Škoda Octavia RS 4×4 TDI: Téměř dokonalá sportovní limuzína

Škoda Octavia RS 4×4 TDI: Téměř dokonalá sportovní limuzína

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Když se podíváte po internetu a přečtete si pár článků o prvním mladoboleslavském „eresu“ s pohonem všech kol, budete mít při nejmenším velmi rozpačité dojmy a očekávání. Stejně tak tomu bylo u mě. Někteří hovoří o „paskvilu“ či náhražce, protože by daleko raději viděli pohon 4×4 u benzínové verze, ideálně s manuálem, a to ještě nejlépe rovnou v silnější verzi RS230. Je pravda, že vzhledem k pohonu všech kol a jeho spojení s automatickou převodovkou DSG se jedná o nejtěžší RS, ale o to víc vás překvapí jeho jízdní vlastnosti. My jsme za volant již tradičně posadili našeho testovacího jezdce, který nám pomohl přinést objektivní pohled na chování vozu při sportovní jízdě.

 

První kilometry: Klidná jízda

Určitě to taky znáte. Je standardní den na pomezí zimy a jara, teplota okolo pěti stupňů a vy startujete vašeho dieselového miláčka. Žádný zázrak se nekoná, jako obvykle vás čeká o něco delší žhavení a pak chvilku hrubého chrochtání, není tomu jinak u nejsilnějšího dieselového dvoulitru v Octavii. Když možná lehce odbočím k úplně prvnímu dojmu, musím si trochu postesknout. Vrátím-li se do minulosti například k dvojkové Octavii, tak tzv. race modrá metalíza se nabízela jen do sportovní verze, tedy RS. V praxi můžeme podobnou barvu vidět již tradičně na vozech nesoucí nápis OPC od Opelu nebo na Golfech ve verzi R či na vozech Honda Civic Type-R. S příchodem třetí generace Octavie ale nastal ve Škodovce zlom. Určitě už tušíte, že mluvím o možnosti objednat tuto barvu i na zcela obyčejnou Octavii a dokonce i na jiné modely. Prodejně to byl určitě skvělý tah, protože s touto barvou potkáváme stále více a více vozů, ale paradoxně sportovní verzi RS to bohužel jen škodí. Tak nějak prostě zanikla unikátnost této barvy a jejího spojení s vozem sportovního charakteru. Na druhou stranu, už když jsem poprvé přicházel k testovanému vozu, který původně měl být šedé barvy, modrou jsem si prostě zamiloval, pořád totiž vypadá na RSu opravdu skvěle! No teď už ale zpět za volant, kde na vás dýchnou tradiční hodnoty mladoboleslavských vozů, především prostornost a funkčnost. Chvíli si také zvykám na převodovku DSG, která své chování mění opravdu výrazně v závislosti na zvoleném režimu. Pro režim „EKO“ je charakteristické používání volnoběhu ihned po sundání nohy z plynového pedálu, v režimu „NORMAL“ řadí dost podobně, motor se snaží držet okolo 1500 otáček, což je skvělá hodnota. Výsledek běžné jízdy tak umí spotřebu dostat i pod 7l/100km. V režimu „SPORT“ se zlepší reakce celého auta i převodovky, která se ale stále přizpůsobuje aktuálním potřebám řidiče. Prostě nebude zbrkle vytáčet každý převod, když to zrovna nepotřebujete. Režim „INDIVIDUAL“ si pak můžete kompletně přizpůsobit vlastním potřebám. Mimochodem opravdu famózní jsou pádla pod volantem, ale k těm až za chvíli, u sportovní jízdy.

 

Zrychlujeme: Žádný supersport, ale sportovní opravdu je

Zpočátku překvapí i zvuk, ten je sice poněkud hrubý, ale do kabiny přichází s lehce zmírněným dojmem. Rozdíl je způsoben opět upraveným zvukem pomocí speciální membrány a přenášen do reproduktorů uvnitř vozu. Při sportovní jízdě pak máte pocit, že sedíte v supersportu. Z omylu vás už můžou vyvést snad jen vysoké dálniční rychlosti, protože přes 250km/h se s tímhle autem bohužel nikdy nedostanete. Reálných je spíše 230km/h. Jen o tomhle, ale tohle auto určitě není. Snad nejvíce může překvapit ve vaší oblíbené zatáčce na sjezdu z dálnice či na populární klikatici. Přepnete vůz do režimu SPORT, zařadíte manuální režim a používáte pádla pod volantem. Zásah čtyřkolky poznáte už při prvním ostřejším průjezdu zatáčkou. Abych byl přesný, nepoznáte samotné sepnutí pohonu všech kol, ale jeho funkčnost na chování vozu, protože byste nikdy nečekali, že vás pustí až takhle daleko a do takových rychlých průjezdů. Když jsem zmínil krajní situace, tak nesmím opomenout elektroniku vozu (především systémy stabilizace). ESP jde jednak zcela vypnout, ale to vlastně ani nebudete potřebovat. Jeho zásah jsem zažil snad jen 2x za celé testování a to bylo opravdu až na hraně možností a dokonce to nebyl úplný zásah, ale jenom jakési přibrzdění nebo drobné ubrání plynu chcete-li. Překvapí i agilnost samotného agregátu. Vzhledem k poměrně vysokému točivému momentu vám prakticky nikdy nechybí síla motoru. Při průjezdu na oblíbené klikatici mi nechybí ani výkon, to až při táhlé rovince, kde je potřeba hodně zrychlovat, ale ani to není až tak zásadní. Na co si hodně zvyknete, jsou pádla pod volantem. Já osobně jsem ke konci našeho tisícikilometrového stintu řadil už jen s jejich pomocí. Výhodou je, že v případě jejich používání, opravdu řadíte zcela sami a auto vám do řazení vůbec nekecá. Na rozdíl od našich zkušeností s verzí RS230, tady opravdu vůz při plném sešlápnutí pedálu v manuálním režimu nepodřadí, což se opravdu hodí třeba v táhlé zatáčce. Sportovní styl jízdy prostě tomuhle autu vůbec nevadí a vždy vám vykouzlí úsměv na tváři.

 

Interiér: kombinace komfortu a sportovního charakteru

Chvilku bych se také pozastavil u interiéru. Ten spoléhá na dobré kvality standardních Octavií, kterými jsou prostornost, dobré dílenské zpracování a hlavně orientace na 100% funkčnost všech prvků, mluvím zejména o audiosystému Columbus, který je svým ovládáním na špičce v dané třídě. U RS jsou základní kvality doplněny o skvělá sportovní sedadla, jelikož se jedná o kompromis mezi sportovními vlastnostmi a komfortem. Skořepiny Škoda bohužel nenabízí, na druhou stranu kožené čalounění v kombinaci černé barvy a červených doplňků je opravdu hodnotné. Jinak tomu není ani u černého stropu, který jen dotváří atmosféru uvnitř vozu. Když jsem se před chvílí rozplýval nad funkčností pádel pod volantem, nesmím zapomenout na volant. Perforovaný kožený volant je obšitý efektní červenou látkou, jeho věnec by ale mohl být o něco tlustší. Mé ruce s ním však ani při sportovnější jízdě neměli problém.

 

Blíží se termín vrácení: Ne a ne se rozloučit!

Dlouho jsem přemýšlel, jak napsat závěr a celkové zhodnocení auta, které se v Česku zprvu dočkalo spíše špatného hodnocení. To vše bylo ale způsobeno zklamáním těch, kteří čekali čtyřkolku v kombinaci s benzínem nebo manuálem, ale těžko soudit o kolik by bylo takové auto lepší. Po zhruba tisíci kilometrech s naftovým RS se čtyřkolkou a automatem ale musím říci, že odsoudit tohle auto může jen ten, kdo se nesvezl. Jaké auto doopravdy je bych zkusil popsat vrácením se k jednomu z prvků, a to k sedadlům. Ano, koncern VW umí nabídnout skořepinová sedadla a ano, jednalo by se o lepší volbu do sportovního vozu, ale proč to dělat? Od Octavie RS totiž nemůžete očekávat supersportovní hodnoty, které prostě nedostanete. Jednou jsem někde četl oslovení typu „ideální kompromis mezi kompromisy“ a přesně takové RS 4×4 TDI DSG je. Pořád se totiž jedná o komfortní rodinné auto, se kterým dojedete hravě do Chorvatska na dovolenou a dokonce s dobrou spotřebou – my jsme se pohybovali při klidné jízdě lehce pod 7l/100km a při ostřejším stylu na hranici 10l/100km – to jsou skvělé hodnoty! Když si pak ale jako otec chcete o víkendu jet pročistit hlavu, tak vám to váš miláček dovolí, a jak! Je pravda, že vám kolikrát bude chybět trochu výkonu, ale nic se nemá přehánět. Upřímně si myslím, že mít v takovém autě o 25kw víc (zhruba 160kw) jedná se o dokonalý kus. Mimochodem mnozí softwaroví úpravci umí z uvedené dvoulitrové nafty dostat i o něco více a výkon doplnit i porcí až 500Nm. RS bylo vždy o kompromisech, tenhle je dle nás tím nejlepším, jaký můžete zvolit. Nedostanete supersport, ale na vaší oblíbené klikatici vám moc aut neujede a zároveň se nebudete bát, že budete výrazněji vyčnívat z davu nebo vás cesta na dovolenou zruinuje. Posledním kompromisem je také cena, která už se základní bohatou výbavou startuje na 777.900Kč, což za sportovní auto s pohonem všech kol a automatickou převodovkou určitě není příliš. Takže jednoznačně palec nahoru Škodovce a budeme se těšit příště!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..