Volkswagen Amarok V6: 999+33+2-1=sen zákazníků splněn

Volkswagen Amarok V6: 999+33+2-1=sen zákazníků splněn

Autor: Jakub Špaček · Fotografie: Jakub Špaček

V dnešním testu se vrátím do nedávných dnů, kdy naší kotlinu zasypaly přívaly sněhu. Podívám se na zoubek autu, které zdá se, by mělo být na sněhu a v nepříjemných podmínkách jako doma. A hned na začátek prozradím, že nejen tam je Amarok jako ryba ve vodě.

Nejprve ale vysvětlím pro někoho možná záhadnou rovnici v titulku mého testu. VW Amarok je na trhu již relativně dlouho a nedávno prošel faceliftem. Kromě opravdu detailních změn v interieru a ještě drobnějších změn exterieru dostal šestiválcový motor. Tedy přibylo oproti předchůzci 999 ccm obsahu, 33 kW výkonu, 2 válce a ubylo 1 turbo. Předchůdce,  se nabízel pouze s dvoulitrovým (bi)turbovým TDI, které ve stejné výkonové verzi nabízel mimo jiné také VW Passat. Nutno říci, že to byla kombinace přinejmenším velmi kontroverzní. Spousta potenciálních zákazníků se nechalo slyšet, že by Amaroku šestiválec slušel a Volkswagen zákazníky vyslechl.Chvályhodný počin. Zajímavostí přitom je, že Volkswagen šestiválcem nerozšířil evropskou nabídku Amaroku, ale kompletně jím nahradil stávající portfolio, čítající dosud výhradně dvoulitrové čtyřválce. Místo 2.0 TDI a 2.0 BiTDI tak nastupují tři výkonové verze vznětového šestiválce 3.0 TDI se 120, 150 a 165 kW. Výsledkem provedených změn je opravdu povedený automobil, který se neváhám označit za jeden z nejlépe vypadajících pick-upů na trhu. Možná není tak drsný jako Ford Ranger, styl SUV ale Amaroku sluší.

Segment pick- upů se v poslední době velmi rozrůstá a hodně automobilek představilo v nedávné době svoji vizi, jak by měl pick – up vypadat. Od matadorů v segmentu, jakým je třeba Toyota Hilux, Nissan Navara, Ford Ranger nebo třeba Mitschubishi L 200, se přidal třeba Fiat Fullback, nebo třeba Renault Alaskan, sdílející koncernovou platformu s Nissanem Navara.

Amarok je po faceliftu nabízen se třemi verzemi vidlicového šestiválce 3.0 TDI. Na českém trhu jsou ale aktuálně dostupné pouze dvě silnější varianty se 150 a 165 kW, které jsou výhradně kombinovány s pohonem všech kol a osmistupňovou automatickou převodovkou. Vznětový motor o objemu 2967 cm3 dobře známe třeba z Audi Q7, pro potřeby pick-upu byl ale mírně upraven, a to hlavně s ohledem na jeho využití v náročných podmínkách. Měl jsem možnost vyzkoušet nejsilnější variantu, která dosahuje výkonu 165 kW v 3000-4500 otáčkách.Díky funkci overboost navíc výkon třílitru může krátkodobě vzrůst až na 180 kW. Injekce dodatečné síly trvá maximálně 10 sekund, při rychlostech mezi 50 až 140 km/h, a to maximálně při teplotě do 55 °C, overboost nefunguje ani při zapřažení přívěsu.

To všechno znamená, že amarok konečně dostal motor, který mu dosud chyběl a který si opravdu zaslouží. Je jedno, jestli se právě brodíte někde v blátě, stoupáte do prudkého kopce nebo letíte po dálnici, amarok má za všech podmínek neskutečnou sílu. Není divu, že si umí poradit až s 3,5tunovým přívěsem.

Šestiválec navíc potěší i spotřebou, což jsem ostatně tak nějak čekal. Průměr se dařilo udržet na deseti litrech, což je s ohledem na obří, 5,3 metru dlouhou a 1,8 m vysokou, karoserii amaroku a záplavu síly pod jeho kapotou skutečně slušné číslo. Když jsem  se rozhodl zpomalit, dostal jsme se k osmi litrům, zatímco po dálnici jsem se přesouval s hodnotou 10 l/100 km.

Jízdně Amarok  nedával najevo, že je to v duši drsný pracant, ale choval se skoro jako běžné osobní SUV. Ve vyšších rychlostech zůstává aerodynamický hluk v mezích, zpod kapoty se dieselové ševelení ozývá jen pod plným plynem, v zatáčkách je stabilní a filtrování nerovností by amaroku mohly závidět i leckteré osobní vozy. Přitom takřka není vůbec znát jeho tuhý žebřinový rám, který komfort u pick-upů obvykle kazí.

Tuhá konstrukce navíc znamená, že si Amarok s nadhledem poradí i s většími nerovnostmi. Naše testovací verze byla navíc vybavena krycí nástavbou, se kterou jsem ale nebyl moc spokojený, protože znepříjemňovala přístup na korbu a otevírání a zavírání „pátých dveří“ také nebylo zrovna ideální. Pokud jsem chtěl do Amaroka naložit více věcí, musel jsem se složitě „sápat“ na zastřešenou korbu, což v zimním špinavém počasí nebylo zrovna ideální, Korba také znepříjemňuje manévrování s vozem, zejména při parkování není vidět přesd zadní malé okno ven. Řidič se musí spoléhat pouze na parkovací senzory. Možná bych uvátal parkovací kameru.

Zajímavostí, co stojí za zmínku, byl systém Drive DVE, tedy systém zesilováni řeci uvnitř interieru. Při prvním seznámení byl systém hodně nepříjemný, ale při cestě po dálnici, nebo v hlučném prostředí stavby, nebo v terénu může být užitečný. Přes integrované reproduktory a mikrofony je zesilován zvu řeči od cestujících v zadu jk cestujícím v předu a naopak. Jinak ve výbavě nechybělo nic, co bych od pick upu čekal. Příplatková byla uzávěrka zadního diferenciálu, která přišla vhod v brodění hlubokým sněhem.

Celkově je Amarok s šestiválcem dobrým kompromisem drsného pracanta se stylovým SUV. V terénu umí nemožné, hezky vypadá a dlouhé dalniční přesuny se s Amarokem dají bezproblémů zvládnout. Kdo tedy chce „premiový“ pick-up je pro něj Amarok vhodnou volbou a bude ve svém okolí středem pozornosti.

 

Jakub Špaček

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..