Největší lákadlo Ženevy: Peugeot 508 a rozhovor s vedoucím projektu!

Největší lákadlo Ženevy: Peugeot 508 a rozhovor s vedoucím projektu!

O tom, že na letošním GIMS (Autosalonu v Ženevě) bylo rozhodně na co koukat, jsme vám už psali v několika předchozích výstupech. Kolegové nezapomněli snad na žádnou důležitou novinku. Teď si ale trochu protiřečím, protože hned v nadpisu jsem si dovolil označit jedno nově představené auto za to vůbec největší lákadlo. Neťukejte si prosím na čelo a počkejte, až jej uvidíte ve skutečnosti. I já jsem byl totiž z prvních fotek malinko skeptický. I když jsem přesně ten typ, který rád vybočuje z davu a nevšednost je mu vlastní, tenhle manažerský fastback mi přišel při nejmenším hodně výstřední. Na živo ale vypadá doslova skvostně. Dlouhé svislé pruhy LED denního svícení použité ke všemu ještě i pro blinkr, ostré křivky, dynamická maska chladiče a hlavně bezrámová okna, to jsou prvky, které vás jednoznačně dostanou. Abychom nechodili dlouho kolem horké kaše, dovolili jsme si pro vás k tak důležité novince připravit samostatný, tak trochu výjimečný výstup. Budete se divit, ale ačkoliv ještě před 14 dny nikdo nevěděl, jak bude nová 508 vypadat, my jsme nelenili a ještě před prvními oficiálními snímky žádali o první rozhovor. K němu přijal naše pozvání jeden z nejpovolanějších, manažer projektu nové 508, Pascal Delabarre. Pohodlně se usaďte, dneska se dozvíte vše, co se dalo o novém manažerském sedanu z Francie a jeho vývoji, úplně vše, co se dá zjistit…

 

Dlouhá cesta k projektovému manažerovi: co předchází a za co je zodpovědný

Než jsme se vrhli na samotné auto, zajímala nás osoba, která má tohle auto na svědomí. Zajímalo nás, jak dlouhá je cesta k tomuto vrcholu, jež pro nás ikona značky, nejvyšší model, dnes představuje. P. Delabarre hodnotí svůj kariérní postup a pozici takto: „Máte pravdu, začal jsem u PSA poměrně brzo. Nastoupil jsem v roce 1988 jako inženýr a pracoval jsem na mnoho komponentech hnacích ústrojí. První velkou výzvou bylo stát se technickým manažerem, což se mi naskytlo zhruba po 8 až 10 letech tvrdé práce. Víte, když se chcete stát vedoucím projektu, musíte mít opravdu hodně zkušeností, a to i napříč jednotlivými sektory vývoje. Dělal jsem také na purchasingu (nákupní oddělení, pozn. Red.), mám zkušenosti i z oddělení řízení kvality, které má za úkol kontrolovat kvalitu výrobků, také jsem měl jednu dobu na starosti snižování nákladů, také jsem byl zodpovědný za modifikace technických řešení a až pak jsem se stal projektovým manažerem.“ Jak popisuje „otec“ nového auta, k pozici projektového manažera vede dlouhá cesta: „To, proč vám tu teď vyjmenovávám všechny ty pozice, je pouze protože vám chci ukázat, jak dlouhá cesta to je a kolik zkušeností je třeba, abyste zvládli ukočírovat vývoj nového auta a vlastně všechna oddělení, která na něm spolupracují. Cíl je totiž jednoduchý, buďte si jistí, že nám všem jde o vyrobení úžasného auta, což se nám určitě povedlo.“ Na pomezí osobních otázek a těch zaměřených na samotný vůz stála jedna, na kterou mi tento vysoce postavený manažer odpověděl už ve svém obsáhlém úvodním povídání. Chtěl jsem se zeptat, jak velká výzva je přijmout vedení projektu nové vlajkové lodi. Obrázek si ale můžete udělat už podle první odpovědi sami. „Není to vůbec jednoduché. Bojujete totiž na pomezí dvou sektorů. Musíte vyrobit auto pro zákazníky, které se bude líbit. To je samozřejmě na prvním místě. Zároveň ale musíte dbát na profitabilitu, zkrátka musíte na tom krásném a úžasném autě i něco firmě vydělat. Mým úkolem je nalézt rovnováhu.“

 

Auto a jeho vývoj

Abychom vás dlouho nenapínali, po jedné rychlé osobní otázce a poměrně rozsáhlé odpovědi konečně přecházíme k autu. „Je to opravdu velká výzva. V PSA máme projekty různých velikostí, ten náš patří k těm největším. Jde o kompletně nové auto a hlavně o vlajkovou loď. Mimo jiné jsme do něj implementovali technologie, o kterých jsme před 4 roky nemohli ani přemýšlet. Mám na mysli, že každé oddělení mělo za úkol předvést a implementovat své dovednosti za účelem nových řešení. Kromě řazení (převodovek), které jsme hodně zlepšovali, jsme řešili hodně i aerodynamiku nebo využití hliníku,“ dokončuje svou výpověď ohledně velké výzvy v podobě vývoje nového auta a naznačuje, jak moc důležité tohle auto pro Peugeot je. Já jej hned zastavuji, navazuji na předchozí myšlenky a ptám se, na co konkrétně byl kladen největší důraz: „Jak už jsem říkal, začínáme u orientace na zákazníka a co je pro něj důležité? No přeci úžasné auto. Máme také spoustu firemních zákazníků, takže nás tlačí i cena. Samozřejmě musíme udržet i nějaký standard kvality.“ Pokračujeme lehkým porovnáním s předchozí generací: „Zásadně se změnily hlavně tvary auta. To nové je o hodně dynamičtější a vypadá řekněme úžasně.“ Opět si dovoluji navázat a zajímá mě, co si třeba vývojáři ponechali z předchozí verze: „Ponechali jsme ovládání, mám na mysli jízdní vlastnosti auta, což je pro naši značku důležité. Myslím, že se nám opět podařilo nalézt rovnováhu mezi komfortním ovládáním a dobrou odezvou pro řidiče.“

 

Moderní technologie: alfa a omega pro všechny, pro novou 508 dvakrát

Není tajností, že nová auta jsou o moderních technologiích. Už i ty úplně nejmenší nějaké ty vychytávky musí mít, a tak pokládám otázku hned a tak trochu na tělo. „V tomto segmentu musíte mít specifickou výbavu, jež dokazuje, že jste na správné cestě, místě. Když jsem se rozhodl opravdu instalovat noční vidění do tohohle auta, vyvinout jej, bylo to, protože jsem si chtěl být jistý, že budeme mít něco opravdu unikátního pro tuto kategorii aut. U PSA jste tento prvek ještě neviděli a minimálně prozatím půjde o jediné auto, které jej bude mít,“ chlubí se Pascal Delabarre tou největší vychytávkou a já navazuji tématem, u kterého se možná někteří z nás trochu zapotí. Zajímá mě hybridní verze, o níž se již spekuluje. Odpověď možná (ne)překvapí: „Abych se přiznal, úplně o tom mluvit nemohu. Můžu vás ubezpečit, že ji mít budeme, pravdu máte. Oficiálně bychom neměli říkat žádné detaily.“ Pak ale dostáváme několik informací tzv. „off-record“. Už teď tak trochu neoficiálně víme, že v symbióze spolu bude elektromotor v kombinaci tentokrát u PSA netradičně s benzínem. Samotný benzín by měl mít něco pod 200 koní, elektromotor lehce přes 100 a systémový výkon zhruba 220 koní. Nezní to lákavě?

 

Design: že by nová nebo alespoň upravená korporátní identita?

Konkrétně u tehdy ještě naší 2008 Peugeot představil novou identitu pro crossovery a asi není sporu o tom, že si jsou s 3008 a 5008 hodně podobní, a to i uvnitř, kde už téměř všude najdeme moderní i-Cockpit v různých stupních (podle segmentu). Při pohledu na nový liftback (dle výrobce označovaný fastback) vám tuším podobně jako mě žádná podobnost s dalším vozem PSA nebude připadat na místě, což vysvětluje p. Pascal takto: „Na 508 je několik prvků, které budete moci vídat v našich budoucích modelech. Kupříkladu jsou to ostré linie, které jsou podobné pro celou modelovou řadu. Samozřejmostí je i i-Cockpit, jímž je vybavena i nová 508. To je charakteristické pro identitu Peugeotu.“ Když jsme u designu, dovolil jsem si odbočku (návrat na začátek), jak moc je vývoj ovlivněn přáními a stížnostmi zákazníků, odpověď možná překvapí: „Jak už jsem říkal na začátku, jsme hodně orientovaní na zákazníka. D-segment je poněkud specifický. Museli jsme najít opět tu správnou rovnováhu mezi tradičními hodnotami a změnami/novinkami (revolucí). I když jsme s designem hodně pohnuli, v určitých směrem jsme zůstali konzervativní. Dám vám příklad. Na některých nových modelech (3008, 208 GTi, 308 GTi) máme dvoubarevné laky, to pro novou 508 mít nebudeme. Je to naprosto jednoduché. K prezentování auta je moc hezké mít toto provedení, ale kdo si jej v tomto segmentu koupí? Kdo se chce tolik odlišit? Chápu to u 2008, 3008, možná i u 5008, ale tady by to nedávalo smysl.“

 

Manažerské vozy (D-segment): co přináší a jaká je jejich budoucnost?

Je to možná až paradox, že segment, který je ikonou a vlajkovou lodí většiny neprémiových automobilek, je dneska spíše na úpadku nebo je minimálně zastíněn růstem SUVéček. Jak na to reagují v Peugeotu? „Souhlasím s vámi. D-segment jako takový šel několik let dolů, posledních pár let spíše stagnuje, hlavně tedy počet prodaných aut a jejich zastoupení v celkovém měřítku. Navzdory tomu my dolů nejdeme, řekněme, že jsme na stabilním levelu. SUV samozřejmě rostou, a to rapidně. Mimo jiné musíme plnit různé regulace, myslím hlavně ty emisní. Pokud bychom měli v nabídce jen SUV, byl by to opravdu těžký boj plnit za automobilku tato nařízení. Přesně tohle auto představuje dobré řešení pro lidi, kteří očekávají určitou efektivitu a hlavně skvělou spotřebu.“ Dovolím si zajít i mimo nám blízké trhy, 508 není totiž jen evropským autem, jak to s ním vypadá na jiných trzích a jaké jsou plány? „Máme auto pro Evropu a budeme již brzy mít verzi pro Čínu. Auto bude malinko odlišné. Předchozí 508 byla pro oba trhy stejná a já osobně si myslím, že to byla chyba, protože zákazníci v Číně a v Evropě nejsou úplně stejní.“ Mimochodem právě Pascal Delabarre část své kariéry působil pro PSA v Číně. „Ano, v době, kdy jsem byl zodpovědný za kvalitu, jsem dělal i pro Čínu a Brazílii, prostě pro všechny naše trhy. Je hrozně zajímavé vidět ty rozdíly mezi jednotlivými národy. Brazílie je hodně orientovaná na B-segment, 508 tam tak nedává žádný smysl. Čína se dneska už také hodně orientuje na SUV, ale mají zde zastoupení i klasická auta. To nejzajímavější, co mi mé zkušenosti daly, je úhel pohledu na odlišné trhy. Musíte se starat o způsob, jakým koukáte na ostatní státy. Je potřeba koukat na tamější nabídku očima místního zákazníka, a to je velice důležité. Pokud to neuděláte, můžete udělat velkou chybu,“ a takto na jednu stranu vážně zakončuje náš rozhovor nejpovolanější z nejpovolanějších. Na druhou stranu to v tuhle chvíli vypadá, že chybu u Peugeotu chybu jednoznačně neudělali, takže jej zakončujeme vlastně spíše s úsměvem na rtech.

 

Tímto krásným zlatým hřebem končí nejen naše putování po Ženevě, ale i nadílka novinek z autosalonu. To nejdůležitější vám přinesli kolegové v předchozích 4 článcích. Na mě už zbyl jen to nejlákavější nakonec. Napínali jsme vás sice dlouho, ale vězte, že to stálo za to. Nová 508 vypadá v reálu úchvatně, zachovává si tradiční hodnoty, ke kterým přidává některá nová a mnohdy revoluční řešení. Mě osobně se líbí velký centrální středový displej, po jehož bocích se nachází nastavení teploty klimatizace, díky němuž nebudete muset vždy překlikávat na jinou obrazovku. Hodně efektně působí i již zmíněné LED pruhy vpředu, bezrámová okna nebo třeba i kompletně LEDkové zadní svítilny. Obeznámeni jsme i s nabídkou prvních motorů, které tvoří v zážehových verzích dvě tradiční oturbené šestnáctistovky o výkonu 180 a 225 koní spojené výhradně s novým osmistupňovým automatem. Dvě dieselové motorizace pak mají obě po dvou modifikacích. Slabší jednapětku můžete mít se 130 koňmi jako jedinou v šestistupňovém manuálu, automat je volitelný. Shodný nový osmistupňový hydrodynamický měnič (podobně jako u Opelu dodaný od spol. Aisin) dostanete i u vznětových dvoulitrů, u nichž je v nabídce 160 a 180 koní. Mimochodem všechny motory plní emisní normu EURO 6C. Tímto výčtem se s vámi loučím dnes i já. Na závěr mi dovolte vyjádřit velké natěšení k prvnímu svezení. Jestli bude nová 508 dobrá na silnici tak jako jsou její první dojmy, rozhodně se máme na co těšit!

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.