The Most rally 2017: že by nová stálice?

The Most rally 2017: že by nová stálice?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Pokud jezdíte na české podniky rally, znáte pár soutěží, které se každoročně poměrně pravidelně opakují. Někteří pamětníci si pamatují třeba i Kopnou, která patřila k těm nejtěžší, nejzrádnějším a nejatraktivnějším soutěžím v republice vůbec. Ta už ale dobrých pár let v kalendáři rallysprint série chybí. Naopak nám poměrně výjimečně do seznamu jedna soutěž přibyla. Nebývá to totiž úplně ve zvyku. Když však Mostečtí (provozovatelé Autodromu Most) před 2 roky přišli s pokusem nultého ročníku vlastní rally tehdy ještě dosti omezenou pouze na polygon v Mostě, mnoho důležitosti se jejich snažení v profi světě nepřikládalo. „Pouťový závod, kolotočáři, sranda-match“ a podobná pojmenování jsem před svou návštěvou letošního, již druhého, ročníku Mosteckého rally s názvem The Most Rally #2 slýchával poměrně často. Zdání klame. Pojďme se v rychlosti podívat na tratě…

 

Okolí Mostu.? Spíše vzdálenější

Ve světě jsme asi už docela zvyklí na dlouhé přejezdy. Co my víme. Třeba se v Mostě nechali inspirovat hodně vzdálenou soutěží – Rallye Monte Carlo. Hlavní (diváckou) RZ umístěnou tentokrát již tradičně na Mosteckém polygonu a 3 další tratě situované už na běžné české silnice totiž dělilo nejméně 50km a v běžném provozu necelou hodinu cesty. To však žádného velkého nadšence neodradí. Náš program zněl jasně – stihnout alespoň jednou každou z tratí. Už teď mohu prozradit, že se cíl podařilo naplnit. Naopak pro pořadatele musím zmínit délku přejezdů mezi jednotlivými RZ mimo autodrom. Ty se totiž všechny nacházely v okolí Měděnce (nedaleko Božího Daru) v krásném horském prostředí. Na přejezdech mezi jednotlivými místy jsme tak strávili maximálně 20 minut, což nelze hodnotit jinak než velice kladně.

 

Podívaná – překvapivě hodně dobrá!

Často v redakci s kolegy dlouze hledáme atraktivní místa podél tratí jednotlivých RZ a dloumáme nad tím správným poměrem „cena-výkon“, který bych k dnešnímu tématu vysvětlil spíše jako poměr mezi vzdáleností/dostupností (vč. kvality cest) a diváckou atraktivitou daného místa. Nejčastěji se snažíme vyhýbat diváckým místům, které sice nedostatkem atraktivity neoplývají a naopak dostupnost bývá skvělá, ale to vše v sobě skrývá i jedno malé úskalí – návštěvnost. Ta je na nich totiž nejvyšší. Tentokrát jsme vzhledem k harmonogramu a opravdu hodně složité dostupnosti ostatních míst volili právě ta divácká. Navzdory našim zaběhlým zvyklostem jsme byli velice překvapeni. Návštěvnost byla sice pro pořadatele určitě suprová, ale nikterak přehnaná. My jsme si tak mohli najít krásné a bezpečné pozice na focení a hlavně i hodně vidět. Za naplánování jednotlivých zkoušek a výběr diváckých míst si pořadatelé zaslouží od nás opravdu velký palec nahoru. I jedno z míst, které jsme vybrali z těch „nediváckých“ bylo dobře dostupné a hlavně hodně zajímavé z pohledu diváka. Neodpustil bych si poznámku „ještě že nás v tom lese správa nezavřela“, ale to si nechme asi raději pro sebe.

 

Bezpečná, atraktivní, dostupná rally – tak to má být

V dnešním článku to ani nechci přehánět se superlativy. Já jsem ale vzhledem k mým poměrně slabým očekáváním opravdu hodně mile překvapen. Kladně hodnotím dostupnost míst, dobrý výběr diváckých míst, zabezpečení bezpečnosti na tratích pro diváky a vstřícnost pořadatelů. Skoro bych si troufl říci, že všechny základní parametry u Mosteckých fungovali na jedničku, a to kolikrát opravdu lépe, než u některých jiných stálic programu českého rally. Jediný mínus je snad ještě stále malý zájem posádek a týmů. Asi bychom na startu rádi viděli i třeba Honzu Černého, Romana Odložilíka nebo také pár dalších R5 Fabií, které přeci jen svojí kategorii hodně dominují. Za výsledky vyzdvihnu určitě Martina Vlčka na Fiestě R5, jež vyhrál celé klání. Jaromír Tarabus se stejným vozem pak dojel na druhém místě. K obou pánům je potřeba podotknout, že nejeli jen „na jistotu“ a sem tam byl vidět i průjezd čistě pro diváky. Konečně se dočkal úspěchu i další stálík v podobě Karla Trněného a jeho ještě stálejší Fabie WRC, jemu patřilo v Mostě celkově 3. místo. Za pozornost stojí i počet vozů R2, a to i Adamů, jímž patří v Evropě podobná dominance jako Fabii v R5. Právě s tímto autem se podařilo Radomíru Kupcovi dojet na krásném šestém místě a opanovat tak nejen svoji kategorii, ale předjet i několik silnějších vozů (třeba DS3 R3T nebo Porsche GT3 či Fabii R5 Zdeňka Pokorného). Velký klobouk jemu i vozům s bleskem ve znaku. Adamy tentokrát ve své kategorii bezkonkurenčně dominovali a patřilo jim tak celé pódium. Kupec, Nekvapil, Horák, tak znělo ono vítězné trio. Z mého pohledu tak za Most nejen pozitivní hodnocení, ale i poděkování. Takových soutěží pro české rally určitě víc a víc, budeme se těšit příště!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..