Czech TOP 100 2016: jak si vedl automobilový průmysl?
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýZ určitých stran se občas ozývají hesla ve smyslu, že Česká republika je automobilovou velmocí. Asi si v tuto chvíli ťukáte na čelo. Samozřejmě, že co do výroby samotných automobilů se určitě nedržíme na stupních vítězů ani ve světě ani v Evropě. Možná by mohli vlastenci namítnout a kontrovat s žebříčkem zemí podle počtu nově vyrobených vozů v poměru na počet obyvatell, tam bychom určitě nebyli v hloubi pole. Dneska mám však minimálně já na mysli hlavně subdodavatele, hodně toho pro automobilový průmysl v Česku vyrábíme a možná bychom se i divili, kolik komponentů v nejmodernějších autech je právě z tuzemska. Abychom ověřili, jak velkou roli hrál loni automobilový průmysl v českém průmyslu a dokázali podstatu subdodavatelů v růstu české ekonomiky, jsme se vydali na jednu tak trochu netradiční akci. Jako jedni z prvních jsme se dozvěděli výsledky již tradiční, velice prestižní a hlavně uznávané ankety CZECH TOP 100. Takže kdo vede, kdo je důležitý a jak je to s tím automobilovým trhem?
ŠKODA Auto: tradičně s odstupem první, zisk však lehce klesl a jako zaměstnavatel (až) druhá
Asi nikomu v Čechách není neznám poměrně značný růst jediné čistě domácí automobilky – ŠKODA AUTO a.s. Přeohromné tržby ve výši 354,48 miliard korun za rok 2016 představovali pro mladoboleslavskou výrobu nárůst 9,8% oproti předchozímu roku, to je pro nás asi daleko důležitější číslo než výše celkového obratu. Zajímavý pro nás může být i celkový počet vyrobených aut v závodech Škodovky. Dodávky zákazníkům v roce 2016 vzrostly o 6,7% na 1.126.500 vozů. Naopak jedno z nejhodnotnějších kritérií – zisk hovoří v neprospěch výsledků naší mateřské autovýrobny, ten i přes svou ohromnou sumu (30,8mld Kč) klesl o bez mála 9%. Z výčtu nejrůznějších hospodářsko-ekonomických kritérií si dovolím zmínit ještě jedno. ŠKODA AUTO totiž přidává české ekonomice ještě jedním, a to hodně zásadním směrem. Je v současnosti druhým největším zaměstnavatelem. 27.462, to je číslo, které mluví samo za sebe. Přesně tolik lidí pracovalo v loňském roce pro Škodovku. Nutno podotknout, že oproti vůdci v této disciplíně, je naše tuzemská automobilka zároveň i nejziskovější společností.
Z prvních 100 minimálně pětina v automobilovém průmyslu: jsme velmocí nebo ne?
Teď už se konečně dostáváme k tématu, které jsem nakousl v úvodu. Překvapením může být v žebříčku z loňského roku třeba 17. pozice, již zastává s celkovými tržbami přes 28 miliard korun Porsche Česká republika s.r.o. – výhradní dovozce vozidel Volkswagen, Seat, Audi a Volkswagen užitkové vozy. Někdo by řekl, že se asi není čemu divit. VW je dlouhodobě značkou č. 1 mezi importovanými vozy. Když k němu pak přičteme i Seat a Audi, máme rázem přes 15% podíl na trhu, a to nepočítáme, že tato společnost provozuje samostatně i několik dealerství. Pojďme ale dál. Z importérů mě překvapí byť lehce ke konci Volvo Group CZ s.r.o., která se umístila se svými úctyhodnými 7,14 mld Kč obratu na 86. příčce. Klasik by se asi zeptal: „Kruci kde ta auta jezdí?“ Je pravda, že nová XC90 i S90 a V90 jsou lákavými auty, ale posuďte sami, kolik se jich tu prodalo… A teď už konečně přichází čas na zmiňované subdodavatele. Asi nemusím zmiňovat provozovatele čerpacích stanic a rafinérie – ČEPRO, a.s. a UNIPETROL, a.s. toho dají dohromady tolik více než čtvrtý gigant EPH (konkrétně 144,6mld Kč). V tuhle chvíli bych se chtěl ale přesunout do Otrokovic, kde se už od Baťových časů vyrábějí pneumatiky – společnost Continental Barum s.r.o. dosáha loni s 56,4mld Kč obratu na pozici 8. největší společnosti. Mimochodem Continental nám figuruje ještě na 50. Místě s 12 mld. Kč a na místě 59. s 11 mld Kč. Že bychom snad byli i gumárenská velmoc? Společnost Automotive Lighting s.r.o., že jste o ní ještě neslyšeli? Pak vězte, že se svými 18,2mld Kč obratu je 31. společností v žebříčku TOP 100. Původně ryze česká společnost z Jihlavy přešla v roce 1999 pod Magneti Marelli a od roku 2003 je jejím vlastníkem FCA. Mimochodem v Jihlavě prochází vývojem světla pro BMW, VW, Škodu nebo třeba Mercedes. Bosch Group ČR jakožto tradiční výrobce součástek a technologií obsadil loni pozici 9. s celkovým obratem 50,6 mld Kč. Jeho ostatní divize pak figurují v žebříčku také (Bosch Diesel s.r.o. na pozici 25. a Robert Bosch, spol. s.r.o. patří 28. místo). Za mě pak určitě nesmí být opomenut tradiční výrobce brzd (a všeho okolo) – Brembo Czech s.r.o. s obratem a 7,23mld Kč.
Ekonomika v růstu: automobilový průmysl taky!
Možná jste si na začátku říkali, proč my, motorističtí novináři, vůbec píšeme a informujeme o žebříčku významných ekonomických subjektů v tuzemsku. Věřím, že se nám podařilo objasnit celé téma právě v takovém hledáčku, na jaký jste z našich článků zvyklí. Na současný pozitivně rostoucí ekonomický stav naší země jsme se podívali právě z našeho pohledu. Hledali jsme ty nejvýznamnější firmy v českém automobilovém světě a víte co? Našli jsme je. Vybrali jsme ty nejdůležitější, vyzdvihli jejich (ne)úspěchy za loňský rok a ve stručnosti popsali i jejich činnost. Snad jste si z našeho článku jako nadšenci do motorismu odnesli to své a byl pro vás náš malý výlet do běžného světa v podobě Czech TOP 100 alespoň trochu přínosný.
Jan Novotný
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.