Hyundai i30: roste Golfu Konkurence?

Hyundai i30: roste Golfu Konkurence?

Autor: #HORIZONTFULL · Fotografie: #HORIZONTFULL

První dojmy: zvenku pohledný, uvnitř pohodlný.

Když se podíváme na novou i30tku, nezbývá nic jiného než chválit. Atraktivní, sportovní výraz celého vozu se nám moc líbí a myslíme, že s klidem může konkurovat novému Golfu. Posadíte-li se do auta, ten agresivní nádech už se v interiéru jako by lehce vytratil, což je ale na jednu stranu škoda, protože i podvozek ve vás navozuje pocit, že si můžete dovolit víc než obvykle. Za nás si podvozek zaslouží palec nahoru. Interiér sice není laděn sportovně, ale za to nabídne extrémní pohodlí, můžou za to hlavně špičkové sedačky (s vyhříváním a naopak i odvětráváním), které jsme si všichni zamilovali. A co dál? Líbí se nám i motoricky, dílenským zpracováním, moderními technologiemi a kvalitou?

 

Důležitý model?

Nám se dostala do ruky již třetí generace tohoto modelu s motorizací 1.4 Turbo a automatickou sedmistupňovou převodovkou. Automobil padne do ruky – každému. To si opravdu opovážím říci. Auto je uživatelsky velmi přívětivé, určitě bychom si ho uměli představit jako služební vůz, stejně tak jako rodinné auto. Zároveň společně s jízdními asistenty dokazuje, že může být i kamarádem do každé situace. Na dynamickou jízdu máme dostatek výkonu, a to konkrétně 140 koní. Za dostatečnou dynamiku si připlatíte samozřejmě u pumpy. Naše spotřeba při klidné jízdě činila 7l/100km. Pozor, možná by v tuto chvíli bylo potřeba definovat si pojem „klidná jízda“. Ta znamená opravdu přehnanou snahu o úspornou jízdu, například na dálnici by vám musela stačit pouhopouhá stovka. Při běžném provozu počítejte s hodnotou spíše okolo 8l/100km a sportovní ambice představují více než 10l na sto. Jak už jsme zmínili, my konkrétně jsme dostali i30 s poslední verzí tamější dvouspojkové sedmistupňové automatické převodovky. Motor 1.4 Turbo lze objednat samozřejmě i s 6stupňovou manuální převodovkou a bylo by velmi zajímavé tyto vozy porovnat, protože jsme se v našem týmu nedokázali jednohlasně shodnout nad verdiktem automatické převodovky v tomto voze. Jedni jí hodnotili kladně za rychlost a přesnost. Druzí pak nesouhlasili s její logikou hlavně při pohybech v kolonách nebo při razantnější jízdě. Pokud bychom ji měli srovnat s konkurencí, rychlost řazení super, logika kolikrát až za obyčejnými automaty a tím největším úskalím může být start ze semaforu, kdy čekáte na nastartování (díky start-stopu) a pak na pozvolný rozjezd.

 

Jsem Čech nebo Korejec?

Hyundai i30 se poprvé objevil v roce 2007 a nejdříve se vyráběl pouze v Koreji. Vyrábět se pak i30ka začala v České republice, a to konkrétně v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Jsme rádi, že tomu tak je. Automobilka Hyundai urazila dlouho cestu a auta této poslední generace jsou opravdu kvalitně zpracovaná. Místní fabrika zaměstnává 3400 zaměstnanců a dalších 7000 pracuje pro jejich subdodavatele. A když výsledkem je takový vůz – jsme potěšeni. Srovnávat původní i30 a tu dnešní je takřka nemožné. I když některé lesklé nebo tvrdé plasty bychom spíše z auta stále raději vyhodili než se jich dotkli, ale i tak je kvalita zpracování už dosti srovnatelná s jeho evropskými konkurenty.

