Peugeot 208 a 308 GTi: Které je lepší?

Peugeot 208 a 308 GTi: Které je lepší?

Autor: Martin Lev · Fotografie: Martin Lev

Na mostecký autodrom jsem již ráno zavítal poněkud rozpačitý. Jedu sem totiž testovat dvě poměrně odlišná auta a budu se je dokonce snažit porovnat. Oba vozy sice pocházejí ze stejných dílen Peugeot Sport, oba nesou na zádi nápisy GTi a oba mají velké sportovní ambice. Dokonce i motor je v základu stejný. Rozdíl pak je jednak v cenovkách, ale hlavně v rozměrech, váze a dejme tomu, že tak trochu i v ambicích. Jak si tedy povedou a co všechno jsme si s nimi užili za jeden den na okruhu?

 

Začátek s velkým očekáváním

Je jeden krásný slunečný den, mimochodem jeden vůbec z prvních, a my se letos již potřetí vydáváme na jeden z důležitých českých okruhů. Na začátek jsme si položili poměrně těžkou otázku. Zatímco 208 GTi míří do segmentu menších hot-hatchů a mezi její konkurenty se řadí například Opel Corsa OPC nebo Ford Fiesta ST, tak 308 GTi má konkurenci ještě o něco širší. V segmentu sportovních vozů nižší střední třídy najdeme Opel Astra OPC, Ford Focus RS, Renault Megane RS, Seat Leon Cupra nebo tradičního zástupce VW Golf R. Ani bych si netroufl soudit, který z nich je lepší a který horší. Se všemi si určitě užijete hodně srandy a výběr záleží hodně na subjektivních pocitech uživatelů. Důležité je také se rozhodnout mezi náhonem na přední nápravu či na všechna čtyři kola. Zatímco někteří tvrdí, že díky samosvorným diferenciálům fungují skvěle i předokolky, tak ostatní zastávají názor hovořící ve prospěch pohonu 4×4. Peugeot a jeho sportovní divize patří do prvního táboru. Oba vozy navíc tvoří ještě jednu drobou anomálii. Tou je hnací ústrojí v podobě známého čtyřválcového motoru THP o objemu pouze 1,6litru. Objemově možná malinko strádá, za to výkonově téměř vůbec. 208 GTi s ním dosahuje rovných 200 koňských sil a 308 GTi s podobnou, ale kovanou technikou, dodává ještě o 70 více. Nemohu si odpustit říci, že na papíře je to opravdu brutální výkon na benzínovou šestnáctistovku.

 

Svezení: zážitek kvalitní

Nebudu zde pokračovat ve výčtu sportovních prvků, které se starají o naši spokojenost a případně o úsměv na tváři. Nemalou roli hrají určitě i brzdy, které jsou tradičně u Peugeotu na velmi dobré úrovni. Musím však pochválit konkrétně 308, která je na tom ještě o něco lépe než menší sourozenec. I v jeho našláplé konkurenci bude, co se brzdného účinku, po boku Astry OPC na nejvyšší úrovni. Podvozek je u obou vozů naladěn poměrně hodně tvrdě. Stojí možná i k zamyšlení, jak se budou vozy chovat v běžném provozu, případně na naší oblíbené dálnici D1. O tom ale až příště. Zmiňoval jsem tradiční techniku pod kapotou. Ta původně pochází ze společné práce BMW a PSA. V dnešní době už se jedná o téměř k dokonalosti vyladěnou pohonnou jednotku. Je pravda, že 5l/100km spotřebu od nich čekat nemůžete, ale při rozumné jízdě se k hranici 7l/100km určitě přiblížíte. O tom, ale tahle auta určitě nejsou. Jsme pořád „jen“ na okruhu a spotřebu opravdu neřešíme. Pochválit musím určitě zvuk, na maloobjemový motor jde asi o to nejlepší, co můžete zaslechnout napříč celým automobilovým spektrem. A co ten objem? Nebudu lhát, že nenastanou situace, kdy byste cítili lehký nedostatek výkonu nebo točivého momentu. My jsme jich ale obecně moc nezažili a upřímně oproti konkurenčním dvoulitrům je pružnost motoru kolikrát i o něco lepší. Kde možná lehce Peugeot pořád pokulhává, je řazení. U Opelu si obecně všichni stěžujeme na nepřesnost kulisy řazení. U Peugeotu, věřím, že mi dá většina kolegů dá za pravdu, je problém spíše s dlouhými dráhami řazení. Lehké zlepšení pocitů z řazení nám dodávají kovové dorazy.

 

Lepší/horší: Má cenu soudit?

Asi si i umím představit situaci, kdy si bude zákazník vybírat mezi oběma námi testovanými vozy. Přeci jen ale jsou opravdu dosti rozdílné. 208 je hravější, menší, agilnější a dostupnější. 308 je stabilnější, větší, těžkopádnější, o něco tvrdší, ale možná i o něco rychlejší. Já bych osobně na takovém místě volil Peugeot 308GTi, který je pro mě prostě trošičku dospělejším autem. Mám z něj větší pocit jistoty. Možná je to díky větším brzdám, možná díky většímu rozvoru a tím i lepší stability a možná je to díky o něco lepší pružnosti motoru. Každopádně ani 208GTi nezostudí, ba naopak poměrně dosti překvapí. Na takhle malé auto se jedná o poměrně zajímavou sportovně laděnou variantu a vaší image rozhodně spíše přidá. Na okruhu vás ale také podrží a pořád je tu ta famózní jednašestka THP. Zvuk motoru mi pořád nedá spát. Ačkoliv je rozhodování stále těžké, tak Peugeot Sport je pořád dobře směřující, aktivní a podporovanou sportovní divizí Peugeotu a držíme jí palce. Mimochodem obě auta budeme mít v detailnějším a možná i trošku netradičním testu již brzy!

 

Martin Lev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..