Zdroj úvodní fotky: Petr Jakušev
Lexus přiváží do ČR nové LBX: kompaktní SUV, které mění pravidla hry

Lexus přiváží do ČR nové LBX: kompaktní SUV, které mění pravidla hry

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev & Lexus NEWS

Prémiová automobilová značka Lexus přiváží do Čech svou nejnovější lahůdku – Lexus LBX. Toto zbrusu nové kompaktní SUV slibuje nejen technologický pokrok, ale také posun ve světě luxusu a designu. Ani my jsme proto neváhali, když přišla pozvánka na první české představení, a vyrazili do české centrály značky načerpat první dojmy. Tady jsou!

Zcela nové plně hybridní elektrické LBX je doposud nejkompaktnějším vozem značky Lexus, který si však plně zaslouží postavení přelomového modelu, bourajícího tradiční hierarchii luxusu a s potenciálem zaujmout roli produktu, který bude v Evropě v rámci značky Lexus měnit pravidla hry.

LBX je zkratkou pro „Lexus Breakthrough Crossover“ – kompaktní SUV, které rozšiřuje záběr značky Lexus o nový segment trhu. Zhmotňuje současné představy o designu a technologiích, ale současně zachovává určující kvality Lexus vycházející z luxusního řemeslného zpracování a pohostinnosti Omotenashi. LBX je průlomovým modelem značky Lexus v Evropě. Vůbec poprvé je Evropa předním světovým regionem vývoje nového vozidla značky Lexus. Právě z tohoto důvodu by se LBX mohlo stát jedním z nejlépe prodávaných modelů značky Lexus v Evropě.

 

DESIGN EXTERIÉRU: NOVÁ IDENTITA LEXUS

Nejnápadnějším designovým prvkem je nové uspořádání přídě s „rozdělením“ vřetenovité masky chladiče – charakteristického znaku designu poslední dekády – na znamení toho, že Lexus tímto vstupuje do nové éry. Maska byla sjednocena do jediného lichoběžníkového tvaru pod úzkým otvorem vedeným napříč pod náběžnou hranou kapoty, zde s propojením štíhlých jednotek světlometů. Výsledný design staví na tradiční koncepci „odhodlaného pohledu“ Lexus. Tento prvek, který se představil u vývojové studie LF-S z roku 2003, se počátkem nultých let stal charakteristickým stylistickým znakem sériových modelů Lexus.

V souladu se zásadami „Nové kapitoly“ designu Lexus jsou identita vozu a jeho proporce pevně spjaty s požitkem z jízdy za volantem tohoto vozu. Přední sloupky se posunuly o něco dozadu, a tak se opticky kompaktnější kabina a delší kapota promítly do sportovnějšího profilu vozu. Vytažené lemy blatníků vyjadřují sílu a současně přitahují pozornost k velkým 18″ kolům a pneumatikám; na druhé straně krátké převisy a výrazné utažení ploch kolem zadních dveří poukazují na hbité a dynamické jízdní schopnosti.

O pevném postoji svědčí i ztvárnění zádě vozu. Přemístěním registrační značky dolů na nárazník vyniklo písmenné označení LEXUS, zasazené do ničím nenarušené plochy výklopné zádě. Podobně opticky výraznější je i nejnovější provedení typické světelné lišty Lexus ve tvaru písmene „L“ s méně nápadnými směrovými a couvacími světly ve zhasnutém stavu. Na karoserii hladce navazuje nízko přikrčená kapota a její postranní části, zatímco zadní střešní spoiler společně s precizně vyvedenými zadními svítilnami vylepšují aerodynamické vlastnosti a přispívají k nízké spotřebě, stabilitě a agilním jízdním schopnostem LBX.

 

INTERIÉRU: JEDNODUCHOST A ELEGANCE či tradičně vysoká kvalita zpracování

Cílem návrhářů Lexus bylo vytvořit jednoduchý a kultivovaný interiér navozující pocity a atmosféru jako v modelu vyšší třídy. Tento efekt staví na třech klíčových prvcích: dobrém výhledu ven ve spojení s jednoduchým a hladkým přístrojovým panelem; pocitu prostorného a širokého interiéru; a nápadném středovém panelu.

