První kilometry s Volvem EX30: malé, ale schopné?
Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Volvo Car Czech RepublicPoprvé byl tento vůz oficiálně představen v Česku již loni na podzim. Po několikaměsíční pauze jsme spolu s dalšími členy odborné veřejnosti dostali možnost tento elektromobil krátce otestovat v provozu hlavního města. O tom, jaká je úloha Volva EX30 a jak si stojí na našem trhu v relativně krátkém čase několika měsíců, se rozpovídali spolu Alican Emiroğlu, generální ředitel Volvo Car Czech Republic, a Martin Mazari, product pricing manager Volvo Car Czech Republic.
O tom, co nová EX30 nabízí a jak jsem se cítil za jízdy v kokpitu testovacího vozu, si dovolím se s vámi nyní podělit v několika následujících odstavcích.
Technologie, ekologie, design, kvalitní zpracování a cenová dostupnost
Při příchodu k budově výstavištního pavilonu Bohemia mne hned zvenku přivítal pohled na řadu zaparkovaných, testovacích vozů v různých barevných provedeních. Po vstupu do pavilonu na mě dýchla pozitivní energie a úsměv organizujících. Za nedlouho se již chopili slova představitelé Volvo Car Czech Republic. Vozu EX30 se prý už po pár měsících na trhu daří nadprůměrně. Mezi jeho hlavní domény patří dle slov zástupců značky technologická pokročilost, nadprůměrný ekologický aspekt (využívá recycklované materiály při výrobě interiérových designových prvků), pro vozy značky typické kvalitní dílenské a materiálové zpracování, čistý design a ze všeho asi nejvíce překvapivě, pokud jde o značku Volvo, i dostupnou cenovkou. A tak se nakonec není až tak čemu divit, že takto namíchaný recept začal budit spoustu zájmu a jeho prodeje se začínají realizovat ve větší míře, než bylo původně předpokládáno. K tomuto dni je tedy dodáno u nás v Česku již přibližně 50 vozů (prvním kupujícím byl muž důchodového věku z Ostravska) a na dalších 400 je jich již ve výrobě a budou dodány v průběhu následujících měsíců. A hned za poslední kalendářní měsíc české zastoupení automobilky registrovalo 100 objednávek tohoto elektromobilu. Nutno podotknout i to, že je model Volvo EX30 nyní nominován v několika mezinárodních a i tuzemských soutěžích, ve kterých se uchází o prvenství a ocenění pro tento rok. V této teoretické sekci jsme se mohli dozvědět mimo jiné i to, že od roku 2025 bude kromě továrny Volvo v čínském Čang-ťia-kchou vyráběno EX30 i v belgickém výrobním závodu v Gentu, jen aby mohly být lépe pokryty všechny budoucí zákaznické objednávky. Pro automobilku Volvo je vůz EX30 výrazným krokem kupředu elektromobilní budoucnosti a připisuje si hned několik prvenství.
Volvo EX30 jde ve stopách výrazně většího plně elektrického modelu EX90 a společně otevírají novou kapitolu stylu švédské značky. Ač založeno na jiné platformě (SEA), zachovává si Volvo EX30 prvky tolik typické pro švédskou značku a důvěrně známé od „starších sourozenců“. Dává je však do nečekaných souvislostí a utváří tak nové, osobité formy. Současně přiváží také řadu zcela unikátních řešení.
Dříve nevídaná dynamika, vysoký výkon, dojezd a rychlonabíjení
Karoserie vozu je navržena pro co nejhladší obtékání vzduchu a nízký aerodynamický odpor se příznivě projevuje na efektivitě provozu. I díky tomu činí hodnoty dojezdu WLTP podle zvolené verze od 344 km (51kWh baterie) přes 450 km (verze AWD, 69 kWh) až po 476 km (69kWh baterie, pohon zadních kol).
Volvo EX30 přitom není v žádném případě pomalé. V závislosti na variantách pohonu je hodnota jeho zrychlení z 0 na 100 km/h 5,7 s (pohon “Single Motor”) či 5,3 sekundy (pohon “Single Motor Extended Range”) a u verze AWD, jejíž dva motory generují 428 koní a 543 Nm (“Twin Motor Performance”), dosáhne stokilometrové rychlosti dokonce už za 3,6 sekundy. Maximální rychlost je u všech variant – stejně jako u ostatních modelů značky – omezena na 180 km/h. Doba nabíjení z 10 na 80 % trvá u všech vozů v režimu DC okolo 26-27 minut.
Tradičně byl při vývoji kladen mimořádný důraz na bezpečnost cestujících. Proto se Volvo EX30 může pochlubit zase o něco pevnější konstrukcí karoserie, propracovanými deformačními zónami a novým typem airbagu integrovaným do vnitřní strany sedadla řidiče, který má při bočním nárazu lépe chránit jeho hlavu a hrudník. EX30 dokáže zabránit srážce s protijedoucím vozem při odbočování vlevo, stejně jako podpořit řidiče při přímém průjezdu křižovatkou s provozem ze stran. Dokáže také samočinně zaparkovat (a to i diagonálně), změnit jízdní pruh a upozornit na únavu či ztrátu koncentrace řidiče.
Důležitou novinkou pro bezpečnost městského provozu je systém upozorňující na dopravu projíždějící kolem vozu. Při zaparkování a vystupování se tak již nemůže stát, že by posádka otevíráním dveří ohrozila projíždějícího cyklistu nebo vystoupila přímo pod kola kolemjedoucího auta.
Útulný, kvalitní a minimalistický interiér
Ne dlouho poté jsme dostali možnost již přejít k testovacím jízdám. Při bližším ohledání jsem zjistil, že mnou vybraný exemplář byl ve střední výbavě Plus s druhou nejvýkonnější motorizací “Single Motor Extended Range” (272 koní výkonu) a ceníkovou cenou 1,18 mil. Kč vč. DPH.
Po usednutí za volant mě překvapilo, jak útulně jsem se v autě cítil a velmi mne zaujala také nápaditá a pestrá paleta materiálů použitích jak na sedadlech, ve výplních dveří, tak i na samotné palubní desce. Vše na mě působilo kvalitně, bytelně a zároveň komfortně.
Testovací trasa z Výstaviště do Bohnic a zpátky
Testovací trasa se linula z Holešovic, přes Tróju až do Bohnického údolí, kde byla možnost auto i dobře nafotit a v klidu prohlédnout do detailu. Během prvních kilometrů mě velmi mile překvapil komfortní podvozek, a svižnost a reakce auta při sešlápnutí akcelerátoru. V zatáčkách se zdálo stabilní, i když mi přišlo, že byla lehce znát hmotnost, byť není ani zdaleka jedna z nejvyšších –pohotovostní hmotnost testovaného exempláře činila 1850 kg.
Všude v interiéru jsem cítil dostatek prostoru a měl adekvátní výhled ven. Auto se mi zdálo být dobře odhlučněné a příjemně tiché i na poměry elektromobilu. Cestou zpět na výstaviště jsem si pak ještě otestoval audiosystém harman/kardon, který nabídl velice obstojný výkon v hardwarové konfiguraci 7+1+1 basový reproduktor za palubní deskou/subwofer vzadu. A díky obsažené softwarové technologii soundsystému Quantum Logic Surround 5.1, Dirac Unison a kompenzaci hluků způsobených vozidlem dokázala zvuková soustava pro můj poslech produkovat i dostatek hudebního detailu a prostorovosti.
Poněkud zvláštní pro mě bylo ale ovládání blinkrů, na jejichž fungování se mi nedařilo úplně zvyknout, protože vyžadovaly trošku jiný povel předávaný páčce, než jsem obecně zvyklý.
Tak či tak jsem rozhodně vnímal ergonomii z místa řidiče vesměs pozitivně a kromě zvláštnosti s blinkry mě nic dalšího nerozladilo. Pochvaloval jsem si i ovládání a komunikaci s infotainmentem, jehož displej byl umístěný v dobré vzdálenosti a vyhovovalo mi jeho rozvržení na výšku, které je nyní už tak nějak tradiční v rámci všech nových vozů automobilky Volvo.
Jak si stojí model EX30 v porovnání s ostatní aktuální nabídkou na trhu?
Níže nabízíme k nahlédnutí pár tabulkových přehledů, poskytnutých pořadateli akce v rámci oficiální tiskové zprávy, ve kterých se jeví nové Volvo EX30 jako velice zajímavá a smysluplná propozice, pokud by člověk právě pomýšlel na koupi prémiového elektrického B-SUV.
Jaké dojmy může přinést klasický test?
Jízdními vlastnostmi, designem a ovládáním pro mě osobně představovalo Volvo EX30 velice sympatické překvapení. A tak si již nyní říkám, jaké by asi bylo delší svezení na okresních a dálničních komunikacích? A jaké by to asi bylo – mít možnost si vyzkoušet tento vůz, “žít” s ním i delší čas – třeba na tradiční testovací týden? Toho se určitě již brzy dočkáte…
Jakub Kameníček