Zdroj úvodní fotky: Škoda Auto a.s.
Oprava elektromobilů Škoda není výsadou jen některých autoservisů. Experti pomohou po celé republice

Oprava elektromobilů Škoda není výsadou jen některých autoservisů. Experti pomohou po celé republice

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Škoda Auto a.s.

Tentokrát jsme vyrazili na zajímavý workshop, který pořádala tuzemská automobilka Škoda Auto. V pražském showroomu a autoservisu Auto Jarov jsme prošli několika stanovišti, v rámci nichž jsme se podívali pod ruce nejen samotným automechanikům, ale také se dozvěděli zajímavá fakta o jejich školení. Práce s elektromobily není jednoduchá, ale je dobré, že existují odborníci, kteří vám s problémy u elektrických aut dokážou rychle pomoci. Nově je tak každý autorizovaný servisní partner Škoda schopen převzít do opravy elektromobil a bude vědět, co s ním dělat.

 

Není servis jako servis

Od začátku, kdy spatřily světlo světa první elektromobily, bylo jasné, že jejich servis bude poněkud jiný než u běžných automobilů se spalovacími motory. Prohlídka i případná oprava totiž vyžadují jiné postupy, technologie i přípravy. Stejně tak musí být zaměstnanci pravidelně školeni na práci s elektromobily. Není to ale jen o práci, nýbrž také o vybavení. S tím tak trochu pomohlo oficiální zastoupení značky, které díky investicím ve výši 75 milionů korun dokázalo pomoci vybavit autoservisy.

Nejpřísnější pravidla platí, když se pracuje s poškozenou baterií elektromobilu. Ta se totiž musí přepravit ve speciálním boxu. Avšak všechny autorizované servisy splňují podmínky pro přijetí takových vozidel. Pokud je nutné provést zásah do vysokonapěťového vedení a baterie, pak má Škoda zavedený systém transportu vozu mezi provozovnami, kde se o automobil postarají na expertní úrovni.

„Servis elektromobilu díky absenci mnohých komponentů pohonného ústrojí se spalovacím motorem sice v průměru zabere méně času, ale vyžaduje specifické technické vybavení a vzdělání techniků. To klade na servisní síť vysoké nároky, které se částečně liší od těch dosavadních. I servisní úkony mají zpravidla jiný charakter a naši autorizovaní partneři si je museli ve velmi krátké době osvojit,“

uvádí Jan Pícha, vedoucí servisních služeb společnosti Škoda Auto.

 

Další vybavení i pravidelná školení

Partneři na expertní úrovni mají k dispozici řadu přípravků, které se dříve uplatnily spíše v elektrotechnických oborech. Mezi ty patří například vysokonapěťové zkušební adaptéry, které umožňují měřit napětí nebo izolační odpory, kontrolovat regulaci, ale také testovat jednotlivé články. Pro některé autorizované servisy bylo náročné vyhovět požadovaným podmínkám, především po finanční stránce, z tohoto důvodu byly některé prvky označeny jako nepovinné. Provozovna je nemusí kupovat, pokud je však bude potřebovat k servisu, může si je zapůjčit z půjčovny. Zde se nachází servisní vybavení v hodnotě přes čtyři miliony korun. České zastoupení Škoda Auto se tímto krokem snaží usnadnit dealerům dosažení nejvyšší úrovně připravenosti. Velkou výhodou je, že vybrané vybavení je na pobočku doručeno do druhého dne, a tak se zbytečně nezdržuje doba opravy.

Kromě vybavení je důležité mít na pobočce i profesionály. Vybraní zaměstnanci tak musí projít školením, které má tři úrovně podle požadavků na práci s vysokonapěťovými systémy. První, a tedy nejzákladnější úrovní je stupeň eMobility poučená osoba (EPO). Další stupeň opravňuje proškolenou osobu k diagnostice vysokonapěťových baterií (VNT), dále pak demontáži a montáži této baterie a práci na odpojeném vysokonapěťovém systému. Poslední a nejvyšší kvalifikační stupeň představuje vysokonapěťového experta (VNE). Tomu je umožněno opravovat baterie, balit baterie v kritickém režimu a řešit nestandardní situace. Pro kvalifikaci VNE je nutné splnění požadavků zákona 250/2021 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice. Díky těmto předpisům a proškoleným osobám je možné na expertní úrovni vybavit každý region. Nyní tak v síti autorizovaných servisů pracuje 284 vysokonapěťových techniků a 38 vysokonapěťových expertů. Všechny servisy Škoda jsou tak připraveny přijmout elektromobil a v každém regionu funguje alespoň jeden expertní servis.

Řídili jsme Škodu Enyaq Coupé iV i RS iV – jaké je české elektromobilní „nej“?

 

Škoda to s elektromobilitou myslí vážně

„Přechod na elektromobilitu pro zákazníky znamená nejen výměnu auta, ale i změnu celého přístupu k jeho provozu a nabíjení. Abychom tuto změnu udělali co možná nejpohodlnější, máme k dispozici komplexní řešení, které zákazníkům nabízí odpovědi na všechny otázky a potřeby spojené s elektromobilitou,“

říká Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení společnosti Škoda Auto.

Mladoboleslavská automobilka se již delší dobu zaměřuje na udržitelnou budoucnost. Pro následující roky má v plánu uvést na trh hned několik elektrických modelů, které doplní nyní jediný prodávaný čistý elektromobil značky, model Enyaq iV. Již dnes má však značka komplexní ekosystém, který řidičům elektromobilů umožní bezproblémový provoz. Klíčovou součástí jsou také veřejné nabíjecí stanice. U autorizovaných prodejců jsou nově přístupné nabíječky pro majitele vozů rodiny Škoda iV. Zároveň automobilka přebírá roli elektromobilního lídra na českém trhu a spojuje všechny důležité hráče v oblasti budování infrastruktury, aby další nabíjecí body vznikaly koordinovaně a na místech, kde je řidiči nejvíce potřebují.

V České republice je v současnosti přes 3600 nabíjecích bodů a do konce roku 2023 by jich dle předpokladu mělo být přibližně 5000. Až 150 z nich by mělo disponovat nabíjecím výkonem přes 150 kW. V roce 2025 by měli mít řidiči elektromobilů v tuzemsku k dispozici až 11 tisíc nabíjecích bodů (z toho 800 vysokorychlostních), na konci desetiletí, v roce 2030 by jich dobíjecí síť měla nabízet až 35 tisíc (2300 vysokorychlostních).

 

Michaela Rubešová

Sdílet: