Nový Peugeot 5008 poprvé v Čechách: segment SUV obohacen!

Nový Peugeot 5008 poprvé v Čechách: segment SUV obohacen!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Když jsme vám zhruba půl roku zpátky představovali naše první dojmy s novým Peugeotem 3008, ani jsme netušili, jak úspěšné tohle auto bude. Je sice pravdou, že kolega Petr Bahenský tehdy nešetřil se superlativy a tak trošku předesílal, že tohle auto díru do světa opravdu udělat může. Stalo se tomu přesně tak! Na podzim oslovila jedna z 3008 naši (ne)odbornou porotu na Fans award, kde získal druhé místo. Začátkem března jsme vám pak jako první přinesli živě informaci o Evropském autě letošní roku – opět 3008. No a ocenění největší? 150.000 objednávek od uvedení na trh. Posuďte sami, jak velký úspěch to pro Peugeot je. Dneska jsme tu ale kvůli trošku jinému modelu. Nazval bych ho větším bratříčkem, protože právě s úspěšným SUV již uvedeným na trh sdílí podvozkovou platformu (a nejen tu). Výsledkem je prodloužený rozvor, rekordně velký kufr, 7 sedadel a stejně kvalitní řešení. Bude to fungovat? My už máme první svezení za sebou a možná právě to už lehce napoví.

 

První dojem: stále krásný, ale takový… prodloužený!

O designu bych se asi příliš neměl rozepisovat. Dovolte mi tak pouze jednu soukromou poznámku. 3008 mám stále po několika zkušenostech za krásné auto. 5008 se mi stejně jako většina posledních Francouzů líbí. Je dosti podobná menšímu bráškovi. Ale… Jak už bylo na prezentaci řečeno, rozvor byl zvětšen možná až o neuvěřitelných 16,5 cm. Tím bylo také možno dosáhnout delší ložné plochy v zavazadlovém prostoru a jeho úctyhodného objemu 780l. Na druhou stranu, té useknuté zádi prostě tak nějak nemůžu přijít na chuť. Je to jako kdybyste vzali skvělý hovězí steak a navrch jste prdli šlehačku. Možná tomuto řešení časem přijdu na chuť, ale zatím onu zadní část nechám ležet. Zbytek vozu i jeho silueta, všechny tvary, detaily, doplňky ladí na jedničku. Nenechám si tak první dojem zkazit. Možná do jisté míry přeci jen jde jen o můj subjektivní pocit.

 

A co jízda? Příjemná, ladná, Peugeotí…

Pojďme alespoň stručně na dojmy z jízdy. Přeci jen jsem s novou 5008 strávil pouhopouhou půl hodinku, ale vlastně když usedám za volant, napadá mě ještě jedna poznámka, než vyjedu. Jde právě o koncept i-Cockpit, o kterém už toho bylo napsáno hodně. Ten ladí do posledního detailu a já mu dávám jednoznačně palec nahoru. Jen jedna drobná technická – „nepřehání to Peugeot už s těmi malými volanty?“ Já jsem seděl dnes konkrétně ve verzi GT line a ačkoliv jsem sportovně laděným řidičem a rád si užiji rychlejší jízdu, kruci seděl jsem v největším SUV značky a možná bych pár centimetrů dopřál i tomu volantu. Když se ale rozjíždím, první neduhu nové 5008 zapomínám. První mile překvapí automat. Zapomeňte na tvrzení, že každý dobrý automat musí mít dvě spojky. Tady je jen jedna kombinovaná se šesti stupni a mě to rozhodně stačí. Rozjezd je naprosto hladký a řazení plynulé. Prošlápnutí plynu na podlahu znamená okamžitou reakci, rychlé podřazení a vystřelení vpřed. Přesně tak to má vypadat! Dovolím si ještě drobné hodnocení podvozku. Jelikož jsem měl k dispozici pouze verzi GT line, podvozek byl tvrdší a kola samozřejmě větší. Opět jsem se sám sebe ptal, jestli nejde o moc příliš velkou daň za sportovněji laděnou jízdu. Sedíme přeci ve velkém SUV, to už jsem koneckonců před chvílí říkal. Dieselový dvoulitr, automatická převodovka a pohon přední nápravy se zdá každopádně být skvělou volbou.

