DS 7 Crossback GrandChic 2.0 BlueHDi: poněkolikáté, ale stále skvělé
Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Lukáš JeřábekPřítomnost DS 7 v redakci jste už asi zaznamenali. I já (po dohodě s kolegy) jsem si řekl, že bych si rád pár dní s tímto zajímavým autem mohl taky užít, a to třeba i proto, že mě tenhle kousek opravdu překvapil a udělal radost už kdysi, když jsem jej měl na první test v benzínové variantě. Je to již čtvrtá verze DS 7, co řídím a stále se toho auta nemůžu nabažit. Dostalo se ke mně, že konečně budu mít k dispozici verzi s nočním viděním a masážními či dokonce odvětrávanými sedačkami. Věděl jsem již, že půjde o naftovou verzi, kterou mám konkrétně u tohohle auta o něco radši. Během dnešního testu vám (snad) vysvětlím proč. Tímto se zase vracím k problému, který v této době nastává, a to je postupné opovrhování naftou. Shodou okolností jde o důvod, proč vznikl projekt NAFTA není mrtvá. K této myšlence se námi dnes testovaný exemplář hodně přibližuje a nahrává nám do karet. DS totiž dává do svého největšího SUV osvědčený a vcelku silný naftový dvoulitr v jeho nejvýkonnější variantě. To vše upřímně oceňuji, neb síla dvoulitrové nafty se ve velkém SUV rozhodně hodí. Vraťme se ale k testu „DSka“. Co vše mě ještě může překvapit?
První dojem: jako vždy uhodí do očí
Na první pohled vás auto zaujme. Já si ho přebíral od kolegy Honzy a už na první pohled mě překvapila barva. Hezká zlatavá metalíza, která není „štiplavá“ do očí, zaujme a zažijete s ní „turn heads“. Chvíli jsem okolo auta chodil a koukal, jak mu sedí toto velmi výjimečné lakování a 20“ kola. U DS7 jsou dle mého názoru dvě nejhezčí kombinace. Buď tato konfigurace nebo také šedivá barva v kombinaci s DS Performance balíčkem. Po nasednutí mě uvítala světle hnědá kůže a klasicky už u DS nekompromisně zajímavý interiér. Chvíli si můžete připadat jak v budoucnosti. Většina automobilek děla „future“ designy, ale nikdy je nezačne prodávat. U DS je tomu ale úplně jinak. Udělá se zajímavý design, který nikdo jiný nemá a moc to zaujme. Na rovinu mám pocit, jako by zadáním byl „design odlišný od všeho ostatního“. Podívejme se tedy na interiér z blízka.
Interiér: futuristické překvapení s ostrými hranami
Když jsem do auta nastoupil. začal se koukat kolem sebe a zkoumat celé okolí, došlo mi, že je tu masáž. Přece jenom bude příjemnější vše další zkoumat s masáží. Zapnul jsem si tedy „cat paw“ masáž na střední sílu. Vždy mě u DS zaujme jeho kvalitní zpracování a ovládání klimatizace i celého vozu. Nejvíce se mi líbí zpracování, které je srovnatelné s prémiovými automobilkami. Při zamyšlení nad interiérem oceňuji velkou ergonomii všech ovládacích prvků. Sedačky jsou velmi komfortní a ergonomické, nebolí vás záda ani po deseti hodinách a naopak ta, co bolí, rozmasíruje. Volant je příjemně tvarovaný a před ním na vás po celou dobu jízdy koukají dvě červená „kukadla“. Sledují vaše oči – a tím pozornost. Otestoval jsem jejich funkčnost, koukal jsem jinam než na cestu a opravdu mě velmi rychle upozornili, ať sleduji cestu. Samozřejmě jsem toto zkoušel mimo veřejnou komunikaci. Baví mě ta odlišnost, kdy ovládání oken je vedle joysticku na řazení. Osvětlení interiéru se zapíná dotykově, popřípadě pohybem v blízkosti světélek. Každý si v autě najde něco svého a někdo snad i vše. Pro mě je to od francouzských automobilek nejlepší počin za poslední dobu. Osobně je to dle mého názoru teď nejhezčí a nejlepší SUV, které můžete od „Francouzů“ koupit. Nechme interiér interiérem. Jediné, co vám mohu při výběru auta doporučit je, „běžte se projet“. Budete překvapeni, až uvidíte všechny krásy auta a to, jak jezdí. Přesuňme se tedy k jízdním vlastnostem a k tomu, jak se mi auto líbilo na 20“ kolech namísto dříve zkoušených devatenáctek.
