NOVÝ NISSAN NAVARA: PRACANT V OBLEKU

NOVÝ NISSAN NAVARA: PRACANT V OBLEKU

Autor: Jakub Špaček · Fotografie: Jakub Špaček

Často se nestává, aby se nám v redakčním testu objevilo užitkové auto. V případě nové Navary je to ale trochu jiný příběh, protože nová Navara je více osobák.Navara nabízí kromě velké úložné plochy, mezi podběhy korba disponuje 1.130 mm a jako jediný pick-up na našem trhu nabízí nosnost bržděného přívěsu až do 3 500 kg. Automobil jsme v rámci redakčního testu zkoušeli se čtyřdveřovou karoserií Double Cab, která bude jistě tou oblíbenější variantou. K dispozici je i dvoudveřový King Cab, přičemž obě verze je možné pořídit i bez korby, kdy jsou připravené na dodatečnou nástavbu. Pod kapotou Navary pracoval 2,3litrový vznětový čtyřválec se 140 kW, který je silnější nabízenou jednotkou. Auto disponovalo nejvyšším výbavovým stupněm Tekna, který dokazuje, že pick-up může být bohatě vybaven jako běžné voz

Nová Navara vznikla zkřížením modelu Navara a NP300, proto tedy oficální název Nissan NP300 Navara. i když jde stále o „drsný“ pracovní stroj, nabízí Navara úplnou novinkyu, víceprvkové zavěšení zadní nápravy. Díky tomu je auto na normálních silnicích daleko pohodlnější, než starší verze s listovými péry.

 

Největší změnou je ale pohonná jednotka: Navara opuští 2,5 litrový agregát, který Nissan nahradil 2,3 litrovým, výkonnějším motorem ve dvou výkonostních verzích. Slabší o výkonu 120 kW/160 k a silnější, který jsme testovali my 140 kW/190 k. Silnější varianta je osazena dvěmi turby.  Agregát známý třeba z Renaultu Master se chlubí točivým momentem 450 N.m, který nemá s takřka dvoutunovým pick-upem žádný velký problém. Jednotce nechybí síla jak v nižších otáčkách při prodírání se terénem, tak v těch vyšších při jízdě po dálnici. Navara opravdu překvapí tím, jak snadno se rozpohybuje nad 160 km/h, také pružné zrychlení je na více než slušné úrovni.

Přestože Navara více myslí na luxus, stále nezapomněla být praktickým pracantem. Tvrdé bytelné plasty působí, že vydrží i neomalené chování, navíc jsou snadno omyvatelné. To je v případě pick-upů důležitá vlastnost, protože jejich majitelé do nich asi nebudou často nastupovat ve večerní róbě, ale spíše v zablácených „kanadách“ a zašpiněných montérkách. Tlačítka jsou pěkně velká, a tak je lze snadno nahmatat.

Sedí se hodně vysoko, v tomto ohledu je znát vysoký podvozek. Zároveň je ale kabina vcelku nízká, posádka nemá příliš prostoru pro hlavu. Důvod hledejme v žebřinovém rámu, který vnitřní prostor omezuje. Nedostatečný prostor je znát hlavně na zadních sedadlech, pasažéři nemají moc místa pro hlavu, ani kolena. Sedák je navíc nepohodlně umístěn velice nízko, prostor pro hlavu navíc v našem případě omezovalo ještě střešní okno. Řidič a spolujezdec však ocení rozměrná sedadla.

To, co ale Navara umí v terénu a proč je tak oblíbeným pick-upem stojí určitě za zmíňku. Standartně jsou poháněna zadní kola, přičemž přední náprava je přiřaditelná. Dále měla naše verze uzávěrku zadního diferenciálu a redukční převodovku. To samo osbě znamená, že by Vás Navara neměla nechat ve „štichu“ Ověřili jsme si, že v terénu umí opravdu hodně a dříve, než Navara jsme se většího terénu zalekli spíše my.

Obecně nejsem moc vyznavačem takto velkých aut, a už vůbec ne pick-upů. Použitelnost ve městě je dost omezená. Také přes svojí šířku jsme měl problém hlídat pravý přední roh auta. A při cestách mimo město jsem měl stále pocit, že řídím více hrubý pracovní stroj. Pokud se ale od všech těchto věcí oprostím, pak jsem se v Navaře cítil jako v bavlnce. Měl jsem po ruce spustu moderních systému, jako například kamerový systém, který zobrazuje auto v několik různých pohledech, včetně ptačí perspektivy. Navigaci, dobrý audiosystém, varování před kolizí a spoustu dalších maličkostí, které znám z osobních aut. Pokud žijete na farmě za městem, taháte třeba přívěsy s koňmi, pak určitě nevolte jinak, protože Vám Navara bude sloužit do roztrhání těla. A co je nejlepší za cenu, která není přehnaná.  Za cenu pod 1 mil. korun takového pracanta, který hezky vypadá a uvnitř je spíše jako osobák určitě nenajdete.

 

Jakub Špaček

foto: Radek Vavřina

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..