Nissan Micra 1.0: podruhé tak trochu jinak (lépe)

Nissan Micra 1.0: podruhé tak trochu jinak (lépe)

Novou Micru jsme již v redakci jednou měli. Tehdy jsme ji vystavili přímé konfrontaci s ještě o něco menším Adamem. Teoreticky by se náš srovnávák dal shrnout jako porovnání moderny a tradicí, možná až retra. Asi tušíte, že právě první možností byla nová, moderní, inteligentní Micra. Mimochodem, když už mluvíme o tomhle autě jako o „novém“, tak je vcelku potřeba zmínit, že mezigenerační skok tohoto modelu je doslova enormní, prostě tady Nissan nenechal kámen na kameni (samozřejmě převážně v pozitivním slova smyslu). Ne nadarmo automobilka do tohohle auta vkládá hodně důležitosti, a tak i nadějí. Qashqai je ve své třídě stále skvělým autem, ale modelová řada tak nějak nebyla a ještě asi ani chvilku nebude vyvážená. Zpět k našemu konkrétnímu exempláři, kterému se dnes budeme věnovat v kompletním a podrobném testu. Oproti původně testované verzi nyní sedáme do řekněme běžnější verze, a to nejen výbavově. Hlavní změnou je pohonná jednotka, které pro tentokrát sice lehce vzrostl objem (z 0,9 na 1 litr), za to ubylo jedno turbo a hlavně mnoho elánu. Jak si povede tohle malé, moderní a prý hodně nadějné auto v pohledu našeho bystrého oka?

 

Micra: nejmodernější z moderních?

Hned na úvod mi dovolte jednu rychlou odbočku. Poslední technologie jsou dneska nejen dosti populární, ale ještě populárnější je cpát vše dostupné do menších, menších a dostupnějších aut. Žijeme v době, od které požadujeme inteligenci. Dá se říci, že inteligence je velice výrazným trendem. Požadujeme inteligenci všude, od našich mobilních telefonů, až po inteligentní města. A není divu, pozadu nezůstávají ani automobilky – pro chytřejší jízdu životem přichází Nissan s Intelligent Mobility.

 

Co může nabídnout?

Nissan Micra se zdá tou správnou volbou, pokud požadujete od jízdy radost a bezpečí. Záda vám budou krýt jeho radary, kamery a mnoho dalších inteligentních technologií. Inteligentní systém vás upozorní na vybočení z jízdního pruhu, nouzově zabrzdí, rozpozná dopravní značky, sleduje mrtvý úhel, monituruje pohybující se objekty nebo sám přepíná dálková světla. To vše je nyní realitou a

 

První dojem: „Nissan nabízí vše výše uvedené zabalené v ikonickém designu.“

Nová Micra naprosto vybočuje z celé řady svým výrazným designem – hluboké linie, promyšlené detaily, vše inspirováno sportovními vozy. Trendy exteriéru nepřehlídnete na efektu „vznášející se střechy“ a feeling sportovních vozů najdete třeba i u skrytých klik zadních dveří. K lehce subjektivnímu hodnocení se přesunu v oblasti lakování. Zatím jsme se v redakci setkali pouze s efektní tzv. „launchovací“ (propagační) oranžovou metalízou a nyní i se svítivě zelenou metalízou. Upřímně mě ani nenapadá, co jiného by si pro nás mohl výrobce ještě vymyslet, ale naopak oproti některým ostatním moderním autům se na Micru hodí snad každá barva. Uznejte ale sami, že k lifestylovému autu tak nějak patří lehce výstřední barva, jakou je právě testovaná oranžová nebo zelená. K celkově pozitivnímu dojmu z designu pomáhá mimo jiné i LED denní svícení, které může být na přání doplněno i o FULL-LED přední světlomety.

 

Interiér: stále ve stejném duchu.

