Yamaha Niken GT: výjimečná třístopá zábava

Yamaha Niken GT: výjimečná třístopá zábava

Taky máte rádi scifi? Máte rádi archivní záběry astronautů a koukáte, jak jezdili v bugině na měsíci. Říkáte si, jak by asi vypadala takováhle mašinka dnes? Neznám  Japonský kosmickém program, ale pokud chtějí na Měsíc, Mars, nebo někam jinam, tak Yamaha má pro takovou výpravu určitě slušný základ. Jmenuje se Niken a před pár týdny jsem měl příležitost ho otestovat. A víte, co je nejlepší? Ta sci-fi věc se řídi stejně jako normální motorka.

Na začátku července mi Jirka poslal zprávu: jak jsi na tom v terminu 7. -12.8.? Je tam Yamaha Niken GT. Zapátral jsem v paměti a trochu na Googlu a vzpomněl jsem si. Jasně to je ta divná věc se třema kolama, co vymyslela Yamaha. Hned jsem potvrdil termín a začal zjišťovat jak to dvojité zavěšení předních kol vlastně funguje. 

Konečně přišla středa a já jsem si mohl jít do Yamahy ve Štěrboholích vyzvednout Nikena. Ze začátku jsem byl k této novince lehce skeptický, ale zvědavost převažovala. Přeci jen Niken představuje ve světě motorek jednu z nejzajímavějších inovací za posledních několik let. Recenze, které jsem si před samotným testováním prohlédl slibovaly zajímavý zážitek a hlavně jsem si chtěl na vlastní kůži vyzkoušet, že je to opravdu motorka.

 

První seznámení: tak trochu jinak…

V prodejně podepisuji dokumenty, prohodím pár slov s technikem a už se konečně můžu posadit za řídítka. Na první pohled vypadá Niken sportovně a tak trochu monstrózně. Jako kdyby dal někdo dohromady motorku a předek od náklaďáku z divokého Maxe. Jako celek to ale funguje perfektně. Zadek Nikena je skoro klasický naháč s normální kyvnou vidlicí, řetězem atd. Předek je prostě Niken. Posuďte sami, je to trochu jako zjevení z jiné planety. Designéři od Yamahy odvedli výbornou práci, a i když jsou obě části odlišné, celek působí symetricky, vyváženě a sympaticky agresivně. To co dělá Nikena Nikenem je zdvojená montáže předního kola. Zavěšení je postavené na základě Ackermannovy konstrukce se dvěma osami a s konzolově zavěšeným systémem odpružení. V praxi to znamená, že pokud motorku naklopíte do zatáčky, konzole se přes středový čep nakloní, mechanismus rozloží vánu a obě přední kola máte pořád na zemi. Místo jedné plochy přední pneumatiky, která se dotýká vozovky tak máte plochy dvě. Kola jsou s mechanismem z vnější strany propojena zdvojenou přední vidlicí. Designově zajímavé a nutno řici i funkční řešení je umístění zpětných zrcátek přímo na kapotě. Do nich navíc v Yamaze integrovali blinkry. Hezky vypadá i nižší a poměrně malý štítek vystupující ze široké přední kapoty. Předek Nikena je pak vybaven plně ledkovým světlem, které připomín draka. Na motorce najdete i spoustu daších zajímavých detailů jako je otevírání zavazadlové prostoru, kovový díl pod víčkem palivové nádrže, který zpříjemní tankování, nebo zadní blinkry, ale pozor při nasedání, abyste je neukopli. 

 

