Opel Astra ST 1.6 BiTurbo: Krok kupředu

Opel Astra ST 1.6 BiTurbo: Krok kupředu

Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr Bahenský

Německému výrobci aut Opelu, jenž sídlí v městě Rüsselsheimu, se blýská na dobré časy. Během následujících pár dnů/týdnů představí i fyzicky novou Insignii, která se pyšní titulem vlajkové loďě. O její starší verzi jste se mohli dočíst od našeho šéfredaktora a my se  již těšíme na její první jízdní dojmy. Každopádně k nám se nyní dostalo auto, jenž se mohlo v minulém roce pochlubit opravdovým oceněním.  Naše kráska získala titul šampióna, kdy porazila  velikány v automobilovém průmyslu. V následujícím článku se společně podíváme na její nové vychytávky a možná i díky tomu zjistíme, co je na ní tak úžasného. Je to auto pouze pro přepravu z místa A do místa B nebo se snad v autě dají dělat i jiné věci? To vše se brzy dozvíte.

 

Zůstat u „tradic“ nebo se odlišit

Posuzování auta začíná jíž od prvního pohledu – zaujmout zákazníka svými rysy a barvou, to je úkolem každého nového vozu. Jedna z částí, co Astra umí. Když se začneme bavit o Evropském autě z roku 2016, vybavím si její překrásnou červenou barvu. K nám se dostala tentorkát modrá metalíza. Otázka, kterou si pokládám: je lepší zůstat u barvy Opelem tolik propagované nebo se odlišit směrem k normálu a jít tímto (ne)všedním stylem? Dovedu si představit, že již u hledání odpovědi na tuto otázku bych si dokázal dlouhou dobu lámat nos. Nakonec by mě neomrzela ani jedna z variant. Její design si získal nejednoho zákazníka. Elegantní  hatchback přeci jenom vypadá o něco sportovněji. V modelovém provedení Sports Tourer také nezklame. Mezi klasické kombíky bychom ho mohli zařadit do těch koukatelnějších.

 

Relaxujte během řízení

Asi každý z nás si přeje trochu dávky luxusu v kokpitu svého miláčka. Někomu stačí málo, někdo si za bonusy připlatí. Pro mě osobně začíná ta správná exkluzivita v kožených sedačkách, jenž vždy dodávají autu tu správnou eleganci. Bez vyhřívaní bych si své usednutí za volant neužil. To vše Astra nabízí. A něco přidává? Ano! Automobilky již do svých vozů nabízejí masážní sedačky. U mnoho z nich vás ovšem napadne pomyšlení na starost, zda náhodou za vámi nesedí masér, který svou kariéru teprve začíná, ale zřejmě díky své (ne)šikovnosti brzy skončí. Ovšem při zapnutí relaxace v Astře se budete již o trochu více cítit jako u profesionála, který ví, co dělá. Bohužel si práci maséra užije pouze řidič. Vašeho parťáka budete muset namasírovat stále jen vy, ostatně po romantické vyjížďce je to stejně lepší volba. Během několika ujetých km objevíte dalšího společníka do party a tím bude audio systém, který si získá vaše sluchové vnímání. Jako další výhodu beru jeho intuitivní displej. Jako jeden z mála je vyroben ze skla, což rozhodně přidává na komfortu ovládání…

 

Ohromně velký

Během týdenního testování jsem se dostal do situace, kdy jsem se potřeboval převléknout. Problém byl, když jsem se nacházel v centru Prahy, kde není obvyklé se převlékat na veřejnosti. Měl jsem starosti? Rozhodně ne! Stačilo přejít ze sedadla řidiče do zadní části vozu, kde jsem měl místo, aniž bych musel své sedadlo před sebou pošoupnout dopředu. Ovšem v rámci luxusu jsem si sedačku posunul a místa bylo tolik, že bych vedle sebe mohl otevřít převlékárnu. To bylo pro mě obrovské překvapení a kdyby tolik lidí neprocházelo kolem auta, tak se snad cítím jako v opravdové kabince v obchodním domě. Kdybychom se měli pobavit o prostornosti kufru, budu stejně spokojen jako tomu bylo nyní. Auto opravdu využívá každého svého volného prostoru a člověk to rozhodně ocení.

