Rallye Dakar 2016: přehled prvních pěti etap

Rallye Dakar 2016: přehled prvních pěti etap

Autor: Simona Rottová · Zdroj foto: redakce

Letošní 37. ročník jednoho z nejtěžších, podle mnohých možná vůbec toho nejtěžšího, závodu světa se koná po osmé opět na území jihoamerického kontinentu. Celý závod čítá třináct etap, v kterých účastníci překonají více jak 9 tisíc kilometrů. Konkrétně jedou motorky a čtyřkolky celkem 9 301 km, auta rovných 9 500 km a kamiony 9 367 km. Letos se pojede na území dvou států Argentiny a Bolívie, oproti předchozím ročníkům chybí Chile a Peru, takže nebudeme svědky překonávání dun a jiných nástrah na proslulé poušti Atacama.

Česká republika má na startovní listině již tradičně své zastoupení, letos je ovšem rekordní a tak české posádky tvoří více jak 5 % ze všech účastníků.  Své zastoupení máme ve všech kategoriích kromě čtyřkolek. Tradičním favoritem je kamión Aleše Lopraise, synovce rekordmana Rallye Dakar Karla Lopraise.

Jmenovité zastoupení České republiky:

Kamiony:

  • Aleš Loprais – Iveco
  • Martin Kolomý – Tatra
  • Tomáš Vrátný – Tatra
  • Martin Macík ml. – Liaz
  • Jaroslav Valtr – Tatra
  • Robert Randýsek – MAN

Automobily:

  • Miroslav Zapletal – Hummer
  • Martin Prokop – Toyota
  • Peter Jerie – Toyota
  • Josef Macháček – buggy MD
  • Dušan Randýsek – buggy Artic cat
  • Tomáš Ouředníček – Hummer

Motocykly:

  • Ondřej Klymčiw – Husqvarna
  • David Pabiška – KTM
  • Milan Engel – KTM
  • Jan Veselý – KTM
  • Rudolf Lhotský – KTM

Čtyřkolky:

  • bez české účasti

 

Mezi žhavé favority patří i loňští vítězové jednotlivých kategorií, v kategorii kamionů pro nás především zajímavé trio ruských Kamazů a dále níže zmínění vítězové jednotlivých kategorií.

 

Kamiony:

  1. místo: Mardeev Ayrat/Svistunov Dmitriy/Belyaev Aydar – Kamaz
  2. místo: Nikolaev Eduard/Akhmadeev Ruslan/Yakovlev Evgeny – Kamaz
  3. místo: Karginov Andrey/Mokeev Andrey/Leonov Igor – Kamaz

 

Automobily:

  1. místo: Al-Attiyah Nasser/Baumel Matthieu – Mini ALL4 racing
  2. místo: De Villiers Giniel/Von Zitzewitz Dirk –-Toyota Pick up Hilux
  3. místo: Holowczyc Krzysztof/Panseri Xavier – Mini ALL4 racing

 

Motocykly:

  1. místo: Coma Marc – KTM 450 Rally Replica
  2. místo: Goncalves Paulo – Honda CRF450Rally
  3. místo: Price Toby – KTM 450 Rally Replica

 

Čtyřkolky:

  1. místo: Sonik Rafal – Yamaha Raptor 700
  2. místo: Gonzales Ferioli Jeremias – Yamaha Raptor 700
  3. místo: Nosiglia Walter – Honda TRX 700 XX

 

Rekordmanem Dakarského závodu je Francouz Stephane Peterhansel, který tento slavný závod dokázal ovládnout 11x – z toho šestkrát na motocyklu, tento padesátník se účastní Rallye od roku 1988. Mezi roky, kdy skončil na příčce nejvyšší, patří i starty v letech 1991-1993, 1995, 1997, 1998 (vše kategorie motocyklů), od roku 1999 se účastní kategorie automobilů, zde slavil vítězství v letech 2004, 2005, 2007, 2012 a 2013.

Za zmínku stojí také, že loňský vítěz kategorie motocyklů Španěl Marc Coma, se letošního závodu neúčastní co by závodník, ale jako tvůrce trati, jemu tedy z určité části mohou účastníci vděčit za jednotlivé nástrahy, které na ně čekají.

 

Začátek letošního Dakaru byl poznamenán vážnou nehodou nováčka v kategorii automobilů, Číňanky Kuo Mej-ling, kterou měla v samotném úvodu, tzv. Prologu – krátké cca. 10 kilometrové trati, dle které se pak jednotliví účastníci seřadí na startu. Její Mini doslova vlétlo mezi diváky a několik jich zranilo. Původní informace dokonce mluvily i o smrtelných zraněných. Po této vážné nehodě byl Prolog pro automobily a kamióny zrušen.

V Prologu mezi motocykly, jejíž kategorie se stihla odjet,  nejvíce zazářil Barreda Bort, z českých posádek to byl David Pabiška na 37.místě.

 

1.etapa

Délka trati: původní

Automobily + kamiony:             662 km – měřených 258 km

Motorky + čtyřkolky:                  632 km – měřených 227 km

V neděli se již účastníci těšili na skutečné závodění, ale ani tento den jim nebyl osud nakloněn a první etapa byla pro silný déšť a bouřky zrušena. Při takovém počasí totiž nebyl možný vzlet vrtulníku, který celou trať kontroluje a zasahuje v případě nehod.

Situaci, kdy byla zrušena první etapa, si jezdci nepamatují.

 

 2. etapa: 4.1. 2016

Délka trati: původní

Automobily + kamiony:             858 km – měřených 521 km

Motorky + čtyřkolky:                 786 km – měřených 450 km

Provincie Cordoba – etapa: Villa Carlos Paz – Termas de Rio Hondo

Kategorie motorky

V kategorii motorek na měřených 354 km – o 100 km proti původnímu plánu zkrácenou druhou etapu, která byla současně první měřenou, vyhrál Australan Toby Price. V problémech se ocitl jeden z favoritů, startovní číslo 2 (Marc Coma s číslem 1 nejede) Paulo Goncalves (6. místo), na špičku tratil 3 minuty i Španěl Barreda Bort (7. místo).

Slovák Štefan Svitko ze Slovnaft týmu (dříve startoval za český tým) zajel druhou etapu velmi dobře a skončil na průběžném 3. místě. Náš Ondřej Klymčiw dojel na 22. místě.

Motorkáře potrápilo především bahno, kterého bylo nejvíce kolem 180. kilometru.

 

Kategorie čtyřkolek – Quad

Kategorii automobilů, která jela shodnou trasu s motocykly,  vyhrál Ignacio Casala, dobře si vedl i loňský vítěz polák Rafal Sonik – oba na strojích Yamaha.

S výletem do křoví etapu na třetím místě dokončil Marcos Patronelli – také stoj Yamaha.

 

Kategorie automobilů

Automobily měly zkrácenou měřenou etapu z původních 521 km na 387 km, nejlépe si vedl na Peugeotu devítinásobný vítěz Rallye Francouz Sebastian Loeb. Peterhansel dojel se ztrátou 2 minuty a 3 sekundy na druhém místě. Loňský vítěz Nasser Al-Attiyah dokončil etapu na osmé místě. Dřívějšího vítěze šampiona Nani Roma postihl okolo 46. minuty zásek v bahně, stejně jako loni ani letos neměl úvodní etapu úspěšnou. Roby Cordon byl na tom ještě hůře, toho musel okolo 17. minuty z bahna tahat dokonce traktor.

Náš Martin Prokop dokončil etapu na 9. místě.

 

Kategorie kamionů

Stejně jako automobily i kamiony měly zkrácenu etapu na měřených 387 km.

Nejlépe si vedl Holanďan Hans Stacey na MANu. Náš Aleš Loprais dojel na 5. místě, ještě před ním na místě 4. skončil Martin Kolomný,  14. místo obsadil Martin Macík ml.  Favorizovaným ruským Kamazům se zatím nedařilo.

Problémy potkaly Tomáše Vrátného, který musel opravovat kamenem prostřelenou hadici od chlazení motoru, následně musel zvolnit tempo a dojel tak na 15. místě.

 

3. etapa: 5.1. 2016

Délka trati: původní

Automobily + kamiony:             663 km – měřených 314 km

Motorky + čtyřkolky:                 663 km – měřených 314 km

Přejezd 349 km – částečně modifikováno kvůli počasí.

– etapa: Termas de Rio Hondo – San Salvador de Jujuy

 

Kategorie motorky

Slovák Štefan Svitko se z původně pátého místa posunul na průběžně druhé, také jemu pomohla penalizace kolegy Borta, která ho v konečném účtování po třetí etapě posunula do vedení, před Paula Goncalvese. Třetí etapu v kategorii motocyklů na druhém místě dokončil po výhře v etapě Argentiňan K. Benavides, kam se vyhoupl po penalizaci Barreda Borty, který po odečtení penalizace skončil na třetím místě.

Náš Ondřej Klymčiv dojel na 23. místě a nováček Engel se držel kolem místa padesátého.

 

Kategorie čtyřkolek – Quad

Ve třetí etapě klesl leader Ignacio Casale na druhé místo, při čemž první příčku obsadil Baragwanath.

 

Kategorie automobilů

Třetí etapu, stejně jako předchozí, ovládl Sebastian Loeb na Peugeotu, který měl dokonce na všech měřených etapách nejrychlejší čas. Také jeho sok v klasické rallye Mika Hirvonen se na Dakaru dobře aklimatizoval a zajíždí dobré časy – 5. místo.

Z Čechů si nejlépe vedl Martin Prokop, který dokončil etapu na 15. příčce a průběžně se svojí Toyotou obsadil 12. místo.

 

Kategorie kamionů

Třetí etapu vyhrál náš Martin Kolomný, následně byl ale penalizován 10 minutami za překročení rychlostního limitu. Osmé místo v patřilo v třetí etapě Alešovi Lopraisovi a deváté Martinu Macíkovi, který je po 3. etapě na průběžném jedenáctém místě.

V kategorii kamionů se ani ve třetí etapě nedařilo favorizovaným Kamazům a patřilo jim nejlépe průběžné 8. místo

 

Nepříjemnost potkala holandskou posádku Van den Brinka, kterému během třetí etapy shořel kamion, na štěstí ale z hořícího pekla vyvázla posádka nezraněna.

 

4. etapa: 6.1. 2016

Délka trati: původní

Automobily:                                629 km – měřených 429 km

Motorky + čtyřkolky:                 629 km – měřených 429 km

Kamiony:                                     619 km – měřených 418 km

– etapa: San Salvador de Jujuy – San Salvador de Jujuy (region de Pona)

První část maratonské etapy, která spočívá v tom, že bivak je oddělen od doprovodů a nemůže se tedy využít práce mechaniků – jsou v tak zvaném parc fermee.

 

Kategorie motorky

Nejrychlejší čas zajel Paulo Goncalves a posunul se tím na průběžné vedení. Štefan Svitko naopak klesl až na místo páté. Zajímavé jsou i výsledky Američana Ricky Brabce, kterému je pouhých 24 let a dojíždí okolo první desítky. Náš Ondra Klymčiw dojel na 36. místě.

 

Kategorie čtyřkolek – Quad

Čtvrté etapě kraloval Argentiňan Marcos Patronelli, Ignacio Casale dojel etapu na třetím místě, ale v průběžném pořadí po etapě vede.

Rafal Sonik obsadil šesté místo.

 

Kategorie automobilů

Čtvrtou etapu v automobilech dojel první Stephen Peterhansel, na druhém místě Stephan Carlos Sainz, dobrý čas měl také Sebastian Loeb, který skončil třetí. Průběžně vede Loeb před Peterhanselem.

Mezi prvními pěti jsou tak tři Peugeoty.

 

Kategorie kamionů

Čtvrtou etapu vyhrál de Roy před Staceym, týmový kolega Aleše Lopraise. Martin Kolomný dojel 7. (13 minut ztráta) a s minutovou ztrátou na něj na osmé pozici dojel Aleš Loprais. Martin Macík byl 13, Tomáš Vrátný dokončil etapu 17. a Jaroslav Valtr 20.

Nejlepší Kamaz dokončil až na pátém místě.

 

5. etapa: 7.1. 2016

Délka trati: původní

Automobily:                                624 km – měřených  327 km

Motorky + čtyřkolky:                 624 km – měřených 327 km

Kamiony:                                     624 km – měřených  327 km

– etapa: San Salvador de Jujuy – Uyumi (Bolívie) – provincie Jujuy

Druhá část maratonské etapy – nadmořská výška přes 4000 metrů z Argentiny do Bolívie.

Do 5. etapy nenastoupil Aleš Loprais, který musel kvůli špatnému ložisku odstoupit. Opravoval totiž svůj kamion v nadmořské výšce okolo 4000 metrů nad mořem, kde kromě jiného byly i špatné podmínky k dýchání.  Díky opravě ve 4. etapě totiž nestihl start etapy. Bohužel pokud by se nejednalo o defekt v maratonské etapě stihl by svoje Iveco opravit.

 

Kategorie motorky

V kategorii motorek měli, na rozdíl od diváků, kteří jsou zvyklí, jezdci opět problémy s dýcháním, startovalo se totiž v nadmořské výšce 3480 m a během trasy byla překonána i maximální výška 4600 metrů nad mořem.

V páté etapě to jelo pomaleji KTM, na rozdíl od Hondy, která zabrala. KTM měla totiž doporučení šetřit pneu a dodržovat maximální rychlost 150 km/h, Hondy měly povoleno 170 km/h.

Do problémů se dostal Štefan Svitko, který má poškozenou motorku, takže dojel na 3. místě, průběžně však drží místo druhé. První místo v etapě vyjel Toby Price s náskokem 2 minut (průběžně 3. místo), na druhém místě dojel Antoine Meo, mistr světa enduro.

Po etapě je na prvním místě Goncalves.

 

Kategorie čtyřkolek – Quad

V kategorii čtyřkolek potkaly problémy Rafala Sonika, ty ho dokonce vyřadily ze soutěže. Štěstí nepřálo ani Gonzalesovi.

První průběžně dokončil Hernandes.

 

Kategorie automobilů

Kategorii automobilů již po několikáté vyhrál Sebastian Loeb, atakuje tak etapová vítězství finského rallye závodníka Ari Vatanena. Druhé místo v etapě obsadil Carlos Sainz, před průběžně druhým Peterhanselem.

Problémy během etapy potkaly Cyrila Depres.

 

Kategorie kamionů

V kategorii kamionů se vítězství dočkal konečně rus Nikolaev, jeho krajan Mardeev dojel pátý. Skvěle si vedl Martin Kolomný, který dojel druhý před Villagrou. Francouz De Rooy se propadl na osmé místo.

Náš Martin Macík měl drobné problémy, po opravách na trati dojel na osmnácté příčce.

 

Dalšímu dění na trati se pro vás samozřejmě budeme věnovat.

 

Simona Rottová

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..