 

Ze řidiče pasažér…

Asistent pro sledování mrtvého úhlu je dnes spíše standartní výbavou – Hyundai toho nabídne ale mnohem více. Případnou únavu vůz detekuje a upozorní vás akustickým signálem. Umí rozpoznávat dopravní značení omezující rychlost – tu zobrazí na panelu pro řidiče. Dále má systém pro varování před čelním nárazem a detekci chodců a v případě potřeby nouzově zastaví. Těch vymožeností je mnohem víc! Poprvé jsme si vyzkoušeli i asistenta držení v jízdních pruzích, když k tomu přidáme adaptivní tempomat výsledkem toho je, že (když to přeženeme) můžete sundat ruce z volantu, nohy z pedálů a stáváte se na chvilku pouhým pasažérem a co víc, ono to opravdu funguje! Je nutno podotknout, že bez držení volantu se i30 obejde daleko déle než konkurenti, neotravuje vás přehnaně nepříjemným varováním a po 5 vteřinách neuposlechnutí posádku navíc nepošle do příkopu. Jo a mimochodem, je zcela přesný! To se nám hodně líbí…

 

Pár detailů k systému palubní zábavy

V naší specifikaci byla součástí výbavy i integrovaná 8“ navigace, samozřejmostí je možnost spojení s mobilním telefon a uskutečňování hovorů, nechybí ani konektivita Appel CarPlay nebo AnroidAuto. Nicméně navigace není propojená s ostatními funkcemi automobilu, a tak veškeré nastavení probíhají na palubní desce nikoliv na velkém display navigace – což je docela škoda. Ovládání palubního počítače už není úplně tak intuitivní a tlačítka na volantu jsou kolikrát možná až příliš titěrná. U auta v nejvyšší specifikaci si možná ještě postesknete nad jedním detailem – hudba. Stále více automobilek si uvědomuje, jak dnešní zákazníci lpí na kvalitním audiosystému. Stále častěji se tak skloňují hesla JBL, BOSE, Harman/Kardon aj. Hyundai stále spolupracuje se spol. Infiniti, jejíž reproduktory na nejvyšší úrovni úplně nejsou a v i30 se navíc ani alternativa v podobě této značky nenabízí. Škoda!

 

Podvozek: tvrdý, ale přesto docela komfortní

Podvozek a nová řada pohonných jednotek zajišťují větší radost z jízdy a společně s víceprvkovou zadní nápravou se stává skvělým společníkem i na nerovné cesty. U nápravy je možná nasnadě se na chvilku zastavit. V dnešní době je totiž trendem v nižší střední třídě vyrábět dva typy (levnější vlečnou pro nižší specifikace a dražší víceprvkovou pro vyšší verze). Hyundai naopak nabízí technicky lepší řešení pro celou modelovou řadu i30 bez rozdílu. Tam vidíme velký pokrok oproti předchozím generacím. Vůz jsme vyzkoušeli na povrchu různého charakteru a vše doslova vyžehlil bravurně, i když osobně bychom nastavení označili za spíše sportovnější, a to nemusí být v této třídě vždy výhodou. Společně s asistenty vám každopádně tento vůz dodává pocit bezpečí a jistoty i při ostřejší jízdě. To vše se slušnou dávkou komfortu. Za podvozek má tak Hyundai od nás palec nahoru!

 

Dílo se podařilo.?

Nová i30 přišla s novými tvary a ostrými rysy a její design se bude líbit v této třídě snad každému. VW Golf tak dostává při nejmenším po vzhledové stránce rovnocenného soupeře. Troufnu si dokonce tvrdit, že oproti průměrným, funkčním, jednoduchým tvarům VW je Hyundai na první pohled vyzývavější, živější a možná i modernější. Panoramatická střecha s možností vyklápění nebo otevření je to, co potřebujeme, aniž bychom to do této doby věděli. Ještě jednou chci pochválit podvozek, který v nás při projíždění zatáčkami budil dojem, že příště by se dalo jet mnohem rychleji a auto vás stále podrží. Co nás naopak u Korejců stále mrzí, je zpracování interiéru především v prostředí palubní desky, kde se střídá pouze tvrdý, lesklý plast s měkčeným, a tak uvnitř asi není téměř nic (kromě displeje navigace), co by zaujalo naše oko. V tomto ohledu by se ještě Hyundai mohl učit třeba od Francouzů. I když se naše názory lišily, shodli jsme se, že volba i30tky je dobrý nápad. Rozhodně si ji ale nekupujte v naší specifikaci – tedy s cenovkou atakující bez mála 700tis Kč. Odpustili bychom si automat, kožená sedadla s odvětráváním a pár dalších luxusních prvků, to bychom v autě „za rozumnou cenu“ dokázaly oželet.
Hyundai i30 ? Za nás ano, a držíme mu palce.

 

Autor : David Sutnar

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..