Jízdní vlastnosti: největší světový problém – přehnaně velká kola a sportovní zaměření SUV
První start a hned vidím vyjíždět hodiny. Krásný detail, který opravdu zaujme. Auto je plné detailů. Točící se přední světla jsou toho krásným důkazem. Zařadím D a vyjíždím na cestu. Připravuju se psychicky na to, že auto bude trošku tvrdší. Prvních pár kilometrů jedu na přednastavený režim a po chvíli zapínám comfort. Baví mě, jak je auto houpavé. Prostě je to tak, jak to u francouzského auta má být. Dělá mi to úsměv na tváři. Spotřebu nemusím zmiňovat, protože je celkem rozumná (rozuměj ani výjimečně dobrá ani špatná). S autem se dá jet za 7 l/ 100 km. Příjemně se s ním jezdí i na zmiňovaných velkých kolech. Moc jsem se těšil, že si s ním udělám delší výlet. Jak jinak taky otestovat komfort. Jel jsem směrem na Moravu. Najel jsem přes 300 km cestou na místo a dojel se spotřebou 7,1 litrů. Komfort byl stále výborný, takže u tohoto auta větší kola v zásadě nevadí a jediné, co se stane, je hezčí vzhled. Jedinou nepříjemností snad mohou být jen větší příčné nerovnosti. Řekl jsem si, že v této době by již mělo suv či crossover zvládat i rychlou jízdu. Byl jsem mile prekvapen. U tohoto asi vidíme největší rozdíl devatenáctek a dvacítek. Auto drží krásně a vy cítíte vše – vlastně občas i trochu více, než je u SUV běžné. Jediné, co mi vadí je “generátor zvuku” aktivní výhradně v režimu sport. Auto najednou zevnitř zní jako V8 a opravdu je to hodně nepřirozené. Po sportovnější jízdě jsem se cítil opravdu dobře a autu jsem věřil, že zvládne snad téměř vše.
Závěr: aneb jaké z těchto všech
Jakou výbavu? Jaký motor? Jaká kola? To jsou otázky, které zodpovím. Já osobně bych si zvolil DS Performance line – ta alcantara (semiš) přítomný všude v interiéru, a to zejména na palubní desce je mi prostě nejpříjemnější. Designově je to velmi zajímavé. Motor bych volil dvoulitrovou naftu, jelikož je na mě benzínová 1,6 až moc malým motorem. Výběr kol už nechám zcela na vás – pokud preferujete design a „tvrdší“ chování, zvolíte větší, pokud ne, existuje 19“ i 18“ alternativa. Myslím, že se auta začne mnohem více prodávat s příchodem pohonu všech kol a s tím souvisejícím silnějším hybridním ústrojím. Pro mě osobně ztrácí smysl přední nahon u takového auta. I proto se na hybridní třistakoňovou čtyřkolku hodně těším. Nechme se do budoucna od DS překvapit. DS 7 ani nedávno představený mladší bráška v podobě DS 3 Crossback totiž není tím posledním, co pojem „luxusní Francouz“ v automobilovém světe naznačuje.
Lukáš Jeřábek
Technická specifikace
motor | |
Model | DS 7 Crossback BlueHDi 180 |
Výkon | 130 kW |
Točivý moment | 400 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9 s |
Max. rychlost | 218 km/h |
Palivo | Nafta |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 3750 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Common Rail |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1997 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 4 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 5 l/100km |
Velikost nádrže | 55 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC (WLTP) 36AM-AO |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/50R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2135 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1610 kg |
Přívěs s brzdami | 1850 kg |
Náklad | 525 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | J |
Uveden | 01/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4573 mm |
Rozvor | 2738 mm |
Šířka | 1895 mm |
Prostor pro zavazadla | 555 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1750 l |
Max. zatížení střechy | 80 kg |
Výška | 1618 mm |
Světlá výška | 190 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.