Jak vidí budoucnost čeští řidiči: odpovídá průzkum EY

Jak vidí budoucnost čeští řidiči: odpovídá průzkum EY

Před nedávnem jsme vyrazili opět na jednu hodně zajímavou akci. Tentokrát ale věřím, že vás opravdu překvapím. Víte, že nepohrdneme žádným pozváním a nebráníme se žádné „špatnosti“. Přiznám se, že si nejsem ještě ani teď jistý, jak začít. Čekáte, že půjde o nějaké suprové testování nebo závratnou novinku. Ani jedno z toho vás ale dnes nečeká. Abych byl přesný, novinek tu bude samozřejmě spoustu. Nepůjde ale o nic hmatatelného, o to zajímavější dnešní reportáž bude. Automobilový průmysl jako takový zná určitým způsobem asi každý nadšenec, všichni jej ale vnímáme trochu jinak, vidíme jej z jiného úhlu. Jinak se koukají na motoristický svět zástupci automobilek a úplně odlišný postoj mohou mít různé typy uživatelů. Někdo se přemísťuje z bodu A do bodu B, druhý se pak jezdí svézt třeba jen tak pro radost. Jedno se o nás všech, řidičích (uživatelích), ale dá unifikovat. Když bychom se zaměřili na trh s auty jako takový, třeba právě u nás všech, dá se dost dobře rozebrat mnoho ukazatelů, směrů… A právě proto jsme zrovna na tiskové konferenci spol. EY, která průzkum trhu už potřetí v řadě v Čechách prováděla. Co zajímavého se dozvíme?

 

Jaká témata zazněla? Nákup přes internet, virtuální realita nebo konektivita…

Než se podíváme na jednotlivé výsledky průzkumu, jehož se celá dnešní tiskovka týkala, pojďme si představit jeho základní témata. Ano, jsme v moderní době 21. Století, takže o tom, který prodejce oslovil zákazníka víc a který méně, to dneska nebude. Zajímají nás nové technologie a jejich promítnutí do nákupu a provozu. Možná by se slušelo i říci, proč nějaké firma takový průzkum dělá. Je to jednoduché. EY je především poradenská společnost. Pro lepší pochopení trhu a sledování trendů tak odborníkům, kteří se na poradenské činosti podílejí, jsou takové průzkumy k nezaplacení. Je to vlastně takové jedno malé velké PR. Přijde se na zajímavé ukazatele, jež jsou veřejně publikovatelné a zároveň se z „věštců“ stávají spíše profesionálové. Teď už ale zpět k trhu, kterému se věnujeme. Hlavní roli hraje doba interneru. Kdo z nás by si chtěl koupit auto online? Konektivita auta (a jeho připojení k internetu) už je bráno snad jako samozřejmost nebo snad ne? Hodně se poslední dobou mluví o virtuální realitě, takže proč třeba „neholdovat“ virtuální testovací jízdě? A co půjčovny? Podle průzkumu by to snad mohlo vypadat, že klasickým půjčovnám snad dokonce odzvonilo. Přichází totiž doba tzv. carsharingu. V neposlední řadě se téměř všichni snažíme být tak trochu eko. V dopravě je to pořád poněkud složité. Elektromobily jsou kolikrát jen přenášením ekologického zatížení z jednoho místa na druhé a s hybridy je to také složité. Kdo z nás by si dokázal představit řízení elektromobilu jako hlavního auta v domácnosti?

 

Odpovědi? Moderní trendy ovlivňují

Ideálním místem pro nákup zcela nového automobilu jsou stále autosalony. Pro nákup vozu by tam vyrazilo téměř 8 z 10 Čechů. Průměrný zájemce o koupi auta dnes navštíví autosalon před samotnou koupí pouze dvakrát. Ojetý vůz nejčastěji Češi zvažují koupit u autorizovaného prodejce (39 %). Do autobazaru by vyrazila téměř pětina dotázaných řidičů. Dovézt ojetý vůz ze zahraničí by zvažovalo 16 % Čechů.

 

Zájem o online koupi roste, překážkou je prohlídka vozu. Pomoct může virtuální realita

Stále více se při pořízení auta prosazuje nákup po internetu. Dokáže si jej představit již 29 % respondentů (oproti 18 % v roce 2016), desetina řidičů dokonce nákup vozu online preferuje. Jen jeden ze sta řidičů by byl ochotný si koupit auto na e-shopu typu Amazon nebo eBay.

Čechům by při koupi auta online nejvíce chyběla možnost osobní prohlídky vozu, testovací jízda a přímý kontakt s prodejcem. I proto 95 % respondentů s testovací jízdou před koupí počítá, a to i v případě online prodeje.

 

Komfrot a výbava auta… Ty internety

Více než čtvrtina Čechů by si ráda připlatila i za samotné připojení jejich nového auta k internetu. Vedou zájemci o auta s alternativním pohonem, internet by ve voze chtělo až 43 % z nich. Průzkum dále ukazuje, že ženy by uvítaly možnost dokoupení služby související s jejich bezpečností, např. dovolání se na tísňovou linku či upozornění na potřebu servisu. Muži jsou naopak ochotni utrácet za pohodlí a komfort (dálkové odemčení vozu nebo zapnutí topení).

 

Češi uvažují o elektromobilech i autonomním řízení

S rozvojem technologií alternativních pohonů se zároveň stabilizoval zájem Čechů o jejich pořízení. 64 % respondentů má o elektromobil zájem (oproti 67 % v roce 2017), polovina z nich by si jej v případě příznivé ceny již dnes koupila. Právě cena je přitom největší překážkou (38 % respondentů), následuje omezený dojezd na jedno nabití (27 %) a dostupnost dobíjecích stanic (19 %).

Autonomním vozům věří nejvíce mladí, téměř polovina již s napětím očekává jejich příchod.

 

Češi chtějí stále více autem především jezdit, nepotřebují jej vlastnit

Průzkum potvrzuje také trend pronájmu aut. „Mladí začínají vnímat auto spíše jako službu. Díky operativnímu leasingu odpadá řidiči byrokracie spojená s koupí a prodejem auta, nemusí řešit servis, pojištění nebo výměnu pneumatik. Na konci dlouhodobého pronájmu auta se řidič rozhodne, zda auto vrátí, nebo si ho odkoupí,“ vysvětluje Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy. Až desetina mladých by nové auto financovala právě operativním leasingem.

Oblibě se těší i carsharing. Více než dvě třetiny (69 %) českých motoristů ho preferují před klasickou autopůjčovnou. „Stejně jako v ostatních odvětvích se ukazuje, že existuje nemalá cílová skupina, která je ochotná si za pohodlí a rychlost při přepravě připlatit,“ uzavírá Petra Kyjonková, manažerka oddělení podnikového poradenství se zaměřením na automobilový průmysl EY v ČR. Více než třetina (36 %) dotázaných je ochotna za možnost vyzvednout a vrátit vůz na jimi vybraném místě připlatit o 15 % více než u autopůjčovny.

 

Průzkum a jeho výsledky: co o nás vypovídá?

Třetí ročník průzkumu mezi českými řidiči provedla společnost EY ve spolupráci s agenturou STEM/MARK v březnu 2018. Účelem bylo zejména zjištění aktuálních trendů při nákupu nových i ojetých vozidel a zjištění názorů zákazníků na některá možná inovační řešení automobilového průmyslu. Do hlavního průzkumu bylo zařazeno 503 respondentů z České republiky. Podmínkami pro zařazení do průzkumu bylo vlastnictví řidičského průkazu, pravidelné užívání automobilu a věk v rozmezí 20-60 let.

 

Zcela zřejmé je, že nás moderní doba posouvá. Trendy se relativně pomalu ale přeci jen přesouvají i do automobilového průmyslu. Důkazem je třeba požadavek na připojení automobilu k internetu, očekávání autonomního řízení nebo carsharingu. Zajímavé srovnání, které překvapuje i mě, je počet návštěv zákazníka u dealera potřebný ke koupi jednoho auta. Dnes stačí statisticky méně než dvě návštěvy, ještě před 10 lety tomu bylo 2x více. Věřím, že si každý z našich čtenářů našel ve výsledcích EY své. Zajímavé informace jsme určitě našli. Některé překvapily i mě. Zajímavé bude trendy sledovat i nadále, a to o to více, že automobilový svět někam poslední roky spěje. Je otázkou, kam dospěje…

 

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.