Nový Renault Megane RS: že by pokračování legendy?

Nový Renault Megane RS: že by pokračování legendy?

Hned v titulku jsem si dovolil položit řečnickou otázku. Však mě znáte. Kdo jezdil někdy předchozí generací Megane RS, určitě ví, kam označením legenda mířím. Když bychom se ale zamysleli do hloubky, asi bychom vyloženě stoletou historii sportovních vozů u Renaultu nenašli. Na druhou stranu, označení RS už nese třetí generace Megane a u Clia je tomu obdobně. Mimochodem tato zkratka u Francouzů vyjadřuje „Renault Sport“ a nic jiného. Pro ty neznalé jen doplním, že jde o divizi motorsportu stejnojmenné značky. A ta tradice tu mimochodem skutečně je. Vzpomeňme si na Formuli 1, ke které diamant ve znaku rozhodně patří, dodnes dodává zhruba čtvrtině startovního pole své motory. Dneska ale prý začíná tak trochu nová éra. Tím spíš, že poslední uvedené Clio RS, často označované za krále malých hothatchů, už nemá a evidentně ani nebude mít mechanickou převodovku. Je pak na zvážení, jak se budou tyto kontroverzní kroky projevovat v praxi. I proto se vydáváme jednoho „krásného“ dne na Autodrom Most, kde na nás čeká možná i trochu symbolicky 9 z 10 vozů v automatu a pouze jedno s manuálem. Vyzkoušeli jsme obě verze a možná i něco navíc. Těšíte se? My rozhodně ano!

 

Ráno trpké probuzení. Proč?

Většinou, když dostanete do mailu pozvánku na takovou akci, jaké jsme se měli dnes zúčastnit i my, těšíte se už docela i s předstihem. Nebylo tomu u nás jinak ani tentokrát. Jako kdybych nemohl dospat se ráno budím už vcelku brzo. V zásadě asi není ani divu, když technický briefing na nás čeká už v 9 hodin ranních. Divíte se? Chtěl jsem být jednoznačně mezi prvními, kdo v Čechách do nového Megane usedne. Chtěl jsem jej dostat zcela čerstvého, s novými pneumatikami a brzdami. Teď ale k tomu úskalí, které jsem si dovolil vyjádřit v dalším podnadpisu. Jak už bývá v běžné novinářské praxi zvykem, ani tentokrát se na nás štěstí s počasím neusmálo. Budím se brzy a hned slyším to nepříjemné bubnování kapek deště na střechu. Asi tušíte, proč mi déšť tentokrát dost vadí. Megane alespoň určitým směrem dostál své tradici – je to pořád poctivá předokolka. Když bychom si navíc ještě připlatili za podvozek „CUP“, dostali bychom k autu i mechanický samosvorný diferenciál, který beru já osobně za něco jako samozřejmost. Byť stále prší, emoce stoupají. Přeci jen se na okruh za volantem „závoďáku“ příliš často nedostaneme ani my. I proto se opravdu hodně těším a emoce stoupají….

 

Lehký briefing a honem do mokrého Mostu

Asi bych se mohl klidně dlouze rorepsat o tom všem, co jsme se od zástupců francouzské značky dozvěděli. Jen ve stručnosti si ale dovolím představit techniku nového Megane. K té přívlastek „nová“ sedí také naprosto přesně. Kámen nezůstal na kameni. Pod kapotou šlape úplně nová zážehová přeplňovaná jednaosmička, která dodává až 280 koní. Jak bylo řečeno, pohání výhradně přední kola. Doplnit už chybí jen, že ve standardu vyjíždí RSo s šestistupňovým manuálem, za příplatek je pak dvouspojkový taktéž šestistupňový automat. Technicky zajímavý je ještě systém 4Control. Ten znáte už třeba z Talismana nebo Espace, kde funguje asi vcelku dobře. U těchto aut pomáhá především manévrovatelnosti ve městě. U RSa je ale tenhle hodně netradiční systém poněkud z jiného důvodu. Má pomáhat handlingu (řízení) při rychlejší jízdě. V praxi má ale ještě jeden projev – auto není příliš nedotáčivé, jak by se dalo čekat, naopak umí potěšit lehce přetáčivým smykem. Chce to sice trochu umu, ale to se naučí asi každý, a to obzvlášť v tomhle počasí. Že by to nakonec byla snad i výhoda?

 

Ostrý start: mokra dost, zážitků ale taky

Vydávám se na trať až ve druhé rundě tak, aby mi kolegové auta stihli zahřát a z okruhu trochu té vody odvézt, teda alespoň z ideální stopy. To se taky vyplňuje, i když už v prvním kole se zároveň potvrzuje moje očekávání, že to dneska nebude jen sranda. Bude to taky o koncentraci, maximálním nasazení a udržení nervů i emocí na uzdě. Prozatím nechávám, i když vedle mě sedí jeden z nejpovolanějších – odborník značky, auto v režimu, kdy je ESP stále zapnuté. Přepínám však do manuálnío režimu řazení a volím si jednotlivé stupně chromovými pádly pod volantem. To mimochodem funguje na jedničku a dovolí mi relativně hodně. První tři kola beru jako ta zahřívací a sžívám se s autem, okruhem i podmínkami. Příjemná jsou sedadla, posez za volantem i jednotlivé ovladače. Asi nemám co vytknout, i když třeba RS monitoru na středovém displeji moc pozornosti nevěnuji, ani vlastně nemohu. Užívám si každý kilometr. Když pak dojde na volbu nejostřejšího režimu a vypnutí asistenčních systémů, přichází čas i na pár přetáčivých smyků. Až mě to překvapí, ale vzpomenu si třeba už na Talisman, u kterého jsem pocit přetáčivosti také zažíval. Příjemný, ačkoliv nikoliv příliš výrazný, je i zvuk motoru. Nehledejte ale jeho původ v reproduktorech. Je to spíše poměrně dobře odladěný celý motor a výfukový systém. Žádné „prdění“ nebo brumlání z výfuku ale nečekejte. Pokud jej vyžadujete, hledejte písmenko „N“. Asi víte kam tím mířím, zpět ale k Renaultu. Zatím mi přijde vše tak nějak příjemné, dobré, ale…

 

Manuál: to je oč tu běží!

Ano, je to tak. O manuál jsme se s kolegy doslova poprali. Ne snad, že bychom Renaulťáckému automatu nevěřili. Dvouspojka je ale pořád jen dvouspojka se vším dobrým i zlým, co už řada z nás opěvovala i zatracovala (včetně mě osobně). A naopak manuál je manuál. Když je dobře zkonstruovaný může mít snad jen jeden nepříjemný projev – při klidné jízdě se vám hold občas nebude chtít řadit a budete muset. Ačkoliv si u standardní produkce Francouzi obecně na zpřevodování manuálů moc nepotrpí, už jsme po několikáte svědky, že si sem tam u nějakého auta dají záležet. Přesně takovým příkladem je i nový Megane RS. A nepůjde jen o projev převodovky, který udělá své na závodní dráze. Neřeknu vám přesně proč, ale pocitově se mi jezdilo o mnoho lépe ve verzi s mechanickou převodovkou. Třeba jde o rozdíl hmotnosti hovořící ve prospěch mnou vybrané varianty o (ne)podstatných 27 kg (2%). Možná existují ještě jiné technické odlišnosti obou variant, ani z technických dat je ale nevyčteme. S manuálem je prostě větší sranda, auto je celkově pocitově lehčí (ladnější) a dovolí vám víc. Jako by šlo opravdu jen o mě samotného a auto, naše jedinečné spojení. Cítím se být řidičem, na kterém je vše. Možná i mě někde uvnitř zaráží, o kolik lépe jsem se s manuálem cítil, a to samozřejmě nechci říci, že by auto s automatem bylo špatné. Obě jsou dobrá, hodně rychlá a opravdu ryze sportovní. Zbytek už je otázka subjektivního názoru.

 

Závěrem: hodně očekávání pro klasický test

Je pravda, že vyloženě dlouhou dobu jsem za volantem jednotlivých testovacích exemplářů v Mostě nestrávil, i když je 25 minut v kuse (v rámci jednoho slotu) na okruhu pro auto i řidiče docela velkou porcí. Jako „nenažraný“ novinář jsem si dovolil ještě na pár kol usednout do limitované edice Clio RS 18 vycházející z už tak vrcholné verze CUP. A budete se divit dál, vzhledem ke spíše technickému zaměření Mosteckého Autodromu je na něm právě tohle auto možná ještě o něco zábavnější než větší a dospělejší Megane. To byla ale jen drobná odbočka. Třebaže jsme neměli ideální podmínky a auta tak nemohla předvést svůj potenciál zcela naplno, na projevy v rámci klasického testu se už teď hodně těším. Kdo nejezdil v předcházející generaci, asi netuší, o čem mluvím. Výkonné předokolky se za poslední desetiletí hodně posunuly. Důkazem toho je i Renault a jeho novinky. Já sám si dovolím tvrdit, že tohle je minimálně jedno z nejlepších snažení ze všech. Jo a mimochodem, málem bych zapomněl na cenu. Pokud jste do teď přemýšleli, jaký si udělat na Megane RS názor, věřím, že teď už budete mít jasno. Mnou protěžovaný manuál začíná s už tak bohatou výbavou (LED RS Vision světlomety, parkovací senzory, dvouzónová automatická klima, TFT palubní počítač a třeba 7“ dotykový mediální systém s Handsfree a bezklíčová handsfree karta) na 719.900 Kč s DPH. Doporučuji připlatit rovnou 40.000 Kč za podvozek CUP (se samosvorem) a máte jednu z nejlepších předokolek současnosti. Nevěříte? Pak si počkejte na náš klasický test!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.