Opel Motorsport na Barum Rally Zlín vč. rozhovoru!

Opel Motorsport na Barum Rally Zlín vč. rozhovoru!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Letošní ročník se po vzoru toho předchozího nesl opět v duchu Opel Motorsport. Malý a ohebný Adámek se stal tváří letošní Barumky, Opel jako automobilka měla jedno z největších zastoupení ve startovním poli (hned po Škodovce) a samotných Adamů v obou specifikacích tak bylo na tratích i v servisní zóně vidět doslova nespočet. Nebyla nouze ani o talenty. Kromě těch nejlepších ze současného Opel Adam cupu a českých špiček ve skupině R2 se do Čech přijeli podívat i současní kandidáti na mistry Evropy. I letos totiž dorazil do Zlína „fabrický“ tým Opel Motorsport a s ním i Chris Ingram, Jari Huttunen či malinko kontroverzní Tamara Molinaro. Řada z vás, nadšenců motorsportu jistě ví, kdo stojí za tímto týmem a hlavě vozy. Samozřejmě, v prvé řadě je tu fabrika, Opel sídlící v Rüsselsheimu, ale pak je tu ještě jeden hráč. Podobně jako má Ford M-Sport, tak Opelu „pomáhá“ Holzer Motorsport. Znalci si pak asi i vzpomenou na pana Holzera staršího, který je zakladatelem společnosti a dost možná jednou z nejuznávanějších osobností v motorsportu jako takovém. Pokud jste byli na Barumce, tak jste možná i zapadli v davu obdivovatelů jejich posledního počinu. Že nevíte, o čem je řeč? Zatím by se o tom nemělo moc mluvit, ale pro velké nadšení tuzemských fanoušků rally a motorsportu se Holzer rozhodl přivézt na ukázku koncept vozu Opel Corsa R5. Ano, skutečně tam „erpětková“ Corsa byla! No a znáte nás, asi bychom si nenechali ujít žádnou šanci… I proto nám v poodhalení spolupráce Opelu a Holzer Motorsport, včetně vývoje nových vozů, postojů k (českému) rally a mnoha dalšího pomohl jeden z nejpovolanějších, syn jednoho ze zakladatelů Holzer Motorsport, Thomas Holzer! Právě jeho jsme během jednoho ze servisních dnů měli možnost vyzpovídat. Zajímají vás současnost, novinky nebo i plány do budoucna fabrického týmu Opelu? Tak v tom případě se usaďte, blesk v kruhu vyjíždí a my s ním!

 

Začátky nejsou nikdy lehké: od první skicy po finální podobu

Jak již jistě jako správní nadšenci motorsportu víte, pozice Opelu je dneska (alespoň v rally) poněkud specifická. Co se ale Rüsselsheimským nedá upřít, je poměrně propracovaný systém nalézání a vychovávání nových talentů. Krásným příkladem je třeba Marian Griebel nebo Chris Ingram. Jak ale vysvětluje p. Holzer mladší, záměrem od začátku nebylo jen “vychovávat”. “Ta myšlenka (celého rally projektu) započala zhruba pět let zpátky. Záměrem bylo mít auto v každé kategorii přesně tak, abychom mohli jednou předvést třeba nového světového šampiona. Začali jsme u “cupového” auta, pak jsme potřebovali i R2, a proto ji tu máme.” Kvalitu R2 Adamů asi nemusíme nikomu připomínat. Už několik let po sobě se na čele ME v juniorech neohřívá nikdo jiný než vozy s bleskem ve znaku. “Vždycky jsme plánovali mít také R5. K finálnímu produktu jsme se dostali až teď, ale vývoj netrval pár týdnů. Začali jsme s ním zhruba rok a půl zpátky. V tuhle chvíli potřebujeme podporu fabriky a jak jistě víte, dneska jsme spíše v období takového vyčkávání.” A jaké byly plány? “Auto je ready už docela dlouho, sami byste se divili, je to už pěkných pár měsíců. Po dohodě s Opelem jsme auto chtěli představit na Rally Deutschland, což se povedlo. Velké zázemí Opel Adam Cupu jen ukázalo naši sílu. Potřebujeme jej ukázat světu, a to se nám zatím daří.“ Nedalo mi to a rovnou jsem se ptal na ohlasy, jaké Corsa R5 zatím vzbuzuje. Odpovědí jsem byl zaskočen možná více než příjemce mé otázky: “V tuhle chvíli máme 15 reálných potenciálních zájemců. Jsou to lidi, kteří jej opravdu chtějí.” Možná si stejně jako já říkáte, kdo by chtěl kupovat horké zboží bez jakéhokoliv testování. I na to mají u Holzeru odpověď: “Jasně, nějaké malé testy už máme za sebou. Auto jelo na shakedownu (v Německu) a jak můžete vidět na našem videu, to auto opravdu jede a jezdí. Pořádné testy ale budeme provádět, až dostaneme zelenou k homologaci. Zatím je to pouze náš privátní projekt.”

