Nissan Leaf e+: kandidát na čtenářské auto roku #25

Nissan Leaf e+: kandidát na čtenářské auto roku #25

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Nissan International SA - Official Europe Newsroom

Možná jsme vás některými nominacemi malinko překvapili. A jedním z těch překvapení je i Nissan Leaf, který se ve své druhé generaci představil v rámci ankety čtenářské auto roku 2018. I proto, že jde o etalon své třídy a jeden z prvních masových elektromobilů vůbec, si prostě a jednoduše můžeme dovolit jej nominovat znovu. V letošním roce navíc přijíždí v lehce pozměněné specifikaci, ta základní citelně zlevnila a řadí se mezi nejlevnější elektromobily na trhu, alternativu a letošního kandidáta představuje verze e+. Se 62kWh akumulátorem je Leaf nyní schopen urazit na jedno nabití až 385 km, tomu navíc supluje až překvapivě vysoký výkon 160 kW doplněný o točivý moment 340 Nm. I pro tuto specifikaci etalonu a zakladatele své vlastní kategorie můžete hlasovat v rámci ankety čtenářské auto roku 2021. Bude to i vaše volba? Pokud ano, rozhodně neváhejte odevzdat svůj hlas právě nyní!

 

Design exteriéru: elegantní a stále futuristická silueta s atraktivními technologickými rysy

Design modelu LEAF vyjadřuje progresivní přístup společnosti Nissan. Design byl inspirován konceptem IDS, který byl poprvé předveden na tokijském autosalonu 2015.

V přední části najdeme pro Nissan charakteristickou mřížku chladiče V-motion. Ta odkazuje na geny, které sdílí s dalšími globální bestselery Nissanu, jako je Nissan X-Trail a nejprodávanější crossover v Evropě Nissan Qashqai. Odlišuje se však modrou barvou mřížky, která je novým charakteristickým prvkem elektromobilů Nissan. Tzv. plovoucí střecha dodává vozu styl a pocit dynamiky. Štíhlé LED světlomety mají pro Nissan typický tvaru bumerangu.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

 

Design interiéru: luxusnější dojem, pocit čistoty a ticha

Kabina modelu LEAF působí vkusně a neokázale. Bylo toho dosaženo použitím vysoce kvalitních materiálů a celkovým řemeslným provedením, které propojuje „život na palubě“ s vytříbenými jízdními vlastnostmi. S pěti sedadly, 435 l úložného prostoru a čistým, dynamickým designem dostane zájemce přesně to, co od moderního rodinného vozu žádá.

Řidiči a cestující okamžitě ocení charakteristické výrazně modré prošívání sedadel, palubní desky a volantu a vzhled 7“ barevné (TFT) obrazovky. Také rozložení obrazovky bylo přepracováno, aby klíčové prvky, jako je technologie Safety Shield, stav nabití, ukazatel výkonu a informace audiosystému a navigačního systému, byly přehlednější. Konektivita Apple CarPlay a Android Auto je dnes již samozřejmostí.

 

Technologie Nissan Intelligent Power: elektrické hnací ústrojí

Ústředním bodem technologie Nissan Intelligent Power v novém Nissanu LEAF je jeho elektrické hnací ústrojí, které nabízí vyšší energetickou efektivitu, vyšší točivý moment a výkon přinášející dynamičtější jízdní vlastnosti. Toto nové hnací ústrojí doplňuje špičková sestava lithium-iontových baterií s vyšším výkonem a vyšší kapacitou uložení energie.

Vyšší verze a hlavní novinka letošního kandidáta na čtenářské auto roku, Nissanu LEAF e+, inteligentní baterie a plně elektrický motor, který přináší až 217 koňských sil výkonu. Jednoduše zábavná jízda pro dojíždění bez kompromisů. Kromě toho pak akumulátory s celkovou kapacitou 62 kWh (využitelných 56 kWh) zvyšují dojezd na jedno nabití až na 385 km (dle metodiky WLTP). Třešničkou na dortu v případě silnější verze e+ jsou pak i úctyhodné výkony na silnici, kdy například zrychlení z 0 na 100 km/h zabere pouhých 6,9 vteřiny.

Nissan LEAF nabízí řadu různých dobíjecích režimů, od domácí zásuvky, po rychlé veřejné dobíjení, takže se dobře přizpůsobí vašemu stylu života i jízdy. Všechny verze vozů Nissan LEAF mají k dispozici kabel, který zapojíte do nejbližší zásuvky tak, abyste mohli nabíjet přes noc nebo v pracovní době. S palubní nabíječkou o výkonu 6,6 kW (u verze e+ ve standardu, jinak od druhé výbavové verze) může být dobito 100 % baterie za 7,5 h (standardní verze) nebo za 11,5 hodiny (verze e+). Rychlejší nabíjení pomocí konektoru CHAdeMO pak zabere z 20 na 80 % 60 minut (standardní verze) nebo 90 minut (verze e+), ta však navíc podporuje také 100kW nabíjení.

 

Technologie Nissan Intelligent Driving: technologie navržené pro zvýšení požitku z jízdy, posílení bezpečnosti a omezení stresu

LEAF disponuje třemi hlavními technologiemi Intelligent Driving. První je technologie autonomního řízení ProPILOT. Využívá se při jízdě v jednom jízdním pruhu na dálnici a přispívá k tomu, že jízda je snadnější, méně stresující a uvolněnější.

Druhá technologie, ProPILOT Park, mění způsob, jak lidé uvažují o parkování. Při aktivaci tato technologie převezme Leaf kontrolu nad veškerým řízením, zrychlováním, brzděním a řazením rychlostí a automaticky vůz umístí do parkovacího místa.  Parkování tak bude pro všechny řidiče bez starostí a mnohem přesnější.

Třetí technologie, e-Pedal, je revolucí, která mění způsob, jakým jezdíme. Umožňuje řidiči nastartovat, zrychlovat, zpomalovat a zastavovat jednoduše působením na plynový pedál. Když je plynový pedál zcela uvolněný, postupně se aktivují rekuperační a mechanické brzdy a plynule vůz zastaví. Vůz si pak udržuje svou pozici, i v prudkých kopcích, až do opětovného sešlápnutí plynového pedálu. Vynikající odezva technologie e-Pedal umožňuje řidičům maximalizovat jejich požitek z jízdy, když pak mohou opět vyrazit dál.

 

Technologie Nissan Intelligent Integration: připojení energie z baterie k sociální infrastruktuře

Průkopnická vize společnosti Nissan o potenciálu elektromobilů však nekončí pohonem nového modelu LEAF. Baterie vozu lze rovněž použít jako mobilní zařízení k ukládání energie.

Systém funguje tak, že umožňuje majitelům elektromobilů Nissan připojit se k elektrické síti a hrát aktivní roli ve službách energetické sítě a poskytuje jim příležitost alternativního zdroje příjmu. Technologie vozidel v síti (Vehicle2Grid – V2G) dovoluje obousměrné dodávky energie a umožňuje elektromobily plně integrovat do národní elektrické sítě. Přispívá ke zlepšení schopnosti sítě zvládat obtížně předvídatelný přísun energie z obnovitelných zdrojů. Zajistí tak ještě širší integraci obnovitelných zdrojů energie a přispěje k jejich vyšší dostupnosti. Až se technologie V2G rozšíří, může úplně změnit pravidla hry pro majitele elektromobilů Nissan. Ti se totiž stanou aktivní skupinou ovlivňující dění na trhu s elektrickou energií.

Zákazníci mohou rovněž využívat nově navržené rozhraní aplikace nového Nissanu LEAF pro chytré telefony, která jim umožní monitorovat stav nabití jejich vozidla, najít nejbližší nabíjecí stanici a předem vyhřát nebo vychladit vozidlo na ideální teplotu před vyjetím.

 

I pro Leaf, průkopníka mezi elektromobily můžete hlasovat

Nissan Leaf je s námi na českém trhu už pěknou řádku let. I já osobně si pamatuji, jak jsme tehdy ještě s první generací a slabší baterií brázdili silnice v okolí Českého krumlova na New Energies Rally. Tehdy ještě nebylo snadné se bez větších omezení vrátit zpátky do Prahy. To je ale minulost. Už samotná druhá generace Leafu ukázala, že má Nissan na co navazovat a že získané zkušenosti z dlouhých průkopnických let elektromobility umí zužitkovat. S drobným odstupem pak automobilka uvedla i posílenou verzi e+, která tvoří primární soubor novinek pro letošní anketu čtenářské auto roku. S 217 koňmi výkonu, 340 Nm točivého momentu, úctyhodným zrychlením z 0 na 100 km/h a především pak solidním dojezdem na jedno nabití vyjíždí s plným očekáváním a touhou po vašich hlasech. Dokáže vás přesvědčit? Ať tak či onak, rozhodně stojí za to věnovat 5 hodin našemu interaktivnímu on-line formuláři a podpořit svého kandidáta.

 

Jan Novotný

Sdílet: