Mitsubishi Eclipse Cross: Jsem SUV i kupé

Mitsubishi Eclipse Cross: Jsem SUV i kupé

Autor: Autohled.cz · Fotografie: Autohled.cz

Přemýšlíte, zda byste raději jezdili automobilem kategorie SUV nebo jestli toužíte po stylovém kupé? Na trhu existuje několik vozů, které spojují výhody obou typů karoserie v jednom balení. Kromě zástupců stáje Mercedes – Benz – GLC kupé a GLE kupé nebo BMW X4 či X6 se podobným směrem nedávno vydala stylovka Mitsubishi Eclipse Cross. K našemu testu se dostavila ve střední výbavě Invite s benzinovým motorem, šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Zůstane mu stále ta funkčnost, komfort, pocit bezpečí a hlavně přemíra prostoru nebo něco z toho půjde na úkor líbivějším tvarům karoserie?

 

Exteriér: Sebevědomý elegán

Na první pohled je patrná odvaha vytvořit jedinečný design, který nezapadá do některé z již zavedených obvyklých škatulek. U jednotlivých prvků sice vidím zřetelnou inspiraci u dříve představených automobilů, zejména příď je lehce zaměnitelná s čelními partiemi svých japonských krajanů, jako celek je ale Mitsubishi Eclipse Cross jedinečné a na parkovišti mezi ostatními vozy ho nepřehlédnete. Zezadu však auto mnoho příležitostí k záměně nenabízí zásluhou děleného okna pátých dveří, a to průběžnou červenou lištou s integrovaným brzdovým světlem elegantně spojující obě nápaditě tvarované zadní svítilny. Příjemným překvapením je, na poměry aut se svažující se střechou, komfortní výhled vzad, který nápaditou horizontální příčkou uprostřed příliš neutrpěl. Při každém mrknutí do vnitřního zpětného zrcátka jsem se jen nepřestal divit rozměrné nálepce informující o pětileté záruce na vůz zakrývající pořádný kus spodní části okna. Omrzí-li řidiče netradiční výhled vzad přes dělené okno, ještě více ho potěší velkorysá odrazová plocha rozměrných vnějších zrcátek, jež spolu s vysokým posezem vytváří iluzi, že snad sedíte v dodávce. Povedeným detailem je bezpochyby elegantně schovaný zadní stěrač pod decentním spojlerem. Přesto, že jsme nejezdili vozem v nejvyšší výbavě, zdobí ho značné množství chromovaných prvků, což jen dotváří atmosféru moderního vozu a jeho designu.

 

Interiér: přehledně a účelně

Dobrý dojem ze sebevědomého zevnějšku auta se nerozplyne ani po usednutí za volant. Robustní vzhled vlastní vozům SUV panuje i uvnitř, typický pro tento typ karoserie je i vyšší posez. Prvotní pocit, že řadicí páka a především ruční brzda jsou umístěny docela daleko od řidiče, naštěstí pomine již po několika ujetých kilometrech. Cestující na zadních sedadlech potěší detaily, jako například nízký středový tunel a elegantně zapuštěné zámky bezpečnostních pásů. Daní za elegantní tvar karoserie je pak lehký pocit stísněnosti kvůli vzad snižující se střeše a malé ploše zadních bočních oken. Nesmírně povedený je tvar prahů dveří. Nejenže při vystupování o něj členové posádky zpravidla nezavadí, i kdyby k tomu ale došlo, kalhoty si neušpiní, neboť prahy jsou při zavřených dveřích zakryté. K použitým materiálům sedadel nebo palubní desku nemám vážnějších výhrad, snad jen páčky pod volantem by si zasloužily hodnotnější vzhled a příjemnější zvukovou kulisu ovládání směrovek. Naprosto vzorná je čitelnost údajů na přístrojovém štítu včetně displeje palubního počítače, poněkud nešťastné je pouze umístění tlačítek jeho ovládání na přístrojové desce před volantem. Mimochodem ani po týdnu jsem nenašel ukazatel dlouhodobé spotřeby – ten jediný dostupný se nuluje po každé delší pauze od opuštění vozidla. Střední části palubní desky dominuje 6,1” dotykový displej infotainmentu, který si navzdory dnešním trendům dokázal uchovat šest hardwarových tlačítek na stranách a kolečka ladění a ovládání hlasitosti. Smířit se u Japonců ale musíme s poněkud chabější grafikou i intuitivitou. To ale zvládne téměř každý docela rychle.

 

Prvotní dojem, že zavazadlový prostor není v prostoru mezi podběhy příliš široký bohužel nebyl mylný. Prokazatelně se obavy potvrdily při nakládání dětského kočárku, který se bez problému vejde do vozů o třídu menších a zde musel být uložen poněkud “našikmo”, což samozřejmě snižuje schopnost pojmout další zavazadla. Využitelnost zavazadlového prostoru naopak zvyšuje možnost posunu zadních sedadel a jejich mírného sklopení. Mitsubishi navíc dodává tzv. “Sadu pro zvětšení objemu zavazadlového prostoru na 531 litrů”, kdy za cenu 3890,-Kč dojde k vyjmutí mezipodlahy, přesunutí povinné výbavy v textilních taškách do prostoru pod předními sedačkami a vyložení dna zavazadlového prostoru kvalitním kobercem. Při zavírání pak potěší masivní, dobře se držící, madlo na vnitřní straně pátých dveří.

 

Jízda: sportovně i pohodlně

První dojmy z řízení na sebe nenechají dlouho čekat, mnohé poznáme při prvním rozjezdu. Motor je silný, poháněná je pouze přední náprava a auto je docela těžké, tzn. pokus o rychlý start od semaforu byl několikrát přerušen trapným prokluzem kol bez kýženého dynamického efektu. Na první dobrou rozpoznáte i typicky Japonskou spojku, jejíž záběr je situován spíše výše. Řidičova neschopnost ale samozřejmě není důvodem ke kritice celého auta, myšlenkou předchozích slov je pouze neopomenutelný význam pohonu všech kol u těžkého vozu se silným motorem a sportovním ambicemi. Přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1499 ccm poskytuje 120 kW výkonu a 250 Nm točivého momentu, vzhledem k ostatním vlastnostem vozu se jedná o zcela dostatečné hodnoty. Manuální šestistupňová převodovka spolu s dobře nastaveným podvozkem dělá z Mitsubishi Eclipse Cross výborného společníka pro dlouhé plynulé dálniční cestování. Na zařazený šestý převodový stupeň točí motor při 130 km/h příjemných 2500 ot/min., čímž drží spotřebu benzinu na ještě přijatelných hodnotách a především akustická pohoda na palubě byla pro mě příjemným překvapením. Chceme-li probudit sportovního ducha, kterého v sobě kříženec SUV a kupé rozhodně nezapře, musíme motor vytočit nad 4000 ot/min a častěji řadit, což mimochodem vzhledem ke krátkým dráhám převodovky není ani trochu nepříjemné. Radost pak kazí jen velmi tuhý pedál spojky. Až po přesednutí zpět do mého vlastního auta jsem si uvědomil, jaká síla byla k ovládání spojkového pedálu potřeba, až si říkám, že se snad jednalo v tomto ohledu o méně povedený kus než obecnou vlastnost vozidla. To vše ve spojení s neobvykle skloněnou řadicí pákou vyžaduje trochu cviku. V rychle projetých zatáčkách pochopitelně ucítíme vyšší stavbu karoserie, chování auta je ale čitelné a jisté, zatímco řízení přiměřeně tuhé. Další situací, kde Mitsubishi Eclipse Cross ve srovnání s konkurencí vysloveně exceluje, je přejezd příčných nerovností typu železniční přejezd nebo zpomalovací prahy. Dosaženou průměrnou spotřebu si dovolím popsat dvěma pohledy. Soustředěnou plynulou jízdou lze prokazatelně dosáhnout hodnoty okolo 7l/100km, která se výrazně neliší od výrobcem udávané hodnoty 6,6l/100km. Pokud si budete chtít užít trochu radosti z řízení nebo snad dálničního sprintování, počítejte spíše s hodnotou okolo devíti litrů, a to strmě stoupající hned od hranice rychlostních limitů. Každopádně je po natankování k dispozici plných 63 litrů paliva, což považuji v dnešní době šetření každého kilogramu za důstojnou hodnotu a s tím související maximální dojezd.

 

Závěr: svému majiteli je dobrým společníkem i reprezentantem

Testovaný kříženec SUV a kupé Mitsubishi Eclipse Cross má veliký potenciál najít své místo na trhu, i když u dosti omezené cílové skupiny. Svým originálním vzhledem, velmi příjemným svezením a cestovním komfortem jistě osloví řadu zájemců, kteří upřednostňují styl před praktičností. Za cenu okolo 650.000 Kč totiž získají automobil, který se na první pohled příliš neliší od daleko dražších konkurentů ze stájí prestižních evropských značek. Na druhou stranu ale v plné výbavě a s pohonem všech kol bude tento model stát jiné peníze, které se za Mitsubishi bude chtít dát asi jen málokomu. Jak jsem již výše naznačil, za výrazný krok k dospělosti bych považoval pohon všech kol, jenž je v aktuálně platném ceníku spojen výhradně s automatickou převodovkou CVT, která rovněž nevyhovuje každému. Novou jednapětku pod kapotou Eclipse bych téměř ve všech ohledech hodnotil kladně, daleko více by se mi ale líbila v něčem menším (třeba u Lanceru, jež ale spíše pomalu z trhu odchází), kde by tato kombinace aspirovala na titul příjemného „warm-hatche“ neboli hatchbacku se sportovním nádechem. Jo a jedním z mínusů této jednotky právě u Eclipse je o něco vyšší spotřeba, než v případě konkurence. Celkově jde ale o vyvážené auto, které svým naladěním odpovídá relativně vyzývavému vnějšímu vzhledu.

 

TECHNICKÁ DATA A DALŠÍ UŽITEČNÉ RADY NALEZNETE NA PORTÁLU :

[link-preview url=“https://www.autohled.cz/a/mitsubishi/eclipse-cross#recenze“ forceshot=“true“]

 

Petr Čáslavský

#AUTOHLED.cz – porovnání a recenze aut.

Technická specifikace

motor

ModelEclipse Cross 1.5 T ClearTec
Výkon120 kW
Točivý moment250 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1800 RPM
Zrychlení 0-100km/h9.8 s
Max. rychlost200 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaPřevodovka CVT
Převodů1
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1499 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (NEDC)7 l/100km
Spotřeba ve městě (NEDC)8.2 l/100km
Velikost nádrže60 l
Emisní normaEuro 6b (NEFZ)
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik225/55R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2150 kg
Prázdná hmotnost (EU)1595 kg
Přívěs s brzdami1600 kg
Náklad555 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceGK0
Uveden12/17
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4405 mm
Rozvor2670 mm
Šířka1805 mm
Prostor pro zavazadla359 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1140 l
Max. zatížení střechy50 kg
Výška1685 mm
Světlá výška183 mm
Průměr otáčení10.6 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..