 

Kooperace s Opelem: je na co navazovat – vzpomínky jen pozitivní

Možná by se mohlo zdát, že Holzer teď jen čeká na “ANO” ze strany Opelu. Spolupráce už ale trvá nějaký ten pátek a rozhodně ji nelze brát jako negativní. “Plně pokračujeme v našem programu, který je docela nabitý. Adam cup i přípravy našich aktivit v motorsportu zabírají hodně času. Ano, řada je teď především na Opelu, jak se k našemu produktu/projektu postaví. Uvidíme, co pro příští sezónu připravíme.” Někteří z vás si vzpomenou na loňský rozhovor z Barumky. Zpovídali jsme tehdy šéfa Opel Motorsport, samotného Jörga Schrotta. I on se loni vyjadřoval s nadšením, že R5 by uvítal, i proto mi to nedalo a zeptal jsem se opět na jeho postoj. “Samozřejmě. I on je nadšený. Dneska už bohužel rozhodnutí neleží jen na jeho bedrech. Je to spíše politická otázka, asi tušíte, kam tím mířím. Není to náš business, musíme si sednout a čekat.” Ze slov Thomase možná i vy takto na dálku cítíte trochu smutku, ale neberme to tak. Corsa S2000 už tu jednou jako soukromý projekt byla, jezdila a snad i měla homologaci, nedopadlo to však asi zcela z jiného důvodu. Tohle auto ale má na čem zakládat: “Dělali jsme nějaký průzkum zhruba rok a půl zpátky a ve vývoji jsme na něj navázali. Na R5 pracovali především ti inženýři, kteří stojí za cupovým a R2 autem, sami přicházeli s novými nápady a i díky tomu jsem přesvědčen, že tohle auto bude fakt dobrý. Také díky motoru, je plně vyvinutý a připravený.” Nastává moment, kdy jsem nadšeného Thomase poprvé (a dost možná i naposledy zaskočil). Zajímal mě technický základ motoru pro novou R5. “Moc technického vám o něm neřeknu. Vím, že na něm pracoval tým Lehman, který v Lichtnštejnsku vyrábí třeba rallycrossové motory.” Jde o kompletně nový motor? “Jojo, ti kluci, kteří jej vyvinuli nám každý týden volají a ptají se, jestli nepotřebujeme něco upravit, poladit, jestli všechno klape. Přiznám se, že je to opravdu hrozně fajn. Na druhou stranu je to trochu i náš stud, protože máme všechno hotové a nemůžeme s tím pracovat dál. V garáži máme připravené další 2 karoserie a jen čekáme, až budeme moci vyjet.” Připadá vám, že je tu hodně velká mezera v R5kách? Nám a Holzeru taky: “Je to přesně to, co říkáme a hlavní důvod, proč jsme se na její vývoj zaměřili.” Abychom ale jen nemluvili o projektu, jehož stav se z pohledu diváků může jevit jako prozatím “v plenkách”, zeptali jsme se, jak je úspěšný Opel Motorsport z pohledu zákaznického sektoru. “Celkově jsme do současné chvíle vyrobili zhruba 160 aut (R2 a cupů dohromady),” završuje s úsměvem a pocitem úspěchu mladý a nadšený zástupce známého a uznávaného výrobce závodních aut tuto kapitolu.

 

Plány do budoucna: moderna nebo návrat k tradicím

V průběhu rozhovoru nás napadla myšlenka, kterou někteří nemusí slyšet rádi. My v Motorvizi jsme každopádně přítomností nikdy moc nežili, i proto se ptáme právě u Holzera na budoucnost. Návrat k tradicím nebo budoucnost? Co DTM nebo jiné okruhy? “V tuhle chvíli se koncentrujeme jen na rally a na s ním spojené projekty. Možná to víte, ale naše společnost není jen o motorsportu. Zaměřujeme se hlavně na vývoj. Mimo jiné v poslední době pracujeme i s leteckou technologií. Na okruhy možná prostě už nemáme kapacity, nepřemýšlíme o tom.” Teď už k té budoucnosti, co “elektrické věcičky“? “Určitě je to budoucnost,” ihned zastavuji Thomase a ptám se, jak by to mohlo být s elektřinou v rally, “osobně si myslím, že do rally to jen tak nepřijde. Muselo by to tu být podobné formuli-e, kde se mění baterie nebo dokonce auta při závodě, to je v rally takřka nemožné. Jsem ale přesvědčen, že něco takového dorazí do rallycrossu. My se každopádně na tuhle budoucnost moc netěšíme.”

 

Opel a Holzer: nerozlučná dvojka na začátku i na konci

Jsme u konce našeho příjemného rozhovoru. Pokud vám v určitých pasážích připadal postoj Opelu (fabrického týmu) poněkud zdrženlivý, tak z části zcela oprávněně. Asi se není čemu divit, pod novým majitelem si většina firmy teprve zvyká a hledá svou budoucnost. Na druhou stranu je ale potřeba opět dodat, že vztah Holzeru a Opel Motorsport zůstává nadále velmi pozitivní a propojený. Nazvat jej „nerozlučnou dvojkou“ je naprosto oprávněné, což nám s úsměvem potvrzuje i přátelský Thomas. Zástupci Opelu potvrdili, že Corsa R5 rozhodně není mrtvý projekt a že se ještě máme na co těšit. Není potřeba dělat ukvapené závěry, spíše si hold musíme počkat. Ale znáte to. U Škodovky se o R5 mluvilo také hodně dlouho. Vzpomínáte na Barumku, kde Honza Kopecký jel „s nulkou“ ještě dvojkovou Fabií, ve které již byli vnitřnosti R5? Cesta je to dlouhá, trnitá, ale někde na konci světlo vidíme i my. Ostatně podobně pozitivní konec už mělo hodně projektů Opelu a Holzeru, nemyslíte? My jako diváci a fanoušci každopádně děkujeme minimálně za krásné Adámky, které na trati doslova září. Opelu zdar a motorsportu dvakrát!

 

Radek Kotas

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..