Škoda Karoq: kandidát č. 13 na čtenářské auto roku 2022
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Škoda Storyboard (Škoda Auto, a.s.)Tak jako téměř každý rok pro vás po snad již překonané pandemické době připravujeme letošní anketu čtenářské auto roku. Z pohledu redaktora je opravdu zajímavé setkat se se „svými“ čtenáři, které obvykle možnost potkat nemá. Právě vám, našim čtenářům, kteří čtou naše příspěvky a ženou nás tak vpřed, vděčíme za to, že můžeme dělat to, co nás baví. I proto letos proběhne závěrečné testování v rámci MOTORVIZE Fans Award, a to už 10.12. Nejdříve je ale potřeba vypravit on-line hlasování, které bylo spuštěno 17.11. a bude pokračovat až do konce listopadu. Teď je ale na čase představit si dalšího nominovaného kandidáta. Jdeme na to!
Automobily značky Škoda Auto patří mezi ty nejoblíbenější a nejprodávanější v České republice. Svou produkci značka zaměřuje směrem k mainstreamu a v daném segmentu nabízí opravdu dobré vozy. Jedním z takových je i současný Karoq. Škoda Karoq je menším sourozencem největšího SUV modelu mladoboleslavské automobilky a pro mnoho zákazníků může být pro svou praktičnost schovanou pod kompaktnějšími rozměry velmi lákavou variantou. A tohle Škoda samozřejmě ví a v průběhu výrobního cyklu své modely kontinuálně modernizuje. My pro vás budeme mít v rámci letošního ročníku ankety aktuální Karoq připravený v rámci on-line hlasování a na vás pak už bude jen to, jestli jej dostanete do TOP 3 – 4 kandidátů, díky čemuž by pak bylo možné jej otestovat i v rámci finálových testovacích jízd. Teď už se ale pojďme podívat na představení novinek v rámci modelové péče a hlavních atributů středního SUV z Boleslavi.
Exteriér: jemná evoluce
Škodu Karoq si díky osobitému vzhledu a předním světlometům ve dvou patrech asi jen tak nespletete, je originální a sebevědomý. Těchto základních prvků se samozřejmě drží i v novém modelovém roce. Když se ale na oba vozy zakoukáte v přímém srovnání a vybraní z vás budou mít možná příležitost i na živo, tak na modernizovaném voze si všimnete určité jemnosti, dospělosti a celkově uhlazenějších tvarů – byť ty základní jsou v podstatě identické. Přední i zadní část si prošla touto modernizací a za mě musím říct, že obě partie vypadají opravu lépe. Širší maska chladiče a zúžené přední světlomety, poprvé dostupné také s Matrix-LED technologií, vypadají opravdu svěže. Tohoto směru se drží i zadní část vozu, která tak působí i díky zjemnění linií světel v kombinaci nápisem Š K O D A, nahrazujícím původní znak na středu víka kufru. Jako celek navozuje nová Škoda Karoq modernější a uhlazenější dojem.
Interiér: modernizovaná klasika
Škoda obvykle nepatří mezi velké průkopníky, co se módních technologických výstřelků týče. Standardně se drží ozkoušených a zajetých jistot. O to větší překvapení pro odbornou veřejnost představovala poslední generace Octavie. Ta přinesla kompletně nové pojetí interiéru s kompletní digitalizací a byla přijata v podstatě rozpačitě. Nyní se po pár letech od uvedení na trh tento koncept ujal a rozšiřuje se do dalších modelových řad. Teď se mimo jiné představuje v novém Karoqu. Z těch nejzřetelnějších změn je to dvouramenný multifunkční volant a kompletně digitální kokpit i multimediální systém vozu, naštěstí vkusně kombinovaný s mechanickými prvky ovládání, které jsou uživatelsky funkční. A to je opravdu dobře, protože právě velká míra digitalizace způsobovala na začátku produkce nové Octavie nepříjemné komplikace. Škoda tedy jde s dobou a zároveň nabízí tu míru praktičnosti, na kterou jsou zákazníci zvyklý. Modernizovaný Karoq nabízí větší výběr potahů sedadel a na přání je možné, pro ekologicky smýšlející zákazníky, zaškrtnout ECO látku, která je vyrobena z recyklovaných PET lahví. Zaměření na komfort na palubě dál posouvá elektrické sedadlo spolujezdce s pamětí – to ocení především rodiny s dětskou sedačkou, nebo sedačkami. K dispozici je nově i třízónová automatická klimatizace Climatronic. Interiér si dále můžete individualizovat díky novým dekoračním lištám, výplním dveří a nové barvy nabídne ambientní LED osvětlení interiéru. Tohle všechno zní opravdu dobře a já se těším, až se konečně posadím do nového Karoqu.
Technika: pět moderních motorů generace Evo
Tři benzinové a dva naftové motory nabídnou výkony od 81 kW (110 k) do 140 kW (190 k), což naprosto pokrývá potřeby běžného zákazníka. Vrcholná motorizace se standartně dodávaným pohonem všech kol je určená výhradně pro KAROQ SPORTLINE. Samozřejmostí jsou manuální i automatické převodovky (DSG) a také možnost připlacení adaptivního podvozku DCC nebo progresivního řízení. To jsou všechno prvky, na které jsme zvyklí z větších a prémiovějších modelů. Nový Karoq do toho tedy šlape naplno a díky MOTORVIZE Fans Award si budeme moct udělat komplexnější názor.
Závěr: jemné, ale důležité změny, rozhodnete ale opět jen vy
Nová Škoda Karoq se drží svého původního konceptu, který si mnoho zákazníků doslova zamilovalo. Nový model poznáte na první pohled, ale také ho okamžitě identifikujete. Zemětřesení se nekoná a není to potřeba, už původní model byl designově odvážný a ten současný ten celek tak pěkně „učesal“, uhladil chcete-li a díky tomu působí opět velmi svěže.
Odvážnější byla v tomto směru Škoda v interiéru, který se drží předchozího konceptu, ale to omlazení a nové technologie jsou tu taktéž vidět. Vzdušnost, prostornost, nové materiály a širší digitalizace v kombinaci s manuálními ovladači jsou dobrým receptem, na který mnoho zákazníků slyší.
Výkony a pohony reprezentují současnou generaci motorů, podvozků, převodovek a pohonů, které jsou dostatečně prověřené, spolehlivé a očekávám jen ty nejlepší dojmy. Jako celek působí nová Škoda Karoq opravdu dobře a opravdu se těším na vlastní reálnou zkušenost za volantem… Pokud i vy toužíte jej vyzkoušet, pak věnujete anketě a hlavně Karoqu zhruba 5 minut svého času. Na finálové testovací jízdy se totiž dostanou jen TOP 3 – 4 kandidáti z každé kategorie. A pro 20 z vás jsou připraveny hodnotné ceny jakožto odměna za odevzdání hlasu, 15 členů pak bude mít odborná porota pro finálové testovací jízdy. Tak honem rychle do interaktivního formuláře a odevzdat svůj hlas.
Petr Jakušev