Zdroj úvodní fotky: Vlastní koláž autora (fotky: Audi, Kia, Subaru, Porsche)
Týdenní pětiminutovka: Audi ukázalo A6 sedan, Tesle díky dražšímu pojištění klesají prodeje a Brusel hrozí zákazem karbonu

Týdenní pětiminutovka: Audi ukázalo A6 sedan, Tesle díky dražšímu pojištění klesají prodeje a Brusel hrozí zákazem karbonu

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Audi, Kia, Subaru, Porsche

Rychlý přehled toho nejzajímavějšího dění ze světa automobilů přináší výběr inovací, světových ocenění a strategických kroků, které ovlivňují český i evropský trh. Od převratné digitalizace Audi A6 po zásadní výhry značek a průlomové elektromobily—zde je vše, co by čeští řidiči a automobiloví nadšenci za uplynulý týden neměli minout.

 

Audi představuje zcela novou A6: Elegantnější, chytřejší a úspornější

Audi odhalilo dlouho očekávaný zcela nový sedan A6 (C9), který přichází s hlubokou designovou i technologickou revolucí. Ta zcela jistě zarezonuje také ve střední Evropě, včetně České republiky. Nová A6 zaujme výrazně elegantnější karoserií s ostřejšími liniemi a špičkovým součinitelem odporu vzduchu 0,23, což posiluje výkon i efektivitu. Interiér nabízí plně digitální přístrojovou desku a prémiové materiály, čímž nastavuje nová měřítka konektivity a komfortu. Pohonné jednotky tvoří vylepšené diesely TDI a benzinové motory TFSI, vždy s podporou mild-hybridní technologie pro nižší spotřebu i emise. Model A6 je nyní postaven na pokročilé platformě Audi Premium Platform Combustion, od níž se očekávají špičkové jízdní vlastnosti a bezpečnost. První vozy na trh dorazí již brzy, například v Nizozemsku od 64 990 €, české ceny budou zveřejněny v létě. V nabídce nebude chybět ani plug-in hybrid nebo pohon všech kol quattro, díky čemuž si A6 chce udržet svoji pozici, i když vlna elektrifikace je v Evropě stále všudypřítomná.

 

Kia EV3 získává titul Světové auto roku, zájem roste

Na autosalonu v New Yorku získala Kia EV3 prestižní ocenění World Car of the Year 2025, což dále upevňuje globální vzestup značky a potvrzuje její pozici na rychle rostoucím evropském trhu s elektromobily. Kompaktní EV3 sklízí chválu za kombinaci dostupné ceny, inovací a dojezdu, což předznamenává zvýšený zájem i v Česku, kde tato novinka od začátku roku kraluje mezi elektrickými B-SUV. Mezi další oceněné patřil Hyundai Inster (světový elektromobil roku) a Volvo EX90 (světový luxusní vůz). Úspěch EV3 podtrhuje zostřující se konkurenci v segmentu elektromobilů a poukazuje na to, jak nové modely asijských výrobců mění vkus i priority zákazníků v Česku a celé Evropě.

 

Pojištění Tesly v Evropě zdražuje, prodeje klesají

Majitelé vozů Tesla napříč Evropou pocítili meziroční zdražení pojistek až o 21 %, čímž se Tesla stala nejdražší automobilovou značkou na pojištění — průměrná roční sazba se blíží 800 eur. Tento nárůst přichází ve chvíli, kdy značce klesají prodeje, roste nespokojenost zákazníků a množí se případy vandalismu v důsledku kontroverzní image značky. Na cenově citlivém českém trhu tak mohou motoristé častěji sáhnout po evropské či asijské konkurenci, protože provozované Tesly jsou rok od roku dražší. Pokud tento trend setrvá, může to výrazně oslabit dosavadní vedoucí pozici Tesly v regionu mezi zákazníky, pro něž je cena klíčovým faktorem.

 

Subaru vstupuje do elektrické éry: Trailseeker a Solterra

Subaru výrazně posiluje svou pozici v evropském segmentu elektrických SUV, když na newyorském autosalonu představuje úplně nový model Trailseeker a zároveň hluboce modernizovanou Solterru. Trailseeker stojí na osvědčené platformě Solterry, přináší odvážnější design, až 380 koní výkonu, větší zavazadlový prostor a robustní baterii o kapacitě 74,7 kWh, což ocení rodiny i cestovatelé. Aktuální Solterra se dočkala tolik potřebného faceliftu – nabízí čistší design, lepší výkon a zvýšení dojezdu o 25 procent, nyní až na téměř 460 km na jedno nabití, což přímo odpovídá předchozí kritice trhu. Díky těmto krokům se Subaru stává vážným hráčem pro zákazníky v době, kdy poptávka po větším dojezdu a univerzálnosti elektromobilů prudce roste.

 

 

Evropský parlament zvažuje zákaz uhlíkových vláken: Průmysl se připravuje na otřesy

Evropský parlament řeší průlomovou regulaci, která by mohla významně omezit, nebo dokonce zcela zakázat použití uhlíkových vláken v automobilovém průmyslu. Hlavním důvodem jsou obavy o veřejné zdraví kvůli emisím částic při recyklaci a likvidaci vozidel. Zákaz by mohl vstoupit v platnost už v roce 2029, což by znamenalo obrovské náklady a komplikace pro výrobce výkonných či elektrických vozů v Evropě – a výrazně by zasáhl i prémiové a sportovní modely vyráběné na starém kontinentu. Již nyní se ozývá silný odpor ze strany automobilek a dodavatelských společností, které upozorňují, že nové regulace mohou ohrozit evropskou konkurenceschopnost a inovace. Očekává se, že jednání budou bouřlivá i s výrobci, pro něž je nízká hmotnost vozů stěžejní pro spotřebu i dynamiku.

 

Honda a Nissan přesouvají výrobu kvůli obchodním sporům

V reakci na nová americká cla na dovoz z Japonska oznámily automobilky Honda a Nissan důležité změny v globální výrobní strategii. Honda přesune výrobu hybridních Civiců ze Saitamy v Japonsku do Indiany v USA, Nissan zase mění dodavatelské trasy u svých klíčových SUV. Tyto kroky ukazují na rostoucí nejistotu v mezinárodním obchodě, kterou vyvolávají americká ochranářská opatření, a která má další dopady na české a evropské výrobce spoléhající na volný trh a stabilní cla. Přesuny produkce znovu otevírají debaty o lokalizaci výroby a globalizaci, které budou v následujících letech pro automobilky ještě zásadnější.

 

Stellantis varuje před unijními i americkými regulacemi

Dočasný prezident koncernu Stellantis John Elkann veřejně prohlásil, že rázná politika nových amerických cel a současně přísná evropská ekologická regulace představují pro automobilový průmysl „bezprecedentní výzvy“. Upozorňuje na riziko propouštění a útlumu inovací v Evropě i USA v situaci, kdy čínské značky strategicky rozšiřují svou globální působnost. Český autoprůmysl, který je silně závislý na exportu a provázán i s výrobci dodávajícími Stellantisu tak dostává jasný signál k nutnosti koordinovaných kroků na ochranu pracovních míst a konkurenceschopnosti evropského koncernu.

 

Porsche 911 GT3 trhá rekord Nordschleife mezi manuály

Porsche přepsalo dějiny rekordem na Nürburgringu pro produkční vozy s manuální převodovkou, když 911 GT3 zajela kolo za 6:56,294 minuty. Překonala tak předchozí rekord Dodge Viper ACR o více než devět sekund. Tento výkon ještě posiluje pověst Porsche jako inženýrské špičky a podtrhuje atraktivitu ryzího řidičského zážitku i v době, kdy automobilový svět postupně přechází k elektrifikaci.

 

Jan Novotný

Sdílet: