Citroen C3: povedené auto pro mladé
Autor: Jordan Dimov · Fotografie: Jordan DimovZhruba v polovině září jsme měli u nás v Motorvizi možnost svézt se v novém Citroenu C3. V úvodu musím říci, že jsem se na vůz od samého začátku velice těšil. Na první pohled se mi zdálo, jako bych stál před starším sourozencem – Citroenem C4 Cactus. Jistou podobnost vnímáte určitě i Vy. Odlišnosti i podobnosti Vám v následujících řádcích představím a je jen na vás, jakému z vozů dáte přednost. Nerad bych přeskakoval až na konec, ale nezapomeňte se s námi podělit i vy o Váš názor.
Ochranné lemy jako u Citroenu C4 Cactus
Mladý a dynamický design, i takto bych mohl vystihnout exteriér C3ky. Jedním z módních, ale i praktických doplňků aut dnešní doby jsou tzv. ochranné lemy (airbumpy). Za mě jedině palec nahoru. Lemy se mi líbí a už několikrát mě ušetřily zbytečných škrábanců. Všichni známe situaci, kdy stojíme na parkovišti a těsně vedle nás stojí jiné auto. Dál asi pokračovat nemusím… C3 Každopádně působí hodně nadčasově a na svou třídu i poměrně dospěle. Do jisté míry v segmentu malých vozů jde sice spíše o „image-auto“ a nesází tak jen na užitou hodnotu, to nám ale ani v nejmenším nevadí. I za 250.000 Kč se chceme přeci bavit nebo snad ne?
Oblé, nafouklé tvary mají v Citroenu asi velmi rádi, právě je jsme mohli vidět u výše zmiňovaného modelu Citroen C4 Cactus. Na co se asi můžeme těšit do budoucna?
Interiér: na svou třídu opět lákavý
Žádný honosní interiér od C3ky nečekejte, přece jen jsme uvnitř vozu, který cílí nejspíše na mladé a cenově orientované zákazníky. Je navíc v segmentu, kde má mnoho konkurentů. Palubní deska je z obyčejného plastu a sedačky látkové. Občas uvnitř vozu zahlédnete i pár chromovaných detailů, například kliky, páka a několika rámečků. Tyto části Váš celkový dojem trochu zmatou, vyrovnají některé z jiných částí, které tak dobře nevypadají. Na druhou stranu postavit si proti tomuhle autu třeba takovou mladoboleslavskou Fabii nebo Renault Clio, tohle vám bude připadat pomalu jako kosmický prostor. I interiér je totiž dost nadčasový a některá řešení spíše „módní“ než-li praktická. Za mě jde třeba o madlo ve dvěřích řidiče a spolujezdce, které bych přirovnal k uchu dámské kabelky.
Kdybychom měli porovnat i interiér C3 a několikrát zmiňovaného C4 Cactus, zase zde nenajdeme tolik rozdílů. Jsou téměř totožné, i když nutno říci, o trošičku lépe na mě v této oblasti působí Cactus. Ne na darmo – jde přeci jen o auto v trošku jiné třídě, i proto je Cactus možná malinko vzdušnější a reálně prostornější. Od hodnocení velikosti vnitřního prostoru tu ale dneska nejsme, protože přeci jen je tohle auto „malé“ a neočekává se, že v něm pětičlenná rodina pojede do Chorvatska na týdenní dovolenou.
Pod kapotou benzínová 1,2 bez turba: bez charakteru ale určitě ne
Tříválec nesoucí označení PureTech, který koncern PSA dává do většiny svých vozů, přesně ten byl pod kapotou i námi testované C3. Jedná se o lehký a malý motor, přesně takový, jaký v malém autě čekáte a jaký většina zákazníků potřebuje. Naše dlouhodobá spotřeba se ustálila na 6 l benzinu na 100km, což se mi zdá jako přijatelná hodnota vzhledem k parameetrům motoru, který narozdíl od větších sourozenců v C3 postrádá přeplňování turbodmychadlem a dosahuje v této variantě výkonu 60 kW/80 koní.
U testovaného vozu mě zaujalo pár maličkostí, například řazení, to je na ůj vkus opravdu příliš dlouhé. Auto je z hlediska svezení velice komfortní a měkké, někdy možná až příliš. Uvnitř jsem se při prudkém brždění nebo zrychlení cítil podobně jako na lodi. Díky měkkému pérování se karosérie vozidla při prudších manévrech houpala dopředu a dozadu. Znáte to ale. Kdo má potřebu dávat malému autu s výkonem 80 koní zbrklé pokyny? Věřím, že jen velmi malá menšína ze všech potenciálních zákazníků. Pro jejich doplněk (většinu ostatních) bude podvozek C3 přesně tak komfortní, jak potřebují. I mě koneckonců ve většině případech vyhovoval.
Závěr: velký skok a příjemné překvapení
Abych dnešní článek zakončil z trochu praktického hlediska – což vás u vozu zajímá stejně nejvíce, povím Vám o mé cestě s C3 do Brna. Citroen jsem využil i na cestu do této jihomoravské metropole, kde se mimochodem konal Karting cup, který jsme v Motorvizi pořádali. O něm ale dneska nechci mluvit ani při nejmenším. Vraťme se tak zpátky k recenzovaném Citroenu. Po D1 se mi jelo velice příjemně. Po tu náročnou cestu a hodiny strávené v kolonách (všichni znáte cestování po D1) mi čekání zkracoval systém palubní zábavy, který je zdánlivě totožný se systémem ve výše zmiňovaných sesterských modelech. Přehrávání přes mobilní telefon skrze USB, sdílení obrazovky Carplay i Bluetooth fungovalo tak, jak mělo. Možná bych jen doplnil, že USB je jistější a hlavně kvalitnější volba. Přes Bluetooth si rádio „na plné pecky“ nedoporučuji pouštět. Každopádně v celkovém hodnocení vidím tohle malé autíčko poměrně kladně. Jsou samozřejmě části, které vás překvapí, a to i nemile. Za jeho cenu byste ale spíše těžko hledali výstřednějšího, zajímavějšího a příjemnějšího kandidáta do vaší garáže. Týden s Citroenem pro mě byl procházkou tou nejlevnější variantou Champs-Élysées mezi automobily. Francouzský šarm, krása a smysl pro detail nechybí ani v dnešních citroenech. Na některých technických dílech v PSA (hl. na řazení) se sice musí ještě hodně pracovat, jako celku ale těchto pár drobných neduh dokážete autu odpustit.
Jordan Dimov
Technická specifikace
motor | |
Model | C3 BlueHDi 100 Stop&Start |
Výkon | 73 kW |
Točivý moment | 254 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 11.9 s |
Max. rychlost | 185 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 3750 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 5 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1560 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 3.7 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 4.4 l/100km |
Velikost nádrže | 42 l |
Emisní norma | Euro 6b (NEFZ) |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 205/55R16 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1670 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1165 kg |
Přívěs s brzdami | 600 kg |
Náklad | 505 kg |
Přívěs (bez brzd) | 450 kg |
modelová řada | |
Název generace | S |
Uveden | 01/17 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 3996 mm |
Rozvor | 2539 mm |
Šířka | 1749 mm |
Prostor pro zavazadla | 300 l |
Max. zatížení střechy | 70 kg |
Výška | 1474 mm |
Průměr otáčení | 10.7 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.