První dojmy a pryč z města: až překvapivě stabilní

V rychlosti se seznamuji se základním ovládáním motorky, otáčím klíčkem a startuji. Motor má krásný ostře řezený, sportovní zvuk a během celého testování se ukazuje, že tenhle motor se Yamaze prostě povedl. Stejným agregátem je osazeno XSRko, Tracer i MT 09.Na Nikena je tříválec o objemu 847ccm a 115 koni tak právě akorát na slušnou sportovní jízdu. A je čas se rozjet. Složím stojánek, ano, i když je to tříkolka neumí stát bez stojánku, řadím jedničku a rozjíždím se. Po několika málo kilometrech si na motorku rychle zvyknete. Za řídítky Nikenu vás okamžitě zaujmou dvě věci. Za prvé posez. Sedačka je lehce naklopená dopředu a poloha nohou, nastavení stupaček a umístění řadící páky je obdobné jako u naháče, nebo cestovního endura. Předek motorky spornými širokými řídítky a velkou kapotou navozuje pocit že řídíte spíše čtyřkolku nebo vodní skútr, ale celkově to funguje a motorka je hodně pohodlná. Druhá věc kterou si velmi rychle uvědomíte je ovladatelnost. Niken výborně sedí na silnici při všech rychlostech. Dobře pobírá nerovnosti a i když projedete díru v silnici jen jedním předním kolem, motorka pořád sedí. Stabilita při malých rychlostech je o třídu jinde než u standardní motorky. Řízení Nikena je naprosto stejné jako u normální motorky. Upřímně řečeno udržet motorku v rovnováze je mnohem snadnější než na kole. Zkusil jsem pomalou jízdu po opravdu malém kruhovém objezdu (objel jsem ho tři krát), zkusil jsem jezdit bez držení řídítek a motorka se nehne. Právě naopak a pokud chcete zatočit při jízdě bez držení řídítek, do motorky se musíte pořádně opřít, jinak chce jet rovně a držet směr. V kombinaci s tempomatem je to skvělá možnost, jak si protáhnout ruce a odpočnout si po dlouhé jízdě. Motorka je také vybavena antihopingovou spojkou (A&S), ABS a další elektronikou, která přispívá k pohodlné a bezpečné jízdě.

Prvních pár kilometrů musím absolvovat v městském provozu. To pro Nikena není zrovna ideální prostředí. Motorka je poměrně široká a proplétat se mezi kolonami aut vyžaduje trochu tréningu. Určitě se nevejdete tam co se standardní motorkou, nebo  skůtrem, ale když dobře využijite zrychlení, stabilitu a hbytost motorky, určitě budete mnohem rychlejší než účastníci silničního provozu v plechovkách. Jako výborný indikátor, jestli se do mezeri mezi auty, nebo jinými překážkami provozu vejdete se výborně hodí zpětná zrcátka. Když se vejdou zrcátka, vejde se celá motorka. Konečně jsem mimo město. Nastavení Nikena přepínám ze standardní dvojky na sportovní jedničku a jedu tam, kde mu to opravdu sedí, do zatáček na kvalitní okresky. Teprve kvalitní silnice dají Nikenu vyniknout. Technika prostě funguje. Až by se chtělo říct: Pokrok nezastavíš. Bez problémů držím krok s ostatními motorkami a Nikena svižně přehazuji ze strany na stranu. Na výjezdu ze zatáček není problém vzít za plyn o pár desetinek vteřiny dřív a získat pár metrů na víc. Mile překvapil i zmiňovaný malý štítek. V kombinaci se širokou kapotou až nečekaně dobře odvádí proud vzduchu a na motorkce se bez problémů udržíte až do maximální rychlosti. Ta je dle techickéo průkazu 190 km v hodině, ale pokud elektronický tachometr neklame, tak omezovač je ještě o trochu výš. 

Už jednou jsem se zmiňoval o motoru, ale musím znovu. Motor je prostě výborný, skvělý, povedený a výborně vyladěný. Zátah má hodně odspodu a ochotně a plynule zvyšuje výkon do vysokých otáček. V kombinaci s quick shifterem, kontrolou trakce a trošku tvrdším podvozkem je Niken předurčen pro sportovní jízdu. Předjíždění si vyloženě užívám. Stačí rychlý pohled do zpětných zrcátek, která ač menší a netradičně umístěná hodně vepředu poskytují skvělý přehled o situaci za motorkou a vzít za plyn. Všech 115 koní zabere a motorka vystřelí kupředu. Stačí držet plný plyn a díky quikc-shifteru bez spojky „kopat“ vyšší a vyšší rychlost. V zatáčkách pak jde motorku klopit co hlava a fyzika dovolí. Skoro nepoznáte, že místo standardní pneumatiky máte pod kapotou schovaná dvě patnáctipalcové kola. Na nich jsou obuty pneumatiky Bridgestone A41S o rozměrech 102/70R15 V. Na normální ježdění fungují velmi dobře, když budete chtít něco jiného, asi budete trošku limitováni výběrem gum v tomto rozměru. Pokud ale nechcete závodit na okruhu, tak tovární obutí bude stačit. 

