Škoda Karoq 2.0 TDI 4×4: dneska v zimním kožichu

Škoda Karoq 2.0 TDI 4×4: dneska v zimním kožichu

Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr Bahenský

Všichni jsme o něm nejspíše slyšeli, všichni ho netrpělivě očekávali. O kom je řeč? Dovolte nám představit novou Škodu Karoq. Jelikož byl Karoq minimálně v Čechách bez pochyby nejočekávanějším SUV roku 2017, a co více, je dokonce držitelem ocenění „České auto roku 2018“, zdržme se zbytečných úvodů a přejděme rovnou k zajímavostem, které možná ještě nevíte…

 

Zpátky v čase. přibližme si vznik názvu model

Napadlo Vás někdy, odkud pochází jeho jméno? Ke Karoqu, stejně jak ke Kodiaqu se totiž váže firemní legenda. Bylo, nebylo, inspiraci česká Škodovka našla na vzdáleném souostroví, které leží u pobřeží Aljašky, na Kodiaku. Kodiak je známý svou velmi drsnou přírodou, pohořími a hustými lesy. I v těchto nehostinných krajin však najdeme život, přesněji tedy 1,5 osoby na kilometr čtvereční. A právě tento kmen – Auleťané, překládají automobily jako „Kaa’Raq“ (my bychom slovo vyslovili nejspíše jako „Karok“). Kodiaq, Karoq – legenda dále praví, že i další modely SUV, které Škoda chystá, budou končit Q. Máme se na co těšit!

 

 

S autem až do hor!

Karoq přímo vybízí k výletu do hor, ať už svým povedeným jménem, nebo na první pohled jasným duchem síly a bezpečí. Neodolali jsme a vyjeli do českých hor. Jak se nám po testu Karoq líbí? Nebudeme vás déle napínat a rozebereme s vámi naše zážitky z cest do neznáma. Když bychom chtěli vyrazit někam dál, rozhodně nás bude zajímat jeho spotřeba a jízdní vlastnosti. Jak se tedy novinka postavila svým výzvám? Nejdříve bychom se měli společně podívat na specifikaci vozu. Dnes jsme testovali již dobře známý dvoulitrový naftový motor o výkonu 110 kW.  Samozřejmě nezapomeňte, že s pohonem všech čtyř kol, který je rozhodně výhodou při výběru této zasněžené destinace. Obzvláště, když je takové počasí, že by snad zůstal v pelechu každý žijící tvor. V Motorvizi ale máme tým, který se pro vás rozhodne testovat i v opravdu nepřejících podmínkách. Na druhou stranu bych právě na dlouhou cestu raději volil dvouspojkové DSG než-li manuální převodovku, která sice byla příjemná a měla i přijatelně dlouhé zpřevodování, ale přeci jenom jsem si zvykl na tu pohodlnost, když se nemusíte starat o řazení. Každopádně bych nerad hanil či se snažil poškodit pověst manuální převodovce, protože jsem s ní byl nadmíru spokojen. Pokud si však tenhle článek právě čte náš šéfredaktor, asi přemýšlí, jak rychle mě vymění. On sám by totiž manuál za DSG nikdy nevyměnil. To je ale spíše otázka názoru. Já u plnohodnotného SUVéčka, kterým Karoq bez pochyby je, hledám dnes už spíše ladnou, komfortní, lehkou jízdu, kterou zajístí právě spíše spojení s automatem než-li s čímkoliv jiným. Řadící páka padne dokonale do ruky a možná bych dokázal hlavici přirovnat k těm nepříjemnějším, co dnešní vozy nabízejí. Jediné negativum shledávám pouze v některých chvílích, kdy byly cítit „zoubky“ při přeřazení. Těžko říci, jestli jsem si jen já nerozuměl s manuálem nebo šlo čistě o syrovou převodovku či opravdu nebyl manuál ještě úplně vyladěn.

 

Komfort na palubě

Pokud bych měl říci něco málo k interiéru. Hodnotím opět, jak je již známo u Škodovky, prostornost interiéru. Osobně jsem si vyzkoušel jízdu na zadních sedadlech poněkud delší dobu, než jsem kdy měl možnost. Seděl jsem za spolujezdcem a celou dobu si říkal, že si musí odebírat svůj prostor vpředu. I proto jsem jej několikrát vybídl, že mám dostatek místa, který není nikterak využíván a že se může ještě posunout. Bylo mi řečeno, že i on má dostatek místa. Nedalo mi to, a rozhodl jsem se po cestě jít se podívat, jak je to tedy s místem u spolujezdce. Nečekal bych, že i v menším bratříčkovi Kodiaqa bude tolik místa. Škodovka opravdu umí se svými vozy v tomto směru zázraky. Abych nebyl jen pozitivní, pořád mi v interiéru mladoboleslavských chybí trochu nevšednosti, elánu, výjimečnosti. Jasně, všestraně dobré auto se nejlépe prodává. Já sám bych ale od něj chtěl trochu víc. Už jsme několikrát zmínili, jak nám vadí absence otočného kolečka k ovládání hlasitosti. Stále jsme si nezvykli. Skvělý skleněný displej se dobře ovládá a je na něj vidět jen do té doby, než 5x zadáte svou destinaci a přepnete rádio. Pak jej radši pošlete do čistírny. Sedadla jsou třeba vcelku příjemná, ale sedák by mohl být přeci jen o něco delší/po vzoru některých konkurentů třeba i prodloužitelný.

 

Další dojmy: přijatelná spotřeba a pohledy kolemjdoucích

Kam se tedy dostala naše spotřeba a další dojmy? Při řekněme běžném jízdním stylu jsme se pohybovali mezi 6,5 až 7 litrech nafty na sto kilometrů. Při plné nádrži vůz ukazoval dojezd bezmála 700 kilometrů, a to jej myslím řadí na takový běžný průměr. V době zmenšování nádrží můžeme být snad i rádi, že dieselový Karoq ve čtyřkolce obdržel „větší“ variantu o 55 litrech. Spíše než tankování vás tak zdrží pouze potřeba odskočit si či nakoupit suroviny na cestu. S Karoqem prostě příliš často stavět nebudete.  Pokud ovšem přibrzdíte a zaparkujete svůj vůz na parkovišti, oči kolemjdoucích na vás budou zírat, jako kdyby se chtěli závistí udávit. Chvíli jsem přemýšlel proč. Vždyť přeci jenom Karoq není auto, které by směřovalo  k nenávisti druhých směrem k vám, nýbrž naopak. Možná ta závist spočívá v netradiční barvě, kterou nám Škodovka poskytla. Jednalo se o lak s označením Energy blau. I mě ihned chytla otázka, jestli se tato modrá k autu hodí. Po několika minutách přemýšlení, jsem došel k závěru, že modrá je dobrá, a to stejné platí i zde. Vůz už nepůsobí tolik obyčejně, ba naopak velmi netradičně až skoro máte chuť si sám sobě závidět.

 

Jízdní vlastnosti: lepší a lepší

Jak se chová Karoq na silnicích? Myslím si, že i zde se Škodovka trefila do černého (či modrého?). Auto tlumí skvěle nerovnosti. Není nikterak zbytečně tvrdé. Vůz nemá v nízkých otáčkách tendenci chcípat (na rozdíl od našich zkušeností se stejným hnacím ústrojím v Supebru) a pere se s výkonem dostatečně dobře. I v naší verzi máte na výběr z několika jízdních režimů. Příjemně hodně je cítit odezva plynu ve Sportu, komfortnější podvozek najdete v režimu normal. Byl jsem mile potěšen i z adaptivního tempomatu, jenž statečně bojoval i s těžšími zatáčkami na dálnici. Ty delší a ostřejší sice už neměl příliš v lásce, ale někdy překvapil a mě nezbývalo nic jiného, než mu říci: „Jsi pašák“.  Dodržuje skvěle vzdálenost od ostatních vozidel. Pro své účely byl skvěle stvořen.

 

Na závěr: jsme na horách a nezbývá nic jiného než si užívat

Jak už jsme zmiňovali, testovali jsme Karoq v mrazivém, zimním počasí. A jízdu jsme si užili. Za volantem se sedí celkem příjemně, Karoq bude vyhovovat spíše těm, kteří rádi sedí vzpřímeně a vysoko. Tuto pozici zvláště oceníte při dlouhých cestách. Co jsme ocenili v tomto počasí, jsou hlavně vyhřívané sedačky a samozřejmě i volant. Velmi kvitujeme i nezávislé topení na dálkové ovládání. Auto si můžete ‚předehřát‘ a už se jen těšit na váš „saunový svět“. Vozidlo skvěle potěšilo, jak při krátkých vzdálenostech, tak i při našem velkém dobrodružství. Snad si to jen dneska nemůžu odpustit, ale zmíním i cenu. Ta sice startuje na poměrně příznivých částkách, se slušnou výbavou v základu jste jen lehce nad půl milionem, ale v naší specifikaci se blížíme už bohužel dvojnásobku, což není rozhodně málo. Rozhodnete se i vy počkat si pár měsíců na tohoto krasavce, možná si i malinko připlatíte, nebo si vyberete jiný model? A poslední otázka z ní, kam tedy svého Karoqa vezmete?

 

Petr Bahenský

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..