 

V noci jako ve dne

Kdo by nemiloval večerní projížďky se svým věrným přítelem. Jeden z problémů, který nastává při těchto večerech se projeví ve chvíli, kdy jste rádi, že vidíte na pouhých pár metrů dopředu. Řídím se heslem: Světla jsou základ. Díky zkušenostem vím, jaké je řídit v úplné tmě. Bylo by výstižné napsat:  Auto, které nesvítí, není autem. Opel i u naší Astry dodržel své tradice a díky technologii světel LED Matrix uvidíte ostře možná i na několik stovek metrů. Je opravdová krása vidět, jak se před vámi cesta osvětlí. Doporučuji zažít na vlastní oči nebo spíš kůži.

 

Uchopit a jet

Jak jsem již zmínil na začátku. Komfortu si užijete opravdu mnoho. Vyhřívání sedaček a volantu, to je krásný základ, když si zapneme masáž, co nám bude chybět kdokonalosti? Téměř nic. Otázkou zůstává, kolika lidem bude vyhovovat „větší“ uchopení manuální řadící páky. Pro člověka, který má menší ruku, bude úchop nepříjemný. Ti ostatní si naopak užijí pořádnou radost z jízdy, kterou občas kazí jen nepřesné dráhy řazení – zejména tedy z dvojky na trojku. Volit tak zřejmě budete mezi manuální převodovkou, se kterou se člověk bude „prát“ a nebo automatickou převodovkou, která je dle mnohých lidí poměrně dosti letargická a rozhodně by po ní nesáhli. Z mého hlediska věřím tomu, že je úchop jen o zvyklosti. A po pár dnech si přijdou na své i ti menší.

 

Máme se stále bát?

Mnoho lidí, kteří uvažují o koupi Astry v podobné specifikaci, v jaké je ta naše, se nejspíše obávají technologie BiTurba. Je pravdou, že automobilka se s problémy potýkala zejména u prvního použití onoho “bi” ve spojení s turbem a primárně Insigniovský dvojtě přeplňovaný dieselový dvoulitr za moc nestál. Na druhou stranu nová jednašestka se může pyšnit jednak „nežravostí“ a ke všemu tomu budete mít radost z jízdy, kterou rozhodně nabízí. Za zajímavost stojí zmínit, že biturbo nejde spojit s automatickou převodovkou. Možná asi i díky obecně komfortnějšímu nastavení automatu si jej prostě pořídíte jen do slabší verze šestnáctistovky označované jako “šeptající”, tato vlastnost mimochodem zůstala i do námi testované specifikace. Nové biturbo je tak v Astře poměrně úsporné, neuvěřitelně silné v nižších otáčkách a velmi dobré i v těch vyšších a zároveň je tiché a kultivované. Teď už se jen naučit dobře zacházet s motorem tak, aby dlouho vydržel, a ve výsledku je z nás spokojený klient, kterého Astra bude bavit ještě hodně dlouho…

 

Auto roku 2018.?

Rozhodně nemůžeme říci, jestli Astra bude moci konkurovat příští rok novým a stále lepším automobilům. Určitě se ale nejedná o auto, které by bylo zanedbatelné. Vzhledem ke své ceně a výbavě je vozidlo zajímavý kousek v poměru cena/výkon. Pokud někdo hledá dostupnější auto s německými hodnotami, je Opel Astra rozhodně ten šampion, který bude čekat v garáži než s ním vyrazíte na rodinný výlet (nebo snad i po své vlastní ose s jediným přítelem – Astrou).

 

Petr Bahenský

 

 

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..