Peugeot Instinct concept z pohledu jeho otce aneb Ženeva tak trochu jinak

Peugeot Instinct concept z pohledu jeho otce aneb Ženeva tak trochu jinak

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Z pohledu nás, běžných spotřebitelů je Autosalon v Ženevě a dokonce i jakýkoliv jiný důležitý asi hlavně vzhledem k produkčním novinkám, které zde automobilky představují. Takový přístup samozřejmě nikomu neberu a koneckonců i v třídě běžně vyráběných vozů se dá občas mluvit o opravdových skvostech, které zde výrobci představují. Když se podíváme necelý týden zpět, tak postupně všechny redakce včetně té naší začali informovat o všem možném, co se na autosalonu špitne a představí. PSA koupilo Opel, zajímavá informace. Škodovka měla stánek plný faceliftů, to je pro nás v Čechách hodně podstatná zajímavost. Citroen/DS ukázal novou DS 7 Crossback, což já osobně označuji za jedno z nejhezčích aut celé letošní Ženevy. Taky se vám zdá, že píši o něčem, co už jste dávno slyšeli? To byl přesně můj cíl. Dneska bych se chtěl na výstavu podívat tak trochu z jiného pohledu. Kolega Kameníček začal se sérií našich výstupů právě kategorií vozů, které jsou zajímavé snad jen na obrázku nebo na první pohled, ten druhý vám totiž s největší pravděpodobností nebude umožněn. Řeč nemůže být o ničem jiném, než o pravidelném spestření všech autosalonů – konceptech. Tou nejžhavější, nejlákavější a nejzajímavější novinkou minimálně ve směru této pomyslné třídy byl rozhodně Peugeot Instinct. Mě tak nějak osobně zajímalo, jaký má pro automobilku smysl vývoj auta, které nikdy na silnici ani nepojede. Co se vlastně s takovým vozem děje po jeho výstavní premiéře? Jsou to snad jen výplody fantazie umělecké skupiny lidí, jež má na starosti jejich vývoj? Odpovědi na své otázky jsem nemohl hledat jinde než u automobilky a samotného otce celého projektu. Během prvního novinářského dne nám nejen na výše uvedené odpovídal Matthias Hossan, ředitel vývoje koncepčních vozů Peugeot.

 

Peugeot nepředstavil (téměř) žádnou novinku, díky Insitnctu bylo ale o publicitu postaráno

Opravdu můžete hledat jak chcete, ale žádnou převratnou novinku v útrobách Peugeotu na letošním Ženevském autosalonu nenajdete. Když tedy nepočítáme 5008, jež je na světě už docela dlouho, jen jsme se s ní ještě neměli možnost pořádně setkat nebo třeba Partner Tepee Electric, jehož novinkou je „pouze“ elektrický pohon. I tak bylo ale po celé dva novinářské dny na stánku Peugeotu opravdu hodně návštěvníků, čemu za to výrobce vděčí? Přeci právě Instinctu. „Je to pro nás opravdu velká čest představit poslední dítě z naší produkce, které je opravdu mladé. Víte, jeho vývoj byl opravdu rychlý a já  věřím, že automobilka je hrdá na náš finální produkt a na skutečnost, že se nám jej podařilo připravit práve sem do Ženevy,“ tak započal náš přátelský rozhovor Matthias Hossan.

 

Jedna z klíčových otázek: důvody k vývoji konceptů – jsou/nejsou?

Všichni víme, že nás takto výjimečná auta přitahují. Samozřejmě i zde je řada subjektivních aspektů, některý se líbí více a některý méně. Obecně jsou však přijímány zrovna tato auta jako něco opravdu nadčasového a když se podívám zpětně, tak snad nenajdu koncept, který bych i do hlubší historie nebral jako opravdu nadčasový. Pojďme teď ale zpět k Peugeotu a Matthiasovi, jaké on vidí důvody k tvorbě takových vozů, jakým je třeba Insticnt? „Jak jistě víte, koncepty jsou předměty, ve kterých se snažíme o implementaci posledních technologií, které vidíme jako budoucnost. Nejsme jen tým designérů. Speciálně u tohoto auta jsme se věnovali dost i technice a vůbec poprvé jsme zkoušeli, co pro Peugeot může znamenat autonomní řízení.“ A co je vlastně takový koncept? „Je to laboratoř, laboratoř na nové technologie, nové tvary a formy, nové zkušenosti. Tohle vše se samozřejmě podepisuje na vývoji jakéhokoliv jiného auta, které se může objevit na silnicích,“ a tak Matthias i pomalu poodkrývá smysl vývoje těchto vozů. „Všichni víme, že žádné takovéhle auto v dnešní době na silnici nepotkáme, ale opravdu hodně prvků, vychytávek a technologií v budoucnu na našich vozech opravdu uvidíte.“ Už vám to trochu dává smysl? My rozhodně nejsme proti!

 

Technologie a technika: jak to všechno v Instinctu má fungovat?

Ředitel projektu už tuto část tak truchu nakousl. Nás to ale zajímalo trochu hlouběji. „To hlavní je samozřejmě autonomní řízení, ale to není vše. Pracovali jsme taky s platformou Samsung ARTIK Cloud a s faktem, že v budoucnu si budete moci představit vaše auto jako propojující zařízení. Už dneska jsme stále více propojeni (s telefony, tablety aj.). Se Samsungem jsme vyvinuli úplně nové možnosti konektivity. Prvním z mnoha krůčků je propojení s chytrou domácností. Z auta tak můžete zapoínat topení, žárovky a mnoho dalšího. Naším produktem tak není jen auto a jeho design, je to kompletní ekosystém, který celý projekt představuje.“ V tiskové zprávě jsme měli možnost se dočíst o propojení autonomního řízení i toho aktivního se zachováním emocí pro řidiče, což je právě z jeho pohledu řekněme o dost zajímavější. „Jak jistě víte, zábava při jízdě a emoce jsou velmi důležité pro značku Peugeot. Je to součást naší DNA. Takže na začátku naší práce jsme věděli, že i když pracujeme s budoucností, nemůžeme upustit od jízdních zážitků řidiče. To vše bude docíleno dvěma módy. V prvním můžete využívat maximum dynamiky vašeho vozu. Z webu si tak můžete stáhnout různé specifické módy/profily jako Mr. Petterhansel nebo Loeb. Zároveň ale pokud jste unaveni nebo si chcete číst svou oblíbenou knihu, tak můžete. Druhý mód je určen plně autonomnímu řízení, které vám dá naprostý klid.“ Nevím jak vám, ale mě upřímně naskakuje ze slov Matthiase husí kůže. Přesně tak by to podle mě mělo vypadat. Kdo přeci chce úplně ztratit kontakt se svým vozem? Já si chci občas užít skvělou jízdu!

 

Vývoj, ten by měl být jednodušší, kratší než v případě produkčních vozů. Jak je tomu ve skutečnosti?

Jak jste se již měli možnost dozvědět v jednom z našich dřívějších rozhovorů, vývoj běžného auta trvá mezi 3 a 5 roky, což vypadá jako opravdu dlouhá doba. Není. Jak je tomu ale v případě konceptů? „Ano, máte pravdu. U normálního auta bych vám tady mohl vyprávět o alespoň tříletém vývoji. Když se ale podíváme na Instinct, mohu vás ubezpečit, že první nákres jsme realizovali zhruba 11 měsíců před dnešním představením. A to jsme opravdu neměli jednoduchou práci, protože nás čekala nejen práce se vzhledem, ale také opravdu hodně velké úsilí o již zmíněný ekosystém a propojení všech našich snů a cílů.“ V porovnání s běžnými vozy nás zajímal i Matthiasův tým. „Srdce naší práce tvoří zhruba 10 lidí. Za finálním produktem, který tu dnes vidíte, stálo ale mnohem více kolegů. Já bych řekl, že jde o více jak 100 spolupracujících, kteří auto s námi tvoří, vyrábějí, přepravují a realizují tak celý projekt.“

 

Osobnost… Ta hraje velkou roli při vývoji něčeho tolik založeného na kreativitě. Co ta Matthiase Hossana?

Mimo jiné musí být zajímavá i cesta, jakou se člověk dostane k tak kreativní práci, jakou bez pochyby ta Matthiasova je. „Já jsem samozřejmě velice hrdý být zodpovědný za koncepty celé značky. Samozřejmě musíte být dobrým designérem, abyste se na takovou pozici dostali. Musíte se i vyznat v autech, ale to opět není vším. Mnoho lidí je dobrými designéry, ale k vytvoření kocenpčního vozu potřebujete ještě něco jiného. Musíte skvěle rozumnět značce, její strategii, jaké budou trendy v budoucnosti, jaké jsou očekávání zákazníků. Jak mi v týmu říkáme – ne, my nejsme jen stylisti, my musíme opravdu hodně experimentovat. Takže musíme rozumět spoustě věcem a to vše integrovat do našich vozů. Nesmí chybět ani porozumění evoluci a tak nějak i cit pro budoucí roky. Nechci přehánět, ale měli bychom být schopni nahlížet do trendů příštích třeba 10 let, což si umíte představit, že je opravdu hodně velký tlak.“ V roce 2010 se Matthias dostal alespoň z pohledu životopisu na absolutní vrchol, dostalo se mu ocenění za nejlepší koncepční vůz v Číně, jak jej vnímá a byl to opravdu vrchol kariéry? „Fakticky nepřemýšlím o kariéře. Každý projekt je podle mě zcela unikátní a specielně pro koncepty. Takže mě až tak nejde o nějaký TOP, ale spíše přemýšlím o zkušenostech, které se mi dostává. Ten, o kterém mluvíte, byl také unikátní. Byla to část mého života, kterou jsem strávil v Číně, a to je asi pro každého takový zvláštní čas. Bylo to opravdu fantastické. Třeba čas byl ještě o dost kratší, myslím, že jsme měli něco okolo pěti a půl měsíce. O kariéře tedy mluvit nechci. Myslím, že musíte být v mém oboru opravdu ambiciózní a vyvíjet tlak i sám na sebe, abyste vytvořil něco zajímavého. Není to jednoduché vysvětlit, ale já sám třeba opravdu rád tvořím věci. Krůček po krůčku.“

 

Takže má ten kocept smysl? Určitý samozřejmě ano! A co se s ním děje po výstavě?

Věřím, že jste si během pár minut čtení tohoto rozhovoru udělali vlastní obrázek o tom, proč automobilky dělají něco tak výjimečného a tak potrhlého. Proč do kocenptů investují spousty peněz, když stejně nikdy nebudou jezdit. Upřímně asi chvilku potrvá, než alespoň části designu a technologií Instinctu uvidíme na nějakých produkčních vozech, ale s klidným srdcem můžeme už teď říci, že šel Peugeot správnou cestou. Ostatně davy diváků a přihlížejících na jejich stánku jsou tomu důkazem. Zbývá se snad jen zamyslet nad budoucností Instinctu samotného. Jak nám Matthias Hossan dnes naznačil, tak v Ženevě jejich cesta nekončí. Auto bude ještě pár měsíců putovat po různých dalších výstavách a akcích, kde bude v maximální míře dopomáhat k povědomí značky. Pak jej (doufejme bez Matthiase) automobilka uklidí do svého skladu nebo dost možná i do muzea, kde bude možné ho spatřovat i v dalších okamžicích a vzhledem k jeho atraktivity snad i po dekády dlouho.

ROADTRIP NA ŽENEVSKÝ AUTOSALON: TO NEJZAJÍMAVĚJŠÍ (KONCEPTY)

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..