Drama v Číně! Neuvěřitelný finiš, smůla i historické vítězství: DS Penske zažil nejdivočejší víkend sezóny ve Formuli E
Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS PerformanceZatímco se světový šampionát ABB FIA Formula E přehoupl do druhé poloviny sezóny, čínská metropole Šanghaj hostila jeden z nejvýznamnějších víkendů kalendáře – double-header zahrnující 10. a 11. kolo. Tým DS Penske zde zažil rekordní víkend plný kontrastů: v sobotu triumfoval historickým dvojitým pódiem a v neděli čelil rozmarům počasí i technické smůle. Přesto si z Asie odváží vůbec nejvíce bodů ze všech týmů a potvrzuje, že v závěrečné části sezóny rozhodně bude hrát klíčovou roli.
Šanghaj jako zrcadlo síly – sobotní E-Prix jako učebnicový závod DS Penske
V sobotu 31. května 2025 ukázal tým DS Penske naprostou dominanci. Už v kvalifikaci udávali tempo a Maximilian Günther, který během sezóny už jednou zvítězil (na Jeddah E-Prix), si skvělým výkonem zajistil pole position. Z první řady poté dokázal od startu až do cíle držet čelní pozici a po naprosto čistém výkonu zaslouženě vybojoval své druhé vítězství v sezóně.
Jean-Éric Vergne, týmový kolega a dvojnásobný šampion Formule E, se na start postavil až desátý. Francouz ale dokázal využít především promyšlenou strategii s pozdní aktivací ATTACK MODE, velmi precizní hospodaření s energií a především chladnou hlavu v dramatickém závěru. V posledním kole totiž doslova vystřelil na druhé místo poté, co předjel Ticktuma i Barnarda, kteří se zapletli do vzájemného souboje.
„Věděl jsem, že mám o něco více energie než soupeři přede mnou, a rozhodl jsem se to zužitkovat. Trochu jsem narazil do soupeře, možná jsem přišel i o kus křídla… ale stálo to za to,“ popisoval Vergne chvíle v posledních zatáčkách závodu plné adrenalinu.
Taktika, timing a týmová efektivita
Zatímco jiní soupeři ztráceli přehled ve víru bitev a chaosu ve střední části pole, jezdci DS Penske přesně věděli, kdy vyčkávat a kdy udeřit. Günther si při souboji s Rowlandem počínal chytře – věděl, že má více energie, a tak si počkal na správný okamžik, aby se bezpečně dostal do čela. To samé platilo i pro Vergna, jehož posun vpřed nebyl dílem náhody, ale výsledkem pečlivě naplánované strategie.
Díky tomuto vítězství poskočil Günther v průběžné klasifikaci jezdců na páté místo a Vergne na šesté. Tým DS Penske se navíc díky 43 sobotním bodům vyšvihl na třetí příčku mezi týmy, pouhých 55 bodů za vedoucím Nissanem.
„Každý z našeho týmu si tenhle výsledek zaslouží. Od mechaniků po analytiky – všechna práce, kterou jsme za poslední týdny odvedli, se tady zúročila,“ dodal Günther.
Neděle: když počasí diktuje rytmus – E-Prix v dešti
V neděli 1. června přivítala Šanghaj jezdce do mokré reality. Již od rána pršelo a závodní víkend se musel přizpůsobit těžkým podmínkám. Kvalifikace se odehrála bez duelů, závod startoval za safety carem a vlhkost zkomplikovala nastavení i jízdu.
Závod ovládl Nick Cassidy z Jaguar TCS Racing. Novozélandťan si v deštivé kvalifikaci vybojoval pole position a v samotném závodě předvedl suverénní jízdu stylem start–cíl. Za neustálého deště si udržel vedení a dosáhl svého prvního vítězství v sezóně a zároveň prvního svého druhu v éęe vozů GEN3 Evo. Jeho výkon se stal ukázkovým příkladem řidičské jistoty v extrémních podmínkách. Za ním se seřadili oba piloti TAG Heuer Porsche. Pascal Wehrlein porazil týmového kolegu Antónia Félixe da Costu po chytrém využití ATTACK MODE. Wehrlein se posunul na druhé místo průběžného pořadí jezdců, da Costa se udržel na třetí pozici. Porsche se po neúęspěšné sobotě vrátilo na čelo poháru konstruktérů.
Jake Hughes z Maserati MSG Racing si dojel pro solidní čtvrté místo, následován byl Jeanem-Éricem Vergnem. Ten tak znovu potvrdil, že patří mezi nejzkušenější jezdce ve startovním poli. Po startu ze šesté pozice se udržel mimo problémy a po konzistentní a disciplinované jízdě si dojel pro páté místo, které mu vyneslo dalších 10 bodů. Ve chvíli, kdy řada soupeřů ztrácela kontrolu nebo sklouzávala mimo trať, ukázal JEV svou schopnost přežít i v těžkých podmínkách.
Obtížené podmínky vyŕadily z boje mimo jiné Jakea Dennise, Nycka de Vriese, Dana Ticktuma a Sama Birda. I tak se do cíle dostalo 21 z 22 vozů. Závod byl ukázkou jezdecké vyspělosti a technické připravenosti týmů.
Cassidy po závodě uvedl: „Několik vítězství nám v minulé sezóně uteklo, o to víc si tohle cením. Dnes jsme měli neuvěřitelnou rychlost.“
Smůla pro Günthera – druhé odstoupení kvůli baterii
Zatímco Vergne bodoval, jeho týmový kolega Günther měl opačné štěstí. Startoval z devátého místa, postupoval polem a jeho tempo v úvodu naznačovalo další solidní výsledek. Jenže přišla porucha baterie – komponenty standardizované pro všechny týmy – a Günther byl nucen závod předčasně ukončit. Zklamání bylo o to větší, že stejná situace se opakovala i před několika týdny v Tokiu.
„Věděli jsme, že máme rychlost i potenciál, ale technika si vybrala daň. Takový je motorsport. Důležité je, že jsme i v těchto podmínkách ukázali kvalitu,“ komentoval Němec.
Nejen motorsport: kulturní přesah a společenská zodpovědnost Formule E
Součástí šanghajského E-Prix nebylo jen samotné závodění. Pořadatelé i série Formule E přichystali celou řadu doprovodných programů s důrazem na ekologii, diverzitu a propojení motorsportu s místní komunitou. Páteční exhibice „Formula E Meets Huangpu“ přivedla Envision pilota Sébastiena Buemiho za volant vozu GEN3 Evo, se kterým projel ikonické lokality jako Bund, zahrady Yu Yuan či East Nanjing Road. Šlo o historicky první demonstraci závodního vozu mezinárodní série v centru Šanghaje.
Kromě toho série přispěla 25 000 € na programy Shanghai Mutual Aid Foundation, pořádala komunitní „Inspiration Hour“ a podpořila mladé ženy v technických oborech skrze program Girls on Track. Všechny přístroje byly napájeny výhradně z obnovitelných zdrojů, včetně použití HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) paliva.
Závěr víkendu: rekordní bodový zisk pro DS Penske
Navzdory nedělní smůle Günthera si tým DS Penske odváží ze Šanghaje vůbec nejvyšší bodový zisk ze všech týmů – celkem 56 bodů během jediného víkendu. To je nový rekord této sezóny a důkaz, že tým z Versaillesu je ve formě. Zároveň si udržel třetí příčku v týmovém šampionátu a přiblížil se čelním pozicím.
„Celý víkend byl ukázkou týmového ducha. Sobota byla triumfální, neděle nás prověřila. Ale jako celek to hodnotíme velmi pozitivně,“ uzavřel šéf DS Performance Eugenio Franzetti.
Co dál? Jakarta na obzoru
Další zastávka šampionátu ABB FIA Formula E nás zavede do Jakarty. Závod se pojede 21. června a velkou otázkou zůstává, zda DS Penske naváže na výkony z Číny. Pokud se podaří zopakovat kvalifikační úspěchy a tým se vyhne technickým problémům, má rozhodně potenciál bojovat nejen o vítězství, ale i o další posun v celkovém hodnocení.
Jan Novotný