Opel Grandland X: dynamické SUV v režii downsizingu

Opel Grandland X: dynamické SUV v režii downsizingu

Dnes se mi dostal do ruky crosover z koncernu PSA a kupodivu se netváří jako Francouz, i když má francouzské geny všude, kam se podívám. Jedná se o Opel Grandland X, což je vlastně sourozenec Peugeotu 3008. Sdílí spolu prakticky vše kromě designu, karoserie,velké části prvků interiéru a ladění podvozku. Opel ještě před tím, než jej loni na jaře PSA převzalo od amerického koncernu General Motors, avizoval velkou spolupráci právě s francouzským PSA. V  rámci této symbiózy měly přijít na svět 2 crosovery, a to Crossland X a větší právě Grandland X (to jsou prapodivné názvy). Menší Crossland X byl představen již v roce 2017, kdy měl výstavní premiéru na Ženevském autosalonu. Větší ze sourozenců si odbyl své představení tentýž rok, ale na podzim na Frankfurtské motorshow v rámci Opelem slibovaných novinek “7 in 2017”.

 

Design: klasické SUV s dobrodružným vzhledem

Jak již jsem zmiňoval v úvodu, opel Grandland vychází z techniky koncernového sourozence peugeot 3008, nicméně v tom, čeho si může pozorovatel všimnout na první pohled, by tyto vozy nikdo nespojoval. Především proto, že Opel použil téměř všechny vnější karosářské díly jiné. Při bočním pohledu na bílý crosover s černě lakovanou střechou a vnějšími zrcátky zaujme tvar C sloupku.Ten má společně s linií dveří  tvar bumerangu, jako mají všechny současné Opely v LED denním svícením, jen opačně. Boční prahy a lemy kol jsou chráněny černými plastovýmy panely. Od boční směrovky podél celého boku, až k linii zadních světel, vede nad klikami dveří linka jemného prolisu. Vpředu  dominuje maska chladiče s chromovanou linkou vedoucí na obou stranách ke znaku navazující na střed sdruženého předního světlometu s full LED technikou. Kapotu zdobí středový prolis jakýmají všechny Opely již od nepaměti. Spodní část nárazníku opět chrání plastové panely. Zadní světlomety, též osazeny technologii LED, se zúžují ke středu pátých dveří do špičky. Středová část pátých dveří má konvexní tvar, takže obraz v něm odražený je vždy vzůru nohama.

 

Interiér a ergonomie

Dokonce ani v interiéru nezůstal kámen na kameni. Celá palubní deska je kompletně jiná. Vyrobena je z příjemných měkčených plastů, ve střední části je dokonce imitace potažení kuží, s tím Opel začal u druhé generace modelu Insignia. Na středové konzoli ve výšce nad středem volantu se nachází centrální displej a s ním spojený multimediální systémnazývaný intelilink. Pod displejem se nachází pár ovladacích tlačíkek. Ovladače dvouzonové klimatizace jsou plně mechanické, dobře čitelné a příjemně podsvícené. Pod nimi se nachází objemná a uzavíratelná schránka, ve které je zásuvka na 12 voltů a USB. Bohužel je USB konektor utopen tak hluboko, že jsem měl problém tam vůbec dostat USB kabel (asi je cíleno na křehké dámy s drobnýma rukama).  Vepředu je kolem řidiče dostatek odkládacích ploch, a to malých i velkých, jen mě osobně chybí uchycení alespoň pro jeden nápoj. Ten se dá sice uložit do prostoru na středovém tunelu, před loketní opěrku, ale mě se zdál dost mělký a široký. Kelímek s kávou zde nebyl úplně zastrčený, ale pouze položený, což by při prudším manévru mohlo znamenat rozlití nápoje po celém interiéru.
Multifunkční volant je stejný jako ve všech nových modelech značky, již jeho základní verze je dobře tvarovaná,  na ramenech se nachází ovládání tempomatu (nalevo) a ovládání hlasitosti a telefonu (napravo). Ovládání palubního počítače umístěného pod kapličkou mezi budíky se vrátilo na kroužek ovladače páčky pod volantem, jako bývalo v modelech o generaci zpět. To upřímně úplně nechápu, protože to nové řešení (přímo na volantu) se mi zdálo intuitivnější a ergonomičtější, než sahat za volant a otáčet kroužkem.
Polokožené sedačky s možností prodloužení sedáku jsou velmi komfortní, jen by si zasloužily trochu výraznější boční vedení, a to hlavně na opěradle. Isofix i na sedadle spolujezdce může být lákavý prvek pro maminky, které chtějí jezdit s prckem na přední sedačce s bezpečnějším uchycením, než pouze připásáním (to se v mnoha autech nevidí).
V rámci daného segmentu je pro posádku dostatek místa ve všech směrech, a to i na zadních sedadlech. Samozřejmě 4 čahouni si úplně nepohoví, ale určitě nebudou trpět.

 

Pohonné ústrojí a jízda

Jak bych začal tuto sekci – asi povzdechem  „a zase ten downsizing“, protože testovaný grandland byl poháněn přeplňovaným tříválcem o objemu pouhých 1,2 litru.. Jakkoliv Peugeot tuto dost možná největší chloubu označuje jako “PureTech, na zádi Opelu najdeme jen označení TURBO. Jednadvojka disponuje výkonem 96Kw (130koní) při 5500 otáčkách a 230Nm při 1750 otáčkách.Přes manuální šestistupňovou převodovku pohání vždy jen přední kola. Motor nabízí dostatečnou dynamiku již od nízkých otáček, nicméně tento dobrý pocit končí někde u 3500 a při dalším vytáčení padá dynamika strmě dolů. Od cca. 5000 otážek, až na konec povoleného otáčkového spektra, je motor dost mdlý. Samozřejmě se na to dá zvyknout a držet motor stále ve středním pásmu otáček a při předjíždění si rozmyslet, jak řadit. Převodovka je taktéž z dílny PSA, I když bych si dovolil tvrdit, že její odladění patří do rukou Opelu. Jednotlivé rychlosti jdou řadit lehce a přesně, jen na můj vkus jsouřadící dráhy trošku delší. Při řazení šestkymůže řidič pohladit spolujezdkyni po koleně. Převodové stupně jsou poskládány tak, jak je dnes zvykem, a to 1-3  vcelku silné a 4-6 do rychla. Jediné, co si zaslouží vyloženě výtku, je naladění spojky. Ta na můj vkus zabírá hodně vysoko, a tak některá přeřazení působí až gumově (ano samozřejmě toto je nohama), ale po chvíli jsem si na to zvykl a bylo to lepší. Odhlučnění celého pohonného ústrojí je na vysoké úrovni, bručivá kulisa tříválce je slyšet až při vyšších otáčkách. Spotřeba se během testování ustálila na 7,8 litrů benzinu na 100 km. To je na moderní 1,2 litrový motor mírně podprůměrná hodnota.Myslím si, že kdyby byl vůz vybaven motorem s větším objemem (1,4 či 1,6l) a naladěn na podobný výkon, byla by spotřeba mírně nižší. Samozřejmě na spotřebu má velký vliv vyšší stavba karoserie dané kategorie vozů. Příjemně mě překvapilo naladění podvozku, které si Opel také udělal po svém. Nápravy a zavěšení jsou sice z koncernové dílny, ale tlumiče a pružiny si Opel vybral sám, a je to znát. Grandland je naladěn velmi komfortně,ale přitom do sportovna, auto se při jízdě nijak zvlášť nenahýbá a přitom je velmi komfortně odpruženo a odhlučněno. S grácií odtlumí většinu všech nerovností, ano občas se ozve od podvozku nějaká ta rána, ale to už musí být na silnici díra jako do pekla. Na klidných silnicích za Prahou jsem se pustil i do sportovnější jízdy a byl jsem mile překvapen.Jak chtěl ale Grandland sportovat, bohužel ho zrazoval motor. Výhodou motoru je, že je malý a lehký, a proto se čumák vozu nemá tendenci v zatáčkách bořit do země.Prostě mu chybí krouťák. Kdyby se inženýrům z PSA chtělo zhodnotit opelí motor 1.4 Turbo se 110Kw a dát ho do Grandlandu, byla by to pecka, ale já vím, je to jen nesplnitelný sen.

 

Velmi slušná výbava.

Opel má nyní slogan „Budoucnost patří všem“ a tím se snaží asi říci, že moderní technologie nemusí být pouze v prémiových vozech. A je to i vidět v aktuální modelové nabídce značky. Do každého Opelu si lze přiobjednat velkou dávku vymožeností, a to bezpečnostních nebo komfortních. Testovaný Grandland byl ve výbavě Innovation, což je v současné době druhý nejvyšší stupeň s cenou začínající na  572 tisících Kč. Nad Innovation už je pouze výbava Ultimate, kterou Opel označuje jako v pokeru “All in one”. Náš Grandland byl ješte nad výbavu Innovation vybaven několika zajímavými prvky.
Asi ty nejvíce na očích jsou LED světlomety AFL, nejsou to Opelí matrixy, jako u Astry nebo Insignie, ale adaptivní LED s několika režimy svícení. Světlo z nich je jasné a více než dostatečné ve všech situacích. Většina moderních LED světel má na můj vkus krátký kužel potkávacích světel, ale u Grandlandu mi to nepřišlo. Jestli je to tím, že světlomety jsou výše nebo prostě jen jsou lepší, nedokážu posoudit, každopádně svítily velmi dobře. Dalším prvkem byl Systém Intelilink Navi s 8″ displejem, který vypadá jako systém v jiných vozech značky, ale zdání klame. Základ multimediálního systému musíme hledat u koncernu PSA. Nicméně v Grandlandu se Opelu podařilo tuto skutečnost velmi dobře zamaskovat.  Systém je velmi intuitivní a rychlý, jen mi trochu přeskládali rozložení voleb, a tak jsem některé volby chvíli hledal. Prima věc, na dnešních multimediálních systémech, je možnost přímého připojení mobilního telefonu přes CarPlay nebo Android auto. Dále byl Grandland vybaven systémem kamer 360° a asistenty pro vybočení z pruhu nebo hlídáním mrtvých úhlů. V moderních vozech již bývá standardem vyhřívání všech sedadel nebo dokonce i vyhřívání čelního skla. Co se konektivity týká, tak věřím, že se dnes již nedá pořídit vozidlo bez možnosti doobjednání USB konektorů napojených přímo na multimedální systém.

 

Závěrem: překvapí, trochu zklame, ale hlavně potěší!

Opel Grandland je další ze záplavy SUV a crossoveru moderní doby, určitě dokáže zaujmout designem a výbavou, technikou a i cenou. Tento Opel nabídne velmi slušnou výbavu již od nejnižší řady. Jízda je s ním komfortní, hodí se nejen do městského provozu, ale i na delší přesuny po dálnici. Na okreskách poskytne řidiči i přiměřenou dávku požitku z jízdy. Takže proč ne a pokud jste fanoušci tohoto segmentu, tak Grandland X je skvělá volba o to víc, pokud hledáte něco neokoukaného na českých silnicích.

 

Jiří Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.