Zdroj úvodní fotky: Jan Altner (F Automobil Import s.r.o.)
První jízda s novou Alfou Romeo Giulia a Stelvio Quadrifoglio: co přinesl první Alfa Romeo Day na Autodromu Most?

První jízda s novou Alfou Romeo Giulia a Stelvio Quadrifoglio: co přinesl první Alfa Romeo Day na Autodromu Most?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan Altner (F Automobil Import s.r.o.)

Tak to tu ještě nebylo… Alfa Romeo se rozhodla uspořádat pro své zákazníky a pár vybraných novinářů den na Autodromu v Mostě. A moje maličkost byla u toho. Někdo by možná hned nesdílel mé nadšení, jenže tahle akce byla zaměřená především na sportovní vozy Quadrifoglio, a to už se rozhodně zaslouží pozornost. Stelvio i Giulia jsou vnímány velmi pozitivně a mít možnost prohnat je rovnou po závodním okruhu… No jdu do toho!

 

S natěšeností ihned na trať, teda až za chvilku

Do Mostu jsem dorazil ve smluvený čas a nedočkavě vyrazil hned do víru dění. Od parkoviště do boxů, k registraci a program může začít. Hned na úvod proběhl bezpečnostní briefing, který měl na starosti Jan Červenka. Ano, ten Jan Červenka, zřejmě nejznámější český coach sportovní a defenzivní jízdy. Vystvětlil všem účastníkům základní pravidla pro chování na trati a nabídl své služby instruktora v průběhu zbylého programu, a to včetně demonstrativní jízdy v jednom z Quadrifoglií. Následovala prezentace aktuálních modelů Alfa Romeo, včetně úplné novinky Junior, byť u toho pouze virtuálně. Jinak byla na místě k dispozici pestrá škála vozů Alfa Romeo a se všemi bylo možné v daných časových oknech vyrazit na testovací jízdu – ať už se sportovními vozy Quadrifoglio přímo na okruh anebo s exempláři v nové speciální sérii Tributo Italiano do běžného provozu.

 

Jako naschvál aneb když z nebe padají trakaře a vám se hodí čtyřkolka

Pro první jízdy nasedám do Stelvia Quadrifoglio a jediné, co mi dělá trochu starosti, je počasí. Zatímco jsme se školili, spustila se silná průtrž včetně kroupů, a to není úplně ideální kombinace pro 520koňové SUV. Na okruhu v Mostě jsem už párkrát byl, a tak se snažím rychle dostat do tempa. Stelvio je díky platformě Giorgio, kterou netřeba představovat, už v základu skvěle jezdící SUV a je to znát i v těchto podmínkách. Výkonu je v tuhle chvíli opravdu nadbytek, ale způsob jakým se auto vrhá do zatáček i přes svou vyšší stavbu, je od první chvíle obdivuhodný. Řízení je hodně ostré a přesné a pomáhá tím celkovému dojmu. Navíc musím pochválit i zpětnou vazbu od volantu – v současnosti poměrně výjimečná věc. Stále vím, co se děje s předními koly a jak moc mohu ještě přitlačit. V tomhle se mnou spolupracuje i zbytek Stelvia a okamžitě nabíráme vzhledem k počasí, kterému se poručit nedá, velmi slušné tempo. Elektronika auta pilně odvádí svou práci. Dokud jsem v režimu Dynamic a Stelvio mě může krotit, absolutně nemám problém s trakcí i přes už zmíněnou hodně slušnou porci výkonu. Ano je to čtyřkolka, ale s preferencí zadní nápravy a vyžaduje tak určitou vyzrálost a dovednosti. Na pár zatáček jsem režim přepnul i na Race, kdy auto nechá vše na řidiči. V tu chvíli působilo ještě ostřejším dojmem, ale museli bychom si upřímně na sebe víc zvykat. V podmínkách, které panovaly na trati, vyžadovalo Stelvio opravdu precizní, jemné ovládání a extrémně přesnou práci s plynovým pedálem. Jakmile jsem použil v oblouku plyn o trochu prudčeji, nebo víc než odhadem 40 %, ihned mi sedačka dávala najevo, že mi záď ráda pomůže zatočit. Ok, to je sice zábava, ale tahle akce je určená primárně pro zákazníky, kterým za chvíli auto musím předat, takže zpět do režimu Dynamic a za dostupnější rychlostí.

V první rozjížďce mi počasí opravdu nepřálo, ale díky tomu jsem si mohl osahat chování Stelvia v náročných podmínkách a dostat se na limit mnohem dřív a především v nižších rychlostech, než kterých je schopné dosáhnout. Ukázalo mi tím skvělou komunikaci s řidičem a opravdu rychlé a přesné řízení. Takhle každé auto rozhodně nejezdí.

 

Pořád za mokra, přesto zábavně

Další level byla Giulia Quadrifoglio a bohužel se počasí nemínilo umoudřit. Vyrážím tedy na trať v její aktuální verzi po faceliftu. Ta se trochu odlišuje designem, ale také dostala 10 koní navíc a původní systém vektorování točivého momentu na poháněné zadní nápravě vystřídal mechanický samosvorný diferenciál. Takže hezky po staru, jak to máme rádi. Tyto změny jsou mimochodem shodné i pro Stelvio, které s Giulií sdílí platformu a tím pádem i mnoho technických řešení, včetně motoru nebo v případě verze Quadrifoglio také samosvoru na zadní nápravě. První seznamovací kola probíhala s veškerým respektem, protože už Stelvio ve čtyřkolce bylo velmi zábavné a tady se vše díky pohonu zadní nápravy ještě umocňuje. Elektronika funguje opět výborně a je možné už na režim Dynamic jet velmi svižně, samozřejmě s ohledem na tu průtrž mračen. Giulia působí ještě živějším dojmem. Skvěle a stabilně brzdí. Do zatáček se pouští ještě ochotněji a v oblouku je rychlejší, na druhou stranu si přenos výkonu jen přes jednu nápravu vyžaduje v těchto podmínkách velkou dávku zkušeností. Tak je to ale správně. Bavíme se o opravdu silné zadokolce, která díky moderním technologiím hodně odpustí, ale když si to vezmete sami celé do ruky, tak už potřeba umět opravdu hodně.
Celá akce probíhala ve velmi příjemné atmosféře. Zákazníci Alfa Romeo patří mezi „srdcaře“ a svá auta milují. Je tedy velmi snadné dát se do řeči, probrat aktuální dojmy a přemíru emocí nad příjemným občerstvením.

 

To nejlepší nakonec

Skutečně to nejlepší přišlo až na konec téhle vydařené akce. Konečně se okolo čtvrté hodiny umoudřilo i počasí a trať začala pomalu osychat. Využil jsem tedy možnosti znovu skočit do Giulie a díky lepším podmínkám ji vzít i trochu víc pod krkem. První dvě kola postupně zrychluji a sleduji aktuální stav povrchu, abych se ujistil, že bude možné se do toho pořádně opřít. Z povahy akce a i na základě školení a gentlemanské dohody s Janem Červenkou se samozřejmě nebudu pokoušet o nějaké rekordy. Změna aktuálních podmínek je ale okamžitě zřejmá a Giulia chytá tempo. Třetí a čtvrté kolo už jsem se snažil a ulevoval jsem jen na brzdách. To, co Giulia začala předvádět, mě doslova nadchlo. Výkon 520 koní z motoru původem od Ferrari dává tušit, že je auto rychlé. Zajímavostí na současném trhu ale je, že hmotnost takového auta dosahuje cca 1660 kg, což sice není málo, ale v současné době a v dané kategorii můžeme Giulii Quadrifoglio označit za lehkonožku. A je to opravdu znát! Auto se dopředu žene jako zběsilé a i když mi nejde o nějaký rekordní čas, na třech místech okruhu poměrně výrazně překročím 200 km/h. Následují brzdy, a jak jsem říkal, nevyužíval jsem jejich plný potenciál. I tak Alfu zpomalují velmi efektivně, stabilně a nevadnou. Do oblouku se nechá nasměrovat s absolutní samozřejmostí a nyní už mám i dostatek gripu. Můžu si tak konečně užívat jeho precizní dávkování v průjezdu technickými pasážemi a na výjezdech gradující výkon, který rovinky v podstatě maže a okamžitě jsem před další sérií zatáček. Alfa předvádí skvělé vyvážení podvozku, výbornou přesnost a v podstatě lehkost, která se projevuje velmi dalekými limity. Ty je možné užívat si asi jen na závodním okruhu. Auto se mnou celou dobu komunikuje. Díky tomu vím, co ještě si můžu dovolit a že toho umí víc, než já. I tak si to ale opravdu užívám a být to jiná akce a příležitost, klidně bych byl ještě o něco statečnější, protože tady všechno funguje tak, jak má.

Přesnost, stabilita, komunikace a jistota jsou tím, co dává řidiči možnost využít její plný potenciál. A k tomu je opravdu krásná a nevidím jí na každém rohu. Tohle je vážně skvělé auto s velmi širokým repertoárem schopností. Dá se s ním jezdit na stupnici od denního provozu po naprosto šílené tempo, které se na silnici ani snad nedá vytěžit (odhlížím teď samozřejmě od nelegálnosti takové snahy). Osobně si myslím, že je to vlastně nejlepší Alfa, jaká byla vyrobena a žádná taková už ani nebude. Aplikace hnacího ústrojí původem z Ferrari jí propůjčuje téměř atmosferický projev motoru s ohromnou silou, která se ale nechá velmi precizně dávkovat a graduje směrem k omezovači lehce za 7000 ot./min. Rychlé a hladké změny převodů automatické skříně od ZF, která společně s výborným podvozkem umožňuje potenciál motoru velmi efektivně a zábavně využívat. Anebo ji plně obsadíte a naprosto v pohodě vyrazíte na výlet. Především ale dává emoce, ať už svým vzhledem, nebo právě jízdním projevem.

 

Skvělý den se čtyřlístkem, který je na dnešním trhu tak trošku anomálií.

Aktuální modely Quadrifoglio (Verde – v doslovném překladu čtyřlístek zelený, pozn. red.) jsou vynikající auta s širokou paletou schopností, kterým rozhodně nechybí rychlost, ale hlavně jim nechybí emoce, které ke značce Alfa Romeo odjakživa patřily, patří a patřit mají. Tahle akce se podařila od A do Z. Aktuální, modernizované verze Quadrofoglio na tom měly lví podíl. Takže mi na závěr dovolte jen pronést: „Víc takových akcí, dokud taková auta ještě máme…“

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelGiulia Quadrifoglio
Výkon382 kW
Točivý moment600 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách2500 RPM
Zrychlení 0-100km/h3.9 s
Max. rychlost308 km/h
PalivoSuper 95
Válců6
Maximální výkon při otáčkách6500 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů8
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruBi-Turbo
Objem2891 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)10.1 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)15.6 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)10.2 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)9.3 l/100km
Velikost nádrže58 l
Emisní normaEuro 6e (WLTP) 36EA
Velikost pneumatik245/35R19ZR
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2150 kg
Prázdná hmotnost (EU)1735 kg
Náklad415 kg

modelová řada

Název generaceTyp 952
Uveden06/23
Dveře4
KaroserieSedan
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4639 mm
Rozvor2820 mm
Šířka1874 mm
Prostor pro zavazadla480 l
Max. zatížení střechy50 kg
Výška1433 mm
Průměr otáčení11.6 m
Sedadla4

Podobné vozy

Sdílet: