NENÁVIDĚNÁ x MILOVANÁ 1.9 TDI: proč ano a proč ne?
Autor: Ondřej Holík · Fotografie: Ondřej HolíkV dnešní době málokdy narazíte na někoho, kdo se alespoň trošku zajímá o auta a tento motor by neznal. Jak už název napovídá, tento agregát je buď vychvalován do nebes, nebo zatracován a nenáviděn.
Trocha historie
První generace s označením Z1 se začala se vyrábět již od roku 1991 a skončila v roce 2000 z důvodu neplnění přísnějších emisních norem EURO. Proto se na trhu v roce 1998 objevila druhá generace, která byla schopna plnit normu Euro 3 a z toho důvodu se na trhu udržela až do roku 2006. Poslední agregáty opustili výrobní linky až v roce 2011. To mimo jiné dokazuje oblíbenost tohoto motoru. Ještě dnes, kdy uplynulo již 27 let od první vyrobené „jednadevítky“ je tato kráska velmi často zmiňovaná ať už v médiích, či pouhých konverzacích mezi automechaniky, nebo lajky.
Zkušenosti uživatelů: proč je tak oblíbená?
Sám jsem měl možnost s tímto motorem najezdit desítky tisíc kilometrů, a zjistit jeho pozitiva a negativa. Motor vynikal výbornou dynamikou poměrem ke spotřebě paliva. Byl to jeden z nejúspornějších motorů té doby, který zároveň dokázal spolykat obrovské množství kilometrů, s potřebou pouze minimálního servisu. Přesvědčit se o tom můžeme téměř v každém autobazaru, kde auta s tímto motorem z pravidla bývají, a najdou se i takové kousky, které za sebou mají přes 500 000 kilometrů a jsou stále ve výborné kondici. Spotřeba paliva samozřejmě s přibývajícími kilometry nepatrně narůstá, ale i s ojetými agregáty se při plynulé jízdě můžete snadno dostat na hranici pěti litrů na sto kilometrů. Tyto faktory byly asi těmi nejdůležitějšími okolnostmi pro tehdejší kupce aut, do kterých se tyto motory dávaly. Pro ty, co to nevědí, a věřím, že Vás bude jen velmi málo, tento motor vyráběl koncern VW, tudíž se dával do drtivé většiny koncernových aut. Jako příklad můžu uvést Octavii první generace, VW Passat B5, Audi A4 či Seat Leon. Většina těchto aut bývá v autobazarech velmi často předražená, a to především díky těmto motorům.
Pár negativ se přeci jen najde…
Ale abych jej pouze nechválil, tak jako na každé věci se najde nějaká ta negativní stránka, i tady bude. Nejčastějším problémem těchto agregátů byl únik oleje, který ale z drtivé většiny zapříčinil pozdní servis, či neopatrné zacházení. Jako další problém mohu uvést poruchovost třetího vstřiku, na kterém bývá umístěn senzor, proklepaná (prodřená) hydraulická zvedátka ventilů, či občasné trhlinky v podtlakových hadičkách, které si vyžádá čas. Ale asi největší neduhou tohoto motoru ve srovnání s dnešními vznětovými agregáty je jednoznačně hlučnost a nekultivovanost. Snad každý, kdo se alespoň lehce zajímá o auta, onen výrazný zvuk naší devatenáctistovky pozná na desítky metrů. I díky nevalně proslulému motorovému „soundu“ bývá jednadevítka označována jako „chrochťák“, „chraplák“, či zkrátka motor od traktoru. Ale ani tento fakt neodradil miliony kupců od jeho koupě, a kupodivu neodrazuje dodnes!
Je jich stále mraky: už víte proč?
V závěru bych chtěl říci, že 1.9 TDI se bez ohledu na generaci řadí mezi nejlepší motory koncernu VW, a to po stránkách dynamiky, spotřeby paliva, nákladech na servis a především životností. Mnou zmíněné závady jsou spíše na vrub používání velmi řídkého oleje, zanedbáním údržby, nebo neopatrného zacházení (studené starty). Z vlastní zkušenosti tedy tento motor můžu vřele doporučit všem, kteří o koupi ojetiny s tímto agregátem uvažují.
Ondřej Holík
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.