 

Nabídka: až na pár detailů opravdu slibná

Trošku jsem to nakousl v předchozím odstavci. DVOUKOLKA. Tohle slovo si u Peugeotu zapamatujte. Se čtyřkolkou se tu totiž nepočítá. Vůbec. Jediným řešením pro „nenažraného“ zákazníka může být příchod hybridu s pohonem přední i zadní nápravy. Ten však bude dostupný jen pro menší 3008. V největším SUV značky tak dostanete pouze pohon jedné nápravy. Škoda. Ne že bychom byli otravní novináři. Přeci jen si ale troufnu tvrdit, že většina zákazníků konkurenčních vozů bude sahat právě po 4×4. Už totiž nejde o auto s cenovkou 500tis a tady by si asi téměř každý připlatil pár desítek tisíc alespoň za nějaký ten haldex. Až prodeje ale ukáží, zda toto byla správná volba. Lze zase třeba předpokládat, že 5008 bude úspornější než jeho konkurenti a u menší 3008 zřejmě přesně tenhle „lék“ funguje. Jinak nabídka tuzemského zastoupení startuje na 545.000Kč a to je hodně zajímavá nabídka! A co z toho, že jde „jen“ o tříválcovou 1.2 se 130koňmi. Už jsme si ostatně mnohokrát vyzkoušeli, že ne nadarmo má právě tenhle motůrek jedno z největších ocenění – motor roku. Na jeho posouzení si však necháme ještě nějaký ten čas.

 

Od obecného k maličkostem:

Po otevření předních dveří okamžitě upoutá vaši pozornost nejnovější verze systému Peugeot i-Cockpit® – novátorský, téměř futuristický koncept, který posádce nabízí originální zážitek z cestování. Vše je na dosah ruky: kompaktní volant (nejmenší na trhu, napříč všemi segmenty), velký kapacitní dotykový 8palcový displej umístěný jako tablet na palubní desce a ohromující vyvýšený přístrojový panel s displejem s vysokým rozlišením a úhlopříčkou 12,3 palců.

 

Díky velké modularitě platformy EMP2 bylo možné zvětšit rozvor o 16,5 cm oproti novému SUV Peugeot 3008 a o 11 cm oproti předchozí generaci vozu Peugeot 5008. Velkorysé jsou i vnitřní rozměry, zejména ve druhé řadě, kde se zvětšil prostor pro kolena o 60 mm. Celková délka vozu (464 cm) zůstává kompaktní. Nový Peugeot 5008 je o 19 cm delší než nový Peugeot 3008 a o 11 cm delší než předchozí Peugeot 5008. Vnější rozměry vozu jsou tak jedny z nejpraktičtějších mezi objemnými vozy segmentu C. Přidané centimetry totiž zvětšují prostornost kabiny.

 

Nový Peugeot 5008 nabízí v rámci příplatkové výbavy třetí řadu, jejíž sedadla lze sklopit do podlahy zavazadlového prostoru. Kryt podlahy tvoří dva kloubem spojené díly, které při sklopených sedadlech vytvářejí dokonale plochý povrch a které lze snadno složit za sedadla, pokud se třetí řada využívá.

Promyšlená koncepce vozu inspirovala inženýry značky k tomu, aby zajistili, že tato sedadla budou navíc snadno vyjmutelná. Jejich nízká hmotnost (méně než11 kg) a manipulace pomocí jediného ovladače umožňují co nejlépe využít objem zavazadlového prostoru. Každé vyjmuté sedadlo třetí řady znamená 39 dm3 (dle metody VDA 210) navíc.

Obrovská kapacita zavazadlového prostoru, která je největší v této kategorii, se tak může ještě zvětšit. Zavazadlový prostor činí v pětimístné konfiguraci 780 dm3 (dle metody VDA 210) tj. 1 060 l (metodou objemu vody) a je o 100 dm3 větší než u původní 5008.

 

Aerodynamický design a optimalizované vnější rozměry umožňují vykázat jeden z nejlepších SCx ve svém segmentu 0,76 m2 (u nejlepších verzí). K účinnosti vozu nový Peugeot 5008 přispívá i použití pneumatik s ultra nízkým valivým odporem (UBRR) 17″, 18″ nebo dokonce 19“ ve formátu slimline značky Michelin (205 55 R19).

 

V nabídce jsou tři benzínové motory:

1.2 PureTech 130 k S&S s manuální šestistupňovou převodovkou;

1.2 PureTech 130 k S&S s automatickou převodovkou EAT6

1.6 THP 165 k s automatickou převodovkou EAT6 (156 g CO2/km).

 

A čtyři dieselové motory:

1.6 BlueHDi 120 k  S&S s manuální šestistupňovou převodovkou (108 g CO2/km);

1.6  BlueHDi 120 k S&S s automatickou převodovkou EAT6 (112 g CO2/km);

2.0  BlueHDi 150 k S&S s manuální šestistupňovou převodovkou (118 g CO2/km);

2.0 BlueHDi 180 k S&S s automatickou převodovkou EAT6 (124 g CO2/km).

 

Nezbývá se než těšit na další svezení. To první bylo při nejmenším hodně zajímavé. Automobilka sama do nového největšího SUV vkládá opravdu hodně nadějí a není se čemu divit. Pár řešení je samozřejmě při nejmenším trošku kontroverzních, ale jak už jsem se zmínil výše, až čas ukáže, jestli se Peugeotu vyplatí. My se na novou 5008 těšíme a věříme, že již brzy vám toho o ní budeme moci napsat více.

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..