Peugeot 508 RXH: manažer, který umí překvapit, ale nezklame

Peugeot 508 RXH: manažer, který umí překvapit, ale nezklame

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

V jedné z „nejnabušenějších“ automobilových tříd, manažerské střední třídě, to Francouzi neměli nikdy jednoduché. O to víc to snad platí i pro Peugeot. 407 bylo auto svým způsobem dosti vyčnívající z davu, ale možná právě proto se mu příliš úspěchu a ocenění nedostalo. Dnes už patří spíše mezi levné bazarové zboží. Podobného zlomu jako se podařilo Opelu v roce 2009 s Insignií (po neúspěších s poslední generací Vectry) se zachtělo i u Peugeotu. V roce 2011 tak přicházejí poměrně se zajímavě vzhlížející novinkou. Do jisté míry se navíc jednalo i o auto vzbuzující rozruch a očekávání. Zatímco při hlasování o Evropské auto roku 2012 se do finálového slosování nedostalo, tak na silnicích jich potkáváme zhruba podobně jako v anketě úspěšnější Insignie. Dokonce i prodejní čísla hovoří v podobném duchu, i když ani v jednom případě nejde o nějaké zásadní trháky. V roce 2015 pak přichází facelift, který samotnému designu dosti pomáhá. Nese v sobě ale zároveň i několik řešení, která příliš úsměvu na tváři nevykouzlí. Takovou třešničkou na dortu je pak „oplastovaná“ verze RXH, která zpočátku přináší hlavně hybridní ústrojí v netradičním spojení dieselu, elektřiny a pohonu 4×4. Toto spojení ale příliš úspěšné ani u klientů ani u odborné veřejnosti nebylo. K nám se tedy dostává klasická outdoorová verze ve spojení s nejsilnějším dvoulitrovým dieselem a automatickou převodovkou. Mělo by se jednat o ideální manažerskou volbu pro pohodlné cestování v pracovní dny, ale i o víkendu s početnou rodinou. A jedná se o ni opravdu?

 

Exteriér: žádný suchý a nudný manažer

Začínat vzhledem u manažerského auta asi není tou nejběžnější cestou. Na druhou stranu, já nejsem úplně běžný uživatel a od auta za zhruba milion korun už očekávám trošku více než jen strohou a nudnou kvalitu, na kterou sází většina renomovaných německých výrobců. Dílenské zpracování samozřejmě nelze opominout, ale k tomu až za chvíli. Pojďme se vrhnout na první dojem, který nastává konkrétně u tohoto exempláře opravdu rychle. Především vás rychle dostane povedená kombinace bílého lakování, „terénního“ oplastování, lehce vyvýšené karoserie a výrazných LEDek. Ty jsou navíc použity i pro blinkry a pro denní svícení jsou uspořádány netradičně vertikálně ve 3 řadách místo mlhovek. Obecně auto působí stále hodně nadčasově a elegantně. Zde mohu poupravit své oblíbené označení „Nezaujme, ale ani nezarmoutí“ na „Zaujme, ale ani nezarmoutí“. Přeloženo do jazyka českého se jedná o auto, které svým vzhledem opravdu upoutá, ale zároveň ani nevzbuzuje žádný zásadní rozruch nebo pobouření u okolí. To se mi jako reálnému klientovi opravdu hodně líbí.

 

Interiér: komfortní, luxusní, jen ta logika tu občas chybí…

Budete překvapeni, že ani v interiéru nebudu příliš šetřit s optimismem. Pár nedostatků by se zde samozřejmě našlo, ale ty si nechám až na konec. Nemůžu si totiž odpustit několik komentářů k prvkům, které mě vyloženě potěšily. Jistě už dobře víte, že si opravdu hodně potrpím na sedadla a téměř v každém testu přirovnávám sezení k samotné špičce – AGR sedadlům Opelu, Mercedesu a jen pár dalších vybraných. Kdybych porovnával zde, opět bych nebyl velmi vzdálen. Manuálně prodloužitelný podsedák, elektricky přifukovatelná bederní opěrka, ve velkém spektru nastavitelná hlavová opěrka a obecně dobrý rozsah nastavení ve všech směrech dělají ze sezení skvělý pocit bez bolesti zad. První bod je tedy splněn, bezesporu si už teď dovolím říci, že na polykání velkých porcí kilometrů je tohle auto jako stvořené. Když si navíc vzpomenete na náš poslední test etalonu této třídy, domácího Superbu, odhalíte, že kolega Petr Bahenský nebyl se sezením úplně spokojen. Dále můžete být spokojeni s volantem, který je typicky Peugeoťácky optimálně velký nebo chcete-li spíše malý. Esteticky dobře působící jsou i všechny displeje. Na hlavním, středovém displeji můžete dokonce měnit vlastní barevné motivy, palubní je zas přiměřeně velký a najdeme na něm všechny potřebné informace a head-up displej je stále high-tech luxusním prvkem, který potěší ale jen do té doby než začnete hledat jeho nastavení. Přiznám se, že stejně jako vypínání systému start-stop, který my novináři prostě nemáme úplně v lásce, jsem musel i ovládání head-up displeje hledat v obsáhlém manuálu. Do něj mimochodem rozhodně nekoukám tak často jako běžný český důchodce do jednoho nejmenovaného bulvárního deníku. Abych neodbíhal od tématu, tak doteď je pro mě až nevěřícně ovládání těchto dvou důležitých funkcí umístěno u levého kolene, v ukryté schránce pod tlačítkem startování motoru. Narazil jsem na další záhadně umístěné tlačítko, na startovací kolečko vlevo si asi jen tak nezvyknu. Obecně bych tento nedostatek shrnul v kolikrát opravdu zmatenou ergonomii ovládacích prvků. Po vestavbě dotykového displeje, která přišla s faceliftem, se trošku zapomnělo na držák nápojů. Váš oblíbený nápoj se totiž díky Peugeotu může stát kolikrát i nepřítelem, když se přes něj prostě k dotykovému displeji nedostanete. Ani standardně se k němu ale nedostanete nejlíp, je prostě o něco dále než by měl být. Mohl bych pokračovat nespočtem tlačítek na volantu, ale asi bych celkovou ergonomii neviděl jako úplný nedostatek. Auto je zkrátka v interiéru pro někoho nového dost složité a musí si na něj zvyknout. Na druhou stranu nabízí opravdu skvělý komfort všemi směry a na ovládání základních funkcí si zvykne každý za pár dní. Abych nezapomněl, i prostor pro zadní cestující je na dobré úrovni. Se Superbem jej samozřejmě porovnávat nemůžeme, ale řekl bych, že Peugeot boduje o něco více než třeba jmenovaná Insignia. Kde by pak Peugeot bodoval o hodně více než Opel je zavazadlový prostor.

 

Jízdní vlastnosti: zásadní kritiku nečekejte

Jak už jsme si zvykli u posledních generací nových Peugeotů, na podvozek a hlavně hnací ústrojí je kladen opravdu velký důraz. Nebudu vás dlouze nudit nějakými technickými parametry, a proto zmíním jen ty dva nejdůležitější: 133kw a 400Nm dostupných od 2.000ot/min. To nejsou na dvoulitrový diesel vůbec špatné hodnoty. Ani v nejmenším neočekávejte žádného sporťáka ani dálničního rychlíka. Udávaná maximální rychlost, 220km/h, sice potěší, ale o tom tohle auto snad není.. Daleko více nás zajímala spotřeba. Ta se při klidné jízdě v kombinovaném provozu pohybovala lehce pod 7l/100km, což je pěkná hodnota na velký manažerský kombík. Na druhou stranu se už moc níže nedostanete a komu by se nelíbil ještě ten jeden litřík dolu? Klidnou jízdu ale auto jako celek zvládá naprosto bezproblémově. Výkonu je při běžné jízdě dostatek snad kdykoliv a starší koncepce šestistupňové automatické převodovky zvládá komfortní jízdu také na jedničku. Možná čekáte, kdy přijde nějaké ale a já s ním tak nějak ani přijít nechci, protože se jedná jen o výhradu směrem k rychlé jízdě, kterou snad ani není potřeba u takového auta zmiňovat. Rychlá jízda v tomto smyslu je použitelná při vyšších dálničních rychlostech, ale opravdu není důvod zkoušet s tímhle strojem vaše oblíbené zatáčky, na to je potřeba si pořídit ještě jiný doplněk od francouzské automobilky. Rychle jen zmíním, že nucené kickdowny při prudkém zrychlování prostě jen převodovce nedělají dobře a závodní výkony motoru tak ani nečekejte. Naopak podvozek by i na ostřejší jízdu měl, i přestože se za normálních okolností chová až vzorně komfortně.

 

Elegantní, komfortní, příjemný a rozhodně ne nudný: překvapení se koná!

Přiznám se, že na samotné auto jsem se docela těšil. Nechci, abyste jako čtenáři měli pocit, že nadržuji této francouzské automobilce, když chválím její model, kterému se příliš optimismu na českých silnicích nedostavilo. Jako první důvod svého nadšení jen shrnuji celkový design, který je takovým zpříjemněním celého dojmu. Jak už jsem několikrát uvedl, od auta dneska už zákazník neočekává jen strohou kvalitu. Mimochodem ke kvalitě dílenského zpracování (vyjma ergonomie některých prvků) opravdu nic nemám. Ani jsme ještě nezmínili cenu, která startuje u našeho modelu a motoru včetně opravdu bohaté základní výbavy na akčních 833.000Kč, což se nezdá být jako přehnaná částka. Zkrátka, kdo si koupí tohle auto? Nebaví vás ozkoušení zástupci střední třídy? Hledáte opravdu komfortního polykače kilometrů za rozumnou cenu? Chcete se odlišit a záleží vám i na designu? Tak právě tohle auto je pro vás a troufnu si říci, že já jako manažer bych já osobně měl 508 ve finálových kandidátech.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..