Německá rally po první RZ: Kopecký první!
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýAni tento prodloužený závodní víkend neleníme. Naše fanoušky zaměřené na svět rally potěší, že jsme vyrazili do (ne)dalekého Německa na ADAC Rallye Deuschland, kde pro vás budeme téměř celé čtyři dny připravovat aktuální zpravodajství. Hlavní centrum je umístěno tentokrát téměř až na západním konci Německa, v malebné rekreační oblasti okolo jezera Bostalsee. V 9 hodin z Prahy a honem rychle do servisní zóny, pak zas ještě rychleji na první superspeciálku do Saarbrückenu. Sezóna světového rally s ročníkem 2017 je dávno za svou polovinou, tak kdo překvapí tentokrát? Bude to nějaký tým nebo vyloženě jeden jedinec? Pojďme se společně podívat na první den.
Servis i shakedown překvapí, formát také
„Kdo nebyl/nezažil, nepochopí,“ i to platí pro svět (WRC). Já sám jsem letošní „monstra“ viděl na vlastní oči poprvé a abych řekl pravdu, nemám slov. Nejvíc je to rozhodně znát v porovnání s ostatními třídami. R5 vedle toho vypadá jako usmrkánek, který si vedle tohohle nemůže dovolit opravdu vůbec nic. Zdání ale klame. O tom však až za chvilku. Naši výpravu čekala na WRC v Německu jako první návštěva servisní zóny. Asi nelze připomenout „velikost“ stánku Hyundai Motorsport, který opět působí v porovnání s konkurencí jako naprostý gigant. M-Sport i Citroen pak vypadají stále vcelku slušně, Toyota pak opět lehce zaostává. Naopak milým překvapením je naše (domácí) Škoda Motorsport, která opět působí profesionálním dojmem a do role malého kluka se pasovat určitě nemůžu, obzvláště díky dvoum nezávislým stanům (Škoda DE a Škoda Motorsport). K shakedownům jsme se vyjadřovali u nás v redakci již několikrát. Jsou lidi, kteří jím přikládají určitou důležitost a berou je jako směrodatnou hodnotu, my však nikoliv. Tato řekněme testovací trať tvoří nedílnou a důležitou součást každého rally závodu od té nejnižší po nejvyšší úroveň. Ten letošní měl v Německu lehce přes 4km, vítězem se stal T. Neuvill, celých 9 desetin na něj ztratil A. Mikkelsen, třetí pak dojel S. Ogier. Kris Meeke a Craig Breen dojeli na za sebou na čtvrtém a pátém místě.
První (městská) RZ: to byl hukot…
První už konečně ostrá RZ byla naplánována na 19:10. No, označení „ostrá“ lze použít jen z půlky, a to protože v centru města se toho moc udělat nedá. Relativně krátký úsek s hodně nízkou průměrnou rychlostí, tam prostě nikdo moc nevymyslí. A ptáte se snad, proč někdo takové tratě vymýšlí? Důvod je jediný – pro diváky. Právě ti mají možnost na relativně malé ploše vidět poměrně dost. Neplatí to sice v plném významu, protože se zase většina diváků soustředí na jednom omezeném místě, ale i tak asi nemůžeme být v zásadě proti. Možná je pak sporná odpověď na otázku, zda je správně zařazovat tyto divácké RZ na začátek soutěží. Své o tom minimálně po dnešku ví i Kris Meeke. Možná byl na startu trochu přemotivovaný, možná měl studené brzdy/pneumatiky a možná jen čekal trošku dýl, než bylo třeba. Jisté je však jedno – podmínky byly do té doby pro všechny stejné. Kriss však nezvládl jednu z těch více točitých zatáček a poškodil si zřejmě zavěšení pravého předního kola, což způsobilo nemožnost v jeho pokračování. Smutné pro všechny následující pak bylo dlouhé čekání, při kterém jejich vozy vychladly. O to horší pro ně první RZ byla.
Konec prvního dne s jedním malým/velkým překvapením
Vlastně ani nemusíme mluvit vyloženě o konci celého dne, protože to největší překvapení přišlo poměrně záhy po prvním – nehodě Krise Meeka. Startuje zhruba patnáctý závoďák, jedna z prvních R5 dnes na startu, fabrická posádka Škoda Motorsport ve známém podání Honzy Kopeckého a Pavla Dreslera. Z prvního pocitu nabývám obrovského zklamání. Jak může kruci být takový rozdíl mezi už tak téměř dokonalou a bezkonkurenční R5 a velkým WRCem. Ne nadarmo ale říkáme „zlaté české ručičky“. Ty v podání Honzy Kopeckého dnes neměly chybu – jeho naprosto čisté průjezdy a chladná hlava mu vybojovali vítězství v prvním dni. Možná by stálo za to v tuhle chvíli zabrouzdat do historie MS v Rally a najít pár jezdců, kterým se podařilo vyhrát alespoň jednu RZ v rámci velkého mistráku. Po dnešku je už jasné, že mezi nimi bude i náš rodák. Historie už se neptá, o kolik to bylo, koneckonců 3 desetinky na takhle krátké trati vlastně taky nejsou úplně málo. Honzovi gratulujeme, zbývá nám doplnit jeho soupeře: na druhém místě s již zmíněnou ztrátou skončil Ott Tänak, třetí Craig Breen se ztrátou další 1 vteřiny, v závěsu pak o 6 desetin S. Ogier a se stejným časem a místem pak také A. Mikkelsen. My se už teď těšíme na další chvíle tady při Německé rally a o všem důležotém vám samozřejmě dáme co nejdříve vědět.
Radek Kotas
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.