Na exteriér navažme komfortním, funkčním a řekněme i inteligentním interiérem, jako příklad můžeme uvést sedadla, která svým navržením brání únavě a zvyšují u řidiče pozornost. Celý interiér působí elegantně díky použitým materiálům nebo ambientnímu osvětlení. Zároveň ale vůz není ani trochu nudný díky prvkům inspirovaným ze závodního vozu. Mám na mysli třeba typicky zploštělý volant. Co mě naopak možná trochu mrzí, je skutečnost, že jsme neměli možnost ještě vyzkoušet naprosto revoluční audiosystém od BOSE. Říkáte si, že tahle značka má své logo dnes už u každého druhého auta? Pak vám musíme dát za pravdu, ale jen částečně. Vsadím se, že na hlavové opěrce jste tohle logo ještě neviděli. Když už jsme načali tohle téma, zastavím se ještě u audiosystému jako takového. Já osobně jsem se setkal jen s jeho lepší variantou, tedy s variantou s dotykovým displejem. Ten má základ v nejvyšších specifikacích zaběhlých SUV Qashqai a X-Trail. Už jsem se několikrát vyjadřoval pozitivně na jeho intuitivitu a naopak negativně vůči jeho grafice (zejména nagivace). V Micře dotáhli inženýři z Nissanu jejich systém k téměř absolutní dokonalosti. Nechybí CarPlay a ve variantě bez navigace si není ani na co stěžovat v oblasti grafiky. Ta je totiž tady na skvělé úrovni. Mimochodem tady se ještě nikdo nesnížil k odstranění klasických fyzických ovladačů hlasitosti – díky bohu. Klimatizace je sice jednozónová, za to elektronická, automatická a její ovladače jsou taktéž umístěny samostatně, intuitivně a přehledně. Obecně si na ergonomii v interiéru nelze ztěžovat. Líbí se mi i posaz za volantem, který se nehledá složitě a v dané třídě tak představuje spíše nadprůměr.

 

A co o výkonu Nissanu Micra?

Dnes jsme měli možnost testovat Micru s benzínovým motorem 1,0l a 73 koňmi. Velice spokojeni jsme byli se spotřebou, která se pohybovala okolo 5,5/100 km. Hospodárnost Nissan slibuje také díky systému START/STOP, kterému se neubránila ani základní jednotka. Na druhou stranu při vyšších rychlostech auto už nereaguje na sešlápnutí plynového pedálu nikterak zázračně, a to ani při plynu až na podlahu nebo podřazení o jeden stupeň. Příkladně se jednolitr chová ve městě či v nižších rychlostech mimo město. Jednoznačně tak dává najevo, kde je doma. Krátké zpřevodování a vzhledem k papírovému výkonu i slušný zátah v městských rychlostech přispívají k pozitivnímu hodnocení. Jako základní jednotka podle mě tříválec od Nissanu splní očekávání každého rozumně smýšlejícího zákazníka. Přeci jen by snad málokdo přemýšlel o takovémhle autě jako o dopravním prostředku na každodenních 100 a více kilometrů. Na druhou stranu i tady má Nissan alternativu – v podobě oturbené 0,9 nebo dieselu. Abych nebyl jen skvěle pozitivní a nezněl neobjektivně, dovolím si jednu drobou výtku. Ta bude směřovat k podvozku. Sice sedíme v relativně levném autě, nižší třídy nebo řekněme správně ve třídě malých vozů, ale vzhledem k jinak poměrně bezchybně ladícímu celku, čekáte i vyladěný, komfortní podvozek. Ten bezpochyby splňuje alespoň ono příjemně měkčí nastavení. Problém mu snad dělají jen krátké příčné nerovnosti, kde auto začíná odskakovat. Kdysi jsem slyšel, že dozadu není vidět, a tak jednoduchá zadní náprava nemusí být překážkou. To je z části sice pravda, ale v Nissanu se tohoto hesla drželi asi poněkud více, než je zdrávo. Tuhá torzní příčka na zadní nápravě sice sama o sobě nemusí být vadou na kráse, v kombinaci s hodně nízkou hmotností (lehce pod 1 tunu) nedělá při ostřejších průjezdech zatáčkou dobrotu. Nechtějte, abych vám vyprávěl, kdy vám Micra na hraně umí nabídnout pěkný přetáčivý smyk nebo snad i hodiny. Z ponaučení plyne, že tohle vozítko je opravdu spíše na klidnou jízdu do města a ne na oblíbené zatáčky za barákem.

 

Nakonec: fungující příjemné autíčko do města

Nissan Micra se dá shrnout jako velice příjemný městský vůz, mezi plusy řadíme ovladatelnost a hladkou jízdu. Velice příjemně nás pátá generace překvapila svým designem. A tak po smíšených pocitech, které jsme s Microu při první zkušenosti měli, ji teď opouštíme s pocitem nadšení, že konečně i v tomto segmentu najdeme nevšedního konkurenta jinak vcelku nudným již zaběhlým zástupcům z tuzemska či západní Evropy. Moderna je cítit z každého růžku a víte co? Jde o její povedenou variantu. Technika na palubě nebo spíše její vývoj, a to hlavně t= funkční (nikoliv jízdní), se povedl doslova na jedničku. Děkujeme za každé takové nadějně moderní auto.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..