Opel Astra 1.6 TURBO: žhavý a atraktivní hatchback
Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Lukáš JeřábekNižší střední třída je na českých silnicích poměrně hojně zastoupena, stejně tak je tomu i v případě testů Motorvize. Není tak divu, že jste si nedávno mohli přečíst, jak se moji kolegové proháněli po českých silničkách v Hondě Civic. Já jsem dnes zpět v segmentu. Na rozdíl od nich jsem ale dostal na test Opela Astru, jakožto jednoho z nejzajímavějších konkurentů. Mého opelíka poháněla nejvýkonnější benzínová šestnáctistovka, na rozdíl od obou Hond, jimž šlapala pod kapotou dieselová jednotka o stejném objemu. Oba moji kolegové byli ze svých japonských zástupců poměrně bez ostychu nadšeni. Jak to ale bude dnes se mnou a s mým kandidátem? Kdysi šlo přeci o Evropské auto roku, není tomu navíc nijak dávno. Jaké hodnoty má „skoro-OPC“, hatchback s nejsilnější motorizací, optickými pakety a velkými koly? Dokáže uspokojit i sportovněji založeného zájemce?
Design: k mému překvapení krásné auto
K tomuto tématu nemám u Astry v Black Roof edici a výbavě Innovation co dodat. Když jsem poprvé k autu přišel, asi šestkrát jsem jej obešel, podíval se na kolegu a řekl mu: „to auto je fakt hodně líbivý“. Ano, co se týče designu, dělá to kombinace bílého laku, černých sedmnácti palcových kol, střechy a krytů zrcátek. To vše na vás opravdu zapůsobí. Něco mi říká, jakoby se Opel chtěl alespoň trošku přiblížit a vrátit k úžasnému OPC. Zdání ale klame, protože k OPC má námi dnes testovaná Astra ještě poměrně daleko, byť označení OPC (line) je k němu zcela příhodné. Když si auto obejdete, řeknete si, že vypadá dravě, sportovně a určitě to pojede. A to je dle mého názoru to, co by si prostě každý mladý a dynamický řidič měl u každého hatchbacku, který vypadá takto, říci.
Jízdní projev a „sportovnost“
Když jsem se do auta posadil, nabyl jsem dalšího dobrého, ale zároveň i špatného dojmu, kterého si hned všimne každý. Jako pozitivum vidím manuální převodovku a jako negativum pro mě elektrickou parkovací brzdu. Již jsem chtěl napsat, že jsem do ruky vzal klíče a zastrčil je do zapalování, ale Opel v této výbavě dodává bezklíčový Open & Start, takže klíčky zůstaly v kapse, jak byly a já pouze sešlápl spojku a zmáčkl startovací tlačítko. Ihned po naskočení motoru jsem si všiml malého nenápadného tlačítka „SPORT“. Říkám si, že jediná věc, co to může u takového auta s manuální převodovkou udělat, je ztuhnutí řízení a lepší odezva plynového pedálu. Jak jsem si myslel, efekt byl ještě menší. Zlepšila se pouze odezva na plynový pedál. Musím dodat, že těch 200 koníků z 1.6 Turbo benzínu se splašilo hned, a to moc pěkně a dynamicky. Auto má velmi zajímavě řešený podvozek, v rychlostech a utáhnutých zatáčkách docela pěkně drželo. Na děravé cestě naladění ale nebylo problémem. Žádné házení, nepříjemné rány či hluk jsem nezaznamenal. Při jízdě s touhle astrou bych si snad i vzpomněl na historicky známé označení „GSi“, které mi na zádi dnešního běláka tak trochu chybí. Narovinu je tu jedna záležitost, jež by mi k „warmhatchi“, jak bývají dynamičtěji laděné klasické hatchbacky označovány, chyběla – zvuk. Nová oturbená jednašestka SIDI je vším, jen né brumlajícím motorem. Má poměrně hezký jízdní projev, výkon i sílu v širokém spektru otáček a není ani nikterak žravá. Rodinného dobrodruha tichý projev potěší, mladého motoristického nadšence příliš ale ne…
Interiér a systém aneb jedna velká otázka
Jak jsem usedl, hned jsem si připojil svůj mobilní telefon přes Bluetooth a zapnul muziku. Audio hraje poměrně dobře a byl jsem v podstatě spokojený. Naopak jsem se za celý týden zcela nesžil s intuitivitou audiosystému. Celkově ovladatelnost a přístupnost k různým možnostem mi byla velkou nepříjemností. Ovládání systému je asi jediným prvkem, ke kterému bude směřovat výtka u tohoto vozu z mé strany. Naopak u něj potěší poměrně slušné zpracování ovladačů i zcela skleněné obrazovky, k níž Opel dospěl jako vůbec první. Samostatnou kapitolou jsou sedačky. Ty byly velmi dobře provedené, a to jak na komfortní jízdu, tak na rychlejší a sportovnější průjezdy. Celkově řečeno, sezení v autě je rozhodně na jedničku. Volant je seříznutý zespodu a pošitý sportovně perforovanou kůží. Vždy jsou pro mě lepší možností pedály kovové, též sportovní, jež byly součástí výbavy naší Astry. Musím se vrátit k jednomu prvku, která ale ze systému funguje vcelku dobře, a tou je navigace. Jel jsem podle ní domu a třeba ze všech pokynů mně předaných jsem byl příjemně překvapen. Také ve výbavě najdeme vyhřívaná sedadla i volant a spoustu funkcí, které někdo ocení a někdo bude brát jako hračky navíc. Součást této výbavy, která mi dělala velkou radost, byly světla Matrix LED. Krásně fungující dálková světla, jež rozdělují jednotlivé segmenty světla v závislosti na provozu před vámi, jsou stále prvkem na danou třídu ojedinělým. Je to opravdu paráda. Navíc má tohle jako jedno z mála aut řešené odděleně manuální a automatické zapínání dálkových světel, oceňuji. Dálková zapínáte klasicky, stlačením levé páčky od sebe, zatímco automatická dálková světla mají svůj vlastní ovladač na stejné páčce. Přichází řeč také na další můj oblíbený prvek, adaptivní tempomat. Užíval jsem si s ním jízdu na jižní spojce, jelikož se tam prostě nedá jet na normální tempomat. Snad bych už jen řekl, že je velmi prostorný kufr na poměry malého hatchbacku a že spotřeba, když pojedete normálně a zapnete si adaptivní tempomat, kolísá někde mezi 6,5 a 7 l/100km.
Jak toto auto shrnout? Příjemné překvapení jen s opravdu málo „ALE“
Né ze stolu, naopak bych ho na ten stůl položil, jako volbu při koupi. Já osobně musím říci, že jsem s tímto vozem byl velmi spokojený. Jak s jízdou, tak s designem či provedením a zpracováním jsem byl mile překvapen. Opravdu toto auto útočí na ty nejvyšší příčky a já jsem s ním spokojen. S Astrou jsem absolvoval i dlouhou cestu do Českého Švýcarska a dojel jsem za 7,5 l/100 km. Když to tedy celé shrnu, teď už jen obrazně, toto auto je a asi jeden z nejlepších hatchbacků nižší střední třídy této doby a doporučuji vám si jít tento motor a výbavu prohlédnou a projet, opravdu to stojí za to.
Lukáš Jeřábek
Technická specifikace
motor | |
Model | Astra 1.6 DI Turbo Start&Stop |
Výkon | 147 kW |
Točivý moment | 300 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1700 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 7.2 s |
Max. rychlost | 235 km/h |
Palivo | Super Plus 98 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 4700 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1598 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 6.1 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 7.8 l/100km |
Velikost nádrže | 48 l |
Emisní norma | Euro 6b (NEFZ) |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 205/55R16 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1900 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1350 kg |
Přívěs s brzdami | 1700 kg |
Náklad | 550 kg |
Přívěs (bez brzd) | 650 kg |
modelová řada | |
Název generace | B-K |
Uveden | 07/17 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4370 mm |
Rozvor | 2662 mm |
Šířka | 1809 mm |
Prostor pro zavazadla | 370 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1210 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1485 mm |
Průměr otáčení | 11.1 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.