Renault Grand Scénic: rodinně přívětivé a stále živé MPV

Renault Grand Scénic: rodinně přívětivé a stále živé MPV

Autor: Vít Bukač · Fotografie: Vít Bukač

Na sklonku března jsme dostali k redakčnímu testu již čtvrtou generaci Renaultu Grand Scenic. Na toto auto jsem se těšil hned ze tří důvodů. Za prvé, mám rád MPV segment pro jeho prostornost a vyšší posaz s dobrým rozhledem. Za druhé, za volantem konkurenční Zafiry jsem urazil několik set tisíc kilometrů a konečně za třetí, právě tento segment je tak trochu na vymření, protože jej nahrazují SUV a CUV, což dokazuje i ukončení výroby současné generace Zafiry jako MPV a použití této zavedené značky v kategorii užitkových vozů. Grand Scenic poprvé vyjel na silnice v roce 2004, a to je zhruba stejná doba, kdy konkurenční Opel přišel s již druhou generací Zafiry. Co všechno si od první generace Francouzi po tu současnou ponechali, čím vším mě oslovila a je pravda, že MPVéčka nemají budoucnost? To vše jsem se právě v souvislosti s Grand Scénicem snažil zjistit.

 

Design: Ostré rysy především…

Asi první, co každého upoutá, je na rodinné MPV celkem agresivní vzhled masky s dominujícím logem – diamantem. Maska přechází esteticky do světel. Ta jsou vybavena LED technologií, spíše ale  základními. Hlavní světlomety mají sice jako zdroj LED světlo, ale jedná se o projektorová světla bez moderních LED matic. Samozřejmě nechybí denní svícení a vysokotlaké ostřikovače světel. Ani na boku ani na zádi se nevyhneme ostrým rysům. Elegantní linie oken, která se v zádi mírně zvedá, je jistě zajímavým designérským počinem, ale menší děti v dětských sedačkách mají přes ní zhoršený výhled ven, a to určitě u nich nebudou plusové body. Celou estetiku příjemně podtrhují velká, dvacetipalcová kola, u kterých se na moment zastavím. Udivil mě rozměr pneumatiky – 195 / 55 R 20 a po průzkumu našich pneumatikářských eshopů přišlo další překvapení, čekal jsem horentní částky za takový atyp, ale opak je pravdou. Běžné obutí stojí kolem 2 500 Kč. Druhou věcí je stabilita. Relativně vysoké auto v kombinaci s tímto rozměrem mi matematicky nedává moc smysl. Ale chce snad někdo závodit s rodinným MPV? Na druhou stranu právě díky těmto pneumatikám má Scenic o 40 mm zvětšenou světlou výšku a nezapomínejme na nižší valivý odpor. Za zmínku také stojí, že tento rozměr má Scenic ve všech výbavách jen s tím rozdílem, že v té nejnižší jde o kola ocelová s celoplošnými kryty.

 

Nasedat, jedém…

Testovaný vůz měl pod kapotou nový přeplňovaný diesel Blue dCi 150 s výkonem 110 kW/150 k a zdvihovým objemem 1,7 l. Tím jde Renault proti současnému proudu downsizingu, když nahrazuje původní 1,6l motor,ale právě k němu a jízdním vlastnostem se dostanu až později.

Uvnitř nás čekalo příjemné posezení v masážních sedačkách. Škoda, že nebyl čas na delší jízdu, abych je mohl porovnat s AGR sedadly, se kterými mám bohaté a dobré zkušenosti. Příjemně padl do ruky i volant. Až sem je všechno na výbornou. Ovládání tempomatu na volantu vlevo je běžná věc, na kterou je mnoho řidičů zvyklých. Zapnutí tempomatu či přepnutí do režimu omezovače rychlosti se nachází na středovém panelu za řadící pákou stejně jako třeba parkovací brzda. Ovládání infotainmentu je také trochu přes ruku, respektive dále od řidiče. Když jsem zjišťoval některá technická data na internetu, vyskočila na mě fotka interiéru pravořízeného Scenicu a tam je to asi lépe, protože jsou ovládací prvky při straně řidiče. Uvnitř ještě musím pochválit dobrý výhled, jednoduché sklopení zadních sedaček a úplně rovný ložný prostor po jejich složení. Očekával bych u MPV členění zadních sedadel po třetinách. Zde je dělení zadních sedaček klasicky 1/3 ku 2/3. Škoda, sklopením prostřední sedačky může vzniknout luxusní opěrka s držákem na kávu a odkládacím prostorem. Testovaný vůz měl i Head Up displej (HUD). Bohužel jsem vyššího vzrůstu a jeho nastavení do ideální polohy bylo pro mě v kombinaci s pohodlným usazením v sedačce trochu oříšek. Navíc výklopné sklo HUD nevypadá moc elegantně a za mě tak pokud head up, tak promítaný přímo na čelní sklo. Nemohu si pomoci, ale středový displej postavený na výšku mi hodně připomíná jednu severskou značku… Pak se samozřejmě nabízí otázka, zda-li je to dobře či nikoliv. Celý středový panel je posuvný a nabízí relativně velký úložný prostor, bohužel členění už není tolik propracované. Například, chcete-li mít místo pro 2 kelímky s kávou, je potřeba celý panel posunout vzad, ale tím pádem se posune z optimální polohy i středová loketní opěrka. Úložný prostor je také hodně hluboký. Raději bych byl za větší členění do menších prostorů, které se ale vzájemně nebudou tolik ovlivňovat. Jinak je komfort pro posádku vzadu taktéž vysoký. Nechybí ukotvení dětských sedaček ISOFIX a sklopné stolečky. V zádi středového panelu jsou 2 USB zásuvky a 1 zásuvka na 12 V. Spíše bych uvítal zásuvku na 220 V, ale to už je spíše detail.

Ještě se krátce zastavím u bezklíčového odemykání a startování. Dálkový ovladač je tenký a rozměrově možná menší než kreditka. S bezklíčovým otevíráním mám zkušenosti a zamknutí dotykem na klice je pro Renault přežitkem. Auto se při příchodu samo odemkne a jakmile se s klíčem v kapse vzdálíte na více kroků zase se zamkne. Fajn věcička, kterou nelze než ocenit. Mimochodem si v tomto ohledu drží Renault stále prvenství, které nelze než ocenit. Jen doufám, že nejde zneužít signálu přes různé zlodějské vychytávky…

 

Z jízdních vlastností jen krátce…

Se Scénicem jako takovým jsme v redakci už jezdili. Nejdůležitějším bodem hodnocení v rámci jízdních vlastností je tak především nové hnací ústrojí označované Blue dCi 150. Motor velmi příjemně překvapil ochotou táhnout a rychle reagovat na požadavek od plynového pedálu. Manuální 6stupňová převodovka se vyznačuje delšími dráhami v kulise a tím pádem i drobnými nepřesnostmi. No a konečně spotřeba. Ve městě kolem mezi 6,5 a 7 l/100 km nafty příjemně potěšila. Navzdory tomu jsem po zkušenostech s novou 1,3 TCE (benzín) vyvíjenou s Daimlerem (Mercedesem), která je po jízdní stránce naprosto famózní, jsem asi čekal trochu více. Pocitově bych mu sice tipoval jen o pár koní méně, objem patřící spíše k označení „1,8“ (objem 1.749 cm3) mi k němu tak nějak prostě nejde. Jako by mu chyběl onen očekávaný silný dech ve vyšších otáčkách. I tak mi ale taková kombinace (right-sizingového motoru se slušným výkonem, manuální šestistupňovou převodovkou a slušnou spotřebou) v relativně velkém MPV dává smysl, a to určitě více než benzín. Nastavení podvozku je na můj vkus hodně měkké. Osobně si myslím, že by zasloužilo trošku tvrdší odpružení. Často se při brzdění až do zastavení auto nepříjemně zhouplo dopředu a dozadu. No a s pneumatikami 195 / 55 R 20 jsem se do losího testu raději nepouštěl. JZbytek už si domyslete sami.

 

