Subaru Impreza e-Boxer: moderní závodní vůz nebo nudný hatchback?

Subaru Impreza e-Boxer: moderní závodní vůz nebo nudný hatchback?

Autor: Lucie Přádová · Fotografie: Lucie Přádová

Zapátrejme trochu v paměti a vzpomeňme si na angličáky, malé modely aut a motorek, se kterými jsme s kamarády jezdili na fajnovém koberci, který měl silnice a parkoviště. Pamatuji si dobře tichou závist a vážné pohledy, když měl někdo z nás závodní, či jinak lepší auto než ti ostatní. Jedním z takových bylo i malé modré autíčko se žlutou linií na boku, hvězdami a nápisem Subaru. Subaru se shodným modelovým označením si tu dneska otestujeme i my. Impreza, nejeden člověk si při zaslechnutí tohoto slova vybaví ten klasický modrý závoďák, který trhá i trávu kolem asfaltu. Tenhle kousek je však něčím jiný a rozhodně není určen (jen) závodníkům. Je to spíš takový vývar v podobě moderní techniky. Stále však nese jméno Impreza, a tak si musí zachovat alespoň ty nejznámější charakteristické znaky výrobce. Dostojí Subaru svého jména a nebo v Japonsku udělali prostě jen „obyčejný“ hatchback? To se jistě během chvilky dozvíte.

 

Fun 2 Drive Impreza – co je psáno, to je dáno

Facelift nového modelu Subaru Impreza nepředstavoval příliš zásadních změn, exteriér auta vyhladil a zdokonalil. I když se jedná o hatchback, přední část auta zachovává svůj sportovní až agresivně vzhlížející pohled. Černý gril spolu s chromovanými prvky krásně zapadá do námi testované šedé metalízy. Velmi se mi líbí symetrie lízátka předního nárazníku s předními LED světlomety, které zachycují preciznost japonského provedení. Námi testovanou verzi doplňovaly polepy Fun 2 drive Impreza na boční straně auta, kde spolu s bočními lištami tvořily hezký celek sportovního rázu. Stejný nápis, avšak v jiném formátu jsem našla i na zadním nárazníku, kde již tak padnoucí nebyl. Ať jsem si auto obcházela zepředu či z boku, bylo se na co koukat, ale zadku tedy pánové moc nedali. Zadní světla považuji za při nejmenším jednoduchá. Od faceliftu z roku 2020 bych čekala více, než jen hranatá zadní světla. Holt nic nemůže být dokonalé a vše má své nedokonalosti, které Impreza naštěstí demonstruje jen v jednom z mnoha úhlů pohledu a vlastně se dá taktéž tvrdit, že jsem jako žena detailistkou.

 

Bezpečí se sportovním nádechem

Facelift v interiéru též nepředstavoval přemíru změn, ovšem to je jedině dobře. Vnitřek Imprezy je podle mě zvolený přesně tak, aby vám na jednu stranu dodával pocit bezpečí a kvality, ale na druhou také trochu toho vzrušení a sportovního nádechu. Doslova pocit bezpečí zajišťuje prvek Eye Sight, který hlídá i to, abych nemrkala moc dlouze. Jde totiž o široký soubor asistenčních systémů, mezi něž patří hlídání jízdních pruhů, mrtvého úhlu, čtení dopravních značek nebo adaptivní tempomat. Naopak sportovnější pocit z jízdy nám mi navodily detaily, jako jsou sportovní pedály, tvar volantu a pádla pod volantem. Kombinace světlé kůže sedaček a tmavé kůže palubky je dobře zvoleným provedením. Cením i klasické ovládání klimatizace pomocí tlačítek, které zbytečně nepoutají pozornost řidiče při jízdě. S tou klasikou se možná až moc nechali vývojáři unést v případě zapínání výhřevu předních sedaček, jehož ovládání probíhá přes tlačítko, jenž vídám snad už jen u dvojkové Octavie. Celkově infotainment funguje na první dobrou, bez zbytečných prodlev a vše považuji za přehledné a lehce dohledatelné. Stejně tak pozitivně vidím i konektivitu Apple CarPlay, která funguje bez toho, aniž by se sekala a jakkoliv mi trhala nervy. Konec konců, prostorově auto zastává svou funkci hatchbacku, protože ačkoliv může čalounění zavazadlového prostoru vypadat lacině, účel splní a potřebné do něj naskládám.

 

Mild-hybrid v Impreze?

Sice už dávno Impreza nepředstavuje tu sportovní klasiku, neboť vrcholné WRX STI z evropské nabídky již před lety vymizelo, i mild-hybridní pohon e-Boxer dostává nějaké ty plusové bodíky. Mimo typicky skvěle fungující pohon všech čtyř kol S-AWD, funguje v symbióze také symetrické rozložení elektromotoru a baterie. Nad tím vším nacházíme nově vyvinutou pohonnou jednotu e-BOXER, která je kombinací dvoulitrového plochého čtyřválce s většinou zcela nových komponentů a elektromotoru s Lineartronic CVT převodovkou. Již jsme u toho znovu, CVT převodovka není můj šálek kávy a nikdy nebude. Přicházím na to klasicky hned s prvním rychlejším rozjetím, kdy by mi zvuk „vysavače“ bez nahlas puštěného rádia potrhal zbytky nervů a trpělivosti. Když se ovšem s onou zmíněnou převodovkou naučí člověk pracovat, jde to hned lépe a nepřirozený zvuk motoru není tak ohlušující. I když se jedná o hybridní pohon, Impreza stále nabízí režim jízdy sport a intelligent, který se dokáže přizpůsobit řidiči ve většině jeho požadavků. V případě sportovní režimu navodí rychlejší a zábavnější atmosféru a v případě volby „intelligent“ bravurně využívá mild-hybridního systému. Co se mi ovšem líbí, je fakt, že jsem výhradně na elektřinu mohla například popojíždět v koloně nebo přejíždět z místa na místo, které bylo vzdálené pár metrů. Dle oficiálních stanovisek by to mělo být až 1,6 kilometru čistě na elektřinu a troufám si tvrdit, že se dané tvrzení zakládá na pravdě. Tento úkon zaručeně ušetří za nějakou dobu dobrých pár litrů benzínu, oproti předchozímu motoru má být celková úspora e-Boxeru v řádech desítek %, což se při dnešních cenách pohonných hmot hodí jako sůl. Avšak pomineme všechny malichernosti, Impreza je perfektní společník na silnice, a to především díky podvozku, který není nijak složitý, zachycuje však všechny nerovnosti a dodává jízdě přiměřený komfort, kdy se zároveň necítíte jak na lodi. Celkově se mi líbí všestranná funkčnost Imprezy. Na závěr je tu ale přeci jen jedna malichernost, která si zaslouží trochu té kritiky. I když automatická dálková světla svítí perfektně, příliš jsem se neskamarádila s jejich asistentem. Zkrátka se mi často stávalo, že dálková světla sepnula ve chvíli, kdy nebyla potřeba a naopak.

Subaru XV e-BOXER: dobrodruh do města i mimo něj

 

Z malého sporťáka dospělý jezdec

I když bych si raději projela WRX STI, které z Imprezy historicky vycházelo, a trhala asfalt, i nový e-Boxer má něco do sebe. Svou bezpečností, komfortem na palubě a zároveň stále na poměry segmentu sportovnějším vzhledem ukazuje světu, že není třeba jen ostré plasty a křídla na zadním nárazníku. Moderní pojetí na řidiče orientovaného a jinak mainstreamově pozicovaného vozu krásně zapadá do dnešní doby a i s mild-hybridem a CVT převodovkou se dá jezdit rychle a zábavně. K zamyšlení je pak cena, s níž sice už tak dobře vybavená Impreza startuje na 620 tisících, v naší verzi se ale vyšplháte až k 900 tisícům. Za tuto cenu pak máte v Impreze k dispozici vše, co náročný člověk potřebuje – od bezklíčového odemykání a startování až po střešní okno. Když se dostávám ke shrnutí celkového pojetí auta, poměr cena výkon především díky vytříbené a moderní technice považuji za velmi dobrý a až na pár malicherností, jako je lehce horší odhlučnění od vnějšího okolí způsobené převodovkou CVT a někdy až zastaralá tlačítka v interiéru, jde o skvělého společníka na dovolené, do města i na chatu.

 

Lucie Přádová

Technická specifikace

motor

ModelImpreza 2.0ie
Výkon110 kW
Točivý moment194 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách4000 RPM
Zrychlení 0-100km/h10 s
Max. rychlost192 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5600 RPM
PřevodovkaPřevodovka CVT
Převodů1
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Objem1995 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)7 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)8 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)7 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)8 l/100km
Velikost nádrže48 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik215/50R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2050 kg
Prázdná hmotnost (EU)1536 kg
Přívěs s brzdami1070 kg
Náklad514 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceG5
Uveden06/20
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4475 mm
Rozvor2670 mm
Šířka1775 mm
Prostor pro zavazadla340 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1173 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1515 mm
Světlá výška135 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

DS Automobiles DS 4
2021F
Body type
Hatchback
Délka
4400 mm
Šířka
1830 mm
Výška
1470 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
430 l
Hmotnost
1252 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Polo
vw Logo 2021AW
Body type
Hatchback
Délka
4074 mm
Šířka
1751 mm
Výška
1451 mm
Rozvor
2552 mm
Boot capacity
351 l
Hmotnost
1204 kg
Dveře
5
Porovnat
Peugeot 308
peugeot Logo 2022F
Body type
Hatchback
Délka
4367 mm
Šířka
1852 mm
Výška
1441 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
412 l
Hmotnost
1329 kg
Dveře
5
Porovnat
Ford Focus
ford Logo 2022DEH
Body type
Hatchback
Délka
4382 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1452 mm
Rozvor
2700 mm
Boot capacity
392 l
Hmotnost
1330 kg
Dveře
5
Porovnat
Mazda 3
mazda Logo 2019BP
Body type
Hatchback
Délka
4460 mm
Šířka
1795 mm
Výška
1435 mm
Rozvor
2725 mm
Boot capacity
351 l
Hmotnost
1349 kg
Dveře
5
Porovnat
SEAT Leon
seat Logo 2020KL
Body type
Hatchback
Délka
4368 mm
Šířka
1799 mm
Výška
1456 mm
Rozvor
2686 mm
Boot capacity
380 l
Hmotnost
1318 kg
Dveře
5
Porovnat
Opel Astra
opel Logo 2022F
Body type
Hatchback
Délka
4374 mm
Šířka
1860 mm
Výška
1441 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
422 l
Hmotnost
1332 kg
Dveře
5
Porovnat
KIA cee´d
kia Logo 2021CD
Body type
Hatchback
Délka
4315 mm
Šířka
1800 mm
Výška
1447 mm
Rozvor
2650 mm
Boot capacity
395 l
Hmotnost
1298 kg
Dveře
5
Porovnat
Dacia Sandero
dacia Logo 2020DJF
Body type
Hatchback
Délka
4088 mm
Šířka
1848 mm
Výška
1499 mm
Rozvor
2604 mm
Boot capacity
328 l
Hmotnost
1089 kg
Dveře
5
Porovnat
Toyota Yaris
toyota Logo 2020XP21
Body type
Hatchback
Délka
3940 mm
Šířka
1745 mm
Výška
1500 mm
Rozvor
2560 mm
Boot capacity
286 l
Hmotnost
1065 kg
Dveře
5
Porovnat
SEAT Ibiza
seat Logo 2021KJ
Body type
Hatchback
Délka
4059 mm
Šířka
1780 mm
Výška
1447 mm
Rozvor
2564 mm
Boot capacity
355 l
Hmotnost
1111 kg
Dveře
5
Porovnat
Skoda Fabia
skoda Logo 2021PJ
Body type
Hatchback
Délka
4108 mm
Šířka
1780 mm
Výška
1459 mm
Rozvor
2564 mm
Boot capacity
380 l
Hmotnost
1116 kg
Dveře
5
Porovnat
Fiat Panda
fiat Logo 2020Typ 312
Body type
Hatchback
Délka
3653 mm
Šířka
1643 mm
Výška
1551 mm
Rozvor
2300 mm
Boot capacity
225 l
Hmotnost
1055 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet: