoduchá. Sedím totiž v novém BMW řady 5 s označením 530d Touring. Před několika měsíci jsme testovali sedanovou verzi a byli jsme vcelku dosti nadšeni. Já zrovna nyní usedám do prostornější varianty – karosářské verze kombi označované Touring. Pojďme tedy nastartovat vůbec nejzajímavější kousek, co vám vyšší střední třída BMW může nabídnout a rozhodnout, zda se po týdnu testování nebudu strachovat dojít domu s bavorským klíčkem.

 

První dojmy: tohle auto se bude líbit!

Láska na první pohled, že neexistuje? Věřte, že rozhodně ano a tenhle kousek vás o tom přesvědčí ihned při pohledu na lakování karoserie. Vaše srdce si získá o pár minut později, jakmile vyrazíte na daleké cesty. Tmavě modrá metalíza v kombinaci se zatmavenými zadními okny a hlavně velkými 19“ alu disky působí velmi svůdně, jako kdyby se s vámi auto chtělo více sblížit. Nápis M, jenž označuje, že nechybí populární sportovní M-Paket, je pak jakousi třešničkou na dortu. Zvenku nás toho může zaujmout ještě více, šlo by ale spíše už o řeč detailů působících na každého trochu jinak. Na druhou stranu, protože se dle mého oproti minulé generaci nic převratného nestalo, se jim prostě věnovat dál nebudu. Není to škraloup, i když trochu většího odlišení od předchozí generace by na škodu nebylo.

 

První usednutí: k orgasmu nemá daleko

Usedám za volant a má první činnost směřuje k nastavení sedadla. Nějak tento krok dělám automaticky bez mrknutí oka, avšak po dotyku několika tlačítek, se musím více naklonit, abych se mohl podívat na tlačítka a zjistit, co všechno si mohu dovolit. Mám zde neuvěřitelně mnoho možností nastavení. Výsuvný podsedák či přifukování bočnic jsou další příjemnou perličkou na začátek mého seznamování s vozidlem. Můžeme zůstat ještě u možností, které sedadla nabízejí. K samozřejmosti i u „obyčejnějších“ vozů patří vyhřívání sedadel. Větší bonus hodnotím, kdy automobil nabídne odvětrávání a v neposlední řadě ta vůbec největší perlička na našem pětkovém dortu jsou masážní sedadla. Sice bych si stále raději zašel k profesionálnímu masérovi. Na druhou stranu bych přemýšlel, zda se objednat k průměrnému masérovi či se raději projet ve svém automobilu. Co se týče prostoru, tak jsem na zadních sedadlech se svými 180 cm neměl žádný problém se uvelebit a přichystat se na dlouhou trasu. Jako u každého BMW se s řízením brzy sžívám a po několika minutách už vím, kde se co nachází. Všechna tlačítka jsou v dosahu řidiče, takže se nemusím moc naklánět. U nové pětky máme už i dotykový displej, k němuž se člověk sice naklánět musí. Klasický kolečkový ovladač iDrive však nenahradí ani váš dotyk na displeji. Ještě před nastartováním si mohu všimnout opět velmi lákavých nápisů jakými jsou: Harman/kardon, jenž označují kvalitní hudební soužití. Zde se ale názory v redakci mírně liší. Zatímco já hodnotím výkon reproduktorů kladně, ostatní členové lehce ohrnují nos, že čekali trochu více.

 

Jízdní vlastnosti: škoda snad jen těch velkých kol a runflatů

Jistě jste si všimli, že jsem prozatím z testovaného kousku poměrně nadšený. Ono se není čemu divit. Vždyť i mnozí kolegové z ostatních redakcí se nebojí nazvat pětku tím vůbec nejlepším autem roku. Nyní už vyrážím na silnici. S očekáváním, že označení 530d, které v sobě skrývá vznětový šestiválec o objemu 2993 cm3, jsem předpokládal nízkou spotřebu a příjemné svezení. Ihned při startu jsem byl potěšen tichým chodem motoru a po rozjetí pak kvalitním řazení osmi-stupňové automatické převodovky. Po ujetí několika kilometrů jsem měl stále úsměv na rtech. Převodovka si dokázala dokonale poradit s mými změnami nálad a skvěle fungovala, jak při sportovní jízdě, tak i při té komfortní. Byl jsem mile potěšen do doby, než jsem projel první nerovností. Neříkám, že se jednalo o přehnaně tvrdý podvozek, ale přeci jenom jsem na chvíli truchlil. Má otázka zněla: „Co se děje? Proč je takové auto tak  tvrdé?“ Odpověděl jsem si po chvíli, kdy jsem zastavil. Auto se chlubí relativně velkými 19 palcovými koly s nízkoprofilovými pneumatikami typu runflat, jenž v kombinaci se sportovněji laděným podvozkem představovaly určité nepohodlí. No, někdy je menší prostě lepší. Stačí si vzpomenout na náš letní test sedanové 530ky a není o čem. Avšak pojďme se teď podívat na spotřebu. Zde se úsměv opět objevil a já byl velmi potěšen, že číslo 7 může opět patřit k mnou nejoblíbenějším. Nejspíše byste se dokázali dostat i na 6l/100km, ale má oblíbená sedmička je přeci jenom dlouhodobě reálnější. Mimochodem jde opravdu o skvělou hodnotu, a to téměř bezkonkurenční na vyšší střední třídu, třílitrový šestiválec, automat a pohon všech čtyř kol. Na něj bych málem zapomněl. Nápisy xDrive taktéž zdobí celý náš vůz a ačkoliv jsem ještě mladý a příznivcem spíše zábavnějšího zadního náhonu, u rodinného kombi mi náhon na všechna kola vůbec nevadí. Na rozdíl od některých konkurentů má BMW preferenci zadku, což se příjemně projevuje hlavně při ostřejších průjezdech. To, jak se pětka chová při rychlé jízdě, stojí rozhodně za smeknutí. Bravo BMW!

 

Za zmínku stojí i klíč.

Tedy vlastně dva klíče. BMW vám ve standardu dodá vcelku tradiční klíč, jenž by se nikterak nelišil od ostatních. K němu dostane za příplatek ale i „mobil“. Druhý klíč má své parametry skoro stejně velké jako staré Nokie, akorát jeho displej je dotykový a liší se i jednou zásadní vlastností – je velmi chytrý. Můžete zjistit, zda máte sklopená zrcátka a zamčený automobil. Můžete si ověřit aktuální dojezd nebo si nastavit klimatizaci v autě na libovolný čas odjezdu. Na závěr nabídne parkování na dálkové ovládání. Vzpomeňte si na proslulý film Kurýr, kde Jason Statham přesně takto ovládal na dálku své auto, není to úžasné? Ne dobře, úplně takhle to u BMW ještě nefunguje, vychytávka je to ale stejně při nejmenším hodně lákavá. Představte si, že některý kolega vedle vás zaparkuje tak špatně, že byste jen těžce vystupovali. Máte nějaké řešení? Rozhodně šáhnout po nové pětce. Vytáhnete svůj chytrý klíč a po pár minutách auto samo vyjede z řady a vám stačí pouze nasednout a vyrazit opět směrem k nebesům.

 

Závěr: já chci pětky!

V mém dnešním článku jsem začal poměrně negativně. Kdo by jako žák chtěl pětku, že? Čas ale plyne a vše se mění. Dnes již nejsme studenti a asi bychom měli být i poněkud chytřejší. Vše kolem nás se zdokonaluje, a proto i v dnešní době označení pět nemusí znamenat to nejhorší, ba možná zcela opačně. Setkali jsme se s vozem, jenž splnil veškerá má očekávání, co má moderní kombi nabídnout. Neuvěřitelná prostornost a velký luxus na palubě jsou ty atributy, které nás chytnou za srdce. Jízdní vlastnosti přímo vybízejí pomalu k mokrým snům. Pak si stačí představit 18“ kola nebo jen výměnu runflatů za standardní pneumatiky a ze snu o dokonalosti je realita.

 

Petr Bahenský

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.