 

Nastavení na sucho i do mokra: bacha na ní…

Nastavení lze přizpůsobit dle aktuální situace a stylu jízdy. Vedle nastavitelné zadní vidlice můžete zvolit mezi třemi stupni nastavení motorky, respektive odzvy plynu a třemi stupni nastavení trakce. K ovládání všech režimů motorky a všech funkcí slouží tlačítka na řídítkách. Obsluha je příjemná, jednoduchá a intuitivní. Oceníte i dobře fungující tempomat, který je skvělý pomocník na dlouhých cestách, nebo třeba v tunelu Blanka. Na vynulování kilometrů a pro odvážné i na vypnutí trakce, jsou pod displejem ještě dvě velká mechanická tlačítka. 

Váha motorky je podle Yamahy rozložena v poměru 50:50 mezi přední a zadní kolo. Osobně mi přišlo, že o trochu více váhy je na předku. V zatáčce tak máte pocit, že se Niken opravdu opře do předních kol a motorka drží jak přilepená. Jestli jste někdy na motorce zažili, že vám ustřelilo přední kolo, nebo jste měli pocit, že se to brzo stane, tak tady se to nestane. Na mokru se rozloženi váhy lehce projevilo na adhezi zadního kola. I se zapnutou kontrolou trakce je tak nějak lehčí a má tendenci se zejména na mokru protáčet. Na dálnici v dešti jsem si minimálně dvakrát užil aquaplaning. Ani jednou to ale nebyl zážitek nijak děsivý, motorka si pořád držela stabilitu. Stačilo povolit plyn a vše se zase vrátilo do normálu.

Jedna z mála věcí, která se Yamaze moc nepovedla je displej. LCD obrazovka je sice přehledná a světlá čísla a znaky jsou na tmavém pozadí dobře čitelná, ale v době kdy konkurence standardně používá barevné TFT displeje působí ten na Nikenovi trochu zastarale, stejně jako použití standardního klíčku do zapalování. To se k téhle motorce prostě nehodí. 

 

Závěrem: motorka pro.?

Během testování jsem se potkal s dalšími motorkaři a často jsem dostával otázku: „pro koho vlastně tahle motorka je?„ Důležité je si uvědomit: Je to opravdu motorka. Pokud chcete něco jako rychlou čtyřkolku a chcete na ní jezdit jako na čtyřkolce, tak si kupte čtyřkolku a ne Nikena. Není ani pro vás, kdo chcete jezdit pomalu bezpečně a chcete velký skútr s přídavným kolečkem. Pro Vás to taky není. Niken má 115 koní, kteří roztáhnou motorku v pohodě k 200 kilometrům v hodině, takže na cestu pro rohlíky do místní sámošky si to taky nekupujte. Jestli chcete mít motorku, která se odlišuje, upoutá pozornost a dá se na ní skvěle jezdit, tak Niken je pro vás. Design se prostě povedl, kapotáž je hodně futuristická a zaujme skoro každého. Věřte, že se za Vámi ohlédne skoro stejně lidí, jako když přijedete v nablýskaném super autě. Motorka je dobrou volbou i pro přechod na silnější kubatury. Sto patnáct koni je slušné stádo, a pokud si nejste úplně jisti v zatáčkách, Niken vám dovolí hodně sportovní jízdu a zároveň máte jistotu, že vás při klopení do zatáček podrží. Podle technické specifikace je maximální náklon 45 stupňů což vám do začátku bude bohatě stačit. 

Osobně bych ale Nikena ocenil jako výborný stroj na dlouhé cesty. Pohodlné široké sedadlo, dostatečný výkon, stabilita, elektronická výbava jsou na cestování ideální kombinace. Pokud tedy Nikena tak ve verzi GT. V ní dostanete oproti základní verzi boční kufry, vyhřívané rukojeti a větší přední štítek, a pokud cestujete ve dvou, asi bych pro spolujezdce pořídil i pohodlnější sedlo.

 

Aby bylo testování Nikena co nejvíce objektivní, požádal jsem o názor i profesionálního motorkáře a mého dobrého známého Michala, který má spoustu zkušeností s různými motorkami a za svůj motorkářský život najel pořádnou porci kilometrů. 

 

Celkově po testování musim uznat, že Niken je motorka, jezdí jako motorka, ovládá se jako motorka jen je až nečekaně stabilní. Niken je zajímavé technické řešení. Možná je to začátek revoluce v motorkách a dvojité přední kolo bude  za pár let standardem a dnes „normální“ motorky budou jen pro kaskadéry. Jedno je ale jasné, ta sci-fi motorka má něco do sebe a tři můžou být lepší než dvě. Vzpomínáte na tu holku z Total Recall?…….

 

Jirka Babický

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..