Roadtrip na Ženevský autosalon: to nejzajímavější (koncepty)

Roadtrip na Ženevský autosalon: to nejzajímavější (koncepty)

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Je pondělí, 4:30 ráno a my vyrážíme směr Ženeva. Cesta hezky odsýpá, a tak jsme už okolo třetí hodiny odpoledne na místě-přesně včas, abychom stihli být svědky vyhlášení Evropského auta roku 2017. Jak jste jistě vyčetli z našich stránek, vítězem této ankety byl nakonec napínavým, byť zároveň rozhodným, stylem zvolen Peugeot 3008, hned po Alfě Romeo Giulia, která si do poloviny odkrývání bodových výsledků držela poměrně suverénní vedení.

 

Koncepty, které opravdu zaujmou…

Tuto první část série ze Ženevy budu věnovat několika konceptům, které lze letos na švýcarském autosalonu potkat. Většina z nich jsou žhavé novinky. Poslední v řadě se na letošním veletrhu objevil, i když si svou světovou premiéru odbyl již loni. To však neubírá nic na jeho pozoruhodnosti…

 

Audi Q8

Jako první jsem v úterý navštívil výstavní plochu Audi. Tentokráte značka pojala téma sportovně. Tedy představila v podstatě všechny své existující modely řady A i Q ve sportovní verzi S či ještě více sportovní verzi RS. Speciálního výstavního privilegia, kdy auto stálo na vyvýšené platformě se ovšem dostalo těmto třem: Audi RS5 Coupé, Audi RS5 DTM a Audi Q8 sport koncept. Protože se jedná o koncept, v rámci přípravy tohoto článku jsem věnoval čas zkoumání právě poslednímu jmenovanému.
Na první pohled mne zaujala jeho barva. Laicky řečeno, jasně žluto-oranžová, a to ještě v kombinaci s černou a stříbrnou. Na základě mého povědomí je toto tak trochu nestandardní barevné schéma pro Audi a o to více přitahuje pohled. Co se vzhledu týče, jak exteriér, tak interiér disponují mnoho ostrými linkami a úhly. Působí minimalisticky, agresivně až nekompromisně (vůči „konkurenci“ na silnici) a vše je velmi harmonické.
Tato sportovní SUV studie, kterou bylo na autosalonu možno vidět, byla průlomová také svou technikou. V interiéru převládal minimalismus a na palubce i středovém panelu už byly k mání pouze velké dotykové plochy palubního počítače. Pod kapotou byl poprvé použit 3-litrový šestiválec TFSI, dále elektrické turbodmychadlo EAV (také technologická novinka v Audi vozech, která pomáhá zvýšit výkon a poprvé ji bylo možné vidět v nejnovějším modelu SQ7), dále modul chovající se jako elektromotor a 2 výfuková turbodmychadla. Zároveň byla v této studii nainstalována podpora všech kol systému Quattro. Audi tedy díky této kombinaci technologií dokázalo vykřesat automobil, který je praktický velkým objemem vnitřního prostoru, velikým výkonem (476 koní, brutální točivý moment 700N.m a zrychlení 0-100 za pouhých 4,7 vteřiny) a zároveň hospodárností, kterou obstarává jmenovaná elektromotoricky se chovající jednotka. Ta získává energii rekuperací i samotným dobíjením přes připojení do elektrické sítě o napětí 46 V. Její hlavní vytížení bylo navrženo pro pojíždění v kolonách a nebo třeba při parkování automobilu v garáži, či na parkovišti. Takto dojde ke snížení jak paliva tak i emisí a to až o 25g/km. Sama značka nazývá tuto studii jako mild-hybrid a ve voze obsaženou technologií naznačuje budoucí směr Audi-trend, který bude o konektibilitě, ergonomii, minimalismu, environmentální udržitelnosti, výkonu a požitku z jízdy.

 

Jaguar I-Pace (koncept): elektrické SUV

Díky Bohu jsem zabloudil i do „stánku“ firmy Jaguar a vykoukl na mě jeden krásný, červenený. Asi spal, když nebylo nic slyšet. Anebo to bylo tím, že to jezdí na „elektriku“??… No, jak napovídá již typové označení, jedná se o elektromobil a automobilka se již nechala slyšet, že v podstatě to samé auto (alespoň co se podoby exteriéru a pohonné technologie týče) začne vyrábět a prodávat ve Velké Británii již někdy v průběhu příštího roku. Jako průkopník se zapsal I-Pace už tehdy, když ho porvé značka představila světu v loňském roce. Jednalo se to totiž o synchonizovanou VirtualReality tiskovou konferenci, kdy v ten samý moment se jí zůčastnil tisk v Británii i v Severní Americe a všichni se sešli v jednom virtuálním sále i s řečníkem značky Jaguar a samotným vozem. Každý z novinářů pak měl možnost se svést svým vlastním I-Pacem, uvnitř VR. O tohle se ještě nikdo předtím v rámci automotive ani jiného průmyslového odvětví nepokusil… Každopádně zpět k Ženevě a tam vystavenému automobilu. Má 2 elektromotory-každý na jedné nápravě-o souhrnném výkonu 395 koní, 700N.m točivého momentu a 90kWh Lithium-iontovou baterii. Auto má mít dojezd až 480 km a dobití baterie z 0 na 80% prý zvládnete za hodinu a půl na nabíječce o příkonu 50kW. Každopádně tento vůz mě velmi zaujal svou elegancí a dravým zjevem. Dva v jednom. Agresivní vzhled jistě umocňují obří kola vozu, s ostře řezaným ráfkovým vzorem. Ostatně, o tom se můžete přesvědčit na fotkách v galerii.

 

Peugeot Instinct koncept

Tak nějak instinktivně jsem zamířil i k Peugeotu. Instinkt nezklamal. Spoustu krásných aut k vidění, krásný design stánku, s velkou sochou chromového lva uprostřed chillout&talk zóny. Hned nad ní se tyčil malý kopec a něm stálo auto, které jsem nikdy před tím neviděl (na vlastní oči… pochopitelně-řeknete si… 🙂 ). Byl to Peugeot Instinct Concept, který byl zaparkován na rotující plošině, takže jsem měl možnost vidět každou půl-minutu tenhle skvost ze všech úhlů. Karoserii dominovala nádherná modrá barva, ostře řezané hrany a zároveň jakési geniální skloubení jednoduchosti a propracovanosti zároveň. Interiér vozu se nesl v podobném duchu a co se výběru materiálů týče, bylo v něm použito hodně látkových potahů a tkanin, koženého překrytí horní části palubní desky a dveří + opěrky hlavy, a plastu, použitého na aktivních elektricky posuvných opěrkách sedadel. Jistě bylo ale plastů užito i na displeje palubní desky a středového panelu, který prochází mezi nalevo sedícími a vpravo sedícími cestujícími ve předu i vzadu, a tvoří tak jeden kompaktní interiérový předěl. Nalezneme tu a tam kovové prvky-například na sedadlech či pedálech řidiče. Když jsem nakousl řeč o pedálech, automobilka koncipuje tento vůz jako potenciálně stoprocentně autonomní. V nabídce palubního počítače jsou 2 autonomní režimy jízdy a 2 jízdní volby, při kterých se řidič klasicky aktivně účastní ovládání vozidla s vlastním nastavením podvozku, volantu, reakce vozidla na plynový pedál atp. Vůz má v autonomním módu pozměněnou polohu sedadel a volant i příslušná tlačítka okolo něj jsou zasunuta v palubce. Peugeot vyvíjel automobil ve spolupráci se společností Samsung, která mu pomáhala implementovat do palubního systému konektibilitu s Artik Cloud (od firmy Samsung), díky kterému si bude každý uživatel moci optimalizovat Instinct skrze svůj chytrý telefon, z nějž získá vůz o vás, vašem životním stylu a vašich preferencích informace a to se pak projeví v jízdě a užívání/chování auta (vnitřní osvětlení, výběr hudby, atd.).

PEUGEOT INSTINCT CONCEPT Z POHLEDU JEHO OTCE ANEB ŽENEVA TAK TROCHU JINAK

 

Renault Zoe E-Sport koncept

Poměrně hodně času jsem strávil u Renaultu. Hned úvodní tisková konference, v rámci které dramatickým „tanečním“ vystoupením předvedli svou novinku, Zoe E-Sport koncept, bylo něco, co stálo podle mého názoru za pozornost. Tento počin (auto, o kterém píši) vznikl díky myšlence-zkřížit normální EV-čko Zoe s e-formulí. Posléze jsem měl možnost udělat několik fotek exteriéru a jednu s letmým nahlédnutím do interiéru. Bohužel byl ale pán od Renault Security neoblomný a po chvilce jsem byl odkázán na „bezpečnou“ vzdálenost. Tak či tak, tato sportovní verze „v plenkách“ je slušné žihadlo. A to na pohled i výkonem. Pod kapotu jí totiž v Renaultu naměstnali rovných 460 koní. Točivý moment činí 640N.m a to umožňuje Zoe vystřelit z nuly na stovku za 3,2 sekundy. Maximální rychlost má E-sport omezen na 210 km/h, kterých z pevného startu umí dosáhnout za dobu kratší než deset sekund. Kde jsou elektromotory, tam nesmí chybět ani baterie. Tento koncept má nainstalovanou jednu 40kWhodinovou.
Oproti staré dobré Zoe zde proběhlo mnoho změn. V interiéru jsou jen 2 sedadla, ta přední. Bylo použito hodně karbonu, dodány speciální závodní tlumiče Öhlins. Auto dostalo mimo jiné i rám vyrobený firmou TORK Engineering a to celé stojí na čtyřech 20“ kolech.
Firma Renault uvádí, že je v řídící jednotce možno na výběr ze 4 jízdních režimů, kdy si řidič může vybrat buďto maximální sportovní výkon či co nejdelší dojezd.

 

Smyslný Renault Trezor

Nemusíme chodit moc daleko (asi jen 6 metrů od předešlého Zoe), abychom narazili na další skvost francouzského designu. Přesně tak. Mluvím tady o konceptu Renault Trezor, jenž spatřil světlo světa poprvé v loňském roce. Jedná se o volného nástupce ve štafetě firmy Renault, konceptu DeZir z roku 2010. Srdcem vozu je elektromotor vzadu za prostorem pro pasažéry. Jedná se tedy o zadokolku. Výkon tohoto ústrojí skýtá 348 koní a 380N.m. Zrychlení z 0-100km/h dosáhne Trezor za pouhých 3,9 sekundy. Výraznými prvky jsou 21-palcová na přední nápravě, respektive 22-palcová kola na té zadní, červená kůže v interiéru a červené zabarvení hledí kokpitu. Díky výšce 1080mm, sensuálním tvarům interiéru a barevnému naladění do sytě červené, přímo vybízí kolemjdoucí k usednutí do vozu. Velkou dominantou tohoto designového řešení a silným charakteristickým znakem tohoto konceptu je kryt kokpitu, jež byl zároveň propojen s přední kapotou a představuje tak symbolicky víko pouzdra ukrývající skvost uvnitř, velmi atraktivně vzhlížející interiér. V neposlední řadě si nelze nevšimnout hypnoticky uklidňujícího zohýbání povrchu karoserie, majícího hexagonální vzor. Osobně pokládám tento automobil za jednu z nejzajímavějších konceptuálních studií posledních několika let.

 

V další části se budu věnovat naopak vozům, které budeme mít možnost objednat a zakoupit ještě v tomto roce. Zatím se můžete kochat nad tím méně reálným, avšak velice zajímavým. Jako doplněk této zábavy si pro vás připravil kolega Petr Bahenský rozhovor s PR manažerem Audi, Jiřím Rozkošným. Koneckonců, tato značka měla v Ženevě při nejmenším jednu z nejnabitějších expozic vůbec.

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..