V sobotu startuje devátá sezóna Formule E. Tým DS Performance se svou Gen3 v šampionátu nebude chybět

V sobotu startuje devátá sezóna Formule E. Tým DS Performance se svou Gen3 v šampionátu nebude chybět

Autor: Michaela Rubešová - Michaela Rubešová a Jan Novotný · Fotografie: DS Automobiles (C Automobil Import)

Již zítra se oči fanoušků závodů elektrických formulí přesunou do Mexico City, kde započne první závod mistrovství světa ABB FIA Formule E. V sobotu 14. ledna se na startovní čáru postaví také nový monopost DS Performance. Tato divize se šampionátu účastní od jeho otevření pro konstruktéry (2. sezona), je to tak už osmá sezóna seriálu 100% elektrických vozů za účasti této francouzské prémiové značky. Jistě se bude jednat o nabitou sezonu stejně jako v minulých letech. Loni se naše redakce jednoho takového závodu v Londýně zúčastnila a byla to rozhodně nezapomenutelná zkušenost, ale také zážitek!

Závodní divize francouzské značky, která vznikla současně se samotnou společností DS Automobiles (2014) v rámci strategie elektrifikace má na svém kontě bilanci pódiových umístění a vítězství v mistrovství světa ABB FIA Formula E – dva dvojnásobné tituly, 15 vítězství, 44 pódiových umístění a 21 pole position. Letošní ročník se obecně ponese ve znamení Gen3, tedy třetí generace elektrických monopostů. Očima odborníků jde o největší skok v historii šampionátu a možná i technického vývoje vůbec. Rozhodně se máme na co těšit. Konkrétní informace přinášíme právě nyní a vy je máte možnost načerpat na několika následujících řádcích.

 

Na začátku byl jen start-up

DS Performance vznikla v roce 2014. V rekordním čase, přesněji během necelých dvou let, dokázal tým vyrobit pohonné ústrojí, díky kterému značka získala hned v navazujícím šampionátu čtyři pole position a čtyři pódiová umístění. S každou další sezonou byl tým zkušenější a dokázal stvořit výkonnější vozy. Například první monopost druhé generace se zapsal do historie DS Performace a Formule E prvním dvojitým titulem (Pohár týmů a jezdců) v páté sezoně. Podobný úspěch se podařil v následující sezoně. V 7. a 8. sezóně se stáj DS Performance žádného titulu nedočkala, ale tým si udržel místo mezi předními konstruktéry i jezdci šampionátu, v letech 2021 a 2022 skončil třetí v pořadí týmů. Díky těmto konzistentním výsledkům završil tým éru Gen2 s rekordním počtem bodů a pódiových umístění.

 

Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance:

„Divize DS Performance je opravdová success story. Francouzská prémiová značka skupiny Stellantis se díky kvalitě, nasazení a talentu svých mechaniků, inženýrů a jezdců zapsala do historie Formule E rekordním počtem vítězství a pódiových umístění. Společnost DS Automobiles vytvořila svou závodní divizi DS Performance s jasnou ambicí získat potřebné zkušenosti, aby urychlila svou strategii elektrifikace a zvýšila své renomé. Tato strategie přinesla okamžité výsledky díky vysoce výkonným plug-in hybridním a 100% elektrickým motorům. V souladu s tímto přístupem umožní náš zcela nový monopost DS E-TENSE FE23 divize DS Performance přenést zkušenosti z okruhů do nejnovější generace elektromobilů. Od roku 2024 budou všechny nové modely značky 100% elektrické.“

 

Nový monopost, nové naděje

Na závodní trať v Mexico City nastoupí francouzský tým s vozem DS E-Tense FE23. Jedná se o monopost třetí generace, který je špičkou v oblasti elektrických technologií a v němž se představí úřadující mistr světa Stoffel Vandoorne a Jean-Eric Vergne, jediný dvojnásobný mistr světa ve Formuli E. Závodní divize společnosti DS Automobiles se z organizace v režimu start-upu proměnila ve skutečné „komando“, které se plně věnuje programu FE a je schopno dostat DS na vrchol. Je to tým mužů a žen zapálených pro motoristický sport ve službách společnosti DS Automobiles, jehož hlavním zájmem je inkubace technologií.

V tomto duchu přenosu technologií ze závodní dráhy na silnici je prototyp DS E-Tense Performance vyvinutý společností DS Performance mimořádně účinným článkem v procesu výzkumu a vývoje. Je vybaven dvěma motory Formule E a představuje velmi výkonnou laboratoř, která umožňuje testování a zkoušení mnoha komponent, které by měly být využity v budoucí sériové výrobě. Testování za plných provozních podmínek umožňuje značce nalézat řešení, díky nimž budou díly spolehlivější a náklady na jejich výrobu  nižší.

 

Jean-Philippe Delaire, šéf projektu DS9 E-TENSE 4×4 360 a DS7 E-TENSE 4×4 360:

„Při vývoji vozů DS9 E-TENSE 4×4 360 a DS7 E-TENSE 4×4 360 byly zúročeny veškeré zkušenosti divize DS Performance ze závodních okruhů. Díky tomu byly vyvinuty inovativní strategie hospodaření s energií, zejména z hlediska rekuperace. Přísné požadavky závodů se denně uplatňují také při výrobě vozu DS9 E-TENSE 4×4 360 ve specializovaných dílnách v Poissy. Každý vůz prochází specifickým nastavením specializovaných týmů, stejně jako naše závodní vozy, aby bylo dosaženo optimálního výkonu na silnici.“

 

Například nejvýkonnější vozy DS Automobiles „Performance“, jako je DS 9 E-Tense 4×4 360 a Nová DS 7 E-Tesnse 4×4 360, využívají koncepce a architektury pohonných jednotek přímo odvozených z Formule E. Tyto „sporťáky“, navržené v rámci specifické divize Stellantis Motorsport a v přímém propojení s inženýry DS Performance, přenášejí zážitek z jízdy ve Formuli E. Tato synergie přináší zákazníkům společnosti DS Automobiles zcela konkrétní prospěch

Nutno také připomenout, že od roku 2024 budou všechny nové modely DS 100% elektrické. Zapojení značky do Formule E je proto zásadnější než kdykoli předtím. V letošní 9. sezóně je cíl DS Performance jasný: získat s novým partnerem Penske Autosport zpět své tituly.

 

Historicky první závod Gen3 Formule, HANKOOK MEXICO CITY E-PRIX 2022 startuje již zítra. Formát závodního víkendu (resp. dne) zůstává nezměněn, vše je tedy kompaktně zabaleno do jednoho dne, v tomto případě konkrétně do soboty. Pro nás, evropské fanoušky je poněkud nepříjemný časový posun (- 7 hodin). Kvalifikace startuje v 9:40 místního času (tj. 16:40 našeho času). Vyvrcholením prvního klání bude závod, který odstartuje ve 14 hodin místního času (21 hodin českého času). My rozhodně budeme u toho a už brzy vám přineseme kompletní reportáž i výsledky.

 

Klíčové údaje od zapojení společnosti DS Automobiles do Formule E:

  • 89 závodů
  • 4 vítězné tituly
  • 15 vítězství
  • 44 pódiových umístění
  • 22 pole position

 

Michaela Rubešová a Jan Novotný

Sdílet: