BMW 218d Active Tourer: jednorožec v nabídce značky i mezi MPV

BMW 218d Active Tourer: jednorožec v nabídce značky i mezi MPV

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan Novotný

Pár let dozadu, když se objevila první generace malého „MPV“ od BMW, jsem si říkal, že je to trochu bláznivý nápad, protože mi to vůbec nezapadalo do historie značky. BMW ale nebylo jediné, kdo hledal nové zákazníky v řadách těch, pro které nebylo úplně na popředí zájmu. Navíc už za sebou pár takových pokusů měli, i když s většími modely. Pak přišla příležitost se tím prvním modelem projet. Jasně, nebylo to to „Báwo“, které bych si vybral, anebo ho chtěl, ale bylo to dobré auto. Jeho význam mi postupně docházel s tím, jak se okolo začaly rodit děti u mých příbuzných a kamarádů. Menší praktické a prostorné auto – vždyť to přece dává smysl… A pokud to mělo být BMW, tak nebylo co brát. A to je pár vět na úvod, pro „Báwo neBáwo“, které i tak dává smysl. I když se jedná o relativně přehlížený model, mám tady teď k testu aktuální generaci a upřímně se na ní těším. Pojďme se na ni tedy podívat a konečně se také projet.

 

Exteriér: obrovský posun vpřed       

Z původně ošklivého káčátka se vylíhla překrásná labuť? Tak takhle to úplně není, nicméně mezigenerační posun je obrovský. Nová 2 Active Tourer je na první pohled moderní auto dneška. Zvolená šedivá barva dvojce dodává šmrnc. V přední části si nechala po vzoru svých sourozenců značně vyrůst ikonické „ledvinky“. Ty dnes připomínají spíš „nozdry“, ale budiž, zákazník si to tak asi žádá a M3 od „Bobří řeky“ už mi přijde vlastně v pohodě. Tady navíc díky pochromovaným linkám ledvinek a stříbrným doplňkům ve spodní části nárazníku vypadá vše tak pěkně uhlazeně, čistě. Obcházím dvojku pomalu dokola a nejvíce se původnímu vozu/modelu podobá právě z boku. Karoserie tvaru MPV – s tím se mnoho vymyslet nedá a účel světí prostředky. I tak je zde skvělý kontrast mezi zvolenou barvou a výraznými disky. Tou největší modernizací jsou zapuštěné kliky, díky nimž je z boku hladká. Vypadá to dobře. Pomalu se dostávám k zadní části, a i tady se BMW podařilo udržet nový model v dané kategorii nebývale atraktivní. Jako nejvýraznější prvek vnímám zadní světla, která jsou na dnešní dobu poměrně subtilní, no celkově sem i díky rozeznatelné grafice BMW skvěle padnou. Stříbrná linka na spodní části nárazníku decentně odlehčuje celek. Nové BMW 2 Active Tourer je v dané kategorii opravdu pěkné auto.

 

Interiér: nový koncept BMW a luxus na palubě

Ještě milejším překvapením, než kterým byl exteriér, je interiér testované dvojky. Řešíme zde samozřejmě subjektivní vkus a pohled na věc. Osobně mám rád hnědé, béžové anebo bílé kožené čalounění a to v daném pořadí. Všeobecně objednávaná černá je praktická, ale taky obyčejná a nudná. Otevřel jsem dveře a okamžitě mi bylo jasné, že tahle konfigurace se povedla. Sportovní kožené sedačky v tmavě hnědé kůži, samozřejmostí je odvětrávání i vyhřívání, ale mnohem důležitější je ten luxusní feeling, který tmavě hnědá umí udělat v interiéru. Doba laminátového skoro dřeva v lesku je naštěstí dávno pryč, a tak tahle dvojka těží maximum z možného. Hliníkové broušené doplňky vypadají skvěle, a to co se zde tváří jako dřevo tak působí i na dotek a především vypadá dobře díky matnému zpracování. Tohle je asi jediná věc, kterou bych si zde nakonfiguroval jinak, ale není to v žádném případě kritika. Současná dvojka Active Tourer nabídne vše, co současná moderní BMW, tedy plně digitální kokpit, head-up displej, adaptivní tempomat, lane assist… No to je spíš na samostatnou brožuru. Berte to tak, že je zde vše, co být musí a také to, co se dnes bere za standard, včetně vyhřívaného volantu. Díky tvaru karoserie MPV nabízí také na všech místech ve voze dostatek místa nad hlavou a upřímně i v podélném směru. Pro 4 je tu místa opravdu hodně, v pěti to bude pořád dobré, ale musíme brát v potaz, že dvojka je dnešní optikou „malé auto“. Zároveň díky zaměření Active Toureru bude jistě zajímavým údajem i velikost kufru, kterou bych se normálně příliš nezabýval, leč tady má své opodstatnění. Ten tedy nabídne 470 litrů, což bude pro běžné výlety bohatě stačit. Po sklopení zadních sedadel nabídne přes 1400 l a skvělý přístup do kufru. Nová dvojka Active Tourer nabízí uvnitř ještě větší modernu než z venku, a to je co říct.

 

Technika: 218d skrývající příjemný dvoulitrový diesel

Pro BMW 2 Active Tourer si zákaznici mohou vybrat z minimálně pěti motorizací od benzinových tříválců, přes plug-in hybrid až po naftový, dvoulitrový čtyřválec, který mám právě k dispozici. Všechny motorizace v kombinaci s automatickou, sedmistupňovou převodovkou. V našem případě byl i příplatek za její „sportovní verzi“. Upřímně, úplně nevím, co za tím hledat, ale možná jsou to s ohledem na nízkou cenu, v řádu jednotek tisíc korun, pádla pod volantem. Pro někoho možná zbytečná, ale pro mě vítaná věc. Rád si před předjížděním podřadím, abych manévr zvládl plynuleji, rychleji a lépe. Testovaná dvojka tedy nabízí 110 kW (150 koní) a 360 Nm, pohání přední kola, což jsem u BMW dříve považoval za „zločin“. Většině zákazníků je to ale jedno a po týdnu za volantem musím uznat, že u daného auta a v dané kategorii s tím nemám žádný problém. I přes nemalou hmotnost okolo 1600 kg nabízí 218 d velmi dobrou dynamiku. Samostatnou kapitolou je podvozek. Tohle auto jezdí „jako BMW“. Samozřejmě to není zadokolka, není to klasická koncepce, ale je tu ta přesnost, chuť vrhat se do zatáček a záliba v pěkných silnicích. Ne, nezbláznil jsem se. Není to trojka, to ne, ale je to velmi příjemné auto pro každý den, které opravdu dobře jezdí a zvládá s jistotou i mnohem vyšší tempo, než jaké bude většina zájemců kdy potřebovat. Je to zvláštní, ale bavilo mě s ní jezdit. Co bude asi zajímat větší množství případných zájemců, je reálná spotřeba, nebo ne? Já vím že jo. U rodinně orientovaného auta pro denní provoz je to celkem logické a tady přichází další veskrze pozitivní hodnocení. V běžném, nebo výletním tempu je naprosto reálné jezdit za něco mezi 5,2 l až 5,6 l na 100 km. Jakmile jsem začal využívat dostupné dynamiky a příjemného podvozku, dostal jsem se lehce přes šest. Většina majitelů ale bude dlouhodobě okolo 5,5 l a to beru jako skvělý a možná až překvapivý výsledek.

 

Závěr: jednorožec, tentokrát ale trochu jinak

Vždy, když se mě někdo zeptá, jaké si má koupit auto, přijde většinou místo odpovědi má otázka, jestli chce slyšet můj názor anebo pochválit jeho nápad. B je obvykle správně, ale touhle kličkou se dostávám k tomu, co tvrdím už dlouho. V Evropě vymírající kategorie aut MPV má svoje nesporné kvality a tahle dvojka mi je předváděla celý týden. Jasně, je to „malé auto“, malé MPV, ale většího sourozence bohužel nemá. MPV jsou ta nejlepší rodinná auta, jaká kdy kdo vymyslel a až se mě příště zase někdo zeptá na rodinné auto, dostane opět výčet těch pár MPV, které je ještě možné koupit. SUV jsou možná oblíbená, ale je to jen image. Opravdu víceúčelová jsou právě MPVéčka a tahle 2 Active Tourer mi to dávala celý týden jasně najevo. Na druhou stranu, námi testované auto bylo s pořizovací cenou přes 1,2 milionu korun opravdu bohatě nakonfigurováno, základ je někde na hranici 800 000 Kč, a v kategorii okolo 1,2 milionu už je to trochu boj s tradiční trojkou touring, ALE… Pokud z nějakého důvodu nechcete kombi a nebo potřebujete menší, ale přesto víceúčelové a praktické auto, které vás bude každý den rozmazlovat a když budete chtít, dokáže vás i pobavit při dynamičtější přesunu, můžu BMW 2 Active Tourer jedině doporučit.

 

Petr Jakušev

Sdílet: