Rozhovor: nový Citroen C3 očima jeho tvůrce
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýCitroen má v segmentu B neboli česky označované obchodní třídě malých vozů poměrně dlouhou tradici. Výroba samotné C3 sice sahá „jen“ do roku 2002, automobilka jde ale mnohem dál, konkrétně někam do osmdesátých let minulého století. Stejně jako všechny odvětví a třídy automobilů se i tato za dobu své existence poměrně dosti formovala. Troufnu si říci, že ale právě v této nastává v dnešní době nejvíce změn. Zatímco nároky na moderní technologie na palubě vozů jsou stejné snad u zákazníka kterékoliv třídy, tak na zvýšení bezpečnosti a zvětšení vnitřního prostoru je zde kladen snad největší důraz. Může být tak až zavádějící stále platné označení „malé vozy“. Stačí přejít od Citroenu jen o pár kroků dál, kde konkurence opěvuje novou generaci modelu Micra a budete se divit, hlavním atributem má být právě daleko větší nabídka vnitřního prostoru. No a zda splňuje poslední, již třetí generace Citroenu C3 požadavky svých zákazníků a jak jejich naplnění bylo dosaženo, jsme se zeptali Andyho Cowella, samotného šéfdesignéra.
„Každý produkt je velkou výzvou, každý je velice důležitý. Na každý bod je kladen velký důraz. Tenhle model je pro naší značku zvlášť důležitý, jedná se totiž o druhý nebo třetí krok k cílům, které jsme si jako značka stanovili. Design jako takový je samozřejmě také klíčový, protože je to první kontakt zákazníka s autem. Jak samozřejmě dobře víme, C3 je sám osobě velmi dobře prodávaným produktem a snad ani nejde slovy popsat, jak moc jsme si nechali záležet. Byli jsme úspěšní u první i druhé generace a měli bychom být úspěšní i u generace číslo 3. Nechceme jen následovat naše předešlé generace nebo dokonce konkurenci. Víte, že trh se mění a my se snažíme odpovídat na požadavky, který vyvíjející se segment má.“ začíná náš rozhovor Andy Cowell.
Vždy sporná otázka: revoluce nebo evoluce? Zde prý spíše opravdová revoluce!
Pravdou zůstává, že výrobci aut to nemají v dnešní době vůbec jednoduché. Segmenty se sice formují, ale o to více zde stále zůstává priorita na základní pilíře, kterými jsou kvalita, komfort a bezpečnost. Není tak vůbec jednoduché čímkoliv nějak zásadně zaujmout. U Citroenu se dnešní revoluce v podání nové C3 označuje jako „opravdovou demokracii individualizace“. Pojem znící možná až strašidelně složitě v sobě skrývá jen opravdu velkou škálu možností výbav a hlavně vzhledů jednoho jediného modelu. „ Je to jedna ze zmíněných poptávek segmentu. Zákazníci chtějí mít možnost odlišit se a my jsme zatím první, kteří jim dávají opravdovou odpověď.“ A nějaké konkrétní prvky? „Zapracovali jsme na komfortu, který je znát jak v pohodlí interiéru s širokým nastavením sedadel, tak na technologiích, v rámci kterých opět nabízíme balíček pokročilých asistentů. V základu ale stojí samozřejmě podvozek, na kterém jsme také dlouze pracovali. Nezapomeňme ani na opravdu lehké řízení, které městský vůz prostě musí mít.“ Jak se dozvídáme ale dál, opomíjeny nesmí být ani detaily, u hodně personalizovaného vozu jich bude spoustu. „Mezi hlavní prvky patří barevná střecha a zrcátka, velký výběr ALU kol, dvojitá úroveň přední masky, se kterou jsou spojena i LED denní světla a samozřejmě airbumpy, které jsou na C3 novinkou.“ Na poslední ze jmenovaných prvků bychom málem i zapomněli. Zatímco Cactus je do dneška poměrně kontroverzním autem, tak na C3 se opět jedná o prvek umožňující větší výběr, protože jde o příplatkovou výbavu auta.
Práce designéra v dnešních dnech: rychlejší, náročnější a komplexnější..
Celý život se mění, stejně tak i pozice designéra. Design je opravdu hodně zajímavá část vývoje auta. „Je na nás opravdu velký tlak, abychom neměli zastaralé křivky a aby se naše auta neokoukávala tak rychle. Musíme se rychle adaptovat na nové trendy a k tomu nám pomáhá spousta složitých nástrojů, programy a programové cykly. Od první skicy k finálové podobě auta to trvá dneska o dost kratší dobu. Já osobně pracuji na designu velice dlouho a můžete mi věřit, že dnes pracujeme mnohem rychleji než kdy dříve. V současném chvíli nám trvá vytvořit kompletně nový kabát pro naše vozy mezi jedním a dvěma roky.“ Pak samozřejmě nastává také čas na techniku, jejíž vývoj je o něco delší. K novému autu tak prý ve Francii potřebují přes tři roky tvrdé práce. „Otázka implementace moderních technologií záleží na celé společnosti. Nelze tak úplně říci, jak se musíme v našem oddělení vypořádat s jejich zakomponováním. Ono často záleží i na názorech dealerů, kteří nám dosti pomáhají. Dá se říci, že zde máme spoustu technologií, které jsou pro nás nové a se kterými se postupem času učíme. Řekl bych ale, že nám to celkem jde.“ završuje krátkou vsuvku o své práci p. Cowell.
Design C3 a jeho rekapitulace: modernější, lehčí, světlejší, větší..
Kolik může mít snad jedno auto celkem highlihtů? S úsměvem musím podotknout, že samotný Andy začal jejich výčet hláškou spočívající ve „spoustě kouzel“. „Z mého pohledu se jedná o extrémně přizpůsobivý vůz. Už jsme se bavili o prvním dojmu, mě osobně se hrozně líbí, jak se auto směje.“ Design je samozřejmě v B-segmentu hrozně důležitý a nenamítáme, co tam ale máme dál? „Auto pokročilo hodně i po stránce konektivity. Asi vám nebudu vyprávět, jaká všechna zařízení k němu lze připojit, ale nemusíte se bát. Čeká na vás opravdu hodně zajímavostí a zážitků na palubě našeho nového zástupce této populární třídy.“ Teď ale zpět trošku ke konkurenci, zmiňoval jsem, že důležitý je i vnitřní prostor, co k němu dodává zástupce automobilky? „Jedná se o velkou hru, se kterou musíme bojovat i my. Nová C3 je bezesporu i uvnitř o dost větší. Hlavním ale posunem vidím komfort na palubě. Zmiňoval jsem nová sedadla i odpružení. Lehké řízení je dalším atributem a vše doplňuje skvělá úroveň palubní zábavy“. Takovou zajímavostí a mou pravidelnou otázkou je korporátní designová identita. Dnes jsem se tedy opět zeptal, jak ovlivnilo formování designu celé automobilky vzhled nové C3: „Naše designová studie spočívá dnes v mnoha bodech, takže je velmi těžké říci, které konkrétní se projevily na tomto posledním produktu. Každopádně nelze zastírat, že všechny prvky jsme si vyzkoušeli na Cactusu a několik jich připadlo i na novou C3. Probírali jsme dvojitou úroveň přední masky, kterou považuji za podpis našich designérů. Obecně se snažíme o lehké a elegantní křivky, kterou jsou vidět na každém z našich nových vozů. Podobně můžeme mluvit i o interiérech, kde ovšem dáváme přednost hlavně vnitřnímu prostoru.“ O této identitě prý lze navíc vždycky říci nebo spíše ukázat něco nového na každém novém voze, podobně je tomu i u C3.
Nový vůz samozřejmě není jen o designu, i když zrovna v „bé“ segmentu se na něj hraje opravdu hodně. Možná lze dokonce říci, že čím menší auto máme, tím více je pro nás design důležitý. Z prvního seznámení můžeme soudit, že nová C3 je určitě atraktivním autem. Shodou okolností nastal v naší redakci tak trošku rozkol. Jeden z nás totiž upřednostňoval verzi s airbumpy a jeden tu klasickou bez nich. O tom přesně nová „cétrojka“ je a nám nezbývá než poděkovat zástupcům automobilky za příjemný rozhovor, který nám dodal nadhled k uvedení novému modelu, a samozřejmě držet palce.
Jan Novotný
My v Carlingu se na novou C3 už moc těšíme! 🙂