Hodnocení: větší Megane, levnější Espace

V porovnání s III. generací Zafiry, se kterou jsem najezdil kolem 150 000 km mohu říci, že je Grand Scénic solidní auto za slušné peníze. Ovšem jste-li náročnější uživatel, pak budete muset buď hledat kompromisy nebo hledat jinde a tím myslím třeba klidně i ve vlastní (francouzské) stáji. Široká modelová paleta značky totiž není tajností. Pokud bych tak přeci jen chtěl o něco lepší jízdní vlastnosti a uměl bych se uskromnit s požadavky na vnitřní prostor, sáhl bych po Megane Grandtour a pokud bych neměl hluboko do kapsy a chtěl skloubit všechny vynikající atributy obou vozů, připlatil bych si za Espace, jenž nás o svých kvalitách přesvědčil už hodněkrát. Ten navíc nabízí i vrcholnou benzínovou variantou, s níž uspokojí toto převelké MPV nejednoho náročného motoristického nadšence. Možná jsem ale zapomněl zmínit, že se i Grand Scénic nabízí v sedmimístné variantě, a tak, pokud vás zajímá především vnitřní prostor a poměr cena výkon, právě dnes testované auto dává hodně velký smysl. Za jeho přítomnost v době rozmachu (ne)smyslných SUV tak snad i skáču do stropu.

 

David Bitner

Technická specifikace

motor

ModelGrand Scénic ENERGY dCi 130
Výkon96 kW
Točivý moment320 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1750 RPM
Zrychlení 0-100km/h11 s
Max. rychlost194 km/h
PalivoNafta
Válců4
Maximální výkon při otáčkách4000 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaCommon Rail
Typ motoruTurbo
Objem1598 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (NEDC)4 l/100km
Spotřeba ve městě (NEDC)5 l/100km
Velikost nádrže53 l
Emisní normaEuro 6b (NEFZ)
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik195/55R20
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2270 kg
Prázdná hmotnost (EU)1615 kg
Přívěs s brzdami1850 kg
Náklad655 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceRFA
Uveden11/16
Dveře5
KaroserieVan
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4635 mm
Rozvor2804 mm
Šířka1866 mm
Prostor pro zavazadla718 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1901 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1660 mm
Světlá výška159 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5
Max. počet sedadel7

Podobné vozy

Fiat Ducato
fiat Logo 2014ZAF 250
Body type
Autobus
Délka
4963 mm
Šířka
2050 mm
Výška
2254 mm
Rozvor
3000 mm
Hmotnost
2010 kg
Dveře
4
Porovnat
Renault Trafic
renault Logo 2021L/JL
Body type
Autobus
Délka
5080 mm
Šířka
1956 mm
Výška
1973 mm
Rozvor
3098 mm
Hmotnost
2041 kg
Dveře
4
Porovnat
Nissan Primastar
nissan Logo 20214/J4
Body type
Autobus
Délka
5080 mm
Šířka
1956 mm
Výška
1935 mm
Rozvor
3098 mm
Hmotnost
1992 kg
Dveře
4
Porovnat
VW Touran
vw Logo 20155T
Body type
Van
Délka
4527 mm
Šířka
1829 mm
Výška
1668 mm
Rozvor
2786 mm
Boot capacity
834 l
Hmotnost
1436 kg
Dveře
5
Porovnat
Dacia Jogger
dacia Logo 2022DJF
Body type
Van
Délka
4547 mm
Šířka
1784 mm
Výška
1674 mm
Rozvor
2897 mm
Boot capacity
160 l
Hmotnost
1280 kg
Dveře
5
Porovnat
Maxus Euniq 5
2023SV5A
Body type
Van
Délka
4825 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1800 mm
Rozvor
2800 mm
Hmotnost
1810 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Nutzfahrzeuge ID. Buzz
2022EB
Body type
Autobus
Délka
4712 mm
Šířka
1985 mm
Výška
1927 mm
Rozvor
2989 mm
Boot capacity
1121 l
Hmotnost
2487 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Nutzfahrzeuge Caddy
2020SK
Body type
Malý dodávkový vůz
Délka
4500 mm
Šířka
1855 mm
Výška
1819 mm
Rozvor
2755 mm
Hmotnost
1543 kg
Dveře
4
Porovnat
Toyota Hilux
toyota Logo 2020AN1P
Body type
Pick-up
Délka
5325 mm
Šířka
1800 mm
Výška
1795 mm
Rozvor
3085 mm
Hmotnost
1960 kg
Dveře
2
Porovnat
Fiat Tipo
fiat Logo 2020356
Body type
Kombi
Délka
4571 mm
Šířka
1792 mm
Výška
1514 mm
Rozvor
2638 mm
Boot capacity
550 l
Hmotnost
1385 kg
Dveře
5
Porovnat
Ford Transit Connect
ford Logo 2024SK
Body type
Malý dodávkový vůz
Délka
4500 mm
Šířka
1855 mm
Výška
1856 mm
Rozvor
2755 mm
Dveře
4
Porovnat

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.