Renault Megane E-Tech 100% elektrický: kandidát č. 12 na čtenářské auto roku 2022
Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Renault Media (Renault Česká republika, a.s.)Žhavá novinka, která se po českých silnicích prohání teprve pár měsíců, se může hravě apelovat na korunku vítězů v kategorii čistých elektromobilů ankety čtenářské auto roku 2022. Má totiž vše, co si člověk od dobrého elektromobilu dokáže představit. Kromě futuristického vzhledu nabídne i paletu nadčasových technologií. Navíc jako první model v rodině Renault vynesl na přídi nový znak automobilky. Megane E-Tech 100% elektrický je totiž výsledkem technologického náskoku a strategického plánu Renaulution. Jde o první model 100% „made in ElectriCity“, nového evropského průmyslového hubu v oblasti elektromobility, vytvořeného Skupinou Renault na severu Francie. Bude natolik sofistikovaný, aby vás přesvědčil a dali jste mu svůj hlas? O tom rozhodnete právě a jenom vy, a to už od 17.11. on-line či 15 z vás při závěrečných testovacích jízdách 10.12. Teď už je tu ale rychlé představení kandidáta č. 12 letošního ročníku MOTORVIZE Fans Award.
Futuristický design
Na první pohled zaujme Megane E-TECH 100% elektrický moderním vzhledem. Auto má také dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Dobře mate tělem, protože na fotkách vypadá větší, než ve skutečnosti je. Na délku měří totiž jen 4199 milimetrů. Zato ale prostoru uvnitř je celkem dost díky rozvoru o délce 2685 milimetrů. Rekordně tenká baterie (pouze 110 mm) umožnila vylepšit vnější proporce, ale také překonat omezení poměru vnější velikosti a vnitřního prostoru, a to díky snížení těžiště. U elektromobilů bývá zvykem nevelký zavazadlový prostor. To platí v tomto případě jen z části, neboť Mégane nabídne 440 litrů objemu. Potěší také jeho hloubka. Kabely se dají snadno skrýt pod podlahu, kde je pro ně vyhrazený prostor.
Nový Megane E-Tech 100% elektrický automaticky detekuje klíč v blízkosti vozu a aktivuje se při přiblížení na méně než jeden metr. Vozidlo spustí světelnou animaci s blikáním světlometů zevnitř ven, po jejich zhasnutí se rozsvítí denní a směrová světla. Vzadu se rozsvítí světelný pás a světla a směrovky se probudí v dynamickém impulsu. Všechny verze nového Megane E-Tech 100% elektrický mají zapuštěné kliky dveří. Jakmile se řidič nebo cestující přiblíží a chce otevřít dveře nebo jakmile se vůz odemkne, kliky skryté v karosérii automaticky vyskočí díky elektrickému systému. Do zavřené pozice se vrátí dvě minuty od zaparkování, když se vozidlo začne rozjíždět nebo při zamčení dveří.
Interiér a především moderní systémy
Na palubě je zřejmá inspirace nábytkem. Ta se projevila v řadě neobvyklých nebo recyklovaných materiálů v kombinaci, která vytváří útulné prostředí, v němž se cítíme „jako doma“. Vůle designérů byla také jít za hranice tradičních materiálů (především plasty) a tradiční barvy (především černá). Palubní deska základní a střední výbavy je proto potažena textilem. V nejvyšší výbavě byl tento materiál nahrazen umělou kůží. Horní okraj palubní desky a horní pás dveřních panelů jsou potaženy materiálem Alcantara ve střední výbavě a dekorativním dřevem Nuo v nejvyšší výbavě. Nuo je nový materiál z pravého dřeva. Skládá se z tenkých plátků lipového dřeva řezaných laserem a upevněných lepidlem s nízkým dopadem na životní prostředí. Je zde použit ve světové premiéře u sériového modelu.
Kabinu doplňují dvě obrazovky. Přístrojový štít o velikosti 12,3palců je svislý a spolupracuje s obrazovkou infotainmentu, buď v rozměrech 9 nebo 12 palců v závislosti na stupni výbavy. Grafika obrazovek je nadčasová a systém rychle reaguje na pokyny. Zobrazení si lze navolit z několika režimů. Infotainment navíc obsahuje prostředí OpenR Link od Google, není tak ani potřeba zrcadlit telefon, pouze se stačí přihlásit přes svůj Google účet. Stáhnout si tak lze do vozu i vými oblíbené aplikace. Prostředí si snadno přizpůsobíte díky widgetům. Naštěstí Renault nezanesl veškeré ovládání do displeje, ale ponechal ovládání klimatizace na klasických tlačítkách, což může být pro řadu zákazníků nepsorná výhoda.
Moderní asistenční systémy
Nebyl by to ale moderní vůz, kdyby nenabízel řadu moderních technologií. Například Active Driver Assist kombinuje kontextuální adaptivní tempomat s funkcí „Stop & Go“ a funkcí centrování v jízdním pruhu. Technologie adaptivního tempomatu se nezměnila, tento systém používá data geolokace a specifických mapových podkladů, které integrují zejména kruhové objezdy mezi městy, ale také omezení rychlosti a nebezpečné zatáčky. Kromě oznámení těchto událostí na přístrojové desce je schopný také automaticky zpomalit až na 30 km/h při přiblížení ke kruhovému objezdu a obnovit maximální povolenou rychlost po jeho překonání. Vůz se automaticky přizpůsobuje platným omezením rychlosti, například když je třeba zpomalit z 90 na 70 km/h. Asistent hlídání jízdního pruhu funguje při rychlosti od 65 do 160 km/h (maximální rychlost vozidla) – při předjíždění s rizikem boční kolize a riziku opuštění silnice a při rychlosti od 65 do 110 km/h při předjíždění s rizikem čelní kolize.
Zcela nové hnací ústrojí
Motor je u tohoto modelu zcela nový. Byl vyvinut v rámci aliance za spolupráce jednotlivých partnerů. Vyrábí se nadvou místech: v Japonsku (Nissan) a ve Francii (Renault) v továrně v Cléonu. Jde o synchronní agregát s vinutým rotorem, což je technologie, na které Renault pracoval deset let a která bude pro Renault Group a Alianci představovat budoucnost. Poskytuje lepší výkon než technologie motoru s permanentními magnety a absence vzácných nerostů omezuje jeho dopad na životní prostředí a náklady na produkci.
Díky optimalizovanému designu je tento motor kompaktní a váží pouze 145 kg (včetně převodovky), což je o 10 % méně než u ZOE, a to navzdory výrazně vyššímu výkonu a točivému momentu. V aktuální generaci tak přichází Megane pouze jako čistě elektrický vůz. Stojí na platformě CMF-EV a o pohon se starají dva elektromotory. K dostání je ve dvou výkonnostních verzí, buď s 96 kW a točivým momentem 250 Nm, nebo 160 kW s točivým momentem 300 Nm, v obou případech jde „pouze“ o předokolku.
Baterii, která má tloušťku mimochodem pouze 110 milimetrů, si lze zvolit buď s kapacitou 40 kWh anebo tu s kapacitou 60 kWh. Megane se základním akumulátorem umožňuje dojezd dle WLTP až 300 km. S vyšší kapacitou se pak váže i vyšší dojezd, a to 470 kilometrů (dle WLTP). Maximální výkon rychlonabíjení činí 130 kW. Při něm je možné dobít do 300 kilometrů dojezdu za 30 minut.
Získá si Megane E-Tech 100% elektrický váš hlas?
Megane E-Tech je horkým kandidátem v kategorii čistých elektromobilů. Nabízí svěží závan futurismu, vysoký dojezd na jedno nabití i elegantní siluetu. O tom, zda tento elektromobil vyhraje, nakonec rozhodnete právě vy! Zůstaňte s námi a odevzdejte svůj hlas už od 17.11. v rámci on-line hlasování ankety čtenářské auto roku. 20 z vás odměníme hodnotnými cenami a z 15 hlasujících uděláme pro účely ankety na jeden den odbornou porotu, která si bude moci TOP 3 – 4 kandidáty vyzkoušet na vlastní kůži. Bude mezi nimi i žhavá novinka Renault Megane E-Tech? I o tom rozhodnete právě a jenom vy!
Michaela Rubešová