Autosalon Frankfurt 2017: to nejzajímavější nakonec

Autosalon Frankfurt 2017: to nejzajímavější nakonec

O Frankfurtském autosalonu jste se toho (i) u nás dočetli opravdu mnoho. V prvních dvou dílech našeho příběhu z Frankfurtu jste se dočetli o těch poněkud běžných, i když stále dosti zajímavých, novinkách. Na z mého pohledu největším autosalonu (minimálně v Evropě) neprezentují své novinky pouze tradiční automobilky, ale i ty, pro běžného Evropana, exotické. Právě na ně jsem se dnes zaměřil i já, abych završil naší tour po IAA 2017.

Cheery 

Největší čínský exportér aut, automobilka Cherry, přivezla do Frankfurtu první model určený pro Evropský trh. Je jím velké SUV se jménem Exceed TX, které by mělo být vyráběno jako hybrid, Plug-in hybrid anebo čistý elektromobil. Model Exceed TX je zvláštní v tom, že na jeho vývoji spolupracovali německé giganty jako Continental a Bosch. Na stánku byly k vidění i jiné modely značky Cherry, ale žádný nevzbuzoval tolik zájmu jako právě Exceed TX.

Chinese Wey

Další čínská automobilka se jmenuje Wey nebo spíše Chinese Wey. Wey je součástí koncernu Great Wall a specializuje se pouze na luxusní SUV. S modely od největšího P8, VV7s až po nejmenší VV5s, by chtěla Wey nadělat vrásky zavedeným SUV jako je mercedes GLE, GLS nebo BW X5 a Audi Q7. Když jsem se posadil do prostředního modelu nabídky VV7s, byl jsem velice překvapen zpracováním a kvalitou v interiéru. Všechny modely sdílejí techniku s mateřskou společností Great Wall. Posledním vystavovaným modelem u Wey byl koncept XEV v jasně červené barvě, s dveřmi otevírajícími se nahoru, jako třeba u elektrické Tesly X.

No nechme se překvapit, jestli se těmto čínským výrobcům aut podaří v Evropě uchytit. Zatím to zkusila pouze jediná čínská automobilka, a to Qoros. Ten bohužel nezaznamenal žádný velký úspěch, prodal v Evropě (převážně na Slovensku) necelou stovku vozů a stáhl se z evropského trhu.

Borgward

Znovuoživená německá značka s čínským kapitálem prezentovala svůj model již před dvěma lety právě ve Frankfurtu. Tento rok Borgward vystavoval již 2 sériové modely, a to BX7 a BX5 a koncept Isabella, který čerpá jak jméno, tak i designové prvky, z nejznámějšího modelu značky z druhé poloviny padesátých let minulého století. Jasně modrému konceptu dominovala dlouhá příď, 21 palcová kola a od sebe se otevírající dveře do bezsloupkového futuristického interiéru, který zářil modro-fialově do celého okolí. Borgward zatím nabízí svoje vozy výhradně v Číně, ale plánuje expandovat i do Evropy.

Super sport Aspark OWL
Je tu japonský koncept elektrického supersportu, který o sobě tvrdí, že je nejrychleji akcelerující supersport světa. Tenhle vůz by měl vystřelit z 0 na 100km\h pod 2 sekundy. Při pohledu na Aspark Owl je vidět, že design byl podřízený jedinému účelu, tím je rychlost. Každý prvek karoserie je designován na co nejmenší aerodynamický odpor a co největší přítlak. K maximálnímu snížení váhy přispěla i konstrukce karoserie z karbonu.

Z tradičních značek mě upoutala prezentace Imprezy.

Subaru v Evropě představuje svoji novou imprezu, která je designově odvozena od Subaru Levorg. Podle dostupných informací by měly být k dispozici nejméně dva ploché motory, a to 2.0 a 1.6, kdy ten silnější z nich má mít k dispozici 152 koní. V budoucnosti se počítá i s hybridem. Jak je na obrázcích vidět, nová Impreza je zase o kousek níž než předchozí generace, což zlepší již tak tradičně skvělé jízdní vlastnosti, nicméně už to stejně asi nebude takový rallyový dravec.

BMW

Těsně před tím, než jsem chtěl opustit výstaviště, navštívil jsem výstavní plochy BMW, která byla umístěna na 11.000 metrech čtverečních. Vyjímaly se zde hlavně dva vozy, a to nové BMW Z4 Concept v matně oranžové, o kterém toho není zatím moc známo. Jen snad, že je koncept postaven na stejné platformě jako Toyota supra. BMW představuje tento koncept jako budoucí designový směr značky. Produkční verze Z4-ky bychom se mohli dočkat na jaře příštího roku.

A nakonec vůz, který mě uhranul svou barvou i výrazem. Nové BMW M5, konkrétně právě v tomhle provedení stály vedle sebe dva exempláře – jeden v jasně modré, kterou mnozí z vás jistě na BMW znají, hned vedle pak stálo druhé v matně tmavě rudé barvě označené jako Frozen red. Pod kapotou nové „empětky“ se skrývá 600 koní, které poskytuje osmiválec o objemu 4,4litry se dvěma turby.

To nejvíce netradiční na závěr
Svoje prezentace neměly ve Frankfurtu pouze automobilky, ale i dodavatelé jednotlivých dílů, kteří prezentují, jakým směrem se budou vyvíjet komponenty v moderních autech.

Sedadla: sportem od nejlevnějšího k nejlepšímu

Protože mám rád sportovní usazení za volantem, pozastavil jsem se i u expozice výrobce sedadel Recaro a pobavil se se zástupcem značky na téma nových trendů v materiálech a konstrukčních řešeních pro řidiče, co si chtějí užít sportovní jízdu. Vedle nových karbonových sedadel polstrovaných pravou kůží, určených pro luxusní sportovní vozy, byla k viděni i „levnější“ řada sedadel určená třeba pro nový focus RS nebo ST. Posledním vystaveným modelem byla ultralehká karbonová skořepina určená pro nejnáročnější závodníky, kteří ve svém plechovém miláčkovi řeší každý gram. Prostě jen skořepina a pár polstrovacích polštářků pro vystlání na míru pro vaše tělo. Sedadlo má homologaci pro běžný provoz, nicméně není určené pro každého. Vyrábí se pouze v jediné velikosti s 3 různými velikostmi polstrovacích polštářků.

Automatické převodovky

Zastavil jsem se také u japonské společnosti AISIN, která je známá především výrobou převodových skříní. Prezentovala zde několik automatických převodovek s 6 – 8mi stupni pro pohon přední nápravy a desetistupňový automat pro vozy s poháněnou zadní nápravou. K vidění byl i nový CVT Automat. Málokdo ví, že za většinou dnešních převodovek nejsou jen automobilky, nýbrž právě dvě velké společnosti – ZF a AISIN.

U různých výrobců byly k vidění například nové světlomety nejnovějších modelů – jako Laser – LED světlomet pro nový Rolls Royce Phantom, nebo LED Matrix světlomet pro nový Opel Insignia.

 

Naše prohlídka po letošním IAA končí právě tady. Na výstavišti jsme strávili celý den, opravdu jsme zde byli snad déle než je běžná pracovní doba a víte co? Ono to snad ani nestačilo. Ve čtyřech jsme prošli skoro celý autosalon, viděli většinu důležitých novinek a zajímavostí. Pokud byste chtěli obsáhnout vše, je to téměř nereálný počin. Ne sice úplně nereálný, ale „vybukujte“ si ve vašem kalendáři alespoň dva dny. Za nás je to nyní vše a těšíme se tak na další autosalon. Spekulace, že podzimní evropské autosalony se již konat nebudou, nebereme my v Motorvizi příliš v potaz…

 

Jiří Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.