Kokpit řidiče je jedním ze zhmotnění koncepce Lexus Tazuna, která se poprvé představila v SUV střední třídy Lexus NX. Podle těchto zásad jsou klíčové ovládací prvky a zdroje informací rozmístěny bezprostředně kolem řidiče, aby se při jejich používání minimalizovaly pohyby rukou i očí. Řidič se tak může lépe koncentrovat na samotné řízení s co nejmenším odváděním pozornosti.

Z koncepce Tazuna vychází i nový plně digitální přístrojový štít o velikosti 12,3″, který se v rámci značky představuje vůbec poprvé. Uspořádání a zvýraznění jednotlivých ukazatelů a dat se mění podle zvoleného jízdního režimu včetně možnosti vlastního nastavení podle osobního vkusu a potřeb. Ve výbavě na přání dále najdeme head-up displej.

Nápadný je středový panel s velkým dotykovým displejem multimédií, který je mírně skloněn dozadu, aby hladce navazoval na celou konstrukci. Středový panel s měkkým čalouněním na bocích je vybaven dvěma držáky na nápoje, několika úložnými místy a USB porty pro připojení a nabíjení mobilních zařízení.

LBX je vybaveno nejnovějším systémem Lexus Link Connect, k jehož ovládání slouží 9,8″ dotykový displej. Součástí uvedeného systému je cloudová navigace podporující plánování tras na základě dopravních informací v reálném čase včetně odhadu případných zpoždění. Praktický je i systém hlasového ovládání „Hey Lexus“, který reagujíce na hlasové příkazy řidiče a předního spolujezdce, a to i v češtině. K propojení chytrých telefonů je připravena bezdrátová a kabelová technologie Apple CarPlay, resp. Android Auto (pouze prostřednictvím kabelu). Uživatelské pohodlí zvyšuje i volitelně dodávaný digitální klíč. Technologie kompatibilní s chytrými zařízeními Apple a Android umožňuje majitelům snadno odemykat a spouštět vozidlo pomocí samotného chytrého telefonu.

Mark Levinson, exkluzivní audio partner značky Lexus, navrhl pro tento model volitelný prémiový systém ozvučení se 13 optimálně rozmístěnými reproduktory. Součástí audiosystému je i subwoofer zabudovaný do výklopné zádě tak, aby nezmenšoval nabídku místa pro zavazadla.

 

Jízdní vlastnosti v gesci nové platformy Lexus

LBX je prvním modelem značky, který bude postaven na jedné z variant globální podvozkové platformy Lexus GA-B pro kompaktní vozy, od základu upravené v souladu s požadavky značky Lexus. Klíčové výhody uvedené platformy zahrnují nízké těžiště, široký rozchod, krátké převisy a vysokou tuhost karoserie. Podvozková platforma zároveň tvoří základ zábavných jízdních vlastností vozu, kdy napomáhá zajistit typický jízdní projev Lexus v doposud nejmenším vozu značky. Přirozený dialog mezi řidičem a vozidlem, vycházející z této platformy, je zdrojem sebejistoty, kontroly a pohodlí za každé situace.

Konstrukce zavěšení předních i zadních kol je řešena ve prospěch vysoké tuhosti a nízké hmotnosti, a tak se LBX chlubí agilním a stabilním projevem a reakcemi řízení v zatáčkách v kombinaci s jízdním komfortem. Ve všech provedeních se používají vzpěry McPherson na přední nápravě; u verzí s pohonem samotných předních kol je na zadní nápravě torzní příčka, zatímco LBX s pohonem všech kol používá dvojité lichoběžníkové uspořádání.

Součástí elektronicky řízeného brzdového systému je funkce regulace postavení karoserie při brzdění vozidla. Ta automaticky vyvažuje rozdělování brzdné síly mezi nápravy s cílem potlačovat zanořování přídě vozidla a zachovat lineární odezvu, důležitou pro sebejisté ovládání vozu. Také pomáhá potlačovat náklony vozidla v zatáčkách, kdy zachovává pohodlné a stabilní postavení karoserie a současně potlačuje vibrace.

 

POHON: NOVÁ GENERACE POHONU LEXUS HYBRID DRIVE

Pohon LBX zajišťuje nová generace hybridního elektrického systému Lexus s autonomním dobíjením, jehož součástí je kompaktní a lehký tříválec 1,5 litru. Klíčové součásti hybridního systému byly výrazně přepracovány, což platí i pro převodovku a jednotku řízení energie ve prospěch nízké spotřeby, menších ztrát, snížení hmotnosti a zmenšení rozměrů. Součástí systému je i nová bipolární baterie typu NiMH s nízkým odporem a vysokým výkonem, zajišťující výkonovou posilu prostřednictvím elektromotoru při zrychlování, resp. vylepšující schopnosti jízdy na samotnou elektřinu v režimu EV.

Díky technologickému posunu se Lexus mohl soustředit na další vylepšování jízdních schopností a potěšení za volantem. Maximální výkon plně hybridní soustavy pohonu činí 136 k (100 kW) a nejvyšší točivý moment dosahuje 185 Nm. Spalovací motor vykazuje špičkovou termodynamickou účinnost, která se opírá o technologii vysokorychlostního spalování a konstrukční řešení v podobě přímých sacích kanálů nebo laserového opracování ventilových sedel na straně sání. Z dalších klíčových vlastností jmenujme ultra lehké písty navržené pro běh za vysokých otáček nebo inteligentní elektronický systém proměnného časování ventilů. Součástí pohonu je i nová převodovka. Uložením přepracované jednotky řízení energie přímo nad převodovku bylo možné u LBX zachovat nízkou křivku kapoty. Další prostorovou úsporu přinesly dva motorgenerátory uložené na samostatných hřídelích ve prospěch zkrácení celého hnacího ústrojí.

LBX jako originální model SUV nabízí volitelný pohon všech kol Lexus E-Four, jehož součástí je dodatečný elektromotor na zadní nápravě. Při rozjezdech, v zatáčkách a na kluzkých površích systém automaticky rozděluje hnací sílu na zadní kola, a přispívá tak k jízdní stabilitě a pocitu jistoty za volantem.

O prémiovém statutu LBX vypovídá široký soubor opatření, která konstruktéři Lexus realizovali k potlačení hladiny hluku a vibrací. Jedná se např. o vyvažovací hřídel motoru ke snížení vibrací, které by mohly způsobovat dunivé zvuky v kabině. Konstruktéři se dále zaměřili na tlumicí plechy dveří k potlačení vysokofrekvenčního hluku při současném důrazu na nižší frekvence pro hutný a příjemný zvuk při zavírání. K potlačení vibrací a hluku od vozovky v prostoru střechy posloužil tmel s vysokými tlumicími schopnostmi společně s velkou tlumicí vložkou z vysoce účinné izolační hmoty.

 

Závěrem – už se těšíme na první jízdní dojmy

Lexus LBX reprezentuje nový směr značky Lexus. Toto kompaktní SUV přináší technologické inovace, luxusní vybavení a nové designové prvky. Vývojářský tým se snažil o zlomový model, který vytváří novou éru značky Lexus, přičemž zachovává klíčové prvky luxusu a řemeslného zpracování. LBX přináší nový pohled na moderní automobilový průmysl a otevírá cestu k inovacím ve světě mobility. Tento model reprezentuje spojení technologie, luxusu a výkonu, které má potenciál proměnit automobilový trh. Lexus LBX ukazuje, že inovace jsou součástí prémiového automobilismu a mohou vést k novým možnostem v oblasti mobility. I my se proto nemůžeme dočkat na první jízdní dojmy, resp. klasický test.

 

Petr Jakušev

Sdílet: