Toyota Aygo (X) přijíždí jako crossover – „mini“ vůz z Kolína se vejde i do 300.000 Kč
Autor: Jan Novotný, zdroj: Toyota Central Europe – Czech, s.r.o. · Fotografie: Toyota Central Europe – Czech, s.r.o. (toyotanews.eu)Je tomu už rok, co je Čechům poměrně známá zkratka „TPCA“ minulostí. Kolínské továrny se totiž tehdy 100% ujala Toyota a právě v Čechách vyrábí několik svých evropských modelů. Příkladem budiž nový Yaris, Evropské auto roku 2021 a jeden z tahounů modelové řady Toyoty. Vůbec první Toyotou, která se v Kolíně vyráběla, bylo ale Aygo, dnes už tradiční zástupce A segmentu (mini vozy). A právě tento segment už nebyl pro řadu automobilek dostatečně rentabilní – budiž třeba právě Peugeot 108 a Citroën C1, které se vyráběly po boku Ayga v Kolíně, a jimž druhá generace dopřána nebyla. I proto Toyota lehce přezbrojila a i v segmentu A se chce svézt na vlně crossoverů, které v posledních letech tolik frčí. Mně osobně pak přijde až skoro neuvěřitelné, že výroba první generace tohoto mini vozu byla zahájena už před dlouhými 17 lety. Zatímco z výrobní linky sjíždějí poslední kusy odcházející verze vyráběné ještě jako klasický hatchback, my máme tu čest pěkně do detailu prozkoumat verzi zcela novou. Ač se to nezdá, Aygo X (čteno „cross“) se jakožto crossover stává přímým nástupcem právě nám již dobře známého Ayga. Sází na obdobnou techniku, slibuje ale větší vnitřní prostor a spoustu moderních technologií a třeba i se v základu dodávaným adaptivním tempomatem se umí vejít do 300.000 Kč s DPH. Pokud i vás tahle nabídka zajímá, určitě zůstaňte s námi.
První představení a jeho odvážný design
Zbrusu nová Toyota Aygo X je crossover třídy minivozů, navržený a vyráběný v Evropě pro život ve městě i mimo něj. Vyrábět se bude v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic a na trh přichází právě teď. Aygo X je postavený na podvozkové platformě TNGA (Toyota Global New Architecture) GA-B, která se poprvé uplatnila u nového Yarisu, evropského Auta roku 2021, a později též u provedení Yaris Cross.
Již od konceptu Aygo X Prologue, který připravilo evropské návrhářské a vývojové centrum Toyota ED2 ve francouzské Nice, chtěli návrháři značky nabídnout evropským zájemcům o kompaktní vůz odvážný design. V návaznosti na úspěšné odhalení a pozitivní přijetí atraktivní varianty Ayga X Prologue v odstínu „zářivá chilli červená“ byl projekt Aygo X přesměrován na belgické oddělení designu společnosti Toyota Motor Europe, kde týmy návrhářů v úzké spolupráci s produktovým plánováním a vývojovým centrem proměnily nového zástupce třídy minivozů z původního konceptu v reálný produkt. Výrazný dvoubarevný lak karoserie Ayga X se ve spojení s novou koncepcí barev koření odrazil v ostrém profilu, který upoutá pozornost důrazem na postoj nového modelu. Pocit dynamiky ve prospěch sportovnější image akcentuje nová klínovitá linie střechy. High-tech přední světla zdánlivě obepínají kapotu ve tvaru křídla, zatímco velká mřížka chladiče o něco níže společně s mlhovými světly a ochranným krytem nárazníku vytváří motiv zdvojeného lichoběžníku, jenž je součástí identity Ayga. Nový barevný koncept se inspiroval různými druhy koření. Pro nové Aygo X tak byla navržena jedinečná sestava barev, z nichž každá reprezentuje odlišnou esenci a osobnost vozu.
I přes výrazné zvětšení nabízí solidní základ pro dobré jízdní vlastnosti
Nové Aygo X s délkou 3700 mm přerostlo předchůdce o 235 mm, ačkoli rozvor narostl jen o 90 mm. Přední převis j o 72 mm kratší než v případě Toyoty Yaris, zatímco největší dostupná kola nyní mají 18″. Aygo X, navržené pro úzké městské uličky, se též chlubí mimořádně malým poloměrem otáčení (jen 4,7 m), jedním z nejmenších v celém segmentu. Celková šířka karoserie se v porovnání s modelem Aygo zvětšila o 125 mm na 1740 mm. Mezeru mezi předními sedadly tak bylo možné zvětšit o 20 mm, čímž se rozestup mezi pasažéry v oblasti ramen zvětšil o 45 mm. Na čele segmentu stojí i prostor pro zavazadla – délka zavazadelníku narostla o 125 mm a díky promyšlenému řešení prostoru za zadními sedadly se v porovnání s předchozí generací podařilo nafouknout objem o více než 60 litrů na výsledných 231 litrů.
Světlá výška kompaktního crossoveru se zvýšenou karoserií narostla oproti předchozí generaci o 11 mm, a tak Aygo X dodává řidiči více jistoty na každém povrchu. Poloha sedadel se zvýšila o 55 mm ve prospěch lepšího očního kontaktu s ostatními účastníky silničního provozu, zejména cyklisty a chodci. Kromě toho se o 10 % zvětšil úhel předního A-sloupku (nyní 24°) v zájmu co nejlepšího výhledu ven.
Technologická výbava (ne)jen v interiéru
Aygo X je kompaktním vozem, v jehož výbavě najdeme i některé z důležitých moderních technologií. Se svojí Toyotou Aygo X bude každý zákazník propojen prostřednictvím systému Toyota Smart Connect a mobilní aplikace MyT. Toyota Smart Connect zahrnuje velký 9″ dotykový displej s vysokým rozlišením, difuzní osvětlení a bezdrátové nabíjení, a nabízí tak zákazníkům bezproblémové uživatelské prostředí s doplňkovou mobilní aplikací MyT. Pomocí aplikace MyT může majitel sledovat různé analýzy vozidla, jako např. analýzu jízd, stav paliva v nádrži, varování nebo sledování polohy vozidla. Nejnovější multimediální systém od Toyoty ve vyšších výbavových liniích dále nabízí navigaci na bázi cloudu, která zprostředkuje dynamické informace o trase na bázi on-line služeb. V průběhu času budou uváděny nové služby prostřednictvím on-line aktualizací, a tak bude touto cestou do systému automaticky dodáván nový software i online služby. Systém Toyota Smart Connect dále nabízí kabelové i bezdrátové připojování chytrých telefonů prostřednictvím technologií Android Auto a Apple CarPlay.
Pro nejnovějšího zástupce třídy minivozů se rovněž uvádí vyspělý systém full-LED světel, který uvedenou technologii zpřístupňuje většímu počtu zákazníků. Světla denního svícení a směrová světla sestávají ze dvou světlovodů lemovaných jemnou žhnoucí září k akcentování ikonického profilu Ayga za všech světelných podmínek. Aygo X znamená velký skok kupředu ve smyslu bezpečnosti, kdy tento model ze segmentu minivozů bude poprvé na všech trzích standardě vybaven bezpečnostním systémem Toyota Safety Sense. Nejnovější paket Toyota Safety Sense používá jednookou (monokulární) kameru ve spojení s milimetrovým radarem. Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) s funkcí rozpoznávání vozidel navíc nyní funguje i za vyšších rychlostí. Premiéru v Toyotě Aygo X má funkce rozpoznávání chodců ve dne i v noci, rozpoznávání cyklistů za denního světla, asistenční systém pro zmírňování rizika kolize na křižovatkách, adaptivní tempomat, asistent pro udržení v jízdním pruhu a nouzový asistent řízení.
Technika spoléhá na stejný základ, který byl výrazně inovován
Aygo X bylo od počátku navrhováno tak, aby garantovalo maximálně hospodárný provoz – má například nejnižší hmotnost surové karoserie ze všech vozů napříč automobilovými segmenty A a B (mini a malé vozy), což samo o sobě pomáhá k dosažení vynikající spotřeby paliva. Ke snížení spotřeby napomáhají i výlisky v prostoru předního nárazníku a podběhů kol, které lehce odklánějí proud vzduchu směrem od pneumatik, a potlačují tak víření vzduchu na přídi a kolem boků vozidla. Výlisky kolem podběhů zadních kol dále pomáhají odklánět proud vzduchu od zadních pneumatik k bodu sbíhání na zádi vozidla.
K pohonu Toyoty Aygo X slouží opakovaně oceňovaný litrový tříválec 1KR-FE, jenž doznal dalších zlepšení v souladu s evropskými předpisy a nabízí vysokou míru spolehlivosti a výkonu s cílovým parametrem spotřeby paliva pouhých 4,7 l/100 km a emisí CO2 na úrovni 107 g/km.
Soustava řízení byla odladěna pro městský a předměstský provoz na evropském kontinentu; nová bezstupňová převodovka S-CVT zprostředkuje v dané třídě nejlepší prvotní odezvu, intuitivní řazení a lineární charakter při zachování dobrého poměru výkonu a spotřeby paliva.
Srovnávací test: Toyota Aygo vs. Peugeot 108
Závěrem: již brzy na našich silnicích
I nové Aygo je pomalu ale jistě na cestě na naše silnice. V následujících měsících by totiž měly dorazit první kusy k prodejcům značky a samozřejmě i do novinářské flotily, což znamená, že se i vy můžete těšit na naše plnohodnotné redakční hodnocení. Závěrem se pak sluší dodat, že Toyota v souvislosti s prvním kusem, jenž dorazil tento týden do Prahy, zveřejnila i ceny. Základní verze s už docela slušným výčtem výbavy začíná při zvážení výkupního bonusu a akčního zvýhodnění na 299.000 Kč s DPH. Za automat se dá připlatit 35.000 Kč až od druhého výbavového stupně (Comfort), který k základu mimo jiné přidává parkovací kameru, otáčkoměr, lepší odhlučnění, kliky a zrcátka lakované v barvě karoserie, volant a řadící páku potažené kůží či výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Mně osobně třeba přišla škoda, že prozatím Toyota nenabízí (a výhledově ani nebude) pro Aygo X žádnou alternativu v hnacím ústrojí. Samozřejmě narážím primárně na hybrid z Yarisu. Na druhou stranu ale chápu, že s normovanými 107 g CO2 na ujetý kilometr není pro hybrid příliš prostoru. Nějaký ten koník navíc k základním 72 by se ale nějakému tomu uživateli hodit mohl, a to tím spíše, že vrcholné verze atakují cenu půl milionu korun. I tak se ale na svezení v novém Aygu těším a věřím, že už brzy vám budeme moci přinést naše první dojmy…
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | Aygo X Air 1.0 |
Výkon | 53 kW |
Točivý moment | 93 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 4400 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 15.5 s |
Max. rychlost | 151 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Vstřikování |
Objem | 998 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 4.9 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 5.6 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 4.5 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 5.6 l/100km |
Velikost nádrže | 35 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 175/60R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1360 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1015 kg |
Náklad | 345 kg |
modelová řada | |
Název generace | AB7 |
Uveden | 04/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Minivozy (např. Twingo) |
rozměry | |
Délka | 3700 mm |
Rozvor | 2430 mm |
Šířka | 1740 mm |
Prostor pro zavazadla | 231 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 829 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k oknům) | 588 l |
Výška | 1510 mm |
Průměr otáčení | 9.4 m |
Sedadla | 4 |