Škoda Rapid 2017 – „expedice Morava“
Autor: #HORIZONTFULL · Fotografie: #HORIZONTFULLUrčitě jste si na Facebooku všimli našeho zatěžkávacího testu nového Rapidu. Samozřejmě, abych byl naprosto přesný, uvedu, že se samozřejmě nejedná o úplně nový model nýbrž o facelift. Modernizace je to ale opravdu pořádná, a to dost možná i díky posledním zvěstím z Mladé Boleslavi, kde by se údajně s nástupcem tohoto úspěšného modelu nemělo počítat. Možná právě pro všechna tato fakta jsme si vybrali právě jej a po zprávách z jednotlivých etap naší cesty tu pro vás máme finální hodnocení. Ale to bychom předbíhali, pojďme se vrátit na samotný začátek našeho tripu.
Úkol zněl jasně: Trasa Příbram – Dunajovice – 290km, 4 lidi, naložené auto na týdenní dovolenou na Moravě a auto po celý týden v plném zápřahu. Určitě by bylo jednoduší použít větší Octavii nebo jakékoliv velké rodinné auto, to už by ale nebyla žádná výzva. Zvolili jsme novou Škodu Rapid s tříválcovým motorem 1.0 TSi, manuální převodovkou ve verzi Monte Carlo, a to uznejte sami, je výzva pořádná.
Poznatky z cesty
Pro cestu tam jsme zvolili dálnici/nedálnici D1, nebylo kam spěchat, takže cestovní rychlost se pohybovala kolem 120km/h + při nespočtu omezení také na 80km/h. Podtrženo sečteno v kombinaci se zapnutou klimatizací jsme se ve 4 lidech a s naloženým autem dostali na velice příjemnou spotřebu 4,6 l/100km, což bylo pro nás veliké překvapení a vděčíme za to hlavně šestistupňové převodovce, která pro Vás na dálnici bude spasitel. Dost možná navíc nejen na dálnici. Když už jsme u té spotřeby tak trochu přeskočím – na cestu zpět. Na zpáteční cestu jsme zvolili strategii „vyhnout se dálnicím“ – takže okresky, okresky a zase jen okresky. Tentokrát už nešlo o jízdu na spotřebu, ale dávali jsme „Rápu“ jak se říká „trochu napít“, ta spotřeba nás zase dostala… 6,8L. Musím přiznat, že před testem jsem měl strach z nedostatku výkonu a vysoké spotřeby této motorizace, ale teď můžu říci, že výkon byl při nejmenším „dostačující“ a spotřeba byla nad očekávání dobrá. Co nový tříválec na steroidech vydrží, to už není otázka na nás. Za nás tak odjíždí s hodně dobrým hodnocením.
Interiér? Jedině Monte Carlo!
Jak už jsme u koncernu zvyklí, tak všechny „čudlíky“ mají své logické místo a pokud už jste v něčem koncernovém seděli, tak vás nic nepřekvapí a budete si připadat jako doma. Tím samým dojmem na vás působí palubní počítač s okamžitou reakcí na veškeré povely, což samozřejmě platí i na dotykový displej infotaimentu. Co stojí za vyzdvihnutí, je určitě naše testovaná verze Monte Carlo, a to především krásný volant, stylově šité sedačky, hliníkové pedály a imitace karbonu v dekoru. Dále pak lze pochválit obrovský kufr i dostatek místa a pohodlí v interiéru. Když už jsme jen tak lehce zmínili sedačky, tak nejde jen o jejich vzhled nebo spíše efektní obšití. Nejvíc z nich byl nadšen Honza, šéfredaktor Motorvize, který z auta vystupoval s úsměvem právě díky nim. Jednodílná sedadla (s integrovanou hlavovou opěrkou) Rápu nejen skvěle padnou, ale úžasně i fungují – záda z nich nebolí a oporu v zatáčkách dělají na jedničku!
Najdou se tu ale i (pro nás) 3 nedostatky:
1. je škoda, že v interiéru najdete jen samé tvrdé plasty, které bychom čekali jen u nejlevějších (služebních) verzích,
2. postrádali jsme bederní opěru zad v sedačkách, která bohužel nelze doobjednat ani za příplatek,
3. často jsme si omylem zapínali výhřev sedadla a další „čudlíky“ ve spodní liště při odkládání věcí do přihrádky.
Krasavec od pohledu
Nový Rapid dostal právě to, co starému podle nás chybělo a z vlastní zkušenosti musíme přiznat, že každý majitel starého rapidu se za vámi otočí a nejen on! Za nás můžeme doporučit opět verzi Monte Carlo, se kterou se stylově odlišíte. S touto verzí už nebude platit, že Rapid je auto, které se hodí jen pro služební účely nebo pro víkendové chalupáře, ale cílí na lidi v našem věku. Monte Carlo dělá z levného auta i něco trochu víc. Je těžké definovat, co konkrétně, ale takovou levnou a hlavně hodně povedenou stylovku určitě ano!
Podvozek a převodovka
Převodovkou v našem konkrétním exempláři byl již několikrát zmiňovaný šestistupňový manuál, ten můžeme doporučit. Konkrétně nás hodně potěšili jeho dlouhé převody. Jak už jsme říkali, díky této převodovce se dá jet slušně na spotřebu a zároveň se i svižně svézt.
Naopak, co nás poněkud zklamalo, byl podvozek. Ačkoliv se u nového modelu podvozek zlepšil, podle nás to pořád není ono. Auto při svižné jízdě působí nejistě a měkce. Je to jedna z mála chybiček na novém Rapidu a je to zbytečná škoda. Myslíme, že v dnešní době se dá postavit ve stejné cenové relaci mnohem lepší podvozek. Kdysi jsem slyšel pronést jednoho kolegu větu „Zadní náprava sice nic moc, ale… Tam není vidět.“ Tak nějak bychom mohli shrnout naladění podvozku – „levná“ vlečná zadní náprava prostě hold za předkem pořád lehce pokulhává, to byl dlouho ostatně problém i levnějších/slabších verzí trojkových Octavií. V levnější třídě, kam tento model zapadá, by se to asi dalo odpustit, za nás v kombinaci s obecně dosti sportovním dojmem testované verze velká škoda.
Celkové Hodnocení a rada uživatelům
Nový Rapid se podle nás vrací ke Škodováckým tradicím – jde o prostorné, pohodlné, levné, hezké české auto, a to je jedině dobře! My bychom volili určitě testovanou verzi Monte Carlo se šestistupňovým manuálem, případné přemýšlení o naftě už necháme na vás. 1.0 TSI každopádně naší zatěžkávací zkouškou obstál a v kombinaci s výbavou udělal alespoň u nás z testovaného Rapida asi tu nejsmysluplnější Škodovku posledních dob.
#HORIZONTFULL tým
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.