Zdroj úvodní fotky: Toyota
Na pražských Legendách se představila řada automobilových novinek. Byli jsme u toho

Na pražských Legendách se představila řada automobilových novinek. Byli jsme u toho

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Jeep, Toyota, Ford

V Praze se konal další víkend plný automobilové parády. Páteční den jsme tak strávili v obležení dvoustopých strojů a byli hned u několika českých premiér.

Na desátém výročí motoristické slavnosti Legendy si návštěvníci mohli prohlédnout od soboty do neděle přes 1000 exemplářů a z toho zhruba 750 přivezli soukromí sběratelé. Některé z nejdražších kousků byly dokonce schovány v pavilonech, kde na ně dohlížela ochranka, jiné se slunily po celý víkend venku. Prohlédnout jste tak mohli vozy značky Porsche, Mercedes-Benz, BMW, Ford, Alfa Romeo, Jeep, Toyota, Hyundai, ale také třeba model prvního českého hypercar Praga. Rozhodně to stálo za to!

 

Ford odhalil nový Mustang

Jednou z velkých událostí bylo odhalení nové podoby auta, pro které přes 50 let plesá nejedno „petrolheadí“ srdce. Ford Mustang přichází již v sedmé generaci a od té minulé se liší v mnoha ohledech. Americké muscle car se nám živě představilo v moderním pojetí, kdy si však zachovává stále svého osobitého a zlobivého ducha. Ostatně pod kapotou bude k dostání stále atmosférický osmiválec. A zatímco se exteriér vozu změnil spíše méně, tedy musíme především vyzdvihnout nové světlomety, tak uvnitř proběhla doslova revoluce. Pryč jsou totiž klasické budíky, které plně nahradila digitální obrazovka.

Ford Mustang 5.0 V8 GT: Nespoutaný „Django“ postaru, ale moderně…

Novinkou je i elektronická brzda, která má podobu manuální páčky. Ta má usnadnit jízdu driftem. Zda tomu tak opravdu bude, si musíme ještě počkat, než se auto usadí v novinářské flotile a budeme ho moci vyzkoušet. Co se týká ceny, tak ta není zatím známá, ale zřejmě se během léta odtajní, stejně tak, že dorazí později také sportovní verze Dark Horse, která přinese i nový znak koně – z čelního pohledu. Co k tomu říct, přichází nová doba, přichází nový král.

 

Prohlédli jsme si na živo Jeep Avenger

Další poměrně velkou novinkou byl statický model na stánku Jeep. Již z dálky viditelné žluté auto lákalo nejednoho návštěvníka k bližšímu prozkoumání. Tento model je všechno jen ne obyčejný. To potvrzuje i fakt, že Jeep Avenger se stal Evropským autem roku 2023. A v čem dalším je tak speciální? Třeba, že se jedná o první čistě elektrický model značky a vznikl ve spolupráci koncernu Stellantis. To je vidět i na některých prvcích uvnitř vozu, ať už se jedná o infotainment nebo třeba volič jízdních režimů.

A ačkoli vypadá, že je schopný zdolat těžký terén, nejlépe mu bude ve městě. Se čtyřmetrovou délkou se jedná o malé vozítko, se kterým se bude také dobře parkovat. I tak ale jisté terénní ambice má – třeba díky skvělým nájezdovým úhlům či standardně dodávanému systému Selec-Terrain a asistenta sjíždění svahů. V městských podmínkách pak může dojet totiž až 550 kilometrů na jedno nabití. Čerpání energie do baterie je také neobyčejně rychlé, z 20 na 80 procent se nabije i za 25 minut. Sezení v něm je příjemné, avšak také záleží na výšce. Pokud  máte 180 centimetrů, za sebe si sednete dost obtížně, lidé s kratšíma nohama ale takový problém mít nebudou. Velmi nás bavil model zejména v žlutém odstínu v kombinaci s černou střechou, kdy žlutá karoserie barva promítá i do palubní desky. To vše je navíc na českém trhu k dispozici již od 899.900 Kč a to představuje jednu z vůbec nejvýhodnějších nabídek na poli elektrických B-SUV i mezi elektromobily jako takovými. A nebyl by to Jeep, kdyby se na něm nenacházela řada Easter eggs. Objevili jste je při bližším zkoumání všechny?

 

To nejlepší na Dakar!

Na závěr dne jsme zavítali na stánek Toyoty. Na tiskové konferenci tu byl představený nový a historicky první tým Toyota Gazoo Racing Czech, jehož posádku tvoří jezdec Tomáš Ouředníček a navigátor David Křípal. Po rozpravě došlo na velkolepé odhalení nového závodního speciálu, kterým se posádka vydá dobít nekonečnou a nebezpečnou poušť na rallye Dakar, tentokrát však v barvách GR.

Zkušení závodníci usednou do speciálu Toyota Hilux GR T1+, kterému tepe pod kapotou pětilitrový motor V8, jenž se nachází například v Lexusu, s výkonem 400 koní. Automobil disponuje dále pohonem všech kol a odladěným plně nastavitelným podvozkem s nezávislým zavěšením kol. Velkým plusem auta je stabilita, kterou získalo vzhledem k rovnoměrnému rozložení hmotnosti. Závodní vůz postavený v dílnách Toyota Gazoo Racing South Africa je koncepčně shodný s vítězným strojem Nassera Al-Attiyaha z posledních dvou Dakarů. Během léta tak čeká posádku spousta testování a trénování, aby se následně vydala zkusit štěstí na evropských závodech a na říjnový šampionát Rally du Maroc. Ten nejtěžší závod je čeká příští rok. Rallye Dakar se pojede opět v Saudské Arábii.

 

Michaela Rubešová

Sdílet: