Suzuki Ignis 4×4 AllGrip: zajímavý parťák pro nevšední cesty
Autor: Jakub Vodička · Fotografie: Jakub VodičkaDnes tu před námi stojí vůz, který na českých silnicích příliš často nepotkáte. Možná se pletu, ale já vlastně na živo tento kousek viděl opravdu až při svém krátkodobém testování. Shodou okolností to také může být jeho relativně nedávným představením – na trhu je v současné podobě od roku 2017 a modernizací přišel na jaře letošního roku, takže jde vlastně o dosti horké zboží, které ještě jen tak někde nepotkáte. Pár dní zpátky mi volá Honza a ptá se, zda nechci na testování „Ignise“. Já jako správný motoristický redaktor jsem samozřejmě rád za každé auto, a proto jsem neváhal ani vteřinu a rozhodl se otestovat i tohle při nejmenším hodně zajímavé autíčko. Počasí nám na testovací týden opravdu přálo, a tak jsem mohl užít několik set kilometrů dobrodružství po boku parťáka, který je jiný, než jeho konkurence. Je především svůj, a to se mi na něm líbí snad úplně nejvíce! Pokud také patříte mezi lidi, kteří Ignis ještě nepotkali na silnici, můžu vás ubezpečit, že od fotografií přiložených k článku se příliš neliší. Je to přesně ta holka, se kterou jdete na první rande (znáte jí ze sociální sítě) a vypadá přesně tak, jak má. Tak pojďme usednout „na vínko“ a blíže poznat tohoto kolouška…
Exteriér: opravdu mi někoho připomíná?
Typem karoserie mi Ignis připomíná jednoho konkurenta z jiného segmentu. Svým tvarem na mě působí dost „krabicovým“ dojmem a s tímhle vzhledem mám osobně vždycky trochu problém. Co se ale nemusí líbit mně, druhý může kvitovat. A ti ostatní mohou naopak ocenit vnitřek vozu, kde naleznou spoustu místa. Líbí se mi přední strana vozu, která působí elegantně a hlavně moderně – vše do sebe prostě zapadá tak, jak má. Vůz nemá žádné vyloženě ostré křivky. Je to elegantní chlap, který touží po uznání. Musím se přiznat, že „Face to face“ dojem auto opravdu umí a pohled zepředu působí opravdu velice dobře. Zezadu už tak pozitivní bohužel nejsem, lehce zaostale totiž vypadají zadní světlomety, které nedoznaly větších změn v rámci modernizace. Jinak na pátých dveřích naleznete nápisy, které vám jasně dávají najevo, že se jedná o hybrid s pohonem 4×4 – v tomto segmentu pohon všech čtyř kol? Nemám slov. Dobrá práce! O tom ale až později… Po designové stránce potěší i řada možných barevných provedení, jenž mohou či nemusí dodávat na výstředním charakteru celého vozu. Po zhlédnutí oficiálních stránek importéra jsem byl až překvapený, z kolika barevných odstínů si můžete vybírat. Snad by mě mohlo trochu mrzet, že české zastoupení nevybralo jiné lakování, protože například taková černá nebo žlutá k autu vyloženě padnou! Název barvy naší specifikace zní Caravan Ivory Pearl Metallic, tedy šedá metalíza.
Interiér: levný, ale překvapivě dobrý!
Design Ignise je poměrně diskutabilní tématem. Jeden by mohl říci, že jej příliš neoslovil, druhý jej pak označí za příjemně výstřední. Ačkoliv mě u exteriéru některé části příjemně překvapily (přední vzhled), zadek mě ničím příliš nepřekvapil a hodnotím jej spíše jako poměrně strohý. Uvnitř jsem se však cítil daleko příjemněji. Do sedadel jsem příjemně zapadl a ani po několikahodinovém výletu jsem necítil, že bych si potřeboval odpočinout. Textilní sedačky byly velice měkké a příjemné na dlouhé cesty. Suzuki pro své zákazníky nabízí multifunkční volant, přes nějž je možné hrát si s několika prvky – se zobrazením přístrojové deska a ovládání multimédií. U mobilních zařízení zůstanu. I Ignis v tuto chvíli nese poslední variantu dotykového infotainmentu značky Suzuki, který nabízí poměrne jednoduché uživatelské rozhraní se základní funkcionalitou pro rádio / média, navigaci a hlavně konektivitu Apple CarPlay. Jsem rád, že Ignis zachoval tlačítka ke klimatizaci a vy tak ihned můžete nastavovat teplotu ve voze. I když „teplotu“ je potřeba dát do uvozovek. Je až trochu úsměvné, že jsem se ve 21. století ještě jednou ocitl na palubě vozu, jenž se musí spokojit s manuální klimatizací – tzn., že nenastavujete konkrétní teplotu, ale pouze poměr mezi chlazením a vytápěním mezi „modrou a červenou“. Ačkoliv ostatní tlačítka zmizela, byl jsem příjemně potěšen řešením, které multimediální zařízení nabízí, hlasitost totiž neovládáte pomoci několika více kliků, ale pomocí jednoduchého přejetí z levé dolní hrany směrem nahoru. Dobré řešení. Za volantem pak na palubím počítači můžete naleznout i nová zobrazení, a to především informace o hybridní jízdě. Líbí se mi, že Ignisu zůstaly klasické analogové budíky. Nakonec bych rád ocenil prostor na předních i zadních sedadlech. Vyzkoušel jsem si jízdu za volantem, ale i jako společník v druhé řadě. Nakonec jsem usoudil, že cestu ve čtyřech by v pohodě Suzuki zvládlo, byť na dovolenou do Chorvatska by to asi nebylo. Sluší se ale zmínit, že na danou třídu (a hlavně vnější rozměry) to není vůbec špatný výsledek. A takto (na závěr povídání o interiéru) musím otevřít kapitolu, která nebude pro výrobce tou nejpříjemnější. Nejde však o vyloženě negativní poznatek. Mám totiž v plánu mluvit o kvalitě zpracování resp. kvalitě použitých materiálů uvnitř vozu. Ta totiž sice není na nejvyšší úrovni. Ptáte se proč? Pak především protože se jedná o spíše levnější vůz, ba dokonce o jednu z nejlevnějších čtyřkolek na trhu. I proto si dovolím tvrdit, že spíše tvrdší plasty nebo pouze gumový volant si nezaslouží vyloženě negativní dojem. Dokonce bych snad mohl i smeknout nad tím, s jak velmi rozumnou kvalitou lze jinak spíše levný interiér zkonstruovat.
Jízdní vlastnosti: příjemně (ne)komfortní jízdní zážitek
Jak jsem již zmiňoval na začátku článku – Ignis nabízí pohon všech čtyř kol a hlavně zcela nový hybridní pohon, i když hybrid je potřeba (v tomto článku znovu) dát do uvozovek. Jde totiž o mild-hybridní variantu, která přidává pouze drobný výkon navíc a umožňuje vyšší využití dobře známého start-stop. Ani pohon všech čtyř kol jsem bohužel neměl, kde naplno otestovat – ani počasí ani terén se mi v testovacím týdnu nenaskytl. Do kopce nebo ostřejším rozjezdu bylo znát, že auto ihned zabírá na všechna 4 kola a svůj potenciál je schopno využít. Uvidíme, třeba se nám ještě naskytne šance Ignis otestovat v zimních nebo terénních podmínkách. K dispozici máme v rámci pohonného ústrojí 1.2 DualJet Hybrid 5stupňovou manuální převodovku (alternativně také bezestupňové CVT), která má příjemně dlouhé dráhy převodů. Řazení je poměrně přesné a nikdy jsem se nesetkal se špatným přeřazení. Vše do sebe krásně zapadalo. Jen se zařazením zpátečního chodu jsem se občas trochu pral. Na silnici jsem si jízdu užíval a zároveň konečně využil i funkce mild-hybridního systému, který poměrně mile překvapil co do průměrné spotřeby. Já jsem byl schopný během cestování jezdit na hranici 4,5 litrů/100 km, což je mimochodem pozitivním poznatkem i vzhledem k udávané hodnotě 3,9 l/100 km, k níž nebylo problém se přiblížit. Mám jednu rychlou otázku – kolik aut s pohonem 4×4 vám něco takového dovolí? Ano, skoro žádné. Ignis mě lehce zklamal podvozkově, konkrétně tímto směrem se tak začíná projevovat poněkud lacinější zpracování. Při některých situací jsem cítil, jak tvrdě jsou tlumiče Ignisu naladěné. Já měl opravdu často pocit, že cítím každou díru v silnici. To jediné mě za celý týden testování negativně překvapilo, a to ačkoliv nejde o vyloženě velkou výjimku, neb poměrně nepochopitelně bývají právě nejmenší SUV tvrdíš, než byste čekali. O to lepší je ale jízdní stabilita námi dnes testovaného vozu, a tak nezbývá, než hodnocení nechat na vašich osobních preferencích.
Závěr: Lepší, než jsem čekal…
A to opravdu. Po týdenním testování jsem byl opravdu rád, že jsem mohl vyzkoušet tuto novinku, u níž zřejmě hlavní devízou je a bude cena. Je znát velký potenciál, který vůz nabízí, a to jak rozměry, tak cenou či poměrem cena/výkon. Nízká spotřeba spojená s pohonem všech čtyř kol je něco, na co český zákazník určitě slyší. Věřím, že za pár měsíců budu tento model potkávat častěji, protože na to určitě má. Nabízí sice několik zásadních projevů, u nichž je na straně zákazníka důležité (ne)protnutí s osobními preferenci, avšak jako celek vypadá skoro geniálně. Je to zajímavý společník na cesty, který vás nezklame a udrží s vámi krok. A dokonce bych mu odpustil i ten zadek!
Jakub Vodička
Technická specifikace
motor | |
Model | Ignis 1.2 Dualjet Hybrid |
Výkon | 61 kW |
Točivý moment | 107 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 2800 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 12.8 s |
Max. rychlost | 165 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 5 |
Vstřikování paliva | Vstřikování |
Objem | 1197 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5.4 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 5.4 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 4.6 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 6.4 l/100km |
Velikost nádrže | 30 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 175/60R16H |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1330 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 985 kg |
Přívěs s brzdami | 1000 kg |
Náklad | 345 kg |
Přívěs (bez brzd) | 400 kg |
modelová řada | |
Název generace | MF |
Uveden | 04/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Minivozy (např. Twingo) |
rozměry | |
Délka | 3700 mm |
Rozvor | 2435 mm |
Šířka | 1690 mm |
Prostor pro zavazadla | 204 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1086 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k oknům) | 490 l |
Max. zatížení střechy | 50 kg |
Výška | 1605 mm |
Světlá výška | 180 mm |
Průměr otáčení | 9.4 m |
Sedadla | 4 |