Peugeot Sport na Barum Rally: od talentů až na vrchol
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýOd Barum Czech Rally Zlín s ročníkem 2017 už uplynulo hezkých pár dní/týdnů. Každoročně bez pochyby jedna z nejdůležitějších akcí motorsportu je bohužel I letos za námi. Ani tentokrát jsme ale nelenili a připravovali pro vás co nejvíce možných výstupů, lákadel. Kromě klasického poohlédnutí za vším důležitým jsme se vydali za dvěma důležitým automobilkám, které hned po domácí Škodě Auto/Škodě Motorsport hrají největší role v současném startovním poli a automobilové scéně v motorsportu (obzvláště pak rally). Nedávno jsme se vydali prozkoumat Opel Motorsport, jeho závodníky, vozy a plány do budoucna. Dneska jsme tu dost možná největšího konkurenta – na „kávičku“ a přátelský rozhovor jsme se vydali k týmu Peugeot Rally Academy, který do Zlína přivezl dva skvostné speciály Peugeot 208 T16. Jak se cítí šéf týmu a jeho mladí talenti ve Zlíně? Jak se jim daří v sezóně, v byznysu týkajícího se motorsportu, jak probíhá vývoj a hlavně hledání talentů? Na to vše odpovídal Laurent Guyot, manažer závodů Peugeot Sport a jeden ze závodníků, José António Suárez.
Peugeot Rally Academy: vše začíná u talentů
Než se pustíme do samotných rozhovorů, máme pro vás malé poohlédnutí za tím, jakou roli hraje Peugeot v měřítku zlínského, českého i zahraničního rally. Začneme především s Peugeot Rally Academy. Jako jedna z mála automobilek se právě tato vydala takovou lehce nevděčnou cestou. 208 je bez pochyby krásné auto, o moc hezčí je ale v rallyové specifikaci. Tak a teď se poohlédněme v jaké „verzi“ ji nejčastěji na tratích vídáme. Ano, jde právě o R2, tedy v současnosti nejvyhledávanější a vlastně i nejlepší (pokud nepočítáme R3T) volbu mezi dvojkolkami, a to nejen výkony, ale i cenovou dostupností. Vrcholnou variantou těchto Francouzů je R5, kterou ve spojení s 208 najdete pod označením „T16“, tu minimálně v Čechách je možno vidět opravdu jen sporadicky. Jaký je tedy Peugeot? Hodně dobrý v hledání talentů! Vždyť třeba jedna z největších hvězd motorsportu, Sébastien Loeb byl „objeven“ Peugeotem. Hodně dobře funguje akademie ve Francii, důkazem toho jsou dva startující na letošní Barumce – J. Suaréz a P. Lopéz. V Čechách je na tom ale Peugeot také skvěle. Je to nějaký ten pátek, kdy byl odstartován projekt Autoklub Peugeot Rally Talent, ze kterého by měl každé dva roky vzejít jeden nový talentovaný jezdec a nejde jen o něj. V letošním roce český importér ve spolupráci s Gekon racing připravil Peugeot Total Rally Cup, jehož se pravidelně účastní 3-6 posádek na shodných vozech 208 R2. To vše je vnímáno hodně pozitivně a nutno podotknout, že čím dál více diváků zůstává i na tuto část startovního pole, protože i předokolky už nabízí (i díky Peugeotu) zajímavou podívanou. V řeči čísel můžeme dodat ještě počet startujících se lvem ve znaku na českém rallyovém nej, těch bylo letos více než dvě desítky!
Laurent Guyot: (ne)jen o Peugeot Sport, jeho aktivitách a nových talentech…
208 T16 a její vývoj: čeká se snad jen na novou R5.?
Peugeot má 208 ve specifikaci R5 už docela dlouho. Na Barumce jsme tuším 2 roky zpátky právě v ní mohli vidět Craiga Breena, naši spřízněnou duši v Citroen Racing, jež na naše dotazy ochotně odpovídá při každé návštěvě WRC. I když právě R5 u Peugeotu doslova na dračku nejdou, tak právě on s ní dokázal docela divy. Nás zajímal, jaký je posun u výrobce: „Na autě pracujeme vždycky. Není to nic tajného. S nastavením si můžeme hrát v průběhu celé rally. Samozřejmě úpravy děláme i ve Francii, pracujeme na posunech výše a výše. Jak jistě víte, jsme součástí PSA a v tuto chvíli se upřímně pracuje trošku více ne C3 R5. Pokud máte představy, že můžeme sdílet technologie a komponenty právě z nově vyvíjeného vozu, tak jsou zcela správné, je to tak. Zažíváme díky tomu velké posuny.“ Možná by vám mohlo připadat kontraproduktivní mít v jednom koncernu dvě konkurenční auta, i na to má Laurent odpověď. „Úplně nové auto si nemůžeme dovolit teď vyvíjet. Můžeme sice sdílet některé komponenty a poznatky s vývojáři C3, ale na kompletně nové auto dojde až později. Tuším, že by to mělo být s příchodem nové 208 někdy okolo roku 2020,“ to si teda ještě počkáme. Kdo ví, třeba příští rok vyjede Filip Mareš s poslední evolucí 208 T16, ale to zatím asi nepředbíhejme. Mimochodem, i tentokrát nás zajímá „úspěch“ fabriky, a to o to více, že právě Peugeotu jde hlavně o „zákaznický motorsport“ neboli stavění aut pro účely zákazníků. „Zajímá vás počet vyrobených erpětek? Pokud budeme mluvit pouze o Peugeotu (bez Citroenu), tak jsme někde okolo 100 vyrobených aut, ale spíše asi o něco výše,“ to mimochodem není vůbec málo.
Peugeot Sport ve srovnání s ostatními „fabrickými“ týmy: jak to funguje?
Taky vám někdy přijde, že fabrická auta Škodovky jsou úplně jiná, než ta zákaznická? Nebo si snad dokonce vzpomenete na nedávno shořelou Fabii R5 Vojty Štajfa a slyšeli jste snad spekulace, že na vině by mohla být technická závada či dokonce výrobní vada? Zajímalo nás, jak velký rozdíl mezi továrním týmem a zákaznickými auty je. „Nepracujeme ve stejném duchu jako ve Škodovce. Už na začátku bylo jasno, že T16 pro nás bude převážně zákaznickým autem. Každé auto, které od nás odjíždí, má stejnou specifikaci. Neexistuje žádné rozdělení na tovární a zákaznické auto.“ Napadá vás pak otázka, proč vlastně Peugeot v Čechách je a co tu jako oficiální výrobce dělá? „My se letos účastníme ERC, je to pro nás něco trochu nového. Samozřejmě jsme tu jako Peugeot Sport, ale jde jen o použití a ukázání našeho auta a samozřejmě talentů. Jde o pár závodních víkendů, při kterých reprezentujeme naši značku. Určitě ale nechceme být jako například Škoda a jsme tu jako každý jiný privátní tým. Ve WRC už je situace jiná, tam s továrním týmem není žádný problém, ale v tomto segmentu jde pro nás spíše o byznys,“ doplňuje p. Guyot.
Peugeot jako tým po dvou letech ve Zlíně: jak vnímají ve Francii české rally
Další otázka, tentokrát poněkud ošemetně položená, zněla: „Před dvěma lety jste tu byli taky, tehdy ještě s Craigrem. Stane se z účasti tady ve Zlíně u vás nějaká tradice, uvidíme vás tu pravidelně?“ Laurenta jsme příliš nezaskočili: „Loni jsme nejeli ERC, ale pokud jej pojedeme, vždy budeme na všech podnicích v rámci šampionátu. Důležitá je pro nás mimo jiné taky spolupráce s českým zastoupením. Mluvím o hledání nových talentů, o funkčnosti motorsportu na vašem území. Je pro nás dobré sem přijet, zůstat v rodině Peugeot Sport a třeba i podpořit místní projekty.“
Nové talenty: jak jsou na tom ve Zlíně?
Už v úvodu jsme zmínili roli Peugeotu – hlavně v hledání nových talentů. Co si o tom myslí manažer zákaznických závodů Peugeot Sport? „Je to naše role. Už s tím jsme do tohoto segmentu šli. Důležité jsou jednotlivé dílčí výsledky, ale těší nás hlavně, když vidíme úspěšné jezdce, které pocházejí z našich akademií nebo alespoň prošli našim týmem. Není to vůbec jednoduché a už vůbec ne tady ve Zlíně. Naši jezdci vůbec nevěděli, do čeho jdou a je to pro ně kompletně nová zkušenost, i to je důvod, proč jsme právě tady. Musí se učit a učit, to je naše a hlavně jejich poslání.“
Peugeot Rally Academy: kde všude a jak moc?
V Čechách začal Peugeot Total Rally Cup poměrně úspěšně. Nové talenty se díky Peugeotu v Čechách hledají opravdu lépe, jak jsou na tom peugeotí akademie jinde? „Ano, máme akademii tady u vás, ve Francii už tento projekt provozujeme dost dlouho, něco podobného máme i v Itálii a také v Belgii a snažíme se o otevření stejné myšlenky v Jižní Americe.“ Když už mluvíme o zahraničních projektech, jak si v očích Laurenta Guyota stojí čeští jezdci? „Můžu vám na toto téma povědět dvě věci. Za prvé – čeští jezdci jsou tady opravdu rychlí, a to asi jako vždycky tady ve Zlíně. Samozřejmě je to i díky zkušenostem, tratě tady jsou hodně těžké. Druhá – samozřejmě se vždycky koukám na ty, co jezdí s Peugeotem a sám si dělám malé srovnání. I v tomto směru hodnotím vaše jezdce kladně. Filip Mareš zatím vypadá jako hodně velký talent s v potenciálem do budoucna. Uvidíme…“ Celou dobu mluvíme o talentech, u kterých očekáváme nějaký zahraniční potenciál. Možná se budete smát, ale i tentokrát jsme si dovolili jednu otázku lehce na tělo takto na závěr. Jsou snad na cestě v tuto chvíli nějací řidiči, ze kterých by mohli být někdy v budoucnu světoví šampioni? Právě touto otázkou jsme jednou jedinkrát zaskočili Laurenta, protože v současnou chvíli o nikom takovém neví. Hledat talenty je důležité vždy a všude, ale předvídat, kdo bude jednou nějakým mistrem, to nechtěl ani on.
Peugeot na Barumce: zářivý a plný optimismu, jako vždy…
Všichni máme za sebou opět jednu dlouhou a náročnou rally. Barumka je sama o sobě dosti specifická a ve spoustě směrech krásná. Zároveň s sebou nese i určitou náročnost. 3 dny soustředění, dobře odváděné práce a v určitém směru i zábavy. Letos bylo startovní pole doslova nabité, a to i talenty. Částečně za to můžeme poděkovat právě Peugeotu a jeho týmu Peugeot Sport/Peugeot Rally Academy, jehož závodníci a důležité osobnosti dorazili právě sem, do meky českého rally. A my jen k tomuto velkému díky přidáváme i jedno za tenhle rozhovor, který věřím, že byl pro většinu z mladých nadějných jezdců i jejich fanoušky dosti inspirativní.
Jan Novotný
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.