Škoda Octavia 1.0 TSI – 2 extrémy v jednom

Škoda Octavia 1.0 TSI – 2 extrémy v jednom

Autor: Jakub Špaček · Fotografie: Jakub Špaček

O Škodě Octavii v různých variantách zde bylo napsáno a natočeno již mnoho. Jedná se bezpochyby o povedné auto, zejména ve verzi Scout a RS. Jak jistě víte na začátku roku 2017 vstoupí na trh hodně diskutovaná faceliftovaná verze Octavie. O jejím designu si můžete myslet své, my budeme auto hodnotit až se s nim reálně svezeme a o svých dojmech Vás jistě budeme informovat. Těsně před koncem výroby první verze III. řady, dostala Octavie několik málo změn a vylepšení. Nějaká jsou drobná – třeba jako deštníky pod sedadlem spolujezdce po vzoru Superbu, nějaký výraznější, jako například adaptabilní tlumiče, které doposud Octavii  kuškodě chyběly. Tou nejvýznamnější modifikací byla nově možnost objednat Octavii s motorem  1.0 TSI – tedy tříválci o výkonu 85 kW – 115 koní. Touto změnou také skončila výroba Octavie s motorem 1,2 TSI 81 kW. Nový motor by měl být pružnější, výkonnější a úspornější a je tomu skutečně tak?

2 extrémy

V titulku mluvím o 2 extrémech. To se týká konkrétní naší testovací Octávie. Od automobilek jsme zvyklí, že nám na testy půjčují auta v nejvyšší specifikaci. To samé se stalo i u Octávie, dostali jsme jí ve verzi Combi ve výbavové verzi Style a s kopou příplatkových prvků na víc. Takže naše Octavie vypadala opravdu moc pěkně, jak s příplatkovou barvou, tak i v interiéru s koženými sedačkami, plně eletricky nastavitelnými, panoramatickou střechou, kopou jízdních asistentů a dalšími komfortními prvky, které vytvořili pěkně vypadající a vybavené auto. Potud by nebylo nic divného, pokud bychom pod kapotou neměli základní motorizaci – již zmíněné 1. TSI 85 kW. Po této motorizaci totiž v ceníku bude koukat zákazník, který chce ušetřit, a rozhodně si nemyslím, že to co ušetří na motorizaci, dá za vyšší výbavu. V praxi tu tak máme auto, které v této kombinaci bude asi unikátní.

Tři válce

Koncernový motor 1.0 TSI, začal v různých výkonových verzích koncern VW montovat do svých vozů. Tento motor může mít například VW Golf, VW Polo, VW Caddy,  Audi A1, Audi A3, Seat ibiza, Seat Leon, ale také překvapivě Seat Ateca. Litrový agregát je proti odstoupivšímu čtyřválci o objemu 1,2 litru výkonnější, má větší točivý moment a ve všech parametrech je prostě lepší. Hlavní je to, že motor má opravdu dost kuráže, že auto zvládá s přehledem. Samozřejmě, že když chceme předjíždět, nemůžeme počítat s extrémním zátahem, zvlášť v naloženém stavu je to trochu slabší, ale zkusili jsme si předjet několik nákladních aut a nebyl nejmenší problém. Se spotřebou jsem se během testu dostal někam okolo 6,5 l/100, což není tabulková hodnota, ale také to není špatný výsledek, vzhledem k tomu, že jsem se s auta snažil dostat maximum výkonu. Motor musíte hodně točit a také častěji řadit. Motor celkově nefunguje špatně a na svůj obsah a předurčení je dostačující. Rozhodně si však myslím, že do Octavie nepatří. Za celý test se nám nepodařilo rozchodit Start/Stop. Důvodem bylo příliš mnoho komfortních spotřebičů na slabší baterii. To samo svědčí o tom, o jaký extrém šlo.

 

Resume

Celkově jsem byl s auta hodně rozpačitý a to právě kvůli tomu, že se jednalo o extrémě vybavený model se základní motorizací a třemi válci pod kapotou. Je trochu škoda, že Octavia 1.0 TSI nemá možnost nastavit jízdní režimy. Tříválec nenabízí zrovna svižnou reakci na plyn, ale osobně si myslím, že to je dáno z části také jeho nastavením, které vám má pomoci jezdit s nižší spotřebou. Dokážu si představit takovouto verzi s cenovkou někde okolo 350 000 Kč a nikoliv 700 000 Kč. Já osobně bych radši tento motor viděl ve Fábii, kde by si určitě své zákazníky našel. Pokud mám ale hodnotit parametry motoru, tak mne určitě příjemně překvapil svojí pružností a kultivovaností. Tato verze odchází a čekáme s napjetím na verzi novou u které automobilka slibuje také nové motorizace. Litrový tříválec však zůstává. Octavia je přeci jen větší a těžší auto mež Golf, nebo Leon a dle mého názoru je nasazení tohoto, byť dobrého motoru, v Octavii malinko za hranou. Lepší než rozebírat absurdní výbavu testovaného kusu (kdo by dával 700 000 za tříválec v Octavii), je pohled na základní ceny. Podotýkám, že původní Octavii již nelze objednat do výroby a tak vycházím z cen nové verze, která je sama o sobě malinko dražší. Za základní verzi s tříválcem zaplatíte 407 900 Kč, jde ale o úplný základ. S výbavou Fresh 436 900 Kč, verze combi 466 900. Nechám na Vašem posouzení, zda je to hodně, nebo málo peněz za „novou“ Octávii s litrovým tříválcem.

 

Jakub Špaček

 

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..