Subaru Impreza e-Boxer: moderní závodní vůz nebo nudný hatchback?

Subaru Impreza e-Boxer: moderní závodní vůz nebo nudný hatchback?

Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie Přádová

Zapátrejme trochu v paměti a vzpomeňme si na angličáky, malé modely aut a motorek, se kterými jsme s kamarády jezdili na fajnovém koberci, který měl silnice a parkoviště. Pamatuji si dobře tichou závist a vážné pohledy, když měl někdo z nás závodní, či jinak lepší auto než ti ostatní. Jedním z takových bylo i malé modré autíčko se žlutou linií na boku, hvězdami a nápisem Subaru. Subaru se shodným modelovým označením si tu dneska otestujeme i my. Impreza, nejeden člověk si při zaslechnutí tohoto slova vybaví ten klasický modrý závoďák, který trhá i trávu kolem asfaltu. Tenhle kousek je však něčím jiný a rozhodně není určen (jen) závodníkům. Je to spíš takový vývar v podobě moderní techniky. Stále však nese jméno Impreza, a tak si musí zachovat alespoň ty nejznámější charakteristické znaky výrobce. Dostojí Subaru svého jména a nebo v Japonsku udělali prostě jen „obyčejný“ hatchback? To se jistě během chvilky dozvíte.

 

Fun 2 Drive Impreza – co je psáno, to je dáno

Facelift nového modelu Subaru Impreza nepředstavoval příliš zásadních změn, exteriér auta vyhladil a zdokonalil. I když se jedná o hatchback, přední část auta zachovává svůj sportovní až agresivně vzhlížející pohled. Černý gril spolu s chromovanými prvky krásně zapadá do námi testované šedé metalízy. Velmi se mi líbí symetrie lízátka předního nárazníku s předními LED světlomety, které zachycují preciznost japonského provedení. Námi testovanou verzi doplňovaly polepy Fun 2 drive Impreza na boční straně auta, kde spolu s bočními lištami tvořily hezký celek sportovního rázu. Stejný nápis, avšak v jiném formátu jsem našla i na zadním nárazníku, kde již tak padnoucí nebyl. Ať jsem si auto obcházela zepředu či z boku, bylo se na co koukat, ale zadku tedy pánové moc nedali. Zadní světla považuji za při nejmenším jednoduchá. Od faceliftu z roku 2020 bych čekala více, než jen hranatá zadní světla. Holt nic nemůže být dokonalé a vše má své nedokonalosti, které Impreza naštěstí demonstruje jen v jednom z mnoha úhlů pohledu a vlastně se dá taktéž tvrdit, že jsem jako žena detailistkou.

 

Bezpečí se sportovním nádechem

Facelift v interiéru též nepředstavoval přemíru změn, ovšem to je jedině dobře. Vnitřek Imprezy je podle mě zvolený přesně tak, aby vám na jednu stranu dodával pocit bezpečí a kvality, ale na druhou také trochu toho vzrušení a sportovního nádechu. Doslova pocit bezpečí zajišťuje prvek Eye Sight, který hlídá i to, abych nemrkala moc dlouze. Jde totiž o široký soubor asistenčních systémů, mezi něž patří hlídání jízdních pruhů, mrtvého úhlu, čtení dopravních značek nebo adaptivní tempomat. Naopak sportovnější pocit z jízdy nám mi navodily detaily, jako jsou sportovní pedály, tvar volantu a pádla pod volantem. Kombinace světlé kůže sedaček a tmavé kůže palubky je dobře zvoleným provedením. Cením i klasické ovládání klimatizace pomocí tlačítek, které zbytečně nepoutají pozornost řidiče při jízdě. S tou klasikou se možná až moc nechali vývojáři unést v případě zapínání výhřevu předních sedaček, jehož ovládání probíhá přes tlačítko, jenž vídám snad už jen u dvojkové Octavie. Celkově infotainment funguje na první dobrou, bez zbytečných prodlev a vše považuji za přehledné a lehce dohledatelné. Stejně tak pozitivně vidím i konektivitu Apple CarPlay, která funguje bez toho, aniž by se sekala a jakkoliv mi trhala nervy. Konec konců, prostorově auto zastává svou funkci hatchbacku, protože ačkoliv může čalounění zavazadlového prostoru vypadat lacině, účel splní a potřebné do něj naskládám.

 

Mild-hybrid v Impreze?

Sice už dávno Impreza nepředstavuje tu sportovní klasiku, neboť vrcholné WRX STI z evropské nabídky již před lety vymizelo, i mild-hybridní pohon e-Boxer dostává nějaké ty plusové bodíky. Mimo typicky skvěle fungující pohon všech čtyř kol S-AWD, funguje v symbióze také symetrické rozložení elektromotoru a baterie. Nad tím vším nacházíme nově vyvinutou pohonnou jednotu e-BOXER, která je kombinací dvoulitrového plochého čtyřválce s většinou zcela nových komponentů a elektromotoru s Lineartronic CVT převodovkou. Již jsme u toho znovu, CVT převodovka není můj šálek kávy a nikdy nebude. Přicházím na to klasicky hned s prvním rychlejším rozjetím, kdy by mi zvuk „vysavače“ bez nahlas puštěného rádia potrhal zbytky nervů a trpělivosti. Když se ovšem s onou zmíněnou převodovkou naučí člověk pracovat, jde to hned lépe a nepřirozený zvuk motoru není tak ohlušující. I když se jedná o hybridní pohon, Impreza stále nabízí režim jízdy sport a intelligent, který se dokáže přizpůsobit řidiči ve většině jeho požadavků. V případě sportovní režimu navodí rychlejší a zábavnější atmosféru a v případě volby „intelligent“ bravurně využívá mild-hybridního systému. Co se mi ovšem líbí, je fakt, že jsem výhradně na elektřinu mohla například popojíždět v koloně nebo přejíždět z místa na místo, které bylo vzdálené pár metrů. Dle oficiálních stanovisek by to mělo být až 1,6 kilometru čistě na elektřinu a troufám si tvrdit, že se dané tvrzení zakládá na pravdě. Tento úkon zaručeně ušetří za nějakou dobu dobrých pár litrů benzínu, oproti předchozímu motoru má být celková úspora e-Boxeru v řádech desítek %, což se při dnešních cenách pohonných hmot hodí jako sůl. Avšak pomineme všechny malichernosti, Impreza je perfektní společník na silnice, a to především díky podvozku, který není nijak složitý, zachycuje však všechny nerovnosti a dodává jízdě přiměřený komfort, kdy se zároveň necítíte jak na lodi. Celkově se mi líbí všestranná funkčnost Imprezy. Na závěr je tu ale přeci jen jedna malichernost, která si zaslouží trochu té kritiky. I když automatická dálková světla svítí perfektně, příliš jsem se neskamarádila s jejich asistentem. Zkrátka se mi často stávalo, že dálková světla sepnula ve chvíli, kdy nebyla potřeba a naopak.

Subaru XV e-BOXER: dobrodruh do města i mimo něj

 

Z malého sporťáka dospělý jezdec

I když bych si raději projela WRX STI, které z Imprezy historicky vycházelo, a trhala asfalt, i nový e-Boxer má něco do sebe. Svou bezpečností, komfortem na palubě a zároveň stále na poměry segmentu sportovnějším vzhledem ukazuje světu, že není třeba jen ostré plasty a křídla na zadním nárazníku. Moderní pojetí na řidiče orientovaného a jinak mainstreamově pozicovaného vozu krásně zapadá do dnešní doby a i s mild-hybridem a CVT převodovkou se dá jezdit rychle a zábavně. K zamyšlení je pak cena, s níž sice už tak dobře vybavená Impreza startuje na 620 tisících, v naší verzi se ale vyšplháte až k 900 tisícům. Za tuto cenu pak máte v Impreze k dispozici vše, co náročný člověk potřebuje – od bezklíčového odemykání a startování až po střešní okno. Když se dostávám ke shrnutí celkového pojetí auta, poměr cena výkon především díky vytříbené a moderní technice považuji za velmi dobrý a až na pár malicherností, jako je lehce horší odhlučnění od vnějšího okolí způsobené převodovkou CVT a někdy až zastaralá tlačítka v interiéru, jde o skvělého společníka na dovolené, do města i na chatu.

 

Lucie Přádová

Sdílet: