Opel Adam vs. Nissan Micra: challenge za hranicemi

Opel Adam vs. Nissan Micra: challenge za hranicemi

Autor: Petr Bahenský · Fotografie: Petr Bahenský

Je 7.45. Normální lidé v těchto hodinách, pokud nemají žádné povinnosti, spí, ale Honza na facebookovou stránku přidává první náznak, že chce opravdu vyhrát. Pro mě tato hodina znamenala ještě „půlnoc“, každopádně jsem vstal o půl hodiny později. Beztak jsem měl stále náskok, který se ovšem krátil díky mé přípravě na dlouhou cestu, kdy jsem jako správný Čech chtěl mít dostatek jídla. Přiznám se ale, že mě rýže stála důležitý čas, který možná i později rozhodl o vítězi. Nastává 9 hodina a já začínám vysílat první živý přenos, kde všechny, kteří jsou jako já, tudíž že nechávají vše na poslední chvíli, ubezpečuji, že si svým vítězstvím jsem naprosto jistý. Je na čase vyrazit směr Moldaublick!

 

Cesta nudná, ovšem (prozatím) velmi úsporná

Po několika kilometrech nemůžu uvěřit vlastním očím! Po hodině cesty se mi ukazuje na displeji spotřeba 3,5l. „Jsem vítěz a můžu si jít rejpnout prostřednictvím sociálních sítí do Honzy“, tato slova mě ihned napadla. Na druhou stranu jsem se začal v autě opravdu nudit a díky téměř jisté představě o vítězství jsem začal mít těžší nohu. Říkal jsem si, že neuškodí chvíli jet rychleji, když mám tak nízkou spotřebu, o které by si Adámek mohl nechat jen zdát. Spotřeba pomalu rostla, ale já byl pevně přesvědčený, že si mohu vše dovolit, nejspíše bych i mohl, kdyby …

 

Důvěřuj, ale prověřuj

Kdybych si vše pečlivě prostudoval a na navigaci – konkrétně na aplikaci Waze si všiml, že mě povede přes přívoz. Možná mě myšlenka, že si užiju plavbu přes Lipno měla napadnout, ale to se nestalo a přišel první problém, se kterým jsem nepočítal. Ještě více hrála Honzovi do karet právě situace, kdy mi těsně před nosem přívoz udělal poslední sbohem a odplul na druhou stranu. Jsem bojovník a nevzdávám se, rozhodl jsem se, že zabojuji a souboj vyhraji. Vybral jsem nejkratší cestu, tentokrát bez přívozu a vyrazil.

 

Čas mi přál, spotřeba i místo ne

Na „mé“ místo určení jsem nakonec dojel v čase 12:54. Zmátla mě ale zpráva od Honzy, že je již na místě a já ho přesto nemohl nikde v tak krásné vesničce najít. Ve chvíli, kdy jsem objevil opravdu krásný výhled na město se dozvídám, že jsem o 5 km dál, než jsem být měl. Nedá se nic dělat, rychle se poutám a vracím se do kopce na rozhlednu, kde nacházím svého soupeře, jenž se mi už směje, že má vyhráno. Nechce se mi ani otevřít přední okénko, protože vím, co následuje. Jaká je tvá spotřeba? Otázka, kterou by žádný člověk v mé situaci nechtěl slyšet, ale musel jsem se zklamáním říci číslici, kterou nesnáší žádný žák ani student: „5“. Honza, jelikož se s Adamem dostal na stejnou číslovku (údajně dokonce o desetinu méně), už v tu chvíli tušil, kdo vyhrál…

 

Na druhou stranu …

Myslím si, že kdyby Honza nezvolil strategii ala „vytroubí mě kamion“, tak vítěze máme jasného, a jak sám přiznal, nejednalo se o komfortní cestu. Já si užil dobrodružství až moc. Uznejte sami, byl jsem na několika místech, kam se Honza ani nepodíval, ujel jsem o několik km více s tím, že jsem jel celou dobu bez velkého omezování provozu. Chtěli byste snad jet na dovolenou místo dvou hodin tři? Plánujete cestu na dovolenou několik hodin? Pokud ano, možná se jedná o Adama jakožto správnou volbu, protože jeho jízdní vlastnosti i řazení byli daleko pohodlnější, ale komu se v dnešní době chce takhle plánovat, když čas je drahý? Jste zbrklí, nemáte rádi až moc pomalou jízdu, a přesto mátě chuť si užít dávku luxusu v B segmentu? Odpověď zní: Nissan Micra!

 

Petr Bahenský

 

Z opačného pohledu:

Ani já jsem neměl nic jistého. Ba naopak. Tabulkové hodnoty hovořily těžce ve prospěch Petra. I proto jsem si ráno trošičku přivstal a svou nohu jsem hodně mírnil. Výsledek pak sice stále nebyl jasný, ale v zásadě souhlasím s Petrovo závěrem. Pokud můžete plánovat, chcete ušetřit, nevadí vám zdržet se na cestě trošku dýl, pak umí být i Adam (překvapivě) úsporný. Jinak ale musím uznat, že právě moje žlutá včelička je tím hravějším z našich kandidátů. Adam je řazen do A-segmentu, tedy o jeden level níž než Micra. I tak jsou si charakteristikou hodně podobní. Oba hrají na emoce, na efekt, líbivost. Technicky jsou si pak papírově asi podobnější než ve skutečnosti. Kupodivu je v Adamovi příjemnější řazení, které u Opelu nikdy nebylo nikterak závratné. Micra má pak lepší nástup na brzdách. A srovnání motorů? Je to jako nebe a dudy. 0,9l tříválec v Nissanu táhne od spodu a chybí mu dech ve vyšších otáčkách, může mít zároveň trošku delší dráhy převodovky. 1.4ka v Opelu je v nižších otáčkách úplně mrtvá, ve vyšších se pak probouzí ďábel. Teď zpět k našemu „challengi“. Spotřebu vyhrál Adam spíše díky náhodě a velkému řidičovu štěstí. Na čas byla sice v zatáčkách Micra o pár desetinek vteřiny lepší, ale shodli jsme se oba, že právě na rychlou a alespoň trochu jistou jízdu je s přehledem lepší Adam. Závěrem dneška je zdánlivě hladké vítězství Opelu Adam (2:0). K tomuto resumé je potřeba ale dodat, že v reálném provozu s Microu budete úspornější o 0,5-1l, což je sice nad tabulkovými hodnotami, ale i tak o něco lepší než v případě Opelu. Pokud se pak ještě ptáte na můj osobní názor, tak 279.900Kč je za aktuální edici Opel Adam Smile v 1.4 s 90k hodně slušná částka a nebýt povinován určitou nestranností, řeknu, že jsem